Hva skjer med Hi-Fi Sentralen?

P

Parelius

Gjest
Har vi det ikke hyggelig, dere? :) :)
Stort sett.

Her har vi engler og djevler i skjønn forening. Mestere i hersketeknikker og mestere i logisk argumentasjon.
Ikke mange engler, men de fins har jeg blitt fortalt...

Er det noen her som har hørt noen si:

"Nå har jeg hørt alt det alle har å si om saken og på grunnlag av det som er sagt, skifter jeg herved mening."
Ja!. Jeg har endret syn på kabler bl.a. på bakgrunn av diskusjoner her. Nei, jeg har ikke lagt ut en egen tråd vedrørende omvendelsen. Burde kanskje ha gjort det, men for de som følger med...

Ikke jeg heller.
Du har ikke fulgt med.

Sånn sett kan man jo si at debatter først og fremst er egnet til:

1. Sementere egne oppfatninger.

2. Å markedsføre dem.

Men altså bortimot totalt uegnet til å få andre til å forandre mening.

Og hvis det er noen som lurer på hvorfor jeg skriver dette, er svaret at det gjør jeg også..........
Selvfølgelig mye enig der, men likevel...

Dog; subjektivister og objektivister, følelsesmennesker og fornuftsartister: det hele går til syvende ikke på dette når det gjelder hyggelig førjulsstemning. Det er bare et spørsmål om å unngå vemmeligheter. En skal være ganske blind hvis en greier å tilbakeføre den type hæselighet til dikotomier mht. standpunkt i sak. Egentlig er det hele veldig enkelt!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Ja egentlig er det veldig enkelt.
 
U

utgatt60135

Gjest
knutinh:
to kabler som er like tykke, har samme form, samme isolason og samme terminering.
hører du forskjell hvis den ene er av rent sølv og den andre rent kopper?
Denne hoppet du over Knut Inge.

Hvis ikke; lån en sølvkabel som WW super eclipse og bytt frem og tilbake mellom en rimelig kabel på et annlegg på minst 10.000,- for CD-spilleren og meget gode HT. Benytt a-b rep om du kan. Nullstill dine forventinger og hør på romgjengivelsen og instumentgjengivelsen på en god innspilling som innehar akustiske instrumenter.

Hvis du fremdeles ikke hører forskjell så kan du fortsette å argumentere mot. Hvis du aldri har prøvd dette med åpent sinn vær ydmyk for de som har denne erfaringen.
 
K

knutinh

Gjest
Denne hoppet du over Knut Inge.

Hvis ikke; lån en sølvkabel som WW super eclipse og bytt frem og tilbake mellom en rimelig kabel på et annlegg på minst 10.000,- for CD-spilleren og meget gode HT. Benytt a-b rep om du kan. Nullstill dine forventinger og hør på romgjengivelsen og instumentgjengivelsen på en god innspilling som innehar akustiske instrumenter.

Hvis du fremdeles ikke hører forskjell så kan du fortsette å argumentere mot. Hvis du aldri har prøvd dette med åpent sinn vær ydmyk for de som har denne erfaringen.
Det er min tro at impedans og skjerming er tilstrekkelig for å beskrive en kabel som skal brukes til basebånd hifi fullt ut. Dvs noen titalls kHz båndbredde og noen få meter lengde. Dvs at hvis man varierer lengde og geometri litt for å kompensere kan man få samme resultat med sølv som med kobber.

For digitale kabler bør man sannsynligvis ta med karakteristisk impedans. Dvs når båndbredden er noen MHz, og lengden fremdeles er noen meter.

Jeg har ikke selv erfart noe som tyder på at teorien er feil på dette punktet, og har ikke sett bekreftede blindtester gjort av andre som tyder på at andre erfarer annerledes.

Hvis du vil kjøpe en slik sølvkabel til meg eller komme på besøke med en slik en kan vi godt gjøre enkle målinger og ditto blindtest og se om ytelsen tilsvarer biltema, men jeg har ikke tenkt å gå til slike innkjøp bare for å tilfredsstille mine kritikere.

-k
 
U

utgatt60135

Gjest
Slik jeg tolker svarte har du ikke prøvd dette.

