Hva lytter du til i dag (del 6)?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.005
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men for deg er jeg i vannkanten, og fjæresteinene er jo like ved. Ett steg om gangen, ene foten foran den andre. Det går så bra så. :)
    Så glad som jeg er i karnøfler, så streiker dessverre knærne også. I`ll take a rain check.

Som slostril får jeg heller gripe til helbredelse ved bønn og dertil hørende (oppbyggelig) musikk:

detbegynneråblietliv.jpg

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    'Karnøfle' er et verb, ikke et substantiv.
    Men jeg skal ta deg med i aftenbønnen, en slags kant det og, jaffal for noen.
    Paus er ikke et dårlig valg - han har vasset i mangt et ureint farvann, og har snublet i mer enn én fjærestein.
    Skal se om frk Spotify er i lune i kveld og finner den plata for meg.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.005
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    'Karnøfle' er et verb, ikke et substantiv.
    Men jeg skal ta deg med i aftenbønnen, en slags kant det og, jaffal for noen.
    Paus er ikke et dårlig valg - han har vasset i mangt et ureint farvann, og har snublet i mer enn én fjærestein.
    Skal se om frk Spotify er i lune i kveld og finner den plata for meg.
    En karnøffel, flere karnøfler
    : https://snl.no/karnøffel

Fin plate, synes jeg. Selv uten helbredelse av marode ryggvirvler, knær og albuer.

Jeg er uansett ubelærbar- grunnen til slarkete rygg, knær etc. er 7 timer vagling på en stige i dag mens jeg malte nordveggen på tkr Towers.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Karnøfle er verb og betyr å bli tatt litt hardt i. Typisk: 'Jeg skal karnøfle deg' mens man egentlig bare ønsker litt herjete nærkontakt. Ikke noe pryl eller korporativ avstraffelse, men heller uttrykk for maskulin hjelpeløshet i møte med andre menns omsorgsbehov.
    Så sa vi i alle fall på Møre, tidlig 70-tall. Men det er jo hundre år+ siden og mye vann har rent i havet siden den gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Karnøfle/knuse/gi juling-musikk

Kanrøfle er selvsagt et verb. Selv blir jeg ofte karnøflet av både kiropraktor og kvinns; dess verre, dess bedre. Vondt skal vondt fordrive. Blir det for galt, begynner jeg å le. Er nok min S&M fortid som slår inn da.

Elvis Costello & The Attractions - Armed Forces. IMP FIEND CD21. 1979(84).jpg

Elvis Costello & The Attractions - Armed Forces. IMP FIEND CD21. 1979(84)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Fant ikke den kristelige Paus-plata. Men denne, hvis tittel bringer tankene hen i mot Inger Hagerup, noe som kanskje ikke er så rart når vi lytter til ordene og hvordan teksten er bygd opp.

Ole Paus - Der ute-der inne (1970)

paus.jpg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.005
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Semantikk......

Mine S/M tendenser er ikke heftigere enn at jeg får min daglige tilfredsstillelse ved å klatre i stiger eller flytte jord. Nå et glass smertestillende, deretter seng. Madammen skal kjøres til Flesland i morgen kl. 0900 for å besøke sin datter i Berlin. :D

tolvrustnestrenger.jpg

mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Svein Arne, Lars Erik: Ganske riktig. Oftest et verb. Men kan i enkelte norske dialekter være et substantiv også (m.- karnøffel,- en- ler,- lene) Nordpå betyr det alt fra å være litt røff i kantene til å slå til en eller noe så hardt at vedkommende objekt gjerne havner på andre sia gjerdet- en ti- tolv meter vekk fra deg.:rolleyes: Eventuelt å slå høl i veggen..
    Hva setter jeg på når humøret tilsier å karnøfle veggen, pælme tallerkener osv? Ei Genesis/Eltonplate eller tre får som regel ned blodtrykket såpass at jeg smiler igjen. Til trening:

-Carl Douglas
    -Survivor
    Vince DiCola

..og andre.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Redux: Du kan prøve Coldplays "Atlas" og "Paradise" også...Eva Cassidy er heller ikke feil.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Aspirant i København ortodokse vinylfortræffelighetsalliance.

Dette høres ut som en svært mystifistisk organisasjon.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.040
    Sted
    Oslo
    Aspirant i København ortodokse vinylfortræffelighetsalliance.

Dette høres ut som en svært mystifistisk organisasjon.

Vet ikke helt om jeg er aspirant en gang:rolleyes:. Men lar det stå enuu en tid. Danskene her inne kjenner visst ikke til nevnte alliance.

mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Lars Erik: Det er nok av danske venner her som nok kan fortelle mer om det. Mystisk kan det uansett være. Rosenström er det nærmeste svenskene kommer Luxus Leverpostei, vel? Sommermusikk..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Isobel Campbell&Mark Lanegan - Ballad of The Broken Seas

Isobel Cambell&Mark Lanegan - Ballad of The Broken Seas.jpg

Isobel Campbell&Mark Lanegan - Ballad of The Broken Seas

"...drawning in whisky and beer."

Bør være kjent for sydvest-spisseren i det minste. Både skiva og sitatet.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    @Auditor: Det er tydelige dialektiske varianter, og kanskje 'karnøfle' også har endret seg historisk; at uttrykket var kraftigere og mer direkte aggressivt i hine hårde dager. Det er også et kjønnsspesifikt uttrykk; få kvinner - om noen - bruker det. Det er også et paternalistisk uttrykk; dette er en sanksjon eldre menn gjør overfor yngre, og er med på å befeste den eldres overlegne sosiale posisjon og den asymmetriske maktrelasjonen mellom dem.
    Ingen våkne mennesker ville i alvor bruke et slikt ord i dag, det gikk av mote ca ved første verdenskrigs slutt.
    Menn bruker det i dag når en vil tulletrue eller erte noen man egentlig liker veldig godt, men som det ikke er sosialt akseptert å uttrykke hengivenhet til direkte.
    Ka(r)nøfling en noe menn holder på med, ingen mann ville finne på å true en kvinne med noe slikt. Det skulle tatt seg ut. Omtrent som om en mann uttrykte forbauselse ved å si: 'Guri malla!' Han hadde ikke holdt lenge i Hell's Angels, for å si det sånn.
    På Vestlandet hvor jeg kommer fra, sier vi 'kanøfle' uten 'r'. Og det et verb. Siden vestnorsk er urspråket i landet vårt og utgangspunktet for moderne norsk kan vi trygt legge denne dialekten til grunn som arnestedet for all annen dagligtale. Derfor mener jeg å ha bevist at min definisjon av 'ka(r)nøfle' er den riktige og at Store Norske farer med fant og fjuskeri.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @Auditor: Det er tydelige dialektiske varianter, og kanskje 'karnøfle' også har endret seg historisk; at uttrykket var kraftigere og mer direkte aggressivt i hine hårde dager. Det er også et kjønnsspesifikt uttrykk; få kvinner - om noen - bruker det. Det er også et paternalistisk uttrykk; dette er en sanksjon eldre menn gjør overfor yngre, og er med på å befeste den eldres overlegne sosiale posisjon og den asymmetriske maktrelasjonen mellom dem.
    Ingen våkne mennesker ville i alvor bruke et slikt ord i dag, det gikk av mote ca ved første verdenskrigs slutt.
    Menn bruker det i dag når en vil tulletrue eller erte noen man egentlig liker veldig godt, men som det ikke er sosialt akseptert å uttrykke hengivenhet til direkte.
    Ka(r)nøfling en noe menn holder på med, ingen mann ville finne på å true en kvinne med noe slikt. Det skulle tatt seg ut. Omtrent som om en mann uttrykte forbauselse ved å si: 'Guri malla!' Han hadde ikke holdt lenge i Hell's Angels, for å si det sånn.
    På Vestlandet hvor jeg kommer fra, sier vi 'kanøfle' uten 'r'. Og det et verb. Siden vestnorsk er urspråket i landet vårt og utgangspunktet for moderne norsk kan vi trygt legge denne dialekten til grunn som arnestedet for all annen dagligtale. Derfor mener jeg å ha bevist at min definisjon av 'ka(r)nøfle' er den riktige og at Store Norske farer med fant og fjuskeri.
    Fantastisk ;)

Bare en liten tilleggsopplysning; i Trøndelag har vi tatt i bruk ordet "knøvle". Dette brukes ofte i daglig tale, og er nok en omskriving av "karnøfle". Og selvsagt et verb -å knøvle.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.545
    Sted
    Fetsund
    Bestilte denne skiva på ren impuls.
    Kjente litt rynking på nesa i starten, men den gikk på repeat,
    og etterhvert merket jeg at jeg fikk skikkelig fot.:cool:

Snowy White's Blues Agency - Open For Business.jpg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^En miks av Santana og Mark Knophler. Sannelig ikke verst.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Æhmm...
    Neste ukes konsert. Bra jeg ikke gikk, kanskje ikke sikkert jeg hadde likt de som spiller i kveld, men jeg kan jo ta en lytt og høre hva jeg går glipp av. Likte jo denne i sin tid.

Lee Ranaldo - Between the times & the tides (2012)

lee r.jpg

[FONT=&quot][h=2]Lee Ranaldo & El Rayo (US)[/h]

[/FONT]

[FONT=&quot]
    [/FONT]

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted