Hva lytter du til i dag? (Del2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    rack-mannen:

Roxy Music - Siren (1973)

roxy-music-siren-jerry-hall.jpg

Dritbra plate. Her vil jeg trekke frem "End of the line". Fele, av alt! Suveren bass-spilling.

En liten historie: Kom inn i avgangshallen på flyplassen i Barcelona, satte meg ned og ved siden av meg satt en overfyllesyk (det var jeg óg) Andy Mackay. Vi sa ikkeno til hverandre.

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Cracker - Kerosene Hat (1993)

Roer ned med en liten øl etter årets første juleselskap.
    På veien hjem fra ytre Akershus-gokk (Nesodden) gikk det i supergode plater av Dave Alvin

King of California (1994)

og

Blackjack David (199

En av godlåtene hans:
    [video=youtube;mLRAbEyvyuU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=mLRAbEyvyuU[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Til noens skrekk, her er mer nerdesaker. Og det midt i jule et eller annet. Bær over O´herre:

Et band alle har hørt om er Family. Engelsk og britisk så det holder. Øl, vin, Cider, Kidney Pie, Yorkshirepudding. Og Rock.

Startet i 1968, gav ut "Music in a doll´s house" (hentet fra H. Ibsens boktittel hvor sistnevnte aldri fikk Nobelprisen, noe derimot Bjørnson fikk, fullstendig ufortjent!!!).

Charlie Whitney og Roger Chapman samarbeidet slik man skal i en bedrift, organisasjon eller band. Fordelte oppgavene og holdt på med det man var best til.

I 1970 kom "A song for me" ut, et mesterverk i mine ører. Dette rangerer jeg som en av de viktigste i min rockeoppdragelse. Melodier, vræling, riff, forskjellige instrumenter, m.a.o. originalitet med melodisk teft. Hvor eleganse og jævlig sinna rock kombineres. Pluss intensitet. Fyttegrisen. Umulig å bli lei av dette.

Det er det nemlig fullt mulig å bli av det drittet som utgis idag.

Tok en del av denne musikken opp, i 1970, på den gamle Tandbergeren. Mora mi synes vi guttene var svært så entusiastiske og ble fascinert av det vi drev med, så hun lyttet med (på ITT/Schaub Lorenz-utstyr).

: Spurte henne i november i år, her hjemme på Høvik, på 59-års-dagen min, om hun husket Harald Are Lund? "Harald Are hvaforno, svarte den gamle, var ikke det han med Family, Doors, Jethro Tull og Spirit, eller hva de nu het?". Jo, svarte jeg, og trommeslageren i Spirit er eldre enn deg, han er 88. Så spiste vi videre. Og mimret. Og koste vettet av oss med tanke på hva historie betyr.

Vel, tiden, for ikke å si årene, gikk. "Anyway" ble utgitt i 1973. Dette er en utgivelse hvor 1.-siden er live og dermed resten i studio. Helt suverent, alt sammen. Chapman synger med en innlevelse han aldri siden overgikk. Har tre vinylutgaver.

Derefter "Fearless" som overhodet ikke var noen nedtur, men vi drømte kanskje om himmelen. Uansett: coveret, coveret? Hva gir du meg? Det glemmes aldri. Mitt er stjålet (av meg). Lars Bugge står det. Han bor i Lommedalen, så det er bare å komme og hente.

Og, et uforglemmelig kutt: "Spanish Tide".

Neste er "Bandstand". "Burlesque" er strålende. Men så dabber det av mellom Whitney og Chapman, ikke uvenner. Well, you know?

"It´s only a movie" avslutter det hele. Tittelkuttet? Terningkast 6.

Snodig karriere, men egentlig, når jeg vrir litt på lungemosen mellom ørene, egentlig ikke. Dette var lykkelige år, de satte sine spor, vi ble dritings, fikk tinnitus, havnet på glattcelle av (sannsynligvis fortsatt) neanderthalere av snut. Men, både Charlie, Roger og tilhengerne har det bra i dag. Her, to flotte covere:

Family-A-Song-For-Me-440646.jpg

family_anyway_c.jpg

Vil noen som er klare for hjemmet se spesialcovere, så ordner jeg det.

Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Grateful Dead. En av de største gruppene.
    Denne kom i går, det er første gangs spilling av den.
    Men jeg vet hva jeg får. :)

DSCN5037.jpg

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Starter dagen med denne over en god kopp kaffe. So Real gav definitivt ny mening etter dødsfallet hans:

Willy DeVille - Pistola

Pistola.jpg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Dylan & the Band. Live på glorius vinyl.

dylan-before the flood.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Young-Holt Unlimited - The Definitive Young-Holt Unlimited (2005)

Herlig grooooovy soulacidjazz, litt ala Booker T.:)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Joe Henry - Civilians (Anti, 2007)

Favorittskiva tli svigermor durer og går i bakgrunnen, mens vi nyter en formiddagskaffe. Bill Frissell bidrar på gitar, Greig Leisz på ymse strengeinstrumenter, Loudon III med bakgrunnsvokaler, og Van Dyke Parks plunkrer litt på pianoet. Sluttresultatet er en uovertruffen plate, og Joe Henry sitt (til nå) fineste øyeblilkk.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Syl Johnson - The Complete Syl Johnson on Hi Records (2000)

Ikke den verste å avslutte årets hjemmelytting med.
    Gardermoen og Nordmøre neste.
    God jul!:cool:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Loudon Wainwright III - History (1992)

Bra denne saken her fra Loudon. En herlig fyr, med en humor og et alvor som treffer meg i alle fall.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The lemonheads - Car button cloth (1996)

Mens det så smått nærmer seg julegraut.

Har egentlig alltid likt denne skiva fra Evan Dando & co. Han snekrer gode låter, har sine særegne småsjarmerende naivistiske tekster, og han synger tidvis ringer rundt 99/100 vokalister. Inneholder dessuten en knallversjon av Knoxville girl. Nesten like tøff som Louvin Brothers sin :cool:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The box tops - The best of The Box tops: Soul deep (Camden, 1996)

Fant denne cd'n i hyllene hos svigers. Visste for så vidt at den sto her, siden den har vært min :)

Tidvis veldig, veldig bra dette her. Med en purung Alex Chilton med på laget. Steike for en stemmeprakt. Her er han rufsat og upolert. Senere i Big Star, var det helt andre toner - kontrasten mellom eksempelvis The letter og Blue moon fra siste skiva til Big Star er imponerende. Begge deler kanonbra. Denne box tops samleren inneholder mye gull, med låter signer bl.a. Dan Penn/Spooner Oldham, Bob Dylan og Eddie Hinton. Foruten en rekke signert Chilton sjøl.

Og snart er det jolagraut. Ferie ruler :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Natt til lørdag fikk jeg en pre-release av The Colors Turned Red remasteren stukket i hånden av Johnny Hazard. Den låter like fresh i 2012 som i 1988, men da er det musikken og ikke lyden jeg vurderer. Har ikke hatt anledning til å lytte til den over noe annet enn en Sony slepebrøler til nå. På cd-en står det Remaster 2013, så den er vel planlagt utgitt over nyttår. Glemte å spørre om det, siden jeg nå har den i hende. Den offisielle utgivelsen har jeg i bestilling på Shabby Records, som jeg tror er riktig adressat for å gjøre forhåndsbestilling for dere også. Den kommer nemlig til å komme i et begrenset opplag, så det gjelder å være tidlig ute.

thecolorsturnedred1_web_400.jpg

Da jeg snakket med Johnny om remasteren tidligere i år ble jeg lovet at det ikke skal tilføres noe ekstra kompresjon, bare litt mer kjøtt på beinet i de lave frekvensene. Remasteren tar nemlig utgangspunkt i selve sølvskiven som ble gitt ut for 24 år siden, og ikke masteren. De originale tapene forsvant i etterkant av konkursen til Mega Records.

Ps: Det manglende bildet i Musicus' innlegg viser at det fortsatt har noe for seg å skrive et par ord om hva som spilles.

