Hva spiller du musikk med på jobben/kontoret?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Stein 99 skrev:
    Jeg tror det er få arbeidsgivere som liker å betale arbeidstakere som sitter og hører musikk i arbeidstiden.
    Så, du mener det finnes unntak? Flott. :)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.125
    Ja, der finnes alltid unntak, men noen ganger veldig få.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Må være trist å gå en hel arbeidsdag uten musikk.
    Men jeg er kanskje bortskjemt jeg også.

    Edit: jeg spiller med pc, roland USB-lydkort og akg501
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stein 99 skrev:
    Ja, der finnes alltid unntak, men noen ganger veldig få.
    Flere enn du tror, for trivsel settes pris på av flere av dem. Hos oss forlanges det godt humør, ala denne videoen her. Det kalles visst LØFT. Eneste som ikke stemmer er at det ikke nytter å spørre etter siste utgave av klassekampen. Den må nok leses på nett, eller tas med av eget initiativ. Jeg synes litt synd på de som har jobber som gjør at pc-ene har begrensning i bruk. Heldigvis er det ikke slik i mitt yrke.


    Vi har jo endel kreativt småsludder over bordene, sett bort fra i perioden før absolutt deadline. Da er vi to med hodetelefoner, og to som ikke har det rundt bordet. Mye manuelt arbeid som foregår da, for de som skal levere. Og vi andre lar oss inspirere av radio og slikt. Men hvert år synkroniserer vi alle våre pc-høyttalere (som alle automatisk får med maskinen sin i vår bedrift) og spiller av denne låten mens vi går i tog de tre meterne bort til redaktørens kontor.

     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sleiven skrev:
    Når jeg er på jobben så må jeg konsentrere meg om jobben som skal gjøres,å høre på musikk på toppen i et kontorlanskap er utelukket...

    Ikke sjekker jeg privat mail eller facebook heller...
    Stein 99 skrev:
    Denne tråden må være litt oppkonstruert/fiktiv og tullete.

    Det er ingen som spiller musikk på jobben.!!
    Da har men vel egentlig ingen jobb.
    Der må man konsentrere seg og jobbe slik at man får lønn, og så kan kjøpe mer og tyngre hifi hjemme og lytte til på fritiden.
    Jeg tror det er få arbeidsgivere som liker å betale arbeidstakere som sitter og hører musikk i arbeidstiden.

    Er dere seriøse?

    For det første blir jeg vurdert etter hva jeg presterer på jobben, ikke etter enkeltes fordommer om hva som gjør at andre mennesker ikke kan være i stand til å konsentrere seg om det de skal, og for det andre gjør ikke litt bakgrunnsmusikk at jeg blir mindre effektiv på jobben. Jeg føler heller at arbeidet går lettere da.

    Det er ikke alle som ikke kan ha på musikk uten å vie brorparten av sin oppmerksomhet til det.

    At det går an!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Spoty via iPad med epleøreplugger. eller fra en tivoli
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.809
    Antall liker
    1.125
    Det er mange slags jobber, og trivsel på arbeidsplassen er veldig bra, og derav mindre fravær.
    Alikevel tror jeg at denne trivsel skulle hatt et annet innhold enn det å høre musikk mens man arbeider, men i noen yrker er det kanskje slik.
    Jeg har sett håndverkere med klokker på ørene, radio tror jeg, musikk og nyheter i lett blanding, og arbeidet skrider frem.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Stein 99 skrev:
    Det er mange slags jobber, og trivsel på arbeidsplassen er veldig bra, og derav mindre fravær.
    Alikevel tror jeg at denne trivsel skulle hatt et annet innhold enn det å høre musikk mens man arbeider, men i noen yrker er det kanskje slik.
    Jeg har sett håndverkere med klokker på ørene, radio tror jeg, musikk og nyheter i lett blanding, og arbeidet skrider frem.
    Jeg tror neppe sjåfører som hører på radio eller musikk mens de kjører, gjør en dårligere jobb enn de som tenker dype tanker. Det kan t.o.m. forhindre at de sovner langs øde veier oppetter Østerdalen en vinternatt.

