Så rommets innvirkning på lyden er placebo?f skrev:Ja!
Alt av tilleggsutstyr kan legges i denne katorogien, som f.eks. Soundcare føtter/bein el.
Det kan være seg diffuser, eller rommets utforming, dvs. si alt annet innen placebo effekter, som man tror på, men helst spesifiserer selv i eget innlegg...
Vel, jeg tilhører sikkert en av de du vil kalle "kabelpredikantene" (du gir iaf ditt bidrag til å hetse og fordumme diskusjonen) men din stigmatiserende og noe teite konklusjon kan jeg ikke si meg enig.Roald skrev:Skulle gjerne latt denne tråden dø, men satser heller på at den blir stengt 8)
Å plassere rommet i samme kategori som underlag får så å følge opp med kommentarer der diffusjon og rommets utforming blir hintet om som placebo ???
Når jeg tenker meg om så burde vi egenlig holde denne tråden langt oppe til skrekk og advarsel, den viser med all tydelighet at kabelpredikantene mangler fullstendig begrep om størrelsesorden.
Slik går det når man absolutt vil ha rett og kronargumentene består av å påpeke mangler ved andres anlegg, hørsel, osv.
vredensgnag skrev:Stod ingen ting om føtter da avstemningen først ble lagt ut. Ikke så Flink Gutt, med andre ord. Avstemningen begynte med kun Rommet.
LES DETTE EN GANG TIL!!!f skrev:Ja!
Alt av tilleggsutstyr kan legges i denne katorogien, som f.eks. Soundcare føtter/bein el.
Det kan være seg diffuser, eller rommets utforming, dvs. si alt annet innen placebo effekter, som man tror på, men helst spesifiserer selv i eget innlegg...
Dette er jo bare en avstemmning, som jeg tror har fått frem sin misjon, men er litt usikker på hva du mener med at rommets utforming er placebo???Roald skrev:Skulle gjerne latt denne tråden dø, men satser heller på at den blir stengt 8)
Å plassere rommet i samme kategori som underlag får så å følge opp med kommentarer der diffusjon og rommets utforming blir hintet om som placebo ???
Når jeg tenker meg om så burde vi egenlig holde denne tråden langt oppe til skrekk og advarsel, den viser med all tydelighet at kabelpredikantene mangler fullstendig begrep om størrelsesorden.
Slik går det når man absolutt vil ha rett og kronargumentene består av å påpeke mangler ved andres anlegg, hørsel, osv.
enig!H.R skrev:Urk
En avstemming uten musikk og vin som valg blir litt som løksuppe uten løk....
God musikk trenger ikke gode innspillinger
Det er jo helt sant, men da trenger man jo ikke et godt stereoanlegg heller.H.R skrev:Urk
Now we're talkin'...særlig meir skalig blir det neppe! Punkt slut og go'natt!65finger skrev:enig!H.R skrev:Urk
Meget godt sagtuob skrev:Det er jo helt sant, men da trenger man jo ikke et godt stereoanlegg heller.H.R skrev:Urk
Nå er jeg villig til å stille i blindtest både for kabler og akustikk produkter og det er noe forkjemperne for kabelens enorme betydning tydeligvis ikke er.Kanskje blindtestentusiastene også kan begynne å blindteste akustikkprodukter? Fjnerne/legge til en dempeplate på vegg eller tak. Det hadde vært interessant. Jeg tipper nullresultat. Akkurat som når man skifter f.eks. signalkabler og blindtester
Roald skrev:Om jeg skulle ha missforstått må du gjerne forklare denne setningen for meg
Nå er jeg villig til å stille i blindtest både for kabler og akustikk produkter og det er noe forkjemperne for kabelens enorme betydning tydeligvis ikke er.Kanskje blindtestentusiastene også kan begynne å blindteste akustikkprodukter? Fjnerne/legge til en dempeplate på vegg eller tak. Det hadde vært interessant. Jeg tipper nullresultat. Akkurat som når man skifter f.eks. signalkabler og blindtester
Om noen skulle være interessert i å blindteste helmholtzerene mine så versegod, en del mer arbeid enn å bytte kabel men det skal gå greit
Et av lydstudioene i Bergen, tror det tilhører NRK, er visst nok kablet med slike kabler jeg har (antagelig en nokså simplere variant). Så lydstudioer er tydeligvis opptatt av mer enn akustikk..EHED skrev:Veldig enig med Roald her!
Vær så snill og ikke bland rom med føtter, underlag, placebo, etc.
En ting er at kabelfabrikantene går nedenom og hjem hvis man finner ut at kabler ikke har så stor innvirkning på systemet.
En annen dersom alle som lager operaer, konsertsaler, kirker, lydstudioer, proffe kinoer, etc. ikke skal ta hensyn til akustikk. Da blir det mye bra innspillinger vi kan kose oss med i badekaret? Under vann?
Svarte rommet, men det gjelder kun rommet, ikke andre usakligheter.
Det kan jeg faktisk väre enig i, har gått over til signalkabel fra Pro serien til Cardas og bruker mer rör anpassede kabler på ht siden, mye billigere, og for meg bedre lyd.Dazed skrev:Kablene som brukes i proff- og studiosammenheng er vanligvis i en HELT annen (les "mye lavere") prisklasse enn typiske hifi-kabler.
Tvert i mot, dessverre. Med et godt anlegg, er det lettere å irritere seg over manglene i en dårlig innspilling, og med "the loudness war" i full gang, går det raskt utforbakke.soundscape skrev:Et bra anlegg lager desverre ikke god-lyd av dårlige innspillinger heller.................
Mener du virkelig dette???H.R skrev:Urk
Dette er noe jeg har hørt men antar det er riktig. Har også hørt at kablene mine er de eneste Leif Ove Andsnes har greid å skille ut et bestemt instrument (var det en folin?) tilhørende en bestemt utøver med. Har også hørt at en utgave av kablene to kvalitetsnivåer under mine, skal være bedre enn Valhalla. Dette har jeg hørt, om alt sammen er helt riktig, er meg uvisst..Dazed skrev:Merk bare: "visstnok", "antakelig" og "tydeligvis".
Kablene som brukes i proff- og studiosammenheng er vanligvis i en HELT annen (les "mye lavere") prisklasse enn typiske hifi-kabler.
Jeg tippet det var Itzak Perlman (dog lettere kvalifisert siden han er en kjent, jødisk fiolinist) på slutten av Schindlers Liste over kinoanlegget et ganske lite sted på vestlandet for 17 år siden. Tipper ganske mange klassiske utøvere klarer å kjenne igjen kollegaer, de har gjerne en bestemt "tone".Kule-Trygve skrev:Har også hørt at kablene mine er de eneste Leif Ove Andsnes har greid å skille ut et bestemt instrument (var det en folin?) tilhørende en bestemt utøver med.
På ingen måte, temmelig umusikalsk også forresten.Kule-Trygve skrev:Er du klassisk utøver kanskje?
En morsom tanke i hvert fall.nb skrev:På ingen måte, temmelig umusikalsk også forresten.Kule-Trygve skrev:Er du klassisk utøver kanskje?
Andsnes-historien din er selvsagt tull. Dvs godt mulig at noen har fortalt deg den, men tull er den garantert.
Reference Recordings, Audioquest Music, Mapleshade, Chesky, Analogue Productions, osv, osv.Dazed skrev:Kablene som brukes i proff- og studiosammenheng er vanligvis i en HELT annen (les "mye lavere") prisklasse enn typiske hifi-kabler.
Helt enig med sistnevnte.Bx skrev:Mener du virkelig dette???H.R skrev:Urk
Jeg er i alle fall ikke enig. Jeg har kjøpt en del god musikk opp gjennom åra som jeg ikke gidder å høre på fordi innspillingen enten er komprimert eller mangler transparens og oppløsning.