• Liker
    Reaksjoner: tno

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Robert Plant & Alison Krauss - Raising sand (2007)

Denne liker svigers. Stille og rolig i bakgrunnen, til ettermiddagskaffe og gode småkaker :)

tno

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Natt til lørdag fikk jeg en pre-release av The Colors Turned Red remasteren stukket i hånden av Johnny Hazard. Den låter like fresh i 2012 som i 1988, men da er det musikken og ikke lyden jeg vurderer. Har ikke hatt anledning til å lytte til den over noe annet enn en Sony slepebrøler til nå. På cd-en står det Remaster 2013, så den er vel planlagt utgitt over nyttår. Glemte å spørre om det, siden jeg nå har den i hende. Den offisielle utgivelsen har jeg i bestilling på Shabby Records, som jeg tror er riktig adressat for å gjøre forhåndsbestilling for dere også. Den kommer nemlig til å komme i et begrenset opplag, så det gjelder å være tidlig ute.

Vis vedlegget 172944

Da jeg snakket med Johnny om remasteren tidligere i år ble jeg lovet at det ikke skal tilføres noe ekstra kompresjon, bare litt mer kjøtt på beinet i de lave frekvensene. Remasteren tar nemlig utgangspunkt i selve sølvskiven som ble gitt ut for 24 år siden, og ikke masteren. De originale tapene forsvant i etterkant av konkursen til Mega Records.

Ps: Det manglende bildet i Musicus' innlegg viser at det fortsatt har noe for seg å skrive et par ord om hva som spilles.
    Artig! Spilte tilfeldigvis cd'en fra 88 i går og la ut bilde av den i denne tråden. God da og god nå. Det som slo meg mest da jeg spilte den i går var nettopp hvor fresh det hele lød.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett

Vis vedlegget 172944

Ittno vinyl?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 172944

Ittno vinyl?
    Spurte på Shabby, og de tvilte. Glemte å spørre gutta i Colors (som jeg var på fest med på fredag). Ble litt mer fokus på billig øl, he he he. Men i og med at de kun har tilgang til digitalt materiale vil det ikke være noe tjene på vinyl lydmessig, så da antar jeg at de anser det for å være unødvendig. Det blir isåfall et rent samleobjekt, og det var ikke hensikten med remasteren. Du får gjøre et unntak og kjøpe cd-en. Og jeg har da sett at du spiller slike også, i alle fall i rippet format. ;)

Og du verden, de låt og låter veldig fresh. På noen låter nesten litt flinkis, uten at de var det. Akkurat det skyldtes nok superstudioet og produsenten i Danmark. Det som slår meg er at tangentene til Bengt er essensielle for låtene.

Edit: Noen som vet om (danske) High Fidelity årgang 1988 ligger ute på pdf på verdensveven? Kunne tenkt meg å lese anmeldelsen deres av TCTR fra 88 igjen. Husker de skrev at nå har nordmennene ikke bare grafset til seg de beste oljefeltene i Nordsjøen, de har også laget årets beste danske lp. Hvis noen av dere har det nummeret liggende og kan scanne anmeldelsen vet jeg at bandet ville sette stor pris på å legge dette ut på sin Facebook-side.

Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett

Vis vedlegget 172944

Ittno vinyl?
    Spurte på Shabby, og de tvilte. Glemte å spørre gutta i Colors (som jeg var på fest med på fredag). Ble litt mer fokus på billig øl, he he he. Men i og med at de kun har tilgang til digitalt materiale vil det ikke være noe tjene på vinyl lydmessig, så da antar jeg at de anser det for å være unødvendig. Det blir isåfall et rent samleobjekt, og det var ikke hensikten med remasteren. Du får gjøre et unntak og kjøpe cd-en. Og jeg har da sett at du spiller slike også, i alle fall i rippet format. ;)

Og du verden, de låt og låter veldig fresh. På noen låter nesten litt flinkis, uten at de var det. Akkurat det skyldtes nok superstudioet og produsenten i Danmark. Det som slår meg er at tangentene til Bengt er essensielle for låtene.
    OK. Kjøper den gjerne igjen dersom det er noe å hente lydmessig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt har jeg bare hørt den på slepebrøler, og ut fra minnet virker det som om det er mer kjøtt på beinet på Ketils bassgitar. Men mitt originale eksemplar ble glemt igjen hos en kjæreste for mange år siden, så jeg har ikke noen referanse lenger.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn