Hvem er beste off-topic debattant?

A

Affa

Gjest
Tiger II kom aldri fram til noen. Enkelte nesten-udødelige kom seg tilbake til Königtigerne. Ahh, tyskere skal alltid være så fordømt grundige. Det er ikke nok å tape, man må jo tape SKIKKELIG...
Feil, nesten 500 kongetigere var ved fronten (inkudet ca 35 jaktutgaver med 128mm Pak). De stod i egne Schwere panzerabteilungen. Feks. hadde 1. og 2. SS Panzer Corps de tunge avdelingene, hhv 501 og 502 med Tiger 2 knyttet til seg (med Tiger 1 het de hhv 101 og 102) Det fantes både Wermacht og SS tunge panseravdelinger med Tiger 2. Særlig i Budapest hvor Feldherrnhalle var stasjonert er det masse bilder med Tiger 2. Kamf Gruppe Peiper var også utstyrt med Tiger 2 ved Ardenne. Eksemplene er uttallige. Ved Narva var det derimot ingen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takk for støtten, Spiralis!! Kvinner har ikke greie på trær :)
Det ene eiketreet mitt har en omkrets på 2,5 meter og er kvistfri i 5-6 meters lengde, så man kan si jeg har penger på rot ;D
Joda jeg har greie på trær, det var bare du som lurte på hva du skulle bruke motorsagen til.

Jeg har plantet to eiketrær i hagen jeg, det ene skulle bare stå der litt sånn midlertidig til jeg fant en bedre plass, men da jeg etter litt for lang tid skulle flytte det var det for seint, det satt kubb fast...

Så nå ser jeg frem til at det blir 2.5 m i omkrets og overtar hele bedet...

Av en som ikke liker dyr ble det plutselig veldig mye snakk om pantere og tigere her nå.. Hva er dette Affa, er du blitt bløt..?

A

Affa

Gjest
De kattedyr jeg pleide omgang med hadde hud av stål lille Frue.

J

jekri

Gjest
Så nå ser jeg frem til at det blir 2.5 m i omkrets og overtar hele bedet...

Av en som ikke liker dyr ble det plutselig veldig mye snakk om pantere og tigere her nå.. Hva er dette Affa, er du blitt bløt..?
;D Ta det med ro, de bruker 150-200 år på å bli så store.

Affa er så bløt nå at han kaller sin kone "Panzer-pus" ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
I 45 var jeg for opptatt med å lete fram alle de stakkars gutta som hadde gått seg vill i skauen.
At ingen hadde tenkt på å sette på dem bjeller er jo helt latterlig i etterpåklokskapens lys....

Vidar

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
;D Ta det med ro, de bruker 150-200 år på å bli så store.

Affa er så bløt nå at han kaller sin kone "Panzer-pus" ;)
Vel, den gjenstridige lille eiken får en tuja og noen rhododendroner å slåss med, måtte den beste busk vinne...

Foretrekker puser med myk pels og klør jeg, liker man dyr med hard hud best bør man heller gå for skillpadder.. ;)

T

Thomas_Lutro

Gjest
Feil, nesten 500 kongetigere var ved fronten (inkudet ca 35 jaktutgaver med 128mm Pak). De stod i egne Schwere panzerabteilungen. Feks. hadde 1. og 2. SS Panzer Corps de tunge avdelingene, hhv 501 og 502 med Tiger 2 knyttet til seg (med Tiger 1 het de hhv 101 og 102) Det fantes både Wermacht og SS tunge panseravdelinger med Tiger 2. Særlig i Budapest hvor Feldherrnhalle var stasjonert er det masse bilder med Tiger 2. Kamf Gruppe Peiper var også utstyrt med Tiger 2 ved Ardenne. Eksemplene er uttallige. Ved Narva var det derimot ingen.
Joa. Men var det Königtigerne som kom til fronten, eller var det fronten som kom til Königtigerne? Jeg kan i høyden strekke meg til at de møttes på halvveien.
;)