Og det kan sikkert være lurt slik at du kan fortsette å kverkulere og briliere med tekniske utredninger i kontrast til din signatur ;)
 
K

knutinh

Gjest
Slik jeg tolker svarte har du ikke prøvd dette.

Og det kan sikkert være lurt slik at du kan fortsette å kverkulere og briliere med tekniske utredninger i kontrast til din signatur  ;)
Mitt tilbud til deg står fremdeles oppe. Jeg har tross alt stått i butikk og solgt Audioquest, og jeg kan betro deg at ingen av oss i butikken mente at det hadde noen effekt (etter å ha koblet disse inn i stereo-komponentene vi solgte) - det var kun en lettsolgt vare med veldig god avanse. Jeg hadde et etisk dilemma fordi jeg faktisk ønsker å være sannferdig og ærlig. Ved salget av kabler så fikk jeg ikke gode tilbakemeldinger ved å si min mening, så jeg kompromisset ved å bare si at "mange av våre kunder liker denne kabelen" - som jo faktisk var sant.

Den usikkerheten og behovet for bekreftelse som mange hifi-kjøpere har slo meg også. Man skal da ikke spørre en (potensielt) slesk selger om man bør kjøpe produktet, og om det har lydmessig betydning?? Man bør lytte selv, og hører man ikke noe så er det ingenting selgeren sier som kan (bør) endre det. Greit nok at det finnes noen seriøse sjeler som bruker store delen av fritiden på å teste selv, men det store flertallet av musikk og hifi-interesserte har faktisk ikke tid eller interesse av å gjøre det.

Argumentet ditt kan brukes ved uendelig mange "tweaks". "Du har ikke prøvd plastelina under høyttaleren, derfor kan du bare fortsette din uvitende kverulering", "Du har ikke prøvd å smøre kablene dine inn med bi-voks, derfor er det ikke rart at du ikke hører noen forskjell". Videre kan man forutsette at tweaks andre steder er nødvendig for å høre disse forskjellene, eller at man må ha hifi til 100.000,- for å høre forskjeller (sistnevnte er et veldig vanlig argument, idet man hevder at min skepsis kun skyldes sjalusi).

Det man kommer fram til da er at kun de som besitter hver enkelt tweak og utstyr til 100.000,- og selv fremsetter en påstand er de som kan bedømme om dette virker fornuftig. Vi andre kan ikke etterspørre dokumentasjon av teknisk virkemåte eller lyttetester, vi skal sitte musestille og lytte når "de voksne snakker".

Dette er ironisk fordi i de fleste andre sammenhenger så er skepsis en egenskap man setter pris på, og de som framsetter påstander pålegges ansvaret for å dokumentere, eller i det minste sannsynliggjøre effekten de viser til. Her er det altså slik at man bare kan diskvalifisere storparten av forumets 6000 medlemmer og mobbe de som kan Ohms lov ut av diskusjonen, mens man klapper seg selv på skulderen med diskusjoner om elektron-molekyler.

Hvis det er full konsensus om dette blant mesteparten av forumets 6000 medlemmer, og ikke bare et 10-talls hardnakkede subjektivister vil jeg takke for meg og heller benytte tiden min på nyttige aktiviteter.

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.293
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
1
...
Ikke mange engler, men de fins har jeg blitt fortalt...
...
Det finnes etter sigende også «engla med skit på vengan».

...
Ja! Jeg har endret syn på kabler bl.a. på bakgrunn av diskusjoner her. ...
Hmm ... så du har valgt å se bort i fra kablers evt. metafysiske egenskaper.... det var en real og god «kabelkrangel» ... mimre mimre ... ;)

mvh
KJ
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg har selv en teknisk bakgrunn med 3 år på skolebenken og fagbrev.
Men HiFi for meg handler om å nyte musikk som formidles så bra som mulig gjennom et anlegg i stua.

Hvis du ikke hører forskjeller på kablene du har prøvd dine oppsett er det sikkert riktig.

Hvis jeg ved atter en test bemerker ingen forskjell selger jeg kabelen og går tilbake og blir like skeptisk som deg.

Inntil det ville kunne oppstå synes jeg begge våre standpunkter er riktig.

Det betyr at jeg ikke tviler på dine erfaringer men du bør kanskje også være åpen for andres erfaringer?
 
U

utgatt60135

Gjest
En annen sak;

Bilder kan analyseres til minste detalj, hvordan lyset trekker mot deg eller fra deg, fargenes påvirkining, øynenes bevegelsesmønster, skarphet, komposisjon, ro, blikkfang, dybde, livaktighet, tidløs..o.sv.
- you name it..

Noen klarer å analysere det meste mens andre ser bare "en mann i et landskap". Vi er alle på forskjellige steder på den lange linja.

Det er ikke så ulikt med HiFi tror jeg.

Hvor på linja befinner du deg? Jeg tror det har mye med erfaring å gjøre og hvor kritisk en selv er.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.293
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
1
Jeg har selv en teknisk bakgrunn med 3 år på skolebenken og fagbrev.
Men HiFi for meg handler om å nyte musikk som formidles så bra som mulig gjennom et anlegg i stua.

Hvis du ikke hører forskjeller på kablene du har prøvd dine oppsett er det sikkert riktig.

Hvis jeg ved atter en test bemerker ingen forskjell selger jeg kabelen og går tilbake og blir like skeptisk som deg.

Inntil det ville kunne oppstå synes jeg begge våre standpunkter er riktig.

Det betyr at jeg ikke tviler på dine erfaringer men du bør kanskje også være åpen for andres erfaringer?
Jeg opplever ikke at Knutinh bestrider andres subjektive erfaringer, eller retteresagt observasjoner. Subjektive observasjoner, selv i stort antall, gir som kjent et tynnt grunnlag for å påvise/bekrefte/avkrefte objektive årsakssammenhenger. Personlig så «hører» jeg «forskjeller», riktig nok marginale, på mye rart; Bowmore og Bruichladdich låter forskjellig, pasta og finnebiff like så, tilsvarende med dagsform og humør etc. Det fundamentale og enkle poenget er at de ikke er påvist noen hørbar forskjell mellom kabler, som ikke kan beskrives med nevnte kablers elektriske egenskaper (i hovedsak LCR), og selv relativt store variasjoner i LCR-prametrene på lyd-kabler gir normalt (dvs enkelte spesielle applikasjoner untatt) små variasjoner i frekvensresponensen som det er vanskelig å påvise noen hørbar effekt av.

mvh
KJ
 
B

bamsemann

Gjest
I min verden har kabler gjort fra store til små utslag rent lydmessig, og jeg har testa folk som aldri har drevi med hi fi.

De har også hørt lydmessige forskjeller, uten påvirkning.

Jeg er overbevist om at kabler er en del av produktene du kan tune lyden med..

Men de bør ikke være sinnsykt dyre av den grunn..

Kabler er ofte overprisa..

bamsemann.. :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Godt nyansert, bamsemann. Personlig har jeg ikke nektet for at det er forskjell på kabler (det er jo bare å se på dem) ;) Men det at kabler utgjør STORE lydmessige forskjeller har jeg vanskelig for å forstå. Jeg klassifiserer kabler som tweaks, og for meg har tweaks følgende egenskaper:

* Pris henger ikke sammen med grad av lydkvalitet
* Et tweak kan både forbedre og forverre lyden
* Tweaks gir sjelden store forskjeller i lydbildet
* Tweaks fungerer ikke likt i alle oppsett, og det er ikke alle oppsett de får noe å si for

Dette gjør at jeg blant annet protesterer hver gang noen sier at en kabel har konkrete egenskaper for lydbildet. En kabels lydmessige påvirkning må nemlig alltid ses i forhold til komponentene den kobler sammen og relativ påvirkning må ses i forhold til kabelen den skal erstatte.

Bastante, universelle påstander om hvordan et konkret tweak virker mener jeg er naivt. Hvordan et tweak virker må alltid ses i sammenheng med resten av anlegget.
 
P

Parelius

Gjest
Det finnes etter sigende også «engla med skit på vengan».
Ukjent uttrykk! Har likevel hørt uttrykket "bekengel", men da mest brukt av kvinner, for kvinner, og om menn. ;)

Hmm ... så du har valgt å se bort i fra kablers evt. metafysiske egenskaper.... det var en real og god «kabelkrangel» ... mimre mimre ... ;)
Tenker du på denne? Ja, det var tider det. Tror det meste som kan sies er sagt der.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.293
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
1
Ukjent uttrykk! Har likevel hørt uttrykket "bekengel", men da mest brukt av kvinner, for kvinner, og om menn. ;) ...
Hukommelsen min er litt rusten, men jeg lurer på om det var «Unit five» som hadde noe over temaet.
Tenker du på denne? Ja, det var tider det. Tror det meste som kan sies er sagt der.
Ja og nei, det var vel først og fremst denne.

mvh
KJ
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
For å ta tak i mitt (på en noe ufin måte) tidligere stilte spørsmål om oppløsning:

Jeg mener oppløsning er ensbetydende med summen av 2 faktorer:
Dynamikkområde og harmonisk forvrengning.

Det vil si: Et oppsett som har stort dynamikkområde har dermed også mulighet til å gjengi svært svake og svært kraftige toner på en gang. Videre er det viktig at disse ikke komprimeres, for da vil man få en reduksjon av dynamikken i det opprinnelige signalet, og da altså en reduksjon i den rent tekniske oppløsningen av selve signalet.

Når det gjelder subjektiv "oppløsning" så blir det veldig ofte brukt om to type egenskaper:
Dynamisk kompresjon/harmonisk forvrengning og frekvensgangavvik.

De to første slo jeg sammen fordi dynamisk kompresjon ofte er harmonisk forvrengning. Spesielt på rørprodukter av det rimeligere slaget (sikkert på noe dyrere også) har man ganske betydelige innslag av dynamisk kompresjon som blir forklart som "oppløsning"; man hører de svake delene av lydbildet svært godt, men man opplever ofte samtidig at det mangler presisjon og timing, og spesielt at transientene har redusert dynamikk i forhold til smådetaljene.

Dette med frekvensgangavvik er svært mye brukg i sammenheng høyttalere. Man snakker om høyttalere som er "oppløste", "avslørende", eller enda verre, "nøytrale". Skrekk og gru! Målinger på slike "oppløste" produkter viser jo nettopp en frekvensgang som er i fullstendig oppløsning, enten det er rett på eller utenfor "normalaksen" til høyttalerne.

Den, for meg, riktige definisjonen på oppløsning dekker faktisk noen interessante parametre. Vi kan for eksempel lett finne et oppsett som på elektronikksiden har over 90dB dynamikkområde. Er det noen her som tror de kan sitte og høre på anlegget på 100dB (med 110dB transienter), og så høre detaljer på 20dB i bakgrunnen? Vi snakker om et relativt anstrengende lydnivå, samt et nivå på mikrodetaljene som ligger på et nivå hvor man nesten kan diskutere om det over hodet er hørbart ved total stillhet. Om vi øker dynamikkområdet til 110dB betyr det altså at vi har øket oppløsningen, og kan høre detaljer ned mot 0dB i bakgrunnen.

Jeg har forståelse for at begrepet brukes, men jeg tror allikevel HiFi-fellesskapet er tjent med å flytte fokus fra dette begrepet. Det som beskrives er jo faktisk om totalmatchen gir god hørbarhet for de enkelte lydene i et lydbilde, og det å skape overfokus i en del av frekvensområdet er jo ikke akkurat en komplisert affære.

Forøvrig er den kraftigste støyen vi har i et lydbilde nesten alltid refleksjoner. Om man er på jakt etter reelle løft i den faktiske oppløsningen er dette stedet å begynne.
 
K

knutinh

Gjest
Forøvrig er den kraftigste støyen vi har i et lydbilde nesten alltid refleksjoner. Om man er på jakt etter reelle løft i den faktiske oppløsningen er dette stedet å begynne.
Men dette er to vidt forskjellige fenomener.

subjektiv ulempe ved termisk støy og generelle refleksjoner kan neppe sammenlignes direkte.

-k
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Hva i all verden mente du med det? Jeg sammenlikner ingen ting i den setningen du siterer?

Og hva mener du med termisk støy?
 
U

utgatt60135

Gjest
Skjønte ikke mye av det du mente med oppløsning Snickers-is.

Jeg bruker oppløsning og detalj(ering)er om hverandre. Det er da stor forskjell på hvor mye detaljer et produkt slipper igjennom? Hva har det med dynamikk å gjøre?
Et bilde kan ha mye høyrere oppløsning enn et annet bilde og for meg er det ikke unaturlig å bruke samme ord om f.eks en stemme.
 
K

knutinh

Gjest
Hva i all verden mente du med det? Jeg sammenlikner ingen ting i den setningen du siterer?

Og hva mener du med termisk støy?
Muligens misforstod jeg deg. Jeg tolket innlegget ditt som en diskusjon om dynamisk område for elektroniske komponenter, begrenset av maksimal lineær amplitude og støygulv (som kan være termisk støy). Til slutt høres det ut for meg som at du konkluderer at refleksjoner i rom er en viktigere ngtiv bidragsyter.

Er dette misoppfattet?

-k
 
K

kbwh

Gjest
Fint innlegg om oppløsning, Snickers-is. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, gitt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.113
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
* Pris henger ikke sammen med grad av lydkvalitet
* Et tweak kan både forbedre og forverre lyden
* Tweaks gir sjelden store forskjeller i lydbildet
* Tweaks fungerer ikke likt i alle oppsett, og det er ikke alle oppsett de får noe å si for

Dette gjør at jeg blant annet protesterer hver gang noen sier at en kabel har konkrete egenskaper for lydbildet.  En kabels lydmessige påvirkning må nemlig alltid ses i forhold til komponentene den kobler sammen og relativ påvirkning må ses i forhold til kabelen den skal erstatte.

Bastante, universelle påstander om hvordan et konkret tweak virker mener jeg er naivt.  Hvordan et tweak virker må alltid ses i sammenheng med resten av anlegget.
Eg er veldig einig. Ein skal i det heile vere svært forsiktig med å vere bastant, både i hifi-verda og elles, spesielt der verdiar diskuterast.
Det finnest rett nok tweakingar som gjev om lag same effekten over alt, men dette er heller unntaket, spesielt når det gjeld graden av effekt.
Og så kjem dette med smaken, sjølv om du høyrer endring, er det ikkje sikkert du likar det.
Endeleg kjem dette med "rett" eller "feil" lyd, noko som er vanskeleg i vår postmodernistiske tidsalder.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Det er alt for lite synsing. Jeg er sterkt for mer bruk av det ordet. "Jeg syns at ........kabelen er bedre for meg enn .......kabelen". F.eks. osv. osv.
 
P

Parelius

Gjest
Det er alt for lite synsing. Jeg er sterkt for mer bruk av det ordet. "Jeg syns at ........kabelen er bedre for meg enn .......kabelen". F.eks. osv. osv.
Skal da vi tanscendente vesen, som besitter sannheten, holde tungen i sjakk? ;)

Jeg personlig leser alle utsagn angående lytteinntrykk under headingen "jeg synes", uansett hvordan avsender formulerer seg. Det blir nesten litt smør på flesk å understreke dette. It goes without saying.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Skal da vi tanscendente vesen, som besitter sannheten, holde tungen i sjakk? ;)

Jeg personlig leser alle utsagn angående lytteinntrykk under headingen "jeg synes", uansett hvordan avsender formulerer seg. Det blir nesten litt smør på flesk å understreke dette. It goes without saying.
Det er rette måten å lese det på det. Men mange som i virkeligheten synser like mye som de som vedstår seg synsing, gir inntrykk av å stå for evige sannheter.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Vi er alle sniker,
men noen sniker
er mer snikete
enn andre sniker
;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Muligens misforstod jeg deg. Jeg tolket innlegget ditt som en diskusjon om dynamisk område for elektroniske komponenter, begrenset av maksimal lineær amplitude og støygulv (som kan være termisk støy). Til slutt høres det ut for meg som at du konkluderer at refleksjoner i rom er en viktigere ngtiv bidragsyter.

Er dette misoppfattet?

-k
Det stemmer det Knut Inge. De parametrene som reelt sett gir forutsetningene for oppløsningen i et lydbilde er så bra på stort sett alt kjent utstyr at det ikke vil være betydelige hørbare forskjeller.

Unaturlige reflekser ligger som et slags støygulv som vi ikke oppfatter som naturlig i lydbildet. Dette begrenser dynamikken kraftig og tar samtidig gnisten av oppløsningen.

Det blir forsåvidt smør på flesk å skrive da dynamikk = oppløsning.
 
U

utgatt60135

Gjest
De parametrene som reelt sett gir forutsetningene for oppløsningen i et lydbilde er så bra på stort sett alt kjent utstyr at det ikke vil være betydelige hørbare forskjeller.

Det blir forsåvidt smør på flesk å skrive da dynamikk = oppløsning.
Det er et mysterium for meg? Trodde virkelig dette er to vidt forskjellige parametre?

Jeg hørte en gang ProAc R mot Klipsch og det var stooor forkjell på detaljoppvisningene (oppløsning).

Hørte også nylig den Teac spilleren til 450.000,- . Har aldri før hørt så mye detaljer på platene mine.

Eller står "oppløsning" i HiFi sammenheng for noe annet enn hva som er logisk? Har jeg missforstått noe?
 
K

knutinh

Gjest
Det stemmer det Knut Inge. De parametrene som reelt sett gir forutsetningene for oppløsningen i et lydbilde er så bra på stort sett alt kjent utstyr at det ikke vil være betydelige hørbare forskjeller.

Unaturlige reflekser ligger som et slags støygulv som vi ikke oppfatter som naturlig i lydbildet. Dette begrenser dynamikken kraftig og tar samtidig gnisten av oppløsningen.

Det blir forsåvidt smør på flesk å skrive da dynamikk = oppløsning.
Men 10.000-kroner-spørsmålet er jo da hva som er unaturlige reflekser.

Hodetelefoner og ekkofritt rom gir tilnærmet refleksfri gjengivelse. Er dette idealet?

Lydteknikere bruker en eller flere mikrofoner montert nært eller fjernt fra lydkilden i et "levende" eller "dødt" rom, og kan velge å legge på kunstig etterklang. Gjør dette at opptaket er absolutt referert, eller blir lyden "skrudd til" av en erfaren lydtekniker?

Hvis så, er det ikke en simulering av lydteknikerens monitor-oppsett inklusive alle svakheter som gir lyden som er nærmest det ønskede uttrykket, heller enn absolutt transparens?

Refleksjoner er lineære funksjoner, i motsetning til de fleste faktorer som avgjør dynamikk. Kan ikke transferfunksjonen til et y(n) = x(n) + A*x(n-N) system like gjerne forsterke kontraster i opptaket som å maskere dem, og dermed gjøre oss bedre i stand til å "skille" mellom hva enn det nå er hørselen egentlig driver med? Et støygulv vil alltid gjøre at lav-amplitude detaljer maskeres, og en komponent som arbeider utenfor sitt lineære område vil tilføre falske frekvenskomponenter som funksjon av instantan amplitude. Men en refleksjon er en amplitudeuavhengig, tidsuavhengig lineær komponent som hjernen sannsynligvis er ganske så flink til å "se bort ifra", og i følge et nylig paper av Toole så er konsensus at en enkelt refleksjon av den tid- og amplitudestørrelsesorden vi snakker om her oftere gir positiv subjektiv score enn negativ?

I 1995 så tok han binaurale opptak av tre høyttalere i tre posisjoner med 3 program i 4 forskjellige rom. Dobbeltblinde lyttetester ble så gjennomført i hvert av rommen og de binaurale opptakene. Konklusjonen var at høyttaler gav svært signifikante resultater, rommene gav det ikke, og resultatet av lytting i rommet og lytting til binauralt opptak av høyttalerene i rommet var svært konsistente.

"It appears therefore that we can acclimatize to our listening environment to such an extent that we are able to listen through it to appreciate qualities intrinsic to the sound sources themselves. It is as if we can separate the sound of a spectrum that is changing (the sounds from the different loudspeakers) from that which is fixed (the colorations added by the room itself for the specific listener and loudspeaker locations within it). This appears to be related to the spectral compensation effect noted by Watkins [36]-[38].

