Litt utydelig start kanskje, men ser ut som hva en skal frem til er på plass.
Doble 15" i 300 liter bassrefleks som kan levere opp til gjerne 700++ hz. Eller en driver i 150 liter.
Her burde jo horngutta være med med en gang
siden en da snakker om en 15" som da kan spille opp til et horn.
Langt i fra prøvd alt selv men....
JBL 2226 er en gjenganger og passer vel til kassen. Tuning vil en vel ende med rundt 35hz trur jeg.
2226 er en grei nok driver, har feritt motor og fravær kortslutningsringer, noen andre ting er gjort bra, den tåler mye juling.
Altec 416 og 515 er nevnt, men dem trives nok bedre i litt større kasser.
Lette oppheng og lette membraner, lav Fs, flotte drivere med alnico magneter.
515 har jeg hørt og låter veldig pent i mellomtonen.
Forstår det slik at lett oppheng ikke kommer uten å måtte betale lunch det heller, det oppstår mer DC komponenter i motor.
JBL E145 også nevnt, litt samme greia som Altecene, leser veldig godt likt av flere.
Selv har jeg et par JBL 2227. Disse har litt stramt oppheng og stram motor. Den vil nok oppføre seg med overdempet kurve i 150 liter kasse med lav tuning.
Ferritt motor men her har en fått inn kortsluntingsringer, jeg synest den låter pent i mellomtonen som jeg bruker den til. (ca 150-600hz)
Var i vår på besøk hos Nikko her inne, trivelig fyr
Han har et par BMS 15N630 i bassrefleks kasse som spiller opp til horn
Litt stramt oppheng, 120gram mms, Neo magneter, kortslutningsringer.
Denne låt veldig bra synest jeg.
Det fikk meg til å tenke på hva gjør egentlig til at en driver spiller pent i mellomtonen?
Den har ikke like specs som de eldre Altecene eller JBL E145..
Forstår det slik at litt strammere oppheng setter høyere krav til complience (Cms)?
Sitter igjen med at BMSen har en god motor og lager gode drivere selv om det bryter litt med det tradisjonelle ønsket om lav mms og høy vas.
BMS har ramlet inn som bassdrivere jeg gjerne kunne eigd selv.
Litt innspill fra oks