Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det vil nok fortsatt være digital avspilling som utgjør hoveddietten i framtiden også for meg, musikken betyr mest tross alt. Og jeg kommer ikke til å kjøpe om igjen særlig mange album på vinyl hvis jeg allerede har dem på sølvplate. Det er nok bare spesielle tilfeller der lyden er betydelig bedre på vinyl og det ikke koster en formue jeg kommer til å gjøre det.

I sin tid skiftet jeg ut Pere Ubu Terminal Tower fra vinyl og DAT-opptak fra vinyl til CD fordi vinylmasteren går i feil hastighet (litt for fort), og selv om det skulle finnes en vinylutgivelse av den i dag som er korrekt så kommer jeg ikke til å foreta nok et bytte der. Musikken er så enorm at det ikke betyr noe for meg om den spilles av digitalt eller analogt.

Men selv om samlergenet ikke finnes lenger i meg så kommer jeg nok aldri til å kvitte meg med noe igjen. Nå er jeg heller mer kritisk til hva jeg kjøper, og handler ikke lenger særlig mye for å komplettere. Så selv om jeg også i dag har over tusen album i fysisk format så tror jeg det kommer til å ta lang tid før jeg kommer til et punkt der jeg opplever samlingens størrelse som et problem igjen, slik jeg opplevde det for drøyt 20 år siden og var litt mer opptatt av å være mobil.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    kunne nok godt tenkt meg flere LP-skiver jeg, en tusen eller to til kanskje?, men klarer meg vel stort sett uten mange av de jeg syns jeg ikke klarer meg uten.:)

Nuvel, ingen ekte første fredag i advent uten marsipanpølser

20161202_190254511_iOS.jpg

+ kaffe

20161202_185706120_iOS.jpg

+ muzak

20161202_185749313_iOS.jpg

= :)

Cooder med kyllinghudtoner, ikke ulikt det Los Lobos gjør når de "delvis er på meksern".

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var tex-mex som fikk meg til å høre på Cooder, og Los Lobos er fortsatt bare ...And A Time To Dance (1983) og How Will The Wolf Survive? (1984) for meg. :cool:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    glem ikke den rene mariachi-skiva fra 1988:

den er min favoritt med ulvene

fint utgangspunkt for å lære spansk:)

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20161203_142818721_iOS.jpg

sånn så det ut ute da jeg for første gang titta ut. For ti minutter siden, nå er det kolmørkt.

Best inne, ja. Terry Lee Hale sørger for det. Og så sofaen da. Og biffene som ligger temperert på benken. Og ølet og vinen og sjokoladepuddingen. Desember nesten like bra som november (litt flere distraksjoner denne måneden, men ikke i dag).

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Her brukes adventstida selvsagt til å spelle mye musikk og sysle så smått med lista over årets album. Må innrømme at det etter juni blei lite systematisk arbeide med den lista, får dessverre igjen for det nå da. Men det er jo en tid for alt (nesten).

Samtidig står de hyggelige forstyrrelsene i kø, det er som om en sterk strøm av sosiale sammenkomster har sammensverget seg for å ødelegge hjemmekosen.

I går var det en markatur - med pliktmessig oppmøte - før årets første ekte julefeiring gikk av stabelen.

Tok ingen bilder av pinnekjøttet, desserten, akevitten, juleølet, cognacen, damene i de pene julekjolene, den etter hvert så skitne duken, tomflaskehaugen eller presangene, det ville vært litt ufint å ta bilder muligens? Næhh, hadde det vel bare for travelt og hyggelig.

Derimot knipset jeg et par bilder fra vinterdagen i Østmarka

20161218_130648910_iOS.jpg

snøfritt, rim er fint

20161218_131057135_iOS.jpg

20161218_123902196_iOS.jpg

"kutt ut den kaffen da. Eller gi meg kjeksene"

20161218_123547817_iOS.jpg

Kafferasten var ved det islagte Askevannet, dyret ville ha oss med på isen. Nowayjose!

