Hva mener dere har størst betydning for lydkvaliteten?

Hvilket alternativ velger du?

• CD spilleren

Stemmer: 0 0.0%
  • Forsterkeren (for og effektforsterker)

• Gode innspillinger (mastringer)

• Kabler (signal/høytalerkabler)

• Rommet, eller andre produkter som f.eks. føtter etc.

• Totalt antall stemmer
    0

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er to stemmer til hver medlem, og høytalere vil det ikke være plass til i denne avstemningen, men man kan jo skrive det som et eget svar ;)

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Antall liker
0
Har det ikke dukket opp flere lignende tråder i det siste? Kommer lite fornuftig ut av slike tråder synes nå jeg.

Mener forøvrig at rommet har mest å si for lyden. Men man får jo selvfølgelig ikke nydelig lyd uten gode komponenter. Så jeg vil si at helhetlig tenking er noe som lønner seg!

Dog, man vil aldri oppnå god lyd ved å spille av en elendig innspilling.
Bare meg som synes slike tråder er tullete og lite konstruktive?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Rommet eller lignende ex føtter?
Drar du en paralell mellom rommet og underlaget som komponenentene står på?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ja!

Alt av tilleggsutstyr kan legges i denne katorogien, som f.eks. Soundcare føtter/bein el.

Det kan være seg diffuser, eller rommets utforming, dvs. si alt annet innen placebo effekter, som man tror på, men helst spesifiserer selv i eget innlegg...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
f skrev:
Ja!

Alt av tilleggsutstyr kan legges i denne katorogien, som f.eks. Soundcare føtter/bein el.

Det kan være seg diffuser, eller rommets utforming, dvs. si alt annet innen placebo effekter, som man tror på, men helst spesifiserer selv i eget innlegg...
Så rommets innvirkning på lyden er placebo?

V

vredensgnag

Gjest
Stod ingen ting om føtter da avstemningen først ble lagt ut. Ikke så Flink Gutt, med andre ord. Avstemningen begynte med kun Rommet.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.037
Torget vurderinger
1
Skulle gjerne latt denne tråden dø, men satser heller på at den blir stengt 8)

Å plassere rommet i samme kategori som underlag får så å følge opp med kommentarer der diffusjon og rommets utforming blir hintet om som placebo ???

Når jeg tenker meg om så burde vi egenlig holde denne tråden langt oppe til skrekk og advarsel, den viser med all tydelighet at kabelpredikantene mangler fullstendig begrep om størrelsesorden.

Slik går det når man absolutt vil ha rett og kronargumentene består av å påpeke mangler ved andres anlegg, hørsel, osv.

M

musicus

Gjest
Roald skrev:

Å plassere rommet i samme kategori som underlag får så å følge opp med kommentarer der diffusjon og rommets utforming blir hintet om som placebo ???

Når jeg tenker meg om så burde vi egenlig holde denne tråden langt oppe til skrekk og advarsel, den viser med all tydelighet at kabelpredikantene mangler fullstendig begrep om størrelsesorden.

Slik går det når man absolutt vil ha rett og kronargumentene består av å påpeke mangler ved andres anlegg, hørsel, osv.
Vel, jeg tilhører sikkert en av de du vil kalle "kabelpredikantene" (du gir iaf ditt bidrag til å hetse og fordumme diskusjonen) men din stigmatiserende og noe teite konklusjon kan jeg ikke si meg enig.
Jeg synes også, ikke minst med tanke på den siste tidens lignende tråder, att denne er totalt overflødig og unødvendig, ikke er det mitt syn at noen av de svar alternativene i seg selv kan utropes som viktigst, for meg gjelder det å finne/se/høre resultatet av en helhet, der både romakustikk og kabler inngår.

Ang det å ville ha rett, vel, det skal vel to til for en tango....

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
vredensgnag skrev:
Stod ingen ting om føtter da avstemningen først ble lagt ut. Ikke så Flink Gutt, med andre ord. Avstemningen begynte med kun Rommet.

Å? Har du fått kalde føtter?

Mvh. RS

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Veldig enig med Roald her!

Vær så snill og ikke bland rom med føtter, underlag, placebo, etc.

En ting er at kabelfabrikantene går nedenom og hjem hvis man finner ut at kabler ikke har så stor innvirkning på systemet.
En annen dersom alle som lager operaer, konsertsaler, kirker, lydstudioer, proffe kinoer, etc. ikke skal ta hensyn til akustikk. Da blir det mye bra innspillinger vi kan kose oss med i badekaret? Under vann?