It is well not to overdramatize these results because, while the overall results were as stated, it dose not mean that there were no interactions between individual loudspeakers and individual rooms. There were, and almost all seemed to be related to the low-frequency performance. This though-provoking observation has powerful implications on how we conduct listening tests, especially when direct comparisions are involved - are we listening to differences before or after adaptation? Are the differences being revealed in the listening tests tyhe same qualities of sound that would be percieved by us in a normal listening situation? Here, it seems, is another area ripe for research.
...
There are everyday parallels to this. We carry on conversations in a vast range of acoustical environments, from cavelike to the near anechoic, and while we are certainly aware of the changes in acoustical ambience, the intrinsic timbral signatures of our voices remain amazingly stable. The excellence of tone in a fine musical instrument is recognizable in many different, including unfamiliar environments. Benade sums up the situation: "The physicist says that the signal path in a music room is the cause of great confusion, whereas the musician and his audience find that without the room, only music of the most elementary sort is possible! Clearly, we have a paradox to resolve as we look for the features of the musical sound that give it sufficient robustness to survive its strenuous voyage to its listeners, as we seek the features of the transmission process itself that permit a cleverly designed auditory system to deduce the nature of the source that produced the original sound"
...
With this in mind, the concept of room correction becomes moot; how much and what really needs to change, and how much can the perceptual process accomodate? What do we have the option of changing, and what should we simply leave alone?"

-k
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Men...men...hva skjer med Hi-Fi Sentralen? ;D

O.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
718
Tydeligvis ingenting. Alt er som før. En liten gjennomtrekk av personer, som det alltid vil være.
F.eks er både Karl og Ivar Løkken borte, og Affa er lite å se...
 
B

Back_Door

Gjest
Tydeligvis ingenting. Alt er som før. En liten gjennomtrekk av personer, som det alltid vil være.
F.eks er både Karl og Ivar Løkken borte, og Affa er lite å se...
Det er vel egentlig et tankekors at så mange medlemmer på en HI-FI sentral for det meste skriver på Off Topic om saker som slettes ikke har noe med HI-FI å gjøre?
M.a.o. noen merkelige GJESTer... ;)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.928
Antall liker
718
Ja igrunnen enig i det...Men det er som regel hyggelig å ha gjester da.;)
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Undres litt over at vi ikke holder oss til tema i denne tråden. Mange innlegg synes ikke å befatte seg med spørsmålet om hva som skjer ...
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Øhhh.... skjer det noe her? Har jeg godt glipp av noe viktig? Er ikke så ofte innom off-topic, serru ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Slapp av jetman, her skjer det absolutt ingenting.

O.
Øhhh.... skjer det noe her? Har jeg godt glipp av noe viktig? Er ikke så ofte innom off-topic, serru ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Knut Inge:
Det jeg mener med unaturlige refleksjoner er at single lydkilder gjengis av to kilder som hver seg står annerledes i forhold til vegger og omgivelser enn hva den single kilden man ønsker å gjengi ville gjort.

Et annet poeng er at man gjengir et opptaksrom som ligger på innspillingen. Man kan da diskutere om det er riktig å legge på nok et opptaksrom.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.329
Antall liker
2.532
Torget vurderinger
4
Knut Inge:
Det jeg mener med unaturlige refleksjoner er at single lydkilder gjengis av to kilder som hver seg står annerledes i forhold til vegger og omgivelser enn hva den single kilden man ønsker å gjengi ville gjort.

Et annet poeng er at man gjengir et opptaksrom som ligger på innspillingen. Man kan da diskutere om det er riktig å legge på nok et opptaksrom.
Oi, jeg leste første og siste innlegg i denne tråden. Hehe, nesten som hviskeleken ;D
 
K

knutinh

Gjest
Knut Inge:
Det jeg mener med unaturlige refleksjoner er at single lydkilder gjengis av to kilder som hver seg står annerledes i forhold til vegger og omgivelser enn hva den single kilden man ønsker å gjengi ville gjort.

Et annet poeng er at man gjengir et opptaksrom som ligger på innspillingen. Man kan da diskutere om det er riktig å legge på nok et opptaksrom.
Og nettopp dette tema bevilget Floyd Toole en lengre artikkel til i JAES. Ganske wå interessant-

-k
 
Topp Bunn