20161218_121848252_iOS.jpg

Torde ikke gå aleine, den hadde vel heller ikke fått lov. Men har jo sett at det om dagen er ganske mange skøyteløpere ute på markavannene, så det var nok trygt.

20161218_123523770_iOS.jpg

Pent å se på er den isen da.

Uansett, for oss storetere er jo en tur i naturen mellom to fester fine greier.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    klar for hjemmeribbe i morra

20161221_122846992_iOS.jpg

3, 75 kg er muligens i minste laget for fem stykker, så kjøpte litt ekkel julepølse til bermen. Mulig det også hjelper på at jeg må passe på å lage den imperfekt, kan jo ikke ta glansen av julaften. Og hvor vanskelig kan vel dét være? Aldri før stekt ribbe, så:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Plater 2016

Året har vel vært både godt og dårlig. Veldig mange gode nyplater har jeg hørt på, men er det noen veldig veldig gode blant dem? Har vel nesten hatt lyst til å starte lista på nummer 4 og bare la pallen stå tom. Som om dopingjegerne ett år etter OL har tatt de beste, og så står den opprinnelige fjerdemannen og lurer på om han vil ha gullet.

Lista er selvsagt dominert av americana/country/singer-songwriters/folk, noe annet ville vært fullstendig teit. En og annen rockeskive har vel sneket seg med. Gjerne av vindskeiv sort, pønk, garage. Ikkenoe metall og prog her, nei. Så lite synth som mulig også.

Som vanlig har noen veteraner skuffet, spesielt Bjella hadde jeg store forventninger til, syns også PJ Harvey til henne å være bare leverte ei middels skive. Tross én killerlåt. Men jeg hadde ikke sett komme at Grant-Lee skulle levere en sånn knallskive. Overraskelsene har nå helst vært positive da, som oftest regner jeg jo med at et bare kommer ut skit. Av feil valør.

Så her er mine 80 beste av de ca 300 årsskivene jeg har hørt, alle er bra, særlig de 50 første. Kall det gjerne fasiten.;)

1. Grant-Lee Phillips – The Narrows

den holdt stand hele veien. Nydelig sang, gode melodier.

2. Western Centuries – Weight of the world

nesten som om The Band skulle spille en ren - og feiende fin - countryskive

3. Malcolm Holcombe - Another Black Hole

selveste hillibillysjefen

4. Mystery Lights - s/t

garage går helt fint det, bare å gjøre det på denne måten det

5. Drive-By Truckers - American Bland

synd med B-sida, ellers ville dette vært årets beste

6. Sturgill Simpson - A Sailor's Guide to Earth

suveren countrykar som igjen leverer

7. Eric Bachmann - Eric Bachmann

vakkert

8. East of Venus - Memory Box

etter Western Centuries er denne årets feelgoodskive

9. Dinosaur jr. - Give A Glimpse Of What Yer Not

jeg har knapt nok likt bedre noen gang noen plater av dem. Melodiøs fuzz.

10. Daniel Romano – Mosey

hamskiftet hans gjør slettes ingen ting

11. The Westies – Six On The Out
    12. War Painted Horses - Murder at the Wheelhouse
    13. Loner Chic - Year Of The Goth
    14. Terry Lee Hale - Bound, Chained, Fettered
    15. Karen Jonas - Country Songs

16. Brent Cobb - Shine On Rainy Day
    17. Dan Stuart - Marlowe's Revenge
    18. Margo Price - Midwest Farmer's Daughter
    19. Alejandro Escovedo - Burn Something Beautiful
    20. The Higher State – Volume 27

21. Failure Machine – Boy
    22. James Johnston - The Starless Room
    23. Levi Henriksen - Det beste bandet i himmelen
    24. Matt Patershuk - I Was So Fond Of You
    25. Swampmeat - Gin & Tonic