    Jeg tror heller ikke at arbeidet blir dårligere utført om man lytter mens man slodder, harver, tromler eller kusker korn. Gressklipping, avisombæring, sortering og mye annet går også helt sikkert utmerket å kombinere med musikklytting.



    Det er ikke uten grunn at mange arbeidsgivere utstyrer sine ansatte med hørselvern med innebygd radio og tjenestebiler med radio. Hvis musikklytting var uønsket, hadde de ikke gjort det.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Stein 99 skrev:
    Det er mange slags jobber, og trivsel på arbeidsplassen er veldig bra, og derav mindre fravær.
    Alikevel tror jeg at denne trivsel skulle hatt et annet innhold enn det å høre musikk mens man arbeider, men i noen yrker er det kanskje slik.
    Jeg har sett håndverkere med klokker på ørene, radio tror jeg, musikk og nyheter i lett blanding, og arbeidet skrider frem.
    Deg om det. Jeg har en jobb som krever mye tankevirksomhet, og musikken ødelegger ikke for det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    og jeg sitter ikke dypt konsentrert foran Pcen eller i møte hele dagen og er uberproduktiv. Det hender jeg bare lytter til musikk i arbeidstiden
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Stein 99 skrev:
    Det er mange slags jobber, og trivsel på arbeidsplassen er veldig bra, og derav mindre fravær.
    Alikevel tror jeg at denne trivsel skulle hatt et annet innhold enn det å høre musikk mens man arbeider, men i noen yrker er det kanskje slik.
    Jeg har sett håndverkere med klokker på ørene, radio tror jeg, musikk og nyheter i lett blanding, og arbeidet skrider frem.
    Deg om det. Jeg har en jobb som krever mye tankevirksomhet, og musikken ødelegger ikke for det.
    Vil absolutt hevde det samme. Det hender til og med at jeg skriver bedre når jeg for eksempel hører til musikk i valsetakt. Musikken får meg til å slappe av og å oppdage ting under korrekturlesing av egne saker. Det er faktisk en overraskende tidkrevende oppgave når man skal skrive kort, og det bør være perfekt. Musikken kan gi meg en groove som gjør at slikt arbeid blir mer lystbetont.

    Dessuten ser jeg på NRK P1 og P2 som research på dagtid. Jeg kan sitte meg ned å høre hele programsegmenter uten å la meg forstyrre av det som normalt forbindes med arbeid. I kantinen, der alle er innom flere ganger daglig, står det for tiden på nyheter hele tiden. Det varierer litt om tv står på eller ikke, og har ikke vært et fast, daglig innslag siden Hurtigruta-sendingen. Da var det mange medarbeidere som tok seg fem minutter i kantinene istedenfor ved sin eller andres kontorpult. Den sendingen på lerret med prosjektor skapte en god stemning i tredje etasjer, der kantinen (og redaksjonen) ligger.

    65finger skrev:
    og jeg sitter ikke dypt konsentrert foran Pcen eller i møte hele dagen og er uberproduktiv. Det hender jeg bare lytter til musikk i arbeidstiden
    Før hadde vi en massasjestol stående på et møte/treningsrom vi hadde. Da var det helt akseptabelt å ta seg 10-20 minutter i stolen en eller to ganger i uken, når noen følte for det. Da hørte jeg på radio av luguber kvalitet, men i nøden og så videre. Hadde satt mer pris på den i dag som jeg har Android-telefon, men dessverre er stolen solgt til en ansatt fordi vi ikke hadde plass til den etter å ha fått nye naboer i lokalet.

    Vi hadde utenlandske eiere for noen få år siden, og da hadde vi en ordning med muskelterapi-tilbud i arbeidstiden. Riktignok hadde vi en egenandel på 150 kroner, men en halv time intenst massasje utført av en mobil fysioterapeut (annenhver onsdag i mitt tilfelle) gjorde underverker. Selv om det kostet penger så var det jo i betalt arbeidstid, og da er 150 kroner billig imho. Men den massasjen foretrakk jeg uten musikk, for de svært hyggelige og unge kvinnene som utførte massasjen var mer interessante enn musikk. Det er som med frisøren, det er ikke nok med bare faglig dyktighet. Man skal være en entertainer også. Dessverre satt kvinnemakten i organisasjonen foten ned for Latvisk muskelterapi, men man kan jo ikke få alt heller, samme hvor kontinental bedriftskultur vi engang hadde.

