musicman
Hi-Fi freak
Da er du langt på veivredensgnag skrev:Job done. Max volum på ht som kan fleske til med 114dB. Tyst som i den aller stilleste, dypeste graaaaav.
Da er du langt på veivredensgnag skrev:Job done. Max volum på ht som kan fleske til med 114dB. Tyst som i den aller stilleste, dypeste graaaaav.
Har en ikke høytaler med minimum følsomhet på 95db er denne øvelsen lite nytting... 8)...Å hva har maks SPL å gjøre med evne til stillhet i et anlegg ? Kom gjerne med en teknsik forklaring på dette vreden.. ;Dmusicman skrev:Alle som vil lære hvordan dere får best mulig lyd kan tygge litt på Oblivion sine utsagn ovenfor.Oblivion skrev:For å oppnå høy oppløsning er blant annet det følgende viktig (mine meninger):orso skrev:Pleier selv å bruke ord som åpenhet, renhet/klarhet eller transparens når jeg skal beskrive det jeg tror Oblivion mener. Lav forvrengning og lavt støygulv er andre ord jeg forbinder med det.JENO skrev:Da nærmer vi oss et interessant spørsmål:
Hva er oppløsning?
1. Lavest mulig egenstøy i alle komponenter - spesielt 1/F støy.
2. Lavest mulig uharmonisk forvrengning.
3. Høyest mulig båndbredde i alle ledd.
4. Lavest mulig fasefeil i alle ledd.
5. Et lytterom som IKKE er overdempet - hvis ikke opptaket er gjort i et lyddødt rom da ;D
Det er vel blant annet derfor 2L innspillingene låter så bra hos meg...
Demping og akustikk hos 2L og i mitt lytterom oppleves som helt kompatible etter å ha besøkt Morten..
Med DXD 352.8k/24bit avspillt i begge lytterom...
Da får en det som orso beskriver som åpenhet, renhet, klarhet og transparens, og klang, kontroll, dynamikk kan også beskrive høy oppløsning...
Og som lars_erik sier - Detaljrikdom hører også med. Samme med kropp. Og at man har klangrikdom.
Har selv besøkt han og hørt hvor bra lyd som kan avstedkomme hvis en får de ovenfornevnte punkt på plass.
Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Ja, hvor ? ikke lett å si, men var jeg deg hadde jeg begynt med kilden, det som forsvinner der får du ikke igjen senere, og jobbet meg gjennom kjeden. Kablene til slutt.8x12_TOM skrev:Skrudde opp så mye at omtrent samme db(114)er max i lyttepos.(+10db i bass).
Her var det ikke helt tyst så jeg har vel noe å jobbe med vidre - men hvor?
Poenget er vel at en høytaler med feks 104db følsomhet vil kreve langt mer enn en vanlig apekiste.. Derav mer jobb med å få en høyeffektiv høytaler og resten tyst enn de som sitter med en følsomhet og delefiltre som trenger en lite fjordkraftverk for å lage lyd..musicman skrev:HCS: Mine høytt er oppgitt 93 db. Lett å høre sus med min rør pre. Når Buffalo II dac med pre kobles inn er det TYST. Kan love deg at det er hørbart når det settes på musikk. Alt av hifi parametere bedres.
Svarte bare på denne, HCS. Men det gir seg selv. Velger du å misforstå får du ta det det opp med deg selv, tror jeg.musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...vredensgnag skrev:Svarte bare på denne, HCS. Men det gir seg selv. Velger du å misforstå får du ta det det opp med deg selv, tror jeg.musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Det har du nok rett i, men mine Accuton diskanter gir ikke ved dørene. Å kalle tradisjonelle kasse høytt for apekister får stå for din regning. Forøvrig en tåpelig betegnelse på mange kanon bra høyttalere. Sagt i beste mening.HCS skrev:Poenget er vel at en høytaler med feks 104db følsomhet vil kreve langt mer enn en vanlig apekiste.. Derav mer jobb med å få en høyeffektiv høytaler og resten tyst enn de som sitter med en følsomhet og delefiltre som trenger en lite fjordkraftverk for å lage lyd..musicman skrev:HCS: Mine høytt er oppgitt 93 db. Lett å høre sus med min rør pre. Når Buffalo II dac med pre kobles inn er det TYST. Kan love deg at det er hørbart når det settes på musikk. Alt av hifi parametere bedres.
musicman skrev:HCS: Mine høytt er oppgitt 93 db. Lett å høre sus med min rør pre. Når Buffalo II dac med pre kobles inn er det TYST. Kan love deg at det er hørbart når det settes på musikk. Alt av hifi parametere bedres.
Du misforstår tydeligvis fortsatt. Det kan godt være at et anlegg først avsløre uønsket lyd når du kjører signalet høyt nok opp, og det kan du veldig greit med et som stabilt og langvarig leverer 114 dB ut i lytterommet.HCS skrev:Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...vredensgnag skrev:Svarte bare på denne, HCS. Men det gir seg selv. Velger du å misforstå får du ta det det opp med deg selv, tror jeg.musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Acuton er ikke kjent for det nei, der får en virkelig høre hva som er galt om noe ikke stemmer. Så enig med deg idet. Uttrykket "apekister" stammer ifra engelsk hifipresse, og er flåsete. Det skal jeg innrømme. Den som hadde det som et slags favorittutrykk her inne er forøvrig innbitt dipol-mann..Uten at det rettferdiggjør bruken..Sagt av en som har hatt MANGE apekister..musicman skrev:Det har du nok rett i, men mine Accuton diskanter gir ikke ved dørene. Å kalle tradisjonelle kasse høytt for apekister får stå for din regning. Forøvrig en tåpelig betegnelse på mange kanon bra høyttalere. Sagt i beste mening.HCS skrev:Poenget er vel at en høytaler med feks 104db følsomhet vil kreve langt mer enn en vanlig apekiste.. Derav mer jobb med å få en høyeffektiv høytaler og resten tyst enn de som sitter med en følsomhet og delefiltre som trenger en lite fjordkraftverk for å lage lyd..musicman skrev:HCS: Mine høytt er oppgitt 93 db. Lett å høre sus med min rør pre. Når Buffalo II dac med pre kobles inn er det TYST. Kan love deg at det er hørbart når det settes på musikk. Alt av hifi parametere bedres.
Svak antydning til sus fra diskantelementet med CD på balansert inngang og volum på maksimum, så her er det nok ingen vei utenom oppgradering :'(musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Du som misforstår her...Jeg spørr bare om en høyere SPL, som er tyst, sier noe kvalitativt om høytalere som har lavere SPL som er like tyste som førstnevnte... Og hva har idet hele tatt SPL med hvor godt et anlegg er om det er tyst eller ei... Undres..vredensgnag skrev:Du misforstår tydeligvis fortsatt. Det kan godt være at et anlegg først avsløre uønsket lyd når du kjører signalet høyt nok opp, og det kan du veldig greit med et som leverer 114 dB ut i lytterommet.HCS skrev:Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...vredensgnag skrev:Svarte bare på denne, HCS. Men det gir seg selv. Velger du å misforstå får du ta det det opp med deg selv, tror jeg.musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Du får undre videre. Finner sikkert svaret når du har undret fra deg.HCS skrev:Du som misforstår her...Jeg spørr bare om en høyere SPL, som er tyst, sier noe kvalitativt om høytalere som har lavere SPL som er like tyse som førstnevnte... Og hva har idet hele tatt SPL med hvor godt et anlegg er om det er tyst eller ei... Undres..vredensgnag skrev:Du misforstår tydeligvis fortsatt. Det kan godt være at et anlegg først avsløre uønsket lyd når du kjører signalet høyt nok opp, og det kan du veldig greit med et som leverer 114 dB ut i lytterommet.HCS skrev:Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...vredensgnag skrev:Svarte bare på denne, HCS. Men det gir seg selv. Velger du å misforstå får du ta det det opp med deg selv, tror jeg.musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
HCS det er et enkelt svar på dette ;DHCS skrev:Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...
Med andre ord en grunnløs påstand kun basert på at B&O har lagd noen kreasjoner som har 114 SPL og er tyste... Men dette er ingen almengyldig sannhet for andre enn deg.. Andre har andre konfigurasjoner som og er tyste..Med mer SPL.. Og noen mindre..Poenget er at det er tyst...Så hva verdien 114db sier oss er altså nada..vredensgnag skrev:Du får undre videre. Finner sikkert svaret når du har undret fra deg.HCS skrev:Du som misforstår her...Jeg spørr bare om en høyere SPL, som er tyst, sier noe kvalitativt om høytalere som har lavere SPL som er like tyse som førstnevnte... Og hva har idet hele tatt SPL med hvor godt et anlegg er om det er tyst eller ei... Undres..vredensgnag skrev:Du misforstår tydeligvis fortsatt. Det kan godt være at et anlegg først avsløre uønsket lyd når du kjører signalet høyt nok opp, og det kan du veldig greit med et som leverer 114 dB ut i lytterommet.HCS skrev:Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...vredensgnag skrev:Svarte bare på denne, HCS. Men det gir seg selv. Velger du å misforstå får du ta det det opp med deg selv, tror jeg.musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
Takk! Skal testes.Oblivion skrev:HCS det er et enkelt svar på dette ;DHCS skrev:Er det derav forskjell om enn har høyere eller lavere SPL sålenge det er tyst ? Enkelt spm...
Hvis 114dB som det var nevnt brukes som et mål så kan du gjøre det følgede uansett følsomhet eller andre parametre:
Sett på en spor med for eksempel "hvit støy" og skru opp til du måler 114dB i lytte posisjon....
Den støy du nå kan høre uten å røre volum knappen (slå av målesignalet ;D) er det du skal bry deg om...
Tips1: Hvis støyen du hører senkes når du skrur ned volum knappen - da er hoved problemet til støyen FØR volum kontrollen.
Tips2: Pga at alle CD spillere og lignende har et muting system så blir dette aktivert når en enten stopper eller bruker pause kanppen..
Tips3: Fjern muting kretsløpet på DACer og CD spillere fordi dette forbedrer lydkvaliteten betraktlig på de fleste enheter. Selv på utstyr som betraktes som high-end er dette kretsløpet normalt utført som to seriemotstander i serie med signalet og med en aktiv transistor i punktet mellom disse som selv når den ikke muter introduserer en kapasitet som varierer med spenningssvinget. Fjernes dette kretsløpet spiller det bedre av flere årsaker. 1. Den modulerte kapasiteten blir borte, 2. Utgangsimpedansen blir vesentlig redusert - kanskje med en faktor på 1/50 og da blir enheten 50 ganger MINDRE kabelfølsom. etc. etc..
Ulempen er at en hører hvor mye enheten støyer også når den er stoppet eller satt i pause, og ikke bare når støyen er "maskert" av et lydsignal...
Takker for svar.Oblivion skrev:For å oppnå høy oppløsning er blant annet det følgende viktig (mine meninger):orso skrev:Pleier selv å bruke ord som åpenhet, renhet/klarhet eller transparens når jeg skal beskrive det jeg tror Oblivion mener. Lav forvrengning og lavt støygulv er andre ord jeg forbinder med det.JENO skrev:Da nærmer vi oss et interessant spørsmål:
Hva er oppløsning?
5. Et lytterom som IKKE er overdempet - hvis ikke opptaket er gjort i et lyddødt rom da ;D
Demping og akustikk hos 2L og i mitt lytterom oppleves som helt kompatible etter å ha besøkt Morten..
Da får en det som orso beskriver som åpenhet, renhet, klarhet og transparens, og klang, kontroll, dynamikk kan også beskrive høy oppløsning...
Og som lars_erik sier - Detaljrikdom hører også med. Samme med kropp. Og at man har klangrikdom.
Vidar: Vet ikke om du er ironisk nå, men det som jeg har erfart i mitt anlegg mtp støy har vært en aha opplevelse. Sikkert mange andre faktorer som spiller inn her.Vidar P skrev:Hos meg suser det svakt kloss ved høyttalerne selv om jeg har volumet helt nede. Hva bør jeg oppgradere? Mer tungdrevne eller mindre følsomme høyttalere kanskje?
Hadde det på samme måte Larkus, var såre fornøyd med lyden selv. Men når Buffalo dac kom inn i kjeden skjedde det noe dramatisk med hele lydbildet.larkus skrev:Svak antydning til sus fra diskantelementet med CD på balansert inngang og volum på maksimum, så her er det nok ingen vei utenom oppgradering :'(musicman skrev:Hvis en lurer på om der er mer å hente har jeg ett tips: Skru volum på fullt og legg øret inntil høytt. Er der tyst som graven har en kommet langt på vei mot godlyden.Hvis ikke må det jobbes videre med anlegget.
(Helvete Jeg som har gått rundt og innbilt meg at jeg hadde god lyd i anlegget. Når jeg hører etter nå, så hører jeg jo at det låter dårlig.)
mvh
larkus
Akkurat det samme som hos meg det Vidar.Vidar P skrev:Hos meg suser det svakt kloss ved høyttalerne selv om jeg har volumet helt nede. Hva bør jeg oppgradere? Mer tungdrevne eller mindre følsomme høyttalere kanskje?
Hengte meg litt opp i dette om 1/f-støy. Det er "pink noise", altså med mest energi ved lave frekvenser og gradvis mindre oppover. Slik støy kan eksempelvis komme fra magnetiske korngrenser som flytter på seg i høyttalermagneter og trafoer, dislokasjoner som flytter på seg i ledere og halvledere, eller "flicker noise" fra karbonmotstander (sånne med "varm lyd"!). Tilfeldigvis (?) har musikk tilnærmet samme spektrum som 1/f-støy, mest energi i bassen og minst øverst i diskanten. Dessuten har øret kraftig økning i følsomhet med frekvens oppover til 2-3 kHz, slik at vi både blir mindre følsomme for støy ved lavere frekvenser, og at den dessuten maskeres av sterkere signal ved lave frekvenser.Oblivion skrev:For å oppnå høy oppløsning er blant annet det følgende viktig (mine meninger):orso skrev:Pleier selv å bruke ord som åpenhet, renhet/klarhet eller transparens når jeg skal beskrive det jeg tror Oblivion mener. Lav forvrengning og lavt støygulv er andre ord jeg forbinder med det.JENO skrev:Da nærmer vi oss et interessant spørsmål:
Hva er oppløsning?
Samme sier produsenten av min preamp; de lydmessig beste attenuatorene de kunne finne kuttet ikke helt med volumet helt nede. Og i en preamp til nesten 200k så forventer jeg at de bruker de best lydende komponentene selv om deres designer evt måtte medføre noen praktiske kompromisser, og fordi jeg kjenner produsenten så stoler jeg gjerne på at de vet hva de gjør.KW skrev:Akkurat det samme som hos meg det Vidar.Vidar P skrev:Hos meg suser det svakt kloss ved høyttalerne selv om jeg har volumet helt nede. Hva bør jeg oppgradere? Mer tungdrevne eller mindre følsomme høyttalere kanskje?
Min Linestage er i tillegg konstruert slik at volumet ikke går i null selv i bunn.
Kan høre musikk ganske tydelig selv med volumet i bunn.
Dette forundret meg da jeg fikk det, og jeg måtte sjekke dette med konstruktøren (via Audiofreaks) og ble fortalt at dette var konstuktørens bevisste valg, for etter hans mening å lage en best mulig lydende volumkontroll.
Hele greia er konstruert av Milan Karan da han etter eget utsagn ikke fant gode nok ute. (attenuator, stepped).
Det er en måte enkelte velger å gjøre dette på har jeg fått bekreftet av en kjent norsk konstruktør, samt en annen som er servicemann hos en kjent importør...
Vidar P skrev:Hos meg suser det svakt kloss ved høyttalerne selv om jeg har volumet helt nede. Hva bør jeg oppgradere? Mer tungdrevne eller mindre følsomme høyttalere kanskje?
Vidar P skrev:Hva foreslår du som en oppgradering da Audionut?
Nå synes jeg du driter ut mere deg selv enn meg, men men,,,du får bare kjøre pålarkus skrev:Fæle greier dette her. Etter at jeg oppdaget denne svake støyen med volumet på max, så klarer jeg ikke å nyte musikken lenger. Jeg lytter hele tiden etter støyen, og synes at jeg hører den uansett hva jeg setter på av musikk.
Jeg angrer bittert på at jeg begynte å lese denne tråden
mvh
larkus
Jepp, la trollene trolle i vei.musicman skrev:Nå synes jeg du driter ut mere deg selv enn meg, men men,,,du får bare kjøre pålarkus skrev:Fæle greier dette her. Etter at jeg oppdaget denne svake støyen med volumet på max, så klarer jeg ikke å nyte musikken lenger. Jeg lytter hele tiden etter støyen, og synes at jeg hører den uansett hva jeg setter på av musikk.
Jeg angrer bittert på at jeg begynte å lese denne tråden
mvh
larkus
Uff da...Knee-jerk, den var fiffig 8). Forøvrig var mitt poeng at dine 114db SPL som er tyste ikke er noe annet enn enn sannhet som gjelder for deg..Hva folks høytalere sin SPL har og hvilken grad av tysthet er individuellt er det ikke ? ;D... Så ta det ikke så fryktelig personlig .vredensgnag skrev:HCS kliner til med ytterligere knee-jerk reaksjon. Det er også tyst i mine Dynaudio Focus 140, på maks. Der med alle kilder.
Jeg har tre innganger til mine andre ht. Da jeg kjørte analog fra STB til dem hørte jeg susing, så det gjør jeg ikke lenger.
Disse ht er også alltid åpne for det som kommer til dem, noe jeg enkelt kan konstatere ved å la signal fra to kilder gå til to forskjellige innganger. De blandes.
Alt jeg har gjort, HCS, er å sørge for at kildene er rene. Helt i henhold til trådstarters anbefalinger. Og jeg har altså ht med innebygde 2x4 effekttrinn som forsterker så inn i hampen mye at jeg enkelt kan eliminere kilder som avgir selv den minste støy.
Jeg har også brukt tid på å lytte til partier i kilder som er helt stille, for å undersøke om det dukker opp egenstøy da. Det skal være svart. Men dette siste er risikosport om du har volumet høyt og ikke er brennsikker på hvor lenge det stille partiet varer.
Hos meg er det så svart i bunn at man straks hører når opptakets egenstøy - ambient noise - kicker inn. Og det er meget få opptak som ikke har slik ambient noise, så derfor må man lete litt for å finne helt stille partier å bruke i test.
;D