26. Darrell Scott - Couchville Sessions
    27. Hayes Carll - Lovers and Leavers
    28. Baby Woodrose - Freedom
    29. Lori Mckenna - The Bird & The Rifle
    30. Henry Wagons - After What I Did Last Night

31. Mike June - Poor Man's Bible
    32. Austin Lucas - Between the Moon & the Midwest
    33. The I Don't Cares - Wild Stab
    34. Courtney Granger - Beneath Still Waters (2016)
    35. McDougall - Reaching for Some Light

36. Big Shoals - Hard Lessons
    37. BJ Barham – Rockingham
    38. Grafia - Ultimately Free
    39. Peter Oren - Living by the Light
    40. Parker Millsap — The Very Last Day

41. Handsome Family - Unseen
    42. Ethan Fogus – Southbound
    43. Son of Guns – Marguerite
    44. Ol' Hickory – Scarecrow
    45. Brad Armstrong – Empire

46. Car Seat Headrest - Teens Of Denial
    47. Howe Gelb - Future Standards
    48. Elizabeth Cook - Exodus Of Venus
    49. Robbie Fulks - Upland Stories
    50. Hard Working Americans - Rest In Chaos

51. Leonard Cohen - You Want It Darker
    52. Jack Oblivian & The Sheiks - The Lone Ranger Of Love
    53. Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree
    54. Becky Warren - War Surplus
    55. The Felice Brothers - Life in the Dark

56. PJ Harvey - - The Hope Six Demolition Project
    57. Eagle & The Wolf – s/t
    58. The Hillbilly Moon Explosion - With Monsters and Gods
    59. Joe Fahey - Somnambulist Chaser
    60. Mudcrutch – 2

61. Wink Burcham - Cleveland Summer Nights
    62. Greg Garing - Am I Even A Memory
    63. Billy Childish – SQ
    64. Joel Miner - Doing Good
    65. The Coathangers - Nosebleed Weekend

66. Natural Child - Okey Dokey
    67. Billy Bragg and Joe Henry - Shine A Light
    68. Conor Oberst - Ruminations
    69. Caleb Caudle - Carolina Ghost
    70. Mark Erelli - For a Song

71. Jimbo Mathus - Band of Storms
    72. The Dead Tongues – Montana
    73. Aaron Lee Tasjan – Silver Tears
    74. Woven Hand - Star Treatment
    75. Nick Dittmeier & The Sawdusters

76. Parquet Courts - Human Performance
    77. The Pretenders – Alone
    78. Black Pistol Fire - Don't Wake the Riot
    79. The Madcaps - Hot Sauce
    80. Reckless Kelly – Sunset Motel

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.331
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mye kjent og noenlunde kjært på denne listen. Heldigvis også litt som har gått utenfor radaren som jeg kan teste ut senere. Grant Lee Buffallo og Phillips har alltid vært stort for meg, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke helt fot for årets album. Har jo sett at du har ymtet frempå om fortreffeligheten jevnt og trutt gjennom året, og skjønner at jeg må gi ham et par sjanser til :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er jo klin umulig å rangere musikk, litteratur osv. Fin liste og oversikt. Av en eller annen kryptisk og uforståelig årsak, så har jeg hørt på sånn ca. 80% i din liste. :)

Ikke til å stikke under en kam, som det nå heter, men de store overraskelsene er det ikke i år. Av de ovenfor, så er East of Venus og Holcombe fine saker, synes jeg.

Dessuten er det bra at vi har forskjellige musikere og band blandt de 10 første.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mye kjent og noenlunde kjært på denne listen. Heldigvis også litt som har gått utenfor radaren som jeg kan teste ut senere. Grant Lee Buffallo og Phillips har alltid vært stort for meg, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke helt fot for årets album. Har jo sett at du har ymtet frempå om fortreffeligheten jevnt og trutt gjennom året, og skjønner at jeg må gi ham et par sjanser til :)
    tja, slapp bare helt av, et par runder bør være mer enn nok til å avgjøre om du har lyst til å spille den en tredje gang. Det er helt normalt å like ei plate andre ikke liker og også ikke like ei plate andre elsker. Det er så små marginer som avgjør om det blir himmel og helvete i musikk, selv innenfor en favorittsjanger for begge parter. Noe vel janfrt også er inne på. Om vi så skulle ha de samme fem favorittskivene, er det ingen garanti for at nummer seks vil være det samme. Oddsen øker vel heller for at det blir tvertimot.

