Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.549
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Må bli ferdig å furte nå, united :D

Spiller etter tips fra deg, Bob Sumner. Smyger seg inn. Blir alltid litt ekstra imponert når jeg synes siste sang på en plate er best/blant de beste :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    haha, ingen furting her, bare mye soving.:)
    Trodde på en smekk i går, men man har jo alltid et håp.

Sumner er på grensa til å være for pen og pyntelig, men ja, den er følsom og smygende, og tilsutt vil du sette den på igjen. Bare 35 minutter, og det er jo perfekt albumstørrelse, spesielt for LP, men dessverre ikke noe vinyl der i gården. Så vidt jeg vet.

Ettermiddagen, mellom soveøktene, har vært brukt til å pusle med innstillingene på den nye art-9en. Enten har jeg truffet bra, eller så ble den innspilt på fem timer denne gangen. Det gikk fort også med den forrige, etter 10-20 timer satt den helt.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    kaffe, julemarsipan (som skal vare helt til den seine påska), vasking og spilling og discogsregistrering av et par LPer. Irriterende dårlig forbindelse med discogs i kveld.

Men kaffen er god, og snart blir det vel et glass rødt. Hvis man ikke sluser inn månedens hvite dag allerede nå da (i så fall må jeg vente til midnatt på noe etylalkoholholdig. Muligens får jeg velge meg russisk tidssone i kveld)

20190213_215140.jpg

Soundtracket av det tøffe 80-tallet. Da vi var unge og ikke så veldig tøffe, nei. Men vi spilte i det minste rockandroll!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hmm, i dag var PUen plutselig likevel ikke ferdig innspilt, var ikke diskanten blitt litt hardere?

Samma det, har i kveld stort sett spilt musikk i bare én kanal av gangen.
    Digitalt og analogt, mens jeg "kasset inn" forsterkerstativet som hørte til motsatt kanal. Noen små super øl til kveldsysselen blei det jo.

20190215_202948.jpg

Av med toppen var ingen sak

20190215_203044.jpg

sette inn halve bakplata (som var sendt ut for et halverende sageoppdrag) og snu greia 180 grader. Syns ikke de firstwatterne er så stygge, men de er nå litt massive, de får heretter finne seg i at de for offentligheten bare får blotte seg på overkroppen.

20190215_175003.jpg

på med toppen, på med røyrforsterkarane, på med ledninger i rumpa.

20190215_175047.jpg

Gå så inn på plass!

20190215_221926.jpg

Og så den andre og så var det stereo igjen.

Tror vel det blei litt bedre. Iallefall som ventemøblering.

Det får være nok arbeid, får justere ledninglengder og slikt seinere, for kjøleskapet kaller, skål og god helg!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Større deler deler av dagen har gått med på et blodslit av et arbeid: å spille inn en PU.

20190216_220356.jpg

nesten ikke til å holde ut

20190216_212431.jpg

i tillegg har det - på vei til kjøleskap og pissoar - vært fikla litt med ledningene og strømkursene bak forsterkerne. Hardt arbeid det også.

20190216_211519.jpg

Men nå er nå engang effektforsterkerne koblet til de rette strømfilterne med fjernkontroll på strømmen. Med innkassing og hovedbryter på monoblokker bak, handler det mest om og ta og gi strøm.

Gjenstår å skifte noen RCA- og XLR-ledninger, bare, de må skaffes først. Har mest 2- og 5-meterskabler og det er 2,5-3metere som er mest riktig her. Jaja, 5 meterne virker de også.

Uff, der er den platesida avspilt. Opp fra sofaen, snu skiva, nødvendig ærend?, bort til kjølern, ned på sofaen, puhh, det er tøft. Men unngår liggesår på den måten.

Innspilling virker: for hver øl, ehhh plateside, syns jeg lyden bare har blitt bedre og bedre. Men det skal innrømmes at det jo var sånn i går kveld også, mens det låt hardt igjen i morges. Har jo hørt om mandagsprodukter, kan jeg ha fått en kveldspickup?!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Da er vel trimmen din for hele 2019 unnagjort :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Ikke med mindre du har heftige piggsko! Direkte livsfarlig der nå. Jeg har omadressert Rustadsaga til Kaffebrenneriet i Markveien!