T

Thomas_Lutro

Gjest
Mye rett her, men faktisk noe feil også!Uten å gå inn i en detaljutredning. Panther het faktisk  Panzerkampfwagen V Panther. Tiger (VI) som kom før Pantheren, bygget på det gamle Grosstraktor prosjektet fra 30 tallet omtrent som medium vognene III og IV.  Man hadde også Elephant (Ferdinand) som var en slags klumsete jaktutgave av Tiger 1 uten MG (katastrofe ved Kursk). Ellers fantes IV, V, VI og VII i jaktutgaver, dvs. uten roterende tårn, men med kraftigere pansring og kanon. III fantes i stormskytsutgave.  Tyskerne hadde uttallige utgaver med flak, mortere, fast tårn, roterende tårn, ekstra radiosendere…. osv. Disse bar ofte dyrenavn med unntak av luftvernet som het virvelvind! Dette er på husken, så bær over med detaljmangelen.
Riktig det du skriver her Affa. Jeg regner ikke Jagdpanther, Elephant o.l. som stridsvogner. De var vel egentlig å betrakte som det vi i mer moderne tid kalte 'kanonpanserjagere'. Dette tilsvarer f.eks. våre for lengst pensjonerte NM-116, som var en oppgradert M-24 Chaffee (Riktignok en meget liten vogn). Denne, og ettterhvert M-48 var såpass lite konkurransedyktige mot moderne stridsvogner at de først ble satt inn i en begrenset rolle, og deretter pensjonert. Her må jeg få lov til å skryte litt av fotarbeidet til forsvaret og UD. De fikk regnet NM-116 inn som stridsvogner i grunnlaget ved CFE forhandlingene, selv etter at de hadde passert enhver rimelig pensjonsalder. I slutten av denne perioden hadde vi også rakettpanserjagere (NM-142 hvis jeg ikke tar feil) som var M-113 med TOW-tårn laget av Kverner Eureka. Rekkevidden på disse var med siste generasjon ca. 4000 meter, noe som bare nylig har kunnet matches av stridsvognkanoner.

Det er naturligvis mulig at dette skillet mellom stridsvogn og panserjager er noe som først dukket opp i min generasjon.

A

Affa

Gjest
Vel Budapest, Ardenne, Seelow er ikke samme sted så de dro definitivt til fronten…

Problemet med dem var at de var for tunge til å kunne bli tauet vekk hvis de ble skadet. Det fantes ingen trekkvogn som kunne trekke en Tiger II. Selv en Tiger I måtte trekkes av 2 stk Tiger I, med enorm slitasje på drivverk og girsystem som resultat. Den veide 15 ton mindre enn Tiger II. Mannskap skydde slike oppdrag som pesten da deres egen vogn nærmest ble kondemnerbar etter slike oppdrag. De fleste mindre bruer hadde også store problemer med å bære den 70 ton tunge Tiger II, noe som gjorde det nærmest umulig å få den med seg under tilbaketrekning. De fleste Tiger II ble ikke ødelagt i kamp, de ble sprengt av egne mannskap.

Tiger II var uansett en fantastisk vogn, med utvendig IR sikte, presisjonsoptikk, radio, høyhastig 88 mm kanon, 2 MG, el-tårn, nydelig motor, nesten 200mm frontpanser og enkel produksjon var den helt uten sidestykke under krigen. Hadde Tyskland greid å produsere like gode stållegeringer i 44-45 som de greide tidligere ville det vært umulig å ødelegge den. I følge Adam Clarks ”Barbarossa” fikk ikke NATO så gode vogner før på midten av 60 tallet. Svenske og russiske skyteprøver etter krigen viste også at det var nærmest umulig å ødelegge den.

A

Affa

Gjest
Riktig det du skriver her Affa. Jeg regner ikke Jagdpanther, Elephant o.l. som stridsvogner. De var vel egentlig å betrakte som det vi i mer moderne tid kalte 'kanonpanserjagere'. Dette tilsvarer f.eks. våre for lengst pensjonerte NM-116, som var en oppgradert M-24 Chaffee (Riktignok en meget liten vogn). Denne, og ettterhvert M-48 var såpass lite konkurransedyktige mot moderne stridsvogner at de først ble satt inn i en begrenset rolle, og deretter pensjonert. Her må jeg få lov til å skryte litt av fotarbeidet til forsvaret og UD. De fikk regnet NM-116 inn som stridsvogner i grunnlaget ved CFE forhandlingene, selv etter at de hadde passert enhver rimelig pensjonsalder. I slutten av denne perioden hadde vi også rakettpanserjagere (NM-142 hvis jeg ikke tar feil) som var M-113 med TOW-tårn laget av Kverner Eureka. Rekkevidden på disse var med siste generasjon ca. 4000 meter, noe som bare nylig har kunnet matches av stridsvognkanoner.

Det er naturligvis mulig at dette skillet mellom stridsvogn og panserjager er noe som først dukket opp i min generasjon.
Skille kom nok allerede under krigen. "Jagdpanzer" utgaver ble møtt med betydelig skepsis, men de viste seg å være fantastiske i defensiv krigføring (+ billige og enkle å produsere). Overlegen ildkraft og kraftig panser mer enn veide opp for manglende hastighet og manøvrerbarhet. Kun den som stikker av trenger hastighet i kamp..... Ellers er alt du sier veldig interessant og det setter ting i perspektiv. De siste tyske panserjager (kanonenjagdpanzer)med kanon forsvant også på slutten av 60 tallet da rakettutgavene(raketenjagdpanzer) tok over.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Kun den som stikker av trenger hastighet i kamp.....  
Å 'stikke', og så 'stikke av', er de to grunnelementene i moderne stridsteknikk. Dette gjelder alle stridsformer. Det er ingen som har særlig fokus på å holde terreng lenger. Tradisjonelle forsvarsteknikker er i praksis noe som bare brukes i objektsikring og i forhold til flystasjoner o.l. All strid rettes nå mer inn mot å ramme motstanderens kapasitet til å engasjere egne styrker. Idealet er å ramme kritisk viktig kapasitet som er konsentrert, dårlig beskyttet og ikke fornybar. Dette er ikke noe nytt per se, men har gått fra å være et strategisk anliggende, til å bli generell stridsteknikk som gjennomsyrer moderne avdelinger på alle nivåer.

Feltspaden er for lengst pakket ned i sekken.

'Mobility is the new foxhole'.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dette er fin kunnskap å ta med seg i tiden som kommer.
Snart får vi bruk for det igjen. ;D

T

Thomas_Lutro

Gjest
Dette er fin kunnskap å ta med seg i tiden som kommer.
Snart får vi bruk for det igjen. ;D
Som jeg har sagt før: Forhåpentligvis ikke.

Befolkningseksplosjonen bekjempes bedre med gummi enn med stål.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Tipper Jagdpanzer hadde bra dynamikk og presisjon i dypbassen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Elefanter og nå ja...
Er dere helt sikre på at det ikke er en safari dere snakker om? Så du noen giraffer Affa, du vet disse flekkete dyrene med lang hals og lange bein?

O

om.s

Gjest
Hva er dette? Lydene til giraffen?
Ikke hva, kjære forums venn, men hvem?...
Sakelig og begrunnet, er det jeg har lest iallefall....

(Ps: du finner ham på Hifi sidene....)

mvh

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Ikke hva, kjære forums venn, men hvem?...
Sakelig og begrunnet, er det jeg har lest iallefall....

(Ps: du finner ham på Hifi sidene....)

mvh
Ps : tråden heter : Hvem er beste off-topic debattant? ;)

Felis

Medlem
Ble medlem
15.02.2006
Antall liker
0
Når det gjelder lydene til giraffen har jeg lest at de kommuniserer med infralyder (dype toner under 20 Hz).

O

om.s

Gjest
Ps : tråden heter : Hvem er beste off-topic debattant?  ;)
Du har rett, men hvorfor ikke väre litt generös?, sakelig og begrunnet er det iallefall....selv on-topic :)

mvh

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg synes bare det er imponerende at det går an å komme så ufattelig langt unna trådens tema, bøyer meg ydmykt i støvet, og ber dere prøve å gjøre dette til den lengste tråden noensinne, gjerne med minst mulig innhold. Har allerede kontaktet Guinness Rekordbok slik at de kan følge med på utviklingen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, vi ble litt avsporet med dette on-topic preiket til om.s, begynne å dra inn rare navn på personer som man aldri har hørt om blir bare forvirrende..

Vel, jeg har en liten ting som plager meg, og som jeg gjerne skulle hatt svar på. Denne nye logoen til Telenor, hva i alle dager er det for noe? Ser ut som en slapp vindmølle eller propell, fargen er fin, men ellers ser jeg ikke koblingen til et tele-selskap, om de ikke har ambisjoner om å sette opp slappe vindmøller da. I såfall skal jeg kjempe i mot, men nebb og klør. Vindmøller er noe herk. :eek:

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Ja, vi ble litt avsporet med dette on-topic preiket til om.s, begynne å dra inn rare navn på personer som man aldri har hørt om blir bare forvirrende..

Vel, jeg har en liten ting som plager meg, og som jeg gjerne skulle hatt svar på. Denne nye logoen til Telenor, hva i alle dager er det for noe? Ser ut som en slapp vindmølle eller propell, fargen er fin, men ellers ser jeg ikke koblingen til et tele-selskap, om de ikke har ambisjoner om å sette opp slappe vindmøller da. I såfall skal jeg kjempe i mot, men nebb og klør. Vindmøller er noe herk.  :eek:
Ser ut som en slapp blomst eller vindmølle eller noe slikt ja, kanskje det er et symbol på den slappe kundeservicen?

O

om.s

Gjest
He he, jeg var nok litt for kjapp der ja, beklager, det var ikke meningen å bryte forstyrrende inn i debatten ;D

mvh

T

Thomas_Lutro

Gjest
Elefanter og nå ja...
Er dere helt sikre på at det ikke er en safari dere snakker om? Så du noen giraffer Affa, du vet disse flekkete dyrene med lang hals og lange bein?

Giraffe er et relativt moderne mobilt luftvernradarsystem som bl.a. brukes av Pakistan og, tror jeg, Norge. Jeg er milevis fra å være ekspert på luftvern, men jeg mener disse inngår i system med våre svenske Robot 70.

Tviler på at Affa så noen sånne mens han var i aktiv tjeneste.

Dere er i ferd med å miste grepet nå.

OFF TOPIC, remember??  ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg har ikke spesielt tro på Solo passion

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Miste grepet? Langt i fra! Jeg sitter her og venter på å få se flodhester og løver jeg nå..

Dette var interessant, hele dyreparken ser jo ut til å være involvert på ett eller annet vis.

J

jekri

Gjest
Tviler på at Affa så noen sånne mens han var i aktiv tjeneste.
Tror du han stakk hodet inn i en bjønnefitte?
Sorry Komponenten, det var du som ville ha med mer dyr ;D

T

Thomas_Lutro

Gjest
Hva med en Albatross?

Altså, ikke Peter Greens klassiker, den er on topic.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Det var kanskje til og med på den måten han havnet i fangenskap??

Rett i honningkrukkefella- With a twist!!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.088
Sted
Holmestrand
Mye rett her, men faktisk noe feil også!Uten å gå inn i en detaljutredning. Panther het faktisk  Panzerkampfwagen V Panther. Tiger (VI) som kom før Pantheren, bygget på det gamle Grosstraktor prosjektet fra 30 tallet omtrent som medium vognene III og IV.  Man hadde også Elephant (Ferdinand) som var en slags klumsete jaktutgave av Tiger 1 uten MG (katastrofe ved Kursk). Ellers fantes IV, V, VI og VII i jaktutgaver, dvs. uten roterende tårn, men med kraftigere pansring og kanon. III fantes i stormskytsutgave.  Tyskerne hadde uttallige utgaver med flak, mortere, fast tårn, roterende tårn, ekstra radiosendere…. osv. Disse bar ofte dyrenavn med unntak av luftvernet som het virvelvind! Dette er på husken, så bær over med detaljmangelen.
.. når man leser dette er det nesten så man savner Kjell_B...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det har jeg gjort lenge...

Så mange problemer som kunne løses hvis du satte noe gammel Tandberg-elektronikk ET ELLER ANNET STED i kjeden. Det var meget fascinerende.

O.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.088
Sted
Holmestrand
Det har jeg gjort lenge...

Så mange problemer som kunne løses hvis du satte noe gammel Tandberg-elektronikk ET ELLER ANNET STED i kjeden. Det var meget fascinerende.

O.
Nettopp!
Jeg nominerer herved Kjell_B som beste off-topic debatant!

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4

Det ville i såfall forklart mye ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.134
Torget vurderinger
0
Fra dyr til fugler, en "Duck"
Huff huff, den der har blitt våt på beina, så den får sikkert fugleinflensa ! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja de der bør man nok passe seg for nå i disse dager, ser jeg en sånn i nabolaget skal jeg jammen holde meg langt unna...
Noen som vet hvordan eggene til de der ser ut? Sikkert best å passe seg for de og. Lett å ta feil når man er ute og leter etter gressklipper-egg..

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Å, Kjell B, ja. Han hadde jeg nesten glemt. Husker han ble utestengt. Han kan vel komme med igjen nå - hvis han vil?

Topp Bunn