Western Centuries er forresten nesten like bra, den er årets beste ca en av tre uker:)

clash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Flott liste, mye som er spilt gjennom året. Grant Lee er hørt for lite på og ikke kjøpt inn. Western Centuries skal sjekkes nærmere. Av større favoritter som ikke har nådd helt opp her er vel Aaron Lee, Jack Oblivian og Natural Child som har hatt høy rotasjon her i huset.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.331
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    tja, slapp bare helt av, et par runder bør være mer enn nok til å avgjøre om du har lyst til å spille den en tredje gang. Det er helt normalt å like ei plate andre ikke liker og også ikke like ei plate andre elsker. Det er så små marginer som avgjør om det blir himmel og helvete i musikk, selv innenfor en favorittsjanger for begge parter. Noe vel janfrt også er inne på. Om vi så skulle ha de samme fem favorittskivene, er det ingen garanti for at nummer seks vil være det samme. Oddsen øker vel heller for at det blir tvertimot.

Western Centuries er forresten nesten like bra, den er årets beste ca en av tre uker:)

Hehe, tror kanskje du la mer i det jeg skrev enn hva det var ment som :) Det var bare en liten påminnelse til meg selv om at jeg for min egen del må huske å gjøre et nytt forsøk på den platen. Hører da kanskje mer til i min egen tråd ;) Det du skriver er jeg selvfølgelig enig i :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    skal, skal ikke dra på jobben?

Sliten no, puster ut etter å ha fortært denne (i går)

20161222_145633876_iOS.jpg

blei vel ikke så verst tilslutt, iallefall ikke til å være den første ribba.

Det er nok drikken som sitter i, men blir nok ikke sulten i dag.

Men får vel gå jobben og mobbe sjefen. Som vanlig.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

syns vel Polly leverte bare sånn halvveis i år. Til henne å være. Men denne låta er verdt plata aleine

koblet opp rørblokkene i formiddag, tenkte at lysa fra rørene kunne gi en liten effekt ut over wattvarmen. Litt julete kunne jeg være. Bitttelitt. Men sola gruser rørene så det synger, det er nok for alt lenge siden vintersolverv. For seint, igjen.

20161224_112109120_iOS.jpg

God jul!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.331
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde vært lettere å få frem gløden i rørene hvis du tok bildet her i Bææærgen :mad: God jul! :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det samme her på Karmøy, Vestlandet er grått og trist i dag. Men julekvelden kommer uansett, så god jul, United.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    det begynner å hjelpe på, sola på vikende front

20161224_142604380_iOS.jpg

men da kommer månen

20161224_142539122_iOS.jpg

Min type julemusikk, tross alt, hjemme i Kristiansund er vi alltid på gravstedet julaften.

Om en halvtime er det mørkt, da kan vi trollene endelig ferdes ute:cool:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    etter å ha unnagjort noen etegilder de siste dagene var det i dag godt å få strekke litt på beina. Og tøyd magen.

Årets siste tur i Østmarka.

20161226_125544245_iOS.jpg

naturen har det med å gi næring til så mangt. Sinnet også, muligens?

20161226_121951733_iOS.jpg

Går ofte til Askevannet, det er passe langt, mye sti og få folk. Greit å slippe bikkjer.

20161226_122057982_iOS.jpg

Skader ikke at det er så fint der heller

20161226_121945029_iOS.jpg

hadde med to bikkjer i dag

20161226_122707647_iOS.jpg

Denne snille jenta er som to bikkjer i trynet, en svart side og en hvit side. Tom. to forskjellige øyne.

