Audiophile-Arve
Æresmedlem
Men kva fekk du ut av septologien?
Jeg likte den svært godt, som nevnt er det min første Fosse og det er stilmessig ulikt stort sett alt annet jeg har lest opp gjennom årene. Suggererende, i mangel av et bedre ord, kanskje. Tematisk er det også storslått - livet, døden, havet (bokstavlig talt endatil!), kunst, alkoholisme, gud, religion, samliv, ensomhet, savn, vennskap, de små gleder og store sorger.Men kva fekk du ut av septologien?
Jeg har ikke lest noe av Fosse, men såvidt jeg vet har Fosse hentet noe inspirasjon fra Thomas Bernhard og også oversatt noe selv.Har du noen videre Fosse-tips? Som nevnt leser jeg ganske lite skjønnlitteratur, eneste jeg leser noenlunde fast er Kjartan Fløgstad og det er jo ikke så ofte han er ute med en ny roman heller.
Den har jeg faktisk lest en gang i tiden, det var den gang da jeg gikk på videregående og las mye romaner. Tror jeg tok den på tysk endatil, men husker ikke helt.Jeg har ikke lest noe av Fosse, men såvidt jeg vet har Fosse hentet noe inspirasjon fra Thomas Bernhard og også oversatt noe selv.
Jeg syntes Havarist var veldig god da jeg leste den for lenge siden, og også litt relevant da Glenn Gould, pianisten, har en sentral plass i romanen
Havaristen av Thomas Bernhard
"Havaristen" av Thomas Bernhard - Se omtaler, sitater og terningkast. Se hva andre mener om denne boka, og fortell hva du mener selv!bokelskere.no
Du skriver innlegg helt i tråd med Høyre i en del andre tråder her. Og dermed er jeg positivt overrasket over at du kommer med mye boktips om bakgrunnen for sosial og økonomisk ulikhet. Ta det positivt, og takk for en del titler som skal sjekkes ut.Hvorfor er du overrasket? (Jeg er heller ikke høyremann men akkurat det har jeg gitt opp å få deg til å skjønne).
Nå har jeg forsåvidt innimellom stemt på Høyre - kanskje også på majoriteten av sedler jeg har stappet i boksen, men om man skal være <fyll inn partinavn>-mann så synes jeg at man helst bør være medlem av partiet og som et minimum i alle fall stemme på det på autopilot ved ethvert valg men det er mulig andre har andre kriterier - det er uansett heller ikke så fryktelig viktig forsåvidt.Han taler som en økonom. Det finnes en del av de over hele spekteret.
Kan du ikke bare kalle en spade for en spade og si at folk som er opptatte av mellom annet andre ting enn deg politisk og endatil kunne være så fæle at de stemmer til høyre for hva du selv gjør generelt har dårlig personlighet, ikke skjønner hva som betyr noe her i livet og stort sett tar feil? Du trenger ikke pakke det inn, alle skjønner jo hva du egentlig mener.For meg er begrepet høyremann mest et state of mind. En måte å tenke på, se verden. Har mange slike i slekta, noen stemmer forresten venstre, men er fremdeles ‘høyremann’ i hodet. Bekymringer for økende sosial og økonomisk ulikhet, hva det kommer av og hva det kan lede til er normalt ikke det de tenker særlig mye på. Formueskatten derimot....
Når jeg tenker meg om så leser de heller ikke bøker.
"Og stemte du ikke på meg er du innbygger i Sibir, det er hvem du er! " Hilsen Putin!Si meg hvem du stemmer på, og jeg skal si deg hvem du er.
Fabelaktig resymé. Ser føre meg filmen "Winter's Bone".Velskrevet kulturkoloritt fra et USA som er betydelig, man som ikke vet allverdens om.
Den er faktisk filmatisert på ordentli'Fabelaktig resymé. Ser føre meg filmen "Winter's Bone".
Et spørsmål. Senere utgivere har forkortet boken. Opprinnelig var den på rundt 700 sider. Hvor lang er denne?Jeg er omsider i gang med De Tre Musketerer, etter et flerårig avbrekk. Den danske versjonen fra Fretex er mye mer lesverdig enn den norske oversettelsen
Vis vedlegget 1032710
Standard, den gang, men ville ikke kalt det uttværing, god fortelling, hele veien. Dickens fikk samme betingelser og avisene ville at fortellingene skulle vare (og vare), de trakk lesere.^Dumas skrev og publiserte den som føljetong i avisa. Fikk betalt pr spaltemeter. Det var mye uttværing i originalteksten.
Min danske versjon er på 768 sider fordelt på to bind. Språket er godt og lettflytende med mye humor i detaljene. Den norske versjonen fra biblioteket var flat og uinspirert.Et spørsmål. Senere utgivere har forkortet boken. Opprinnelig var den på rundt 700 sider. Hvor lang er denne?
Ditto med Greven av Monte Christo, som var på 1200 til 1600 sider, avhengig av trykk og illustrasjoner. Aschehougs er på 472 sider.