EiK
Hi-Fi freak
OK, så du sier fortjeneste på "vanlig" hifi ikke er spesielt høy, og enda lavere i pro-segmentet. Det har du kunnskap om.Har jobbet i butikk og kan fortelle at avansen på kjente merker som bl.a Klipsch, Onkyo, Pioneer, PSB, JL Audio og Parasound er ikke spesielt høy. Ikke mer enn hva man trenger for å overleve som fysisk butikk. Importørene tjener nok bedre.
I pro-segmentet er avansen ofte enda lavere. Her er det stor sansynlighet for at det vil komme mange konkurser i årene fremover. Konkurransen er knall hard. Man tjener ikke penger lenger nå avansen er så lav som 20-25%.
De som tjener penger av hifi forretninger er de som selger dyre og kostbare merker eller har egne agentur. På eksotiske merker er nok avansen enorm. Her tar man betalt det markedet er villig til å betale og det er ofte skyhøyt som gir mye penger i kassen både for leverandør og selger. For mange er jo pris ensbetydende med kvalitet.
Men du skriver at hifi forretninger som selger de dyre og kostbare merker har enorm avanse.
Du skriver ikke noe om hva slags grunnlag du har for denne påstanden.
Er dette noe du kan dokumentere? Evt. hva er det grunnlaget for denne påstanden ?
Jeg ser du er bransjeaktør. Da vet sikkert at alt ikke går rett i bukselommen, og at det også er kostnader ved å drive import/butikk.
Etter den kunnskapen jeg har om det norske markedet, så er det ikke mange norske aktører som har en sunn økonomi. De kan vel telles på en hånd, mens det totale antall aktører er mange ti-tall, kanskje mer. Kan ikke se at det er mange firmaer som har det enorme overskuddet du snakker om. De fleste firmaer jeg vet om sliter for å overleve, og lever nærmest fra hånd til munn. Men du har kanskje annen informasjon?