20161226_122338351_iOS.jpg

Aya fikk da litt oppmerksomhet hun også

20161226_122833791_iOS.jpg

men som alltid, hun liker nå best å leke catch me if you can

20161226_185034061_iOS.jpg

Så da er det bare beina på bordet, drekke opp resten av juleøllet og spelle vinylskiver.

Vedlegg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder fra marka:)men synd att det er slutten av December det ser slik ut:p
    ja du har helt klart et poeng der. Men marka er fullt opp av muligheter uansett: spesielt har trimmerne på skøyter det som plommen i egget om dagen. I dag er det noen svenskeskøyter (?) med skibindinger som ordentlig er i vinden

som her

10847983_801298449932066_2943032629852242670_n.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Flott plateliste, United - og som vanlig er jeg ikke eier av en eneste en av de!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.624
    Torget vurderinger
    27
    Nydelig tråd dette! Gode musikktips, god stemning og mengder av fine bilder. En tråd man blir glad, sulten og tørst av å følge!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takker så meget for den, Fosse, spesielt fordi den jo kommer fra sjefen for det som trolig er den største feelgoodtråden på HFS.:)

endelig ferie nå, ankom Kristiansund i ettermiddag, har fulgt min gamle mor tilbake etter et opphold i hovedstaden. Blir godt med ei uke med sjømat mm.

ha en fortsatt god jul, og jeg kan vel bare benytte anledningen til å ønske alle mulige og umulige hfsere et godt nyttår!

ses neste år.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.029
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da var bare å krumme nakken og ta fatt på et nytt år, det bør vel gå bra?

Har allerede vært hjemme noen dager, etter ei uke på nordvestlandet, det som brukte å være hjemme. Og når jeg er der, er det også hjemme. Lettere personlighetsforstyrret der, men annet er det å regne med, miljøskadet etter nærmere flere tiår i Oslo blir man jo ikke.

20161224_212459894_iOS.jpg

Blei ei uke der oppe med mye folk, mye drikke og mye god mat. Dette kom på toppen av jula, så det var bare å kaste beltet til slutt.

Spesielt fisk og skalldyr er gjevt.

20170103_160252510_iOS.jpg

Alt er sjølvfiska, så klart. Dvs familifisket.:)

Etter litt vel mange selskap, er det godt å skikkelig droppe tull som alkohol og formaliteter. Pysj og te og melk er bra det også.

20170103_155142494_iOS.jpg

hummer er godt

20170103_155149343_iOS.jpg

krabbe er enda bedre

20170103_155158849_iOS.jpg

Jo'a. kongekrabbe går an det også.

Hjemreisen, veien til Oslo altså, den liker jeg å bruke litt tid på. En halvtime med fly kan gjerne transportere kroppen derifra til hit, men sinnet henger jo gjerne igjen en dag eller to. Vi er ikke skapt til å fly så mye.

Så buss til Oppdal i dagslys og toget videre til Oslo har blitt malen

20170104_120447251_iOS.jpg

20170104_120124025_iOS.jpg

Sol er stas på en slik reisedag, selv rutebilstasjonen blir et skue da

20170104_122357023_iOS.jpg

på bussen på brua blir det gjerne å kaste et siste blikk over byen

20170104_131753422_iOS.jpg

så kommer det fineste, nemlig å følge med på når sjø blir til fjord blir til fjell. Egentlig alt på en gang, men doseringa endrer seg.

20170104_131745285_iOS.jpg

Jeg har reist mye jeg, syns ikke det fins finere land enn Norge. Mht naturen.

På Oppddal var det blitt mørkt ute og 10-12 minus, men da kunne man snart sette seg til i restaurantvogna med en bok og en øl og noe pønk på hodetelefonene. Hva mer kan man begjære?

Jaujau, vel hjemme forlengst, Oslo altså. Og det er jo bra. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn