Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.596
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    torem skrev:
    baluba skrev:
    torem skrev:
    Tidligere i dag; John Cale's samlede verker på Island (1974-75), på dobbel cd kjøpt billig.
    Meget billig og meget bra. Dette her dobbeltalbumet er et av de beste kjøpene som kan foretas for tiden på kompaniet. For kroner 89 er det en no-brainer for de som ikke har en skikkelig samling med Cale fra før. Løp og kjøp før lageret er tomt, og det bør nevnes at man ikke trenger like hverken Velvet eller Reed for å like Cale.
    Jeg har "Slow Dazzle" (plata med "Heartbreak Hotel" på) på vinyl fra før, men ser jo nå at jeg burde hatt "Fear" og "Helen Of Troy" også. Synes Cale sprudler av energi på alle disse. Sammen med "Paris 1919"-plata (som kom ut like før Island-platene) er det nok det beste jeg har hørt fra den kanten.
    Har du disse fire har du alt du trenger. Dette er plater som burde vært spilt mye oftere, og av mange flere. Her har det blitt spilt "All the young dudes", "Mott" og "the Hoople" nå i kveld, før min kone bad meg sette på denne:

(som hun vet av fordi Gavin var bestekompisen til Bono, mens jeg har fulgt han fra Virgin Prunes)

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Burnt_Island skrev:
    torem skrev:
    baluba skrev:
    torem skrev:
    Tidligere i dag; John Cale's samlede verker på Island (1974-75), på dobbel cd kjøpt billig.
    Meget billig og meget bra. Dette her dobbeltalbumet er et av de beste kjøpene som kan foretas for tiden på kompaniet. For kroner 89 er det en no-brainer for de som ikke har en skikkelig samling med Cale fra før. Løp og kjøp før lageret er tomt, og det bør nevnes at man ikke trenger like hverken Velvet eller Reed for å like Cale.
    Jeg har "Slow Dazzle" (plata med "Heartbreak Hotel" på) på vinyl fra før, men ser jo nå at jeg burde hatt "Fear" og "Helen Of Troy" også. Synes Cale sprudler av energi på alle disse. Sammen med "Paris 1919"-plata (som kom ut like før Island-platene) er det nok det beste jeg har hørt fra den kanten.
    Har du disse fire har du alt du trenger. Dette er plater som burde vært spilt mye oftere, og av mange flere.
    Ikke nødvendigvis, Island-platene regnes vel som hans sterkeste, men Caribbean Sunset (Ze) og Artificial Intelligence (Beggars Banquet) fortsetter i samme genre og vel verdt å lytte til. New Society og Dying er litt vinn-eller forsvinn i denne sammenheng.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    Burnt_Island skrev:
    torem skrev:
    baluba skrev:
    torem skrev:
    Har du disse fire har du alt du trenger. Dette er plater som burde vært spilt mye oftere, og av mange flere.
    Ikke nødvendigvis, Island-platene regnes vel som hans sterkeste, men Caribbean Sunset (Ze) og Artificial Intelligence (Beggars Banquet) fortsetter i samme genre og vel verdt å lytte til. New Society og Dying er litt vinn-eller forsvinn i denne sammenheng.
    AI hadde jeg på vinyl en gang i tiden. En glimrende plate, som du skriver. Men jeg har da litt romantisk forhold til Island-årene hans. Objektive årsaker finnes jo egentlig ikke når det gjelder preferanser. Jeg har også hatt en live som ifølge verdensveven aldri er blitt gitt ut på noe annet enn vinyl. Den versjonen av Hartbreak Hotel som han spiller på den konserten er dritt-tøft. Jeg kjøpte i sin tid lp-en dagen etter at NRK hadde vist samme konsert på tv.

59 var sikkert det jeg betalte også. Jeg blander sikkert sammen med et annet kjøp fra samme tid. Det er nok på grunn av at det er et dobbeltalbum jeg ble litt forvirret mtp pris. Uansett er John Cale en artist som alle bør unne seg et bekjentskap med. Han er dessverre havnet i skyggen av Cale for den gemene hop, og noen ganger blir jeg forundret over at folk som er ganske oppegående digger Reed og VU, men ikke har en eneste plate av Cale. Jeg mener at Cale muligens er en mer spennende artist enn Reed. Når det er nevnt så kan jeg nevne at jeg føler det som et privilegium å ha hørt Velvet live.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Dylan for folk som ikke liker Dylan!!? Fnys.