Svarte rommet, men det gjelder kun rommet, ikke andre usakligheter.

V

vredensgnag

Gjest
Kabler har jeg sluttet å diskutere, men det er bad form å fuske i en avstemning etter at den er påbegynt.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Kanskje blindtestentusiastene også kan begynne å blindteste akustikkprodukter? Fjnerne/legge til en dempeplate på vegg eller tak. Det hadde vært interessant. Jeg tipper nullresultat. Akkurat som når man skifter f.eks. signalkabler og blindtester.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
f skrev:
Ja!

LES DETTE EN GANG TIL!!!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Roald skrev:

Dette er jo bare en avstemmning, som jeg tror har fått frem sin misjon, men er litt usikker på hva du mener med at rommets utforming er placebo???

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.806
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Urk
En avstemming uten musikk og vin som valg blir litt som løksuppe uten løk....
God musikk trenger ikke gode innspillinger

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
H.R skrev:
Urk
enig!

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
H.R skrev:
Urk
Det er jo helt sant, men da trenger man jo ikke et godt stereoanlegg heller. ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
65finger skrev:
H.R skrev:
Urk
enig!
Now we're talkin'...særlig meir skalig blir det neppe! Punkt slut og go'natt!

PS: Tullete avstemming & tullete tråd!

mvh. VilhelmW

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.037
Torget vurderinger
1
Om jeg skulle ha missforstått må du gjerne forklare denne setningen for meg

Kanskje blindtestentusiastene også kan begynne å blindteste akustikkprodukter? Fjnerne/legge til en dempeplate på vegg eller tak. Det hadde vært interessant. Jeg tipper nullresultat. Akkurat som når man skifter f.eks. signalkabler og blindtester
Nå er jeg villig til å stille i blindtest både for kabler og akustikk produkter og det er noe forkjemperne for kabelens enorme betydning tydeligvis ikke er.

Om noen skulle være interessert i å blindteste helmholtzerene mine så versegod, en del mer arbeid enn å bytte kabel men det skal gå greit

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
For min del, så lenge anlegget skulle stå i stua og man har andre innsigelser enn seg selv så er det ikke rom for å haunse rundt med alskens forandringer av rommet. CD spiller og forsterkeri + høyttalere endret lyden 100% til det bedre hos meg uten å endre rommet.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Roald skrev:
Om jeg skulle ha missforstått må du gjerne forklare denne setningen for meg

Kanskje blindtestentusiastene også kan begynne å blindteste akustikkprodukter? Fjnerne/legge til en dempeplate på vegg eller tak. Det hadde vært interessant. Jeg tipper nullresultat. Akkurat som når man skifter f.eks. signalkabler og blindtester
Nå er jeg villig til å stille i blindtest både for kabler og akustikk produkter og det er noe forkjemperne for kabelens enorme betydning tydeligvis ikke er.

Om noen skulle være interessert i å blindteste helmholtzerene mine så versegod, en del mer arbeid enn å bytte kabel men det skal gå greit

Kan ikke du arrangere en Helmholtz-blindtest, da? Hvorfor skal du absolutt ha andre til å gjøre jobben?
Jeg tror du får nullresultat hvis du kun skifter ut et akustikkremedium av gangen, akkurat som kabeltilhengerne får nullresultat når de skifter ut en kabel av gangen.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
EHED skrev:
Veldig enig med Roald her!

Vær så snill og ikke bland rom med føtter, underlag, placebo, etc.

En ting er at kabelfabrikantene går nedenom og hjem hvis man finner ut at kabler ikke har så stor innvirkning på systemet.
En annen dersom alle som lager operaer, konsertsaler, kirker, lydstudioer, proffe kinoer, etc. ikke skal ta hensyn til akustikk. Da blir det mye bra innspillinger vi kan kose oss med i badekaret? Under vann?

Svarte rommet, men det gjelder kun rommet, ikke andre usakligheter.
Et av lydstudioene i Bergen, tror det tilhører NRK, er visst nok kablet med slike kabler jeg har (antagelig en nokså simplere variant). Så lydstudioer er tydeligvis opptatt av mer enn akustikk..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Merk bare: "visstnok", "antakelig" og "tydeligvis". ;)

Kablene som brukes i proff- og studiosammenheng er vanligvis i en HELT annen (les "mye lavere") prisklasse enn typiske hifi-kabler.

M

musicus

Gjest
Dazed skrev:
Kablene som brukes i proff- og studiosammenheng er vanligvis i en HELT annen (les "mye lavere") prisklasse enn typiske hifi-kabler.
Det kan jeg faktisk väre enig i, har gått over til signalkabel fra Pro serien til Cardas og bruker mer rör anpassede kabler på ht siden, mye billigere, og for meg bedre lyd.
Men gratis var det alikevel ikke men veldig moderat ifht til tidligere kabel investeringer.

mvh

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.747
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Jeg mener det er umulig å trekke frem to punkter i denne avstemningen som har større betydning enn de andre.

Gode komponenter som er matchet - samt et egnet rom og en optimal plassering av høyttalere osv. er avgjørende for resultatet.

Kabler og tweaks kan løfte lyden når alt annet er på plass , men ikke det jeg ville svidd av mye penger på før det andre er på plass.

Et bra anlegg lager desverre ikke god-lyd av dårlige innspillinger heller.................

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
soundscape skrev:
Et bra anlegg lager desverre ikke god-lyd av dårlige innspillinger heller.................
Tvert i mot, dessverre. Med et godt anlegg, er det lettere å irritere seg over manglene i en dårlig innspilling, og med "the loudness war" i full gang, går det raskt utforbakke. :(

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Hva er vitsen med å bruke tid på avstemninger som denne?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.841
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har man et anleg som spiler "bra" så jobber man med rommet for å få det til å spille "bedre".
Dette har jeg fått meg noen aha opplevelser av.
"Bedre" kan mange ganger bli X mange bedre. ;D

Steinar.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.597
H.R skrev:
Urk
Mener du virkelig dette???

Jeg er i alle fall ikke enig. Jeg har kjøpt en del god musikk opp gjennom åra som jeg ikke gidder å høre på fordi innspillingen enten er komprimert eller mangler transparens og oppløsning.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Dazed skrev:
Merk bare: "visstnok", "antakelig" og "tydeligvis". ;)

Dette er noe jeg har hørt men antar det er riktig. Har også hørt at kablene mine er de eneste Leif Ove Andsnes har greid å skille ut et bestemt instrument (var det en folin?) tilhørende en bestemt utøver med. Har også hørt at en utgave av kablene to kvalitetsnivåer under mine, skal være bedre enn Valhalla. Dette har jeg hørt, om alt sammen er helt riktig, er meg uvisst..

N

nb

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Har også hørt at kablene mine er de eneste Leif Ove Andsnes har greid å skille ut et bestemt instrument (var det en folin?) tilhørende en bestemt utøver med.
Jeg tippet det var Itzak Perlman (dog lettere kvalifisert siden han er en kjent, jødisk fiolinist) på slutten av Schindlers Liste over kinoanlegget et ganske lite sted på vestlandet for 17 år siden. Tipper ganske mange klassiske utøvere klarer å kjenne igjen kollegaer, de har gjerne en bestemt "tone".

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Er du klassisk utøver kanskje?
Spiller av og til Schindlers List- theme. Har faktisk brukt dette litt til å evaluere kabler. Jo mer jeg går opp på kabelsiden, jo mer virkelighetstro fremstår fiolinen, og dette kan jeg ikke beskrive med ord. Akkurat som fiolintonen får mye mer rikholdig "kontur" utenpå seg. Flere av disse xylofon- lignende tonene dukker også opp i lydbildet her og der med bedre kabel, men de er gjerne ikke fullt så viktige for den musikalske fremdriften da. De er mer "krydder".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mener du virkelig det der med Andsnes Trygve? Det hadde vært interessant å spurt ham i såfall.

N

nb

Gjest
Kule-Trygve skrev:
På ingen måte, temmelig umusikalsk også forresten.

Andsnes-historien din er selvsagt tull. Dvs godt mulig at noen har fortalt deg den, men tull er den garantert.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
nb skrev:
Kule-Trygve skrev:
På ingen måte, temmelig umusikalsk også forresten.

Andsnes-historien din er selvsagt tull. Dvs godt mulig at noen har fortalt deg den, men tull er den garantert.
En morsom tanke i hvert fall.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Dazed skrev:
Reference Recordings, Audioquest Music, Mapleshade, Chesky, Analogue Productions, osv, osv.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.880
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
H.R skrev:
Urk
Mener du virkelig dette???

Jeg er i alle fall ikke enig. Jeg har kjøpt en del god musikk opp gjennom åra som jeg ikke gidder å høre på fordi innspillingen enten er komprimert eller mangler transparens og oppløsning.
Helt enig med sistnevnte.

Topp Bunn