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    vaske- og vinylkveld i kveld. Dvs vinylkveld.

20190222_210044.jpg

kjører vannet fra ultralydvaskeren på én gang gjennom ett kaffefilter, to akvariefilter, ei tesil og ett kaffefilter til.

20190222_210742.jpg

Meininga er at både lett synlig og vanskelig synlig skitt skal bort fra vannet. Helt nødvendig å gjøre i blant. Her har jeg tydeligvis syndet ei stund.

Det går meget sakte.

20190222_205803.jpg

Men spiller jo plater da, så ikke noe problem.

20190222_172142.jpg
    '
    (arkivbilde, det blei to kveldsrunder med nyanskaffelsen)

Rock and roll og vinyl gjør at man uansett meget jevnlig må på beina. Og multitaskeren heller da i litt mer vaskevann. Dessuten er det veien til kjøleskapet.

20190222_211750.jpg

er nok ferdig om noen halvlitere (men går vel over til 33clitere om litt, når tørsten går litt ned, og dopauser også må ta med i tidsplanleggeren. Pauser og pauser, fru Blom, silinga og musikken går jo hele tida. En temporær drikkestans, kan vi kalle det)

God hælg!

Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.968
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde meg også på resirkulering av væsken i karet, men gav raskt opp og gikk over til å bruke vann fra springen istedet.
    Merket ingen forskjell i vaskeeffekt i forhold til batterivann.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.968
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Nei, springvann + ett par dråper zalo. Droppet blårensen etter klager over vond lukt fra resten av familien ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.549
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Jeg forsøkte meg ikke på å vaske plater i dag (aldri er vel dessverre mer presist). Forsøkte meg heller ikke på samme album som du spiller i dag (det hender), men drakk samme øl som deg (første gang). Ræva! :)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Jepp, funker fint. Men med forbehold. Har du en fettet plate, så er det nok en fordel med sprit.
    Uten å kunne dokumentere det, vil jeg også tro at vaskeeffekten blir noe bedre med blårens / sprit i vannet. Viskositeten på vannet / blandingen synker jo, og dermed ser jeg for meg en mer "lettdrevet" blanding mht selve ultralydeffekten. Vi må ikke glemme at den er basert på bittesmå implosjoner / eksplosjoner i vannet, altså vekselvis "undertrykk / overtrykk", og jo lavere viskositet, jo bedre effekt, ikke minst nede i rillene, hvor væskemengden er liten. Jeg har i alle fall en ide om at det er nettopp der man kan dra fordel av blåspriten, fremfor fjerning av fettflekker. "My ten cents"...

En annen sak med det samme: "Gjenbruk" av vannet vil jeg også anse som en fordel, ved at vannet også blir "dødere", Dvs luften som vannet i utgangspunktet inneholder, fjernes gjennom ultralydprosessen, noe jeg også vil mene kan være fordelaktig. Omtrent som kokt vann, smakløst og "flatt".

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forsøkte meg ikke på å vaske plater i dag (aldri er vel dessverre mer presist). Forsøkte meg heller ikke på samme album som du spiller i dag (det hender), men drakk samme øl som deg (første gang). Ræva! :)
    Trodde du likte øl?
    Du drikker bare feminine hipsterutgaver?

Av plain tilgjengelig norsk pils skal man lete lenge etter bedre vare enn frydenlund blå.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, funker fint. Men med forbehold. Har du en fettet plate, så er det nok en fordel med sprit.
    Uten å kunne dokumentere det, vil jeg også tro at vaskeeffekten blir noe bedre med blårens / sprit i vannet. Viskositeten på vannet / blandingen synker jo, og dermed ser jeg for meg en mer "lettdrevet" blanding mht selve ultralydeffekten. Vi må ikke glemme at den er basert på bittesmå implosjoner / eksplosjoner i vannet, altså vekselvis "undertrykk / overtrykk", og jo lavere viskositet, jo bedre effekt, ikke minst nede i rillene, hvor væskemengden er