    Noen ganger hører vi på musikk sammen. Ikke mer enn et par låter i strekk, og det er bare et par av mine kolleger jeg gidder å gjøre det med. Av og til har til og med stemt i med sang så det har ljomet i lokalene, som for eksempel Vømmøl-klassikere og lignende. En gang spilte vi nesten en halv cd med bergenssanger spilt inn av Lothar Lindtner og Rolf Berntzen på syttitallet. Gubben Noa, vi var gærne den dagen.  ;D

    I dag som jeg har stått opp så tidlig uten å ønske det kommer jeg sikkert til å isolere meg litt med musikk på ørene for å bli ferdig uten å sosialisere for mye. Det er også en måte å skjerme seg mot omverdenen på, og å signalisere at man ikke er særlig mottakelig for sosialt samvær uten å måtte si det rett ut. Noe vi også er flinke til når det trengs. Det er ingen frekkhet å si at nå har jeg ikke tid til mine kjære kolleger den nærmeste timen, selv om jeg sitter midt iblant dem.

    Men at noen lett lar seg distrahere, og ikke er så flinke til å multitaske, er noe som må respekteres. Heldigvis har vi ikke slike hos oss.  ;)

    Jeg tror kanskje noen har en idé om at deres jobb er en mal for hvordan arbeidslivet ser ut. Slik er det ikke. Forskjellige yrker krever forskjellig. I min jobb er det utenkelig å ikke sjekke Facebook-siden sin innimellom, og det samme gjelder den private mailen. Min private mail har jeg viderekoblet til jobbmailen, men storparten av mailene blir slettet uten å bli lest. Noen kan derimot ha interesse for meg i jobbsammenheng, og Facebook utgjør endel av det jeg oppfatter som min nyhetsfeed. Men så leser jeg da også arbeidsmail når jeg har fri fra jobben, så det går på en måte opp i opp også. Det er faktisk noen av oss som egentlig er på jobb døgnet rundt på grunn av arbeidets natur. Til og med Hifisentralen har vært brukt som inspirasjon og research, så jeg tar jeg lett tre minutter på sentralen innimellom også. Noen ganger kompenserer jeg med å trekke fra tid jeg har brukt til private ting som har tatt for lang tid, slik som når jeg har brukt 20 minutter på sentralen en dag. Jeg har en jobb som må gjøres ferdig før jeg forlater kontoret, og det er ikke alltid jeg fakturerer overtiden fordi den er "selvpåført". Det er helt ok. En restriktiv holdning til slikt ville vært negativt i mitt yrke.

    Jeg kan legge til at arbeidsdagen starter allerede når jeg våkner om morgenen. Det første jeg gjør før jeg til og med pusser tennene er å sjekke nettsiden for eventuelle feil i innholdet, som jeg alltid korrigerer før jeg forlater hjemmet for å ta bussen til byen. Noe skal man ha igjen for å ikke ha klart definerte arbeidstider. De som klager over at musikken tar bort fokusen er nok mer nøye på å fakturere hvert minutt overtid enn det vi i min jobb er.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    kablang skrev:
    Denne

    og disse

    God og mye lyd for ca. en tusenlapp til sammen.
    Fortell litt om konstruksjonen på Shure hodetelefonen. Mye plast?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    Stein 99 skrev:
    Det er mange slags jobber, og trivsel på arbeidsplassen er veldig bra, og derav mindre fravær.
    Alikevel tror jeg at denne trivsel skulle hatt et annet innhold enn det å høre musikk mens man arbeider, men i noen yrker er det kanskje slik.
    Jeg har sett håndverkere med klokker på ørene, radio tror jeg, musikk og nyheter i lett blanding, og arbeidet skrider frem.
    Deg om det. Jeg har en jobb som krever mye tankevirksomhet, og musikken ødelegger ikke for det.
    Vil absolutt hevde det samme. Det hender til og med at jeg skriver bedre når jeg for eksempel hører til musikk i valsetakt. Musikken får meg til å slappe av og å oppdage ting under korrekturlesing av egne saker. Det er faktisk en overraskende tidkrevende oppgave når man skal skrive kort, og det bør være perfekt. Musikken kan gi meg en groove som gjør at slikt arbeid blir mer lystbetont.

    Dessuten ser jeg på NRK P1 og P2 som research på dagtid. Jeg kan sitte meg ned å høre hele programsegmenter uten å la meg forstyrre av det som normalt forbindes med arbeid. I kantinen, der alle er innom flere ganger daglig, står det for tiden på nyheter hele tiden. Det varierer litt om tv står på eller ikke, og har ikke vært et fast, daglig innslag siden Hurtigruta-sendingen. Da var det mange medarbeidere som tok seg fem minutter i kantinene istedenfor ved sin eller andres kontorpult. Den sendingen på lerret med prosjektor skapte en god stemning i tredje etasjer, der kantinen (og redaksjonen) ligger.

    65finger skrev:
    og jeg sitter ikke dypt konsentrert foran Pcen eller i møte hele dagen og er uberproduktiv. Det hender jeg bare lytter til musikk i arbeidstiden
    Før hadde vi en massasjestol stående på et møte/treningsrom vi hadde. Da var det helt akseptabelt å ta seg 10-20 minutter i stolen en eller to ganger i uken, når noen følte for det. Da hørte jeg på radio av luguber kvalitet, men i nøden og så videre. Hadde satt mer pris på den i dag som jeg har Android-telefon, men dessverre er stolen solgt til en ansatt fordi vi ikke hadde plass til den etter å ha fått nye naboer i lokalet.

    Vi hadde utenlandske eiere for noen få år siden, og da hadde vi en ordning med muskelterapi-tilbud i arbeidstiden. Riktignok hadde vi en egenandel på 150 kroner, men en halv time intenst massasje utført av en mobil fysioterapeut (annenhver onsdag i mitt tilfelle) gjorde underverker. Selv om det kostet penger så var det jo i betalt arbeidstid, og da er 150 kroner billig imho. Men den massasjen foretrakk jeg uten musikk, for de svært hyggelige og unge kvinnene som utførte massasjen var mer interessante enn musikk. Det er som med frisøren, det er ikke nok med bare faglig dyktighet. Man skal være en entertainer også. Dessverre satt kvinnemakten i organisasjonen foten ned for Latvisk muskelterapi, men man kan jo ikke få alt heller, samme hvor kontinental bedriftskultur vi engang hadde.

    Noen ganger hører vi på musikk sammen. Ikke mer enn et par låter i strekk, og det er bare et par av mine kolleger jeg gidder å gjøre det med. Av og til har til og med stemt i med sang så det har ljomet i lokalene, som for eksempel Vømmøl-klassikere og lignende. En gang spilte vi nesten en halv cd med bergenssanger spilt inn av Lothar Lindtner og Rolf Berntzen på syttitallet. Gubben Noa, vi var gærne den dagen. ;D

    I dag som jeg har stått opp så tidlig uten å ønske det kommer jeg sikkert til å isolere meg litt med musikk på ørene for å bli ferdig uten å sosialisere for mye. Det er også en måte å skjerme seg mot omverdenen på, og å signalisere at man ikke er særlig mottakelig for sosialt samvær uten å måtte si det rett ut. Noe vi også er flinke til når det trengs. Det er ingen frekkhet å si at nå har jeg ikke tid til mine kjære kolleger den nærmeste timen, selv om jeg sitter midt iblant dem.

    Men at noen lett lar seg distrahere, og ikke er så flinke til å multitaske, er noe som må respekteres. Heldigvis har vi ikke slike hos oss. ;)

    Jeg tror kanskje noen har en idé om at deres jobb er en mal for hvordan arbeidslivet ser ut. Slik er det ikke. Forskjellige yrker krever forskjellig. I min jobb er det utenkelig å ikke sjekke Facebook-siden sin innimellom, og det samme gjelder den private mailen. Min private mail har jeg viderekoblet til jobbmailen, men storparten av mailene blir slettet uten å bli lest. Noen kan derimot ha interesse for meg i jobbsammenheng, og Facebook utgjør endel av det jeg oppfatter som min nyhetsfeed. Men så leser jeg da også arbeidsmail når jeg har fri fra jobben, så det går på en måte opp i opp også. Det er faktisk noen av oss som egentlig er på jobb døgnet rundt på grunn av arbeidets natur. Til og med Hifisentralen har vært brukt som inspirasjon og research, så jeg tar jeg lett tre minutter på sentralen innimellom også. Noen ganger kompenserer jeg med å trekke fra tid jeg har brukt til private ting som har tatt for lang tid, slik som når jeg har brukt 20 minutter på sentralen en dag. Jeg har en jobb som må gjøres ferdig før jeg forlater kontoret, og det er ikke alltid jeg fakturerer overtiden fordi den er "selvpåført". Det er helt ok. En restriktiv holdning til slikt ville vært negativt i mitt yrke.

    Jeg kan legge til at arbeidsdagen starter allerede når jeg våkner om morgenen. Det første jeg gjør før jeg til og med pusser tennene er å sjekke nettsiden for eventuelle feil i innholdet, som jeg alltid korrigerer før jeg forlater hjemmet for å ta bussen til byen. Noe skal man ha igjen for å ikke ha klart definerte arbeidstider. De som klager over at musikken tar bort fokusen er nok mer nøye på å fakturere hvert minutt overtid enn det vi i min jobb er.
    Godt innlegg (igjen), baluba. Egenlig sjelden at jeg får hørt på noe musikk når jeg jobber på kontoret, dels fordi det kan forstyrre andre men også fordi all min konsentrasjon går med til å fomulere noe presist foran pc. Men av og til, når omstendighetene tillater det, trenger jeg å koble av nettopp for å klare å tenke klart. Da får jeg til det best ved å ha på litt musikk, mens jeg sitter foran skjermen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    bjornh skrev:
    kablang skrev:
    [...]
    og disse

    God og mye lyd for ca. en tusenlapp til sammen.
    Fortell litt om konstruksjonen på Shure hodetelefonen. Mye plast?

    Shure SRH-940

    Basert på lesning om Shure SRH-840 og mitt eget møte med den nye Shure SRH-940.

    Dette er hodetelefoner laget for det profesjonelle (studio)markedet. De er overveiende laget av plast som mange andre hodetelefoner for dette markedet, f.eks. Sennheiser HD 380 Pro og Sennheiser HD 25-1 II. Slike hodetelefoner er allikevel meget robuste og slitesterke (Sennheiser HD 25-1 II er berømt for dette). Enhver som har erfaring med eller har overvært en demonstrasjon av slagfast plast, vet at man ikke skal kimse av plast. Plast kan være meget solid.

    Lyd & Bildes testomtale av Shure SRH-940: "Røverkjøpet".

    Jeg har to merknader/minus ang. Shure SRH-940 (drevet av Grace Design m903 som hodetelefonforsterker og USB-DAK fra foobar2000, mer enn 250 timer innspilling):
    • Den har det man formodentlig kaller r-formet lydsignatur. Den kunne med fordel vært fyldigere i bunn akkurat som AKG K 701. Dette er bemerket av flere kilder jeg har lest
    • Litt for grunne ørekopper/tynne puter (og nei, jeg har alt annet enn utstående ører)
     

    Vedlegg

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Stein 99 skrev:
    Ja, der finnes alltid unntak, men noen ganger veldig få.
    Selv På operasjonstuene rundt om i norge er det vanelig med radio og eller annen musikk, hvis de som opererer ønsker dette.

    Selv ble jeg tilogmed spurt om å bygge systemet som sitter på sjefens kontor.

    Jeg koser meg med mitt system i de periodene av min arbeidsdag da det passer seg med hensyn til arbeidsoppgavene jeg har for hånden.

    Håper virkelig mine eventuelle senere arbeidsgivere aksepterer lyd i ett eller annet plan, men det er jo klart det har vært forskjell på hvilket type system som har passet seg på de forskjellige stedene jeg har jobbet.

    Mvh
    Christopher
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn