Ønsker anbefaling Hva må man punge ut med for ett bra stereoanlegg?

Kathrine

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
510
Antall liker
776
Hehe, aner ikke egentlig, blir jo eventuelt inn på C700 når jeg får kjøpt anlegget.
Det er jo en denon der. DCD 600N. Jeg har ikke hørt den, men de har bra CD-Spillere.
På hifiklubben altså. Og en litt dyrere i DCD 900NE. Helt ærlig så er valget ditt her, jeg ville kanskje ikke satset veldig mye penger på signalkilde til å begynne med.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.643
Antall liker
4.128
Torget vurderinger
1
Hehe, aner ikke egentlig, blir jo eventuelt inn på C700 når jeg får kjøpt anlegget.
C700 kommer som v2 snart, da kommer den med Dirac (støtte) ser jeg. Aner ikke pris eller om det er andre ting som er forbedret.
 

Deng1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
484
Antall liker
592
Sted
VestBredden
Som et nr 3 anlegg :cool: Kjøpte jeg Wiim Amp/Streamer - 2 brukte Argon 10" subber - et par Dali Consept 1 til den nette sum av 7900,- (alt)
Så kommer Klotz kabel i tillegg og det ruinerer ikke akkurat budsjett. Spillersom F..

For 40K kan man få MEGET god lyd om bruker tid og følger med på de bruktmarkedene her i Norge, og be gjerne om en bedre pris enn oppgitt :cool:
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
817
Antall liker
1.022
Det er etter min mening ganske heftig budsjett på første kjøp. Så flyr anbefalingene i mange retninger her.

Hva er du ute etter i et stereoanlegg? Stort, lite, partylyd ved behov?
Mitt råd er å se seg ut en prisklasse på brukten, lese seg opp og ned på det som kunne passe. Så kan det bli noen spennende bytter etc. Etterhvert. Har du ikke tid/lyst kan du kjøpe noe komplett nytt.

Til musikkhygge kan du få mye lyd for latterlig lite penger på bruktmarkedet om dagen.

Alf Prøysen kan nok det meste spille bra, Slipknot er litt mer krevende, særlig om bassen skal henge med i hurtighet og du ikke skal blø fra ørene.

Jeg tror nok imidlertid Dali+NAD er OK om du er innstilt på å kjøpe dette nytt, jeg synes imidlertid det er mye penger for noe som kanskje er litt middelmådig og lite spennende?
Det beste med å handle brukt er at man relativt enkelt kan kvitte seg med det uten å tape store penger og man kan prøve ut litt HVIS dette blir en hobby som tar litt av.

Selv startet jeg med cerwin vega som mange andre i konfirmasjonsalder og enda før det. Så ble det Klipsch(RF7 MK1j og kraftige monoblokker. Hadde det i mange år, koste meg med det. Så fikk jeg lyst til å prøve Infinity(Kappa 9.2i), etter det ballet det kraftig på seg. Nå føler jeg at jeg sitter på er nok så habilt anlegg. Skulle jeg handlet dette nytt hadde jeg aldri hatt råd. Tapt penger på Hifi har jeg aldri. Enten har jeg fått mer igjen, eller fått tilbake det samme.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.012
Antall liker
1.346
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, skjønner ikke hvorfor å kjøpe brukt ikke er overveid, virker som trådstarter er redd for katten i sekken. Dali er åbenbart den store favoritten her, ikke at jeg skal overkjøre noen men som jeg sa tidligere, budsjettet kan kjøpe produkter der var tett på highend for ikke så mange år tilbake og streamer bør være det minste problemet her....ser ofte Logitech Touch og Transporter for salg her, bør være ok for de fleste.....
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
817
Antall liker
1.022
Det å kjøpe brukt Hifi er ikke som å kjøpe bruktbil. Det er sjeldent feil på slikt utstyr. Så jeg vil sterkt anbefale å gå den veien. Kanskje med et lavere budsjett. Da jeg en gang kjøpte min første preamp, var dette en Parasound P3 Halo, og på kjøpet for svimlende 4000kr fikk jeg også en A23 på kjøpet. Har dette vellydende settet enda. Det fungerer feilfritt enda, dette var i 2008.
 

Deng1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2024
Innlegg
484
Antall liker
592
Sted
VestBredden
Hadde ikke hatt problemer selv med en brukt "high end" 2 veis til denne Wiim amp streamer, til eksempelvis 20K (med enn viss effektivitet +92db)
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
212
Antall liker
153
Torget vurderinger
1
Takk for tips. Er vel ikke vinylen som er viktigst for min del enda (Må først ha flere plater haha)

Har du ikke vinylplater burde du for avvente litt med å hive deg på den galeien. Mitt tips er å starte med høyttaleren Det er den som har aller mest å si for prisen. Du kan jo få lyttet til ulike høyttalere ii butikkene. Alternativt er at du leser deg opp og at du forsøker å skaffe deg et inntrykk av hva slags lydbilde du liker og se om du kan finne en slik høyttaler brukt. Legger du deg på 20 - 25 tusen brukt så kan du virkelig gjøre noen gode kjøp og få ekstremt god kvalitet for pengene. Deretter er det bare å skaffe en forsterker. Bruker du 10 000 brukt så kommer du langt, kanskje du finner du med innebygget DAC og. Så har du noen tusenlapper igjen til streamer, noe som holder i massevis.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
817
Antall liker
1.022
Min mening er at man burde holde DAC utenfor forsterkeren. Hvorfor? Fordi man får meget gode DACer til en billig penge. Så går det faktisk ann å bruke lydkortet i en PC også om man har det første tiden. Synes ikke krav om innebygget DAC skal smale inn søket for mye.

Så kan man heller hoppe på streaming-bølgen senere med streamer. Jeg bruker en SMSL DAC, som jeg mener er mye til prisen, med en USB-kabel fra en PC.

Begynn i det små, finn ut hva du liker og stak ut kursen derfra.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.643
Antall liker
4.128
Torget vurderinger
1
Min mening er at man burde holde DAC utenfor forsterkeren. Hvorfor? Fordi man får meget gode DACer til en billig penge. Så går det faktisk ann å bruke lydkortet i en PC også om man har det første tiden. Synes ikke krav om innebygget DAC skal smale inn søket for mye.

Så kan man heller hoppe på streaming-bølgen senere med streamer. Jeg bruker en SMSL DAC, som jeg mener er mye til prisen, med en USB-kabel fra en PC.

Begynn i det små, finn ut hva du liker og stak ut kursen derfra.
Da må man igjen ta hensyn til gain inn og ut fra flere bokser. Enklere å til og med få streamer inn i samme boks som en integrert forsterker, enklere i bruk er det også.
 

Vossingen

Medlem
Ble medlem
30.11.2017
Innlegg
12
Antall liker
11
Lån deg ein stasjonsvogn, ta med deg ein venn og kjøp brukte høgtalara i ditt nærområde.
QLN classic reference for eksempel.
Tung gulvstående for 3 5 0 0 kr.
Når det gjelder elektronikk generelt, so e da meste godt nok. Ein kraftig nok forsterker med nok og riktige innganger duger, uavhengig av merke. Kjøp brukt!
Vent med vinyl og fokuser på cd/streaming først.
MI meining.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.081
Antall liker
5.018
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
mye fordi jeg egentlig ikke har så god tid til å finne brukt før jeg skal ut i turnus/stuen er snart ferdig, og det er begrenset hvor lenge jeg overlever med lyden fra TV-en.
Det kan hende at jeg leser/tolker deg feil kun basert på dette ene innlegget, men det virker på meg som om du stresser litt med å få på plass et godt stereoanlegg. Det er ikke noe godt utgangspunkt når du ikke er helt sikker på hvilken lyd du er ute etter.

Jeg skjønner godt at du er drittlei lyden fra tv-en, men det er altså mulig å få tak i noe for ganske lite penger som vil gruse tv-lyden opptil flere ganger. Det skal ikke mye til om de innebygde høyttalerne i tv-en er alternativet. Du kan tenke om det som et slags "venteanlegg" mens du tar deg god tid til å se (høre) deg om etter et ordentlig stereoanlegg.

Bare et tips, i beste mening selvsagt. Ellers er Hi-Fi Klubben et godt sted å begynne. Det var også der jeg begynte, da jeg i 1994 kjøpte mine første ordentlige høyttalere.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.027
Antall liker
8.969
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg er egentlig ikke så giret på å ha subwoofer, hørte oberon 7 med c700 hos HK, og synes det var greit med bass egentlig, så det kan heller være noe å komme tilbake til sånn sett. Hva får man med opticon 6 fremfor oberon 5 da, bortsett dra tynnere lommebok? :p

Ser begge har en følsomhet på 88db, så det vil vel si at de drives like bra av samme forsterker?
Ja du bestemmer jo helt selv, var bare et forslag :)
Forslaget var ikke basert på at jeg mener du får for lite bass med nr 7, det var på basis av lesning av et stort antall tester hvor lydkvaliteten på nr 5 synes å være tydelig bedre enn nr 7. Trolig på grunn av mindre/stivere kabinett og mindre dypbass. Mye bass på høyttalere i den rimelige enden av skalaen kan overskygge kvaliteter i mellomtonen dersom kabinettet ikke er avstivet nok og "spiller med". Men du blir helt sikkert fornøyd med begge deler.

Angående spørsmål på følsomhet, så kommer det helt an på impedansekurven til høyttalerne man sammenligner.
En høyttaler som er oppgitt til 8ohm nominelt, vil i de fleste tilfeller variere vesentlig ved ulike frekvenser og volum.
Noen holder seg kanskje i området 6-8 ohm mens noen går helt ned i 3-4 ohm. Jo dypere de går jo bedre strømreserver krever det fra forsterkeren.

Ofte lurt å se om det skrives noe i annonse eller tester når man vurderer hva som er stor nok forsterker.
C700 har vel fullverdig preout også, slik at det kan kobles på en effektforsterker om du skulle føle behovet.
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
4.592
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Skulle jeg startet på scratch idag mht til et ukomplisert anlegg, hadde jeg kjøpt en NAD forsterker basert på Hypex med Dirac. Da styrer du det meste av showet selv. Som høyttalere ville valget falt på en DIY-konstruksjon fra Troels Gravesen. ( eller en Fantorang mk III :) ) Bygger du ikke selv, finnes det flinke folk som tar på seg oppgaven.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.226
Antall liker
2.807
Torget vurderinger
16
Gi nå fan i alt dette brukt gnålet! Kjøp nytt og bidra til økonomisk vekst! Har dette blitt en underavdeling av Fretex?
Bruktkjøp bidrar også til økonomisk vekst. Det blir ikke kjøpt mye nytt utstyr hvis ikke man får solgt det gamle.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.226
Antall liker
2.807
Torget vurderinger
16
Hehe, aner ikke egentlig, blir jo eventuelt inn på C700 når jeg får kjøpt anlegget.
Kaster ut en liten brannfakkel her, sjekk ut Audio Science Review
Det er mange meninger om ASR og Amir, men testene er annerledes enn de tradisjonelle subjektive Hifi testene og de kan være ganske informative etter min mening.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.225
Antall liker
871
Torget vurderinger
1
Bruktkjøp bidrar også til økonomisk vekst. Det blir ikke kjøpt mye nytt utstyr hvis ikke man får solgt det gamle.
Helt klart - men jeg kan utdype min spissformulering. Ung mann med en betydelig slump penger, 50k, søker råd. Det er en glimrende anelding å skape relasjoner med en eller flere forhandlere. Man kan bli ivaretatt, fulgt opp og oppdatert. Man får julekort og kaffe ved besøk, bare hyggelig. En god måte å starte på for å bygge erfaringer for senere brukthandler i løpet av hifi-livet.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.774
Antall liker
1.530
Sted
Sætre
Finner mange gode gamle cd spillere brukt , kan anbefale å se etter en med op-amp tda 1541a.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
636
Antall liker
537
Torget vurderinger
7
Støtter forslagene om å prioritere høyttalere. Prøv å spare litt av budsjettet. Det er fort å bli ivrig.
IMG_3785.jpeg

Min favoritt til musikk og fungerer bra til TV-lyd: Harbeth C7ES3. Fungerer veldig bra med billig enkel forsterker. Enkel last. 2x50 watt er rikelig. Mest naturlige mellomtonen jeg vet om. Allsidig musikksmak. Mer gøy og begagelig enn detaljfokusert. Du kan ofte finne disse brukt for rundt 20 tusen kr. Da er di gode kjøp. Litt lavere budsjett: brukt System Audio (SA). SA Explorer er heftige, men krever kraftigere forsterker. De små SA505 får du sikkert for rundt 1000-lappen brukt. Da har du glimrende lyd mens du bruker med til på å finne ut hva du faktisk liker.Noen som foreslo brukt QLN til 3500kr her, også. Høres ikke dumt ut. Romkorreksjon ville jeg ventet med - sjekk først om lyden blir ubehagelig/skarp, eller bass som romler. Du trenger det nok ikke med Harbeth C7ES3 eller med en stativhøyttaler fra SA.
Lykke til. Tålmodighet er mitt beste råd. Vi er mange som har brukt litt for mye på å bytte ut. Et brukt venteanlegg til 2-3000kr kan fort spare deg for at 10-tusen ryker både her og der
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.114
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
12
Finner mange gode gamle cd spillere brukt , kan anbefale å se etter en med op-amp tda 1541a.
TDA1541A er en DAC, ikke en opamp. Og aller helst skal den være i S2-versjon evt S1. Det har Marantz CD7 og CD/DAC12 for å nevne et par. Urgammel og utdatert selvfølgelig, men gir fremdeles masse musikkglede hvis det har betydning.
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.594
Antall liker
1.553
Sted
Horten
De der ser ut som har et knallgodt potensiale. (y)

Men om jeg ikke har misforstått, så ser det jo ut som trådstarter har bestemt seg for Dali Oberon høyttalere?
Da ville jeg nå ha fokusert på neste steg som er å få seg en forsterker med litt kraft i til å drifte greiene.

Det blir nok lyd og greier med 50-80W, men jeg er av den oppfatning at skal man få ut det som er i høyttalerene (generelt) så må det litt krefter til. :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: ufo

TroyB

Medlem
Ble medlem
04.07.2024
Innlegg
36
Antall liker
75
Sted
Møre og Romsdal
De der ser ut som har et knallgodt potensiale. (y)

Men om jeg ikke har misforstått, så ser det jo ut som trådstarter har bestemt seg for Dali Oberon høyttalere?
Da ville jeg nå ha fokusert på neste steg som er å få seg en forsterker med litt kraft i til å drifte greiene.

Det blir nok lyd og greier med 50-80W, men jeg er av den oppfatning at skal man få ut det som er i høyttalerene (generelt) så må det litt krefter til. :cool:
Er det da den brukte Parasound Halo A23 THX effektforsterkeren kunne vært nyttig?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.226
Antall liker
2.807
Torget vurderinger
16
Helt klart - men jeg kan utdype min spissformulering. Ung mann med en betydelig slump penger, 50k, søker råd. Det er en glimrende anelding å skape relasjoner med en eller flere forhandlere. Man kan bli ivaretatt, fulgt opp og oppdatert. Man får julekort og kaffe ved besøk, bare hyggelig. En god måte å starte på for å bygge erfaringer for senere brukthandler i løpet av hifi-livet.
Helt enig, jeg ville også valgt forhandler, men det ekskluderer ikke bruktkjøp. Tror nok mange forhandlere som sitter med store mengder brukt hifi er mer enn klar for litt avsetning.
 