Bob Dylan - Live at Budokan
    JEG syns den plata er bra.
    Det er bare fordi du egentlig ikke liker Dylan, og bare later som om du er en fan. Helt greit, og visstnok ganske normalt. Jeg tror du heller skal ta mitt eksempel og høre på noe skikkelig jazz i kveld. Wynton er en konge! Men nå må vi finne noe nytt å spille.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:

Det er bare fordi du egentlig ikke liker Dylan, og bare later som om du er en fan. Helt greit, og visstnok ganske normalt. Jeg tror du heller skal ta mitt eksempel og høre på noe skikkelig jazz i kveld. Wynton er en konge! Men nå må vi finne noe nytt å spille.
    Joda, liker Dylan. Det at jeg liker den, kommer av at den var mitt første møte med Dylan.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:

Ikke mobb kameraten min.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    baluba skrev:
    Pesquera skrev:
    Burnt_Island skrev:
    torem skrev:
    baluba skrev:
    torem skrev:
    Jeg har også hatt en live som ifølge verdensveven aldri er blitt gitt ut på noe annet enn vinyl. Den versjonen av Hartbreak Hotel som han spiller på den konserten er dritt-tøft. Jeg kjøpte i sin tid lp-en dagen etter at NRK hadde vist samme konsert på tv.
    Den med hockeymasken? Guts
    "Every home should have one!"

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    baluba skrev:
    Jeg mener at Cale muligens er en mer spennende artist enn Reed. Når det er nevnt så kan jeg nevne at jeg føler det som et privilegium å ha hørt Velvet live.
    Opplevd Velvet live - det må jeg si. Det har ikke jeg :(
    Jeg har ei nyere tysk live-skive på dobbel vinyl fra 2010 som jeg kjøpte på impuls på Hifi-messa i Horten i høst (det dumme med Spotify o.l. er jo at det blir slutt på impulskjøpa :)). Selve opptaket er fra 1983 - 1984.
    Skal sannelig sette på denne nå, har ikke blitt spillt noe særlig hos meg.

Reed har jeg hørt lite på. Det er et av disse berømmelige hullene i samlinga. Så lenge det finnes hull kommer jeg til å fortsette å samle plater. Det vil vel si resten av livet :)

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    JanR skrev:

Cd.

Også ei meget bra liveskive.

/jan
    Et godt valg, jeg har sansen for henne.

Trudde jeg var ganske alene om å like henne her, ikke ofte jeg har sett henne på hva spiller du nå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    dag1234 skrev:
    The Dave Brubeck Quartet - At Carnegie Hall
    En av de beste liveskiver ever
    Helt enig!
    Det var vel d'herrer som gjore meg glad ved å føre min ikke alt for forkuserte oppmerksomhet mot nettopp nevnte utgivelse. ;D
    En av de herlige sidene ved denne tråden; all musikken man blir tipset om.
    'Herlig' er ikke er ord vi bruker, lars_erik.
    Det gjaldt kanskje bare i går? ::)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    dag1234 skrev:
    The Dave Brubeck Quartet - At Carnegie Hall
    En av de beste liveskiver ever
    Helt enig!
    Det var vel d'herrer som gjore meg glad ved å føre min ikke alt for forkuserte oppmerksomhet mot nettopp nevnte utgivelse. ;D
    En av de herlige sidene ved denne tråden; all musikken man blir tipset om.
    'Herlig' er ikke er ord vi bruker, lars_erik.
    Det gjaldt kanskje bare i går? ::)
    Du følger så dårlig med, lars_erik! Jeg har jo blitt til en kvinne! Har du allerede glemt alt fra i natt? Mannfolk, altså!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    dag1234 skrev:
    Kanye West - My Beautiful Dark Twisted fantasy En riktig herlig plate, på grensen til å være deilig.
    Jeg sleit med å høre forbi komprimeringen på det albumet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:

Ikke mobb kameraten min.
    Jeg er bare en hobbymobber, men kan legge sammen to pluss to. Og i kveld bare erter jeg litt basert på basic matte. ;D

Men det er sant det der med første møte, og Dylan kommer fansen alltid til å krangle om. Blant dem er det å være uenige om hva som er best en viktig del av meningen med livet, virker det som. Derfor er det egentlig helt normalt at streken liker den best, slik at den normale matten gjelder ikke her. De Dylan-fansene kan ikke kvantifiseres.

Her spilles Saadiq.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:

Ikke mobb kameraten min.
    Jeg er bare en hobbymobber, men kan legge sammen to pluss to. Og i kveld bare erter jeg litt basert på basic matte. ;D

Men det er sant det der med første møte, og Dylan kommer fansen alltid til å krangle om. Blant dem er det å være uenige om hva som er best en viktig del av meningen med livet, virker det som. Derfor er det egentlig helt normalt at streken liker den best, slik at den normale matten gjelder ikke her. De Dylan-fansene kan ikke kvantifiseres.

Her spilles Saadiq.
    Æh... nå tror jeg du har misforstått litt. Det er Dylan jeg er bekymret for. lars_erik klarer seg alltids..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.922
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:

Ikke mobb kameraten min.

Her spilles Saadiq.
    Æh... nå tror jeg du har misforstått litt. Det er Dylan jeg er bekymret for. lars_erik klarer seg alltids..
    8)

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Man kan neppe trå feil med Nick Cave & the Bad Seeds - Let Love in. Gjelder å starte tidlig med oppvarmingen for Buktafestivalen i sommer 8)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn