Affa.
Jo, jeg tror det må være Affa.
On-topic er det to andre som engasjerer mer, men off-topic, klart Affa.
Ingen andre her som får sagt så mye med så få (skarpe) vendinger, og som alltid skaper reaksjon og debatt, IMHO.
Så er det jo også de like underholdende henvisningene til hendelser under Den Andre Verdenskrangel - som så godt som hver gang får sin egen spin-off diskusjon om hvorvidt Affa skrøner eller ikke.
Det siste er vel verdt (minst) en tråd i seg selv...
Jeg må skrive et par ord om figuren Sven Hazel, siden bøkene som blir publisert under dette navnet blir nevnt som Affa's inspirasjon. Disse bøkene er engasjerende og godt skrevet, og jeg så dem i paperback-nyutgivelse i Danmark i fjor, de har nå "in action" fotos på omslaget, hvor personer i bildene blir navngitt som noen av gjennomgangspersonene i serien; Gamle, Porta, Lillebror, Legionæren osv.
Det er jo en morsom markedsføringsidé, og gir historiene øket troverdighet, og det er faktisk sant at forfatteren tjenestegjorde under VK2.
Snag'en er at forfatteren tjenestegjorde i den Britiske hær, og aldri har sett innsiden av en tysk uniform, han har også flere psevdonym, bl.a. Kessler, og han utgir "seriøse" krigshistoriske verk under sitt faktiske navn; Charles Whiting.
Når jeg satt seriøse i klammer, så har det sin grunn i at hans krigshistoriske verk også er meget engasjerende, til tider provoserende, skrevet - man må kunne konstatere at han gir en del troverdighet og etterrettelighet på båten, for å få fram den virkelighet og de poeng han selv ønsker.
Morsom lesning, som må tas med en stor klype salt - men for all del; han utgis i store volum....
Sven Hazel er dog klart hans mest lukrative påfunn.
Når det gjelder Affa's troverdighet som frontkjemper, så... tja, kanskje?
Hvis man klikker seg inn på Affa's "mitt anlegg", og greier å se seg forbi det klare høydepunktet - Michell GyroDec - så ser man ihvertfall at dette er hjemmet til godt voksne folk, for å si det sånn (med mindre Affa er 40 og bor hjemme hos mor ennå da).
Nå har jeg ikke lest hvert eneste "krigsinnslag" fra Affa, men av de jeg har sett, er det vel fint lite som har fått alarmklokkene til å ringe, så i utgangspunktet aksepterer jeg ham som ekte vare, eller "juryen er ennå ute", som det heter....
Det var noen som nevnte Panzer VII Königstiger tror jeg? Dette er tre ganger feil.
Vogna det snakkes om er PanzerKampfWagen VI Ausf. B (Sd.Kfz 182) Tiger II.
De Allierte ga den økenavnet "King Tiger", hvorfor noen har oversatt deres økenavn til tysk er en gåte.
PanzerKampfWagen VII var et oppgitt prosjekt med tilnavnet "Löwe" (Enda en pus, om enn dødfødt)
Andre pusekatter fra VK2 var Puma og Luchs(Gaupe)
Mmmmmmm, etter ti år i Russisk fangenskap og to år i Norsk fengsel, er jeg forresten nysgjerrig på hvor det P38 magasinet på loftet til Affa kom fra (alarmklokke på)
Lagga