TroyB

Medlem
Ble medlem
04.07.2024
Innlegg
36
Antall liker
75
Sted
Møre og Romsdal
Parasound gir mye for pengene, IMO.

Mvh
Går det da ant å bruke den sammen med C700 for alle de nyere funksjonene med Bluesound? For i første omgang så er vel C700 sterk nok til å få til oberon 7, men om jeg evt skulle hadd større høytalere senere?
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.594
Antall liker
1.553
Sted
Horten
Er det da den brukte Parasound Halo A23 THX effektforsterkeren kunne vært nyttig?
Jeg vil som en tommelfinger-regel si 200W i 8ohm. Gjerne mere :cool:

PS: Det er ikke pga det å spille høyt som er viktig med nok power på en høyttaler. -Blir noe av samme greia som med at man ikke har alle kreftene i en bil for å kun kjøre fort.

PS2: Det er merkelig nok slik at man gjerne trenger større forsterker på mindre høyttalere, da de store ofte er mere effektive.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.847
Antall liker
29.089
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Går det da ant å bruke den sammen med C700 for alle de nyere funksjonene med Bluesound? For i første omgang så er vel C700 sterk nok til å få til oberon 7, men om jeg evt skulle hadd større høytalere senere?
Det vet jeg ikke, men IMO er det aldri galt å ha litt ekstra krefter på lur. Du skal ikke se bort fra at en såpass stor forsterker gir deg en helt annen kontroll over høyttalerne, særlig i bassen. Mvh
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.329
Antall liker
2.884
Siden venteanlegg er kommet på banen kan det nevnes et par "sjokkopplevelser" jeg selv har hatt. Selv om man opp gjennom årene har kastet masse penger på "ny" teknologi viser det seg at gammalt ræl faktisk kan formidle musikk på en hyggelig måte


En TA-300 eller H10 med et sett med fungerende HiFi-11. Begge typisk priset fra 700-1800,- avhenging av treslag, kosmetisk og teknisk stand vil trolig gi mange et hakeslepp hva dem kan formidle av musikk.

Dette blir ikke noe festanlegg og HiFi-11 har et veldig smalt sweetspot. De fungerer også best på enklere instrumentering heller enn metall. Men lukker man øynene kan høytalerene forsvinne helt i "veggen" av lyd når man sitter i sweetspot. Riktignok med noe begrenset dybdeperspektiv. Manglende dypbass må man tenkte på som noe posetivt siden man slipper all komplikasjon dette gir sammen med romnoder :)

1720428699425.jpeg
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.923
Antall liker
1.097
hør med han her om å bygge en 700as2 eller lignende. plenty effekt og koster ikke mye.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.241
Antall liker
37.735
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Mitt beste tips er å besøke folk som bor i nærheten med greit stereoanlegg, så vet en litt mer hva en "ser" etter. Lytt, noter hva du liker eller ikke liker av det du hører.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.594
Antall liker
1.553
Sted
Horten
hør med han her om å bygge en 700as2 eller lignende. plenty effekt og koster ikke mye.
Eller en 1200AS utgave. :cool:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.918
Antall liker
8.624
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis det var mine penger så hadde jeg kikket på Torget og plukket opp en Rega Elex R, en ifi Zen Stream, et par Neat Motive SX1 og evt. en Meridian 508.20 hvis CD spiller er ønskelig. 20 eller 24KKr pluss litt frakt for et ordentlig bra system. Så hadde jeg brukt tid på å lese meg opp på vinyl-jungelen og legge opp litt mere penger før jeg gjorde noe valg der.
 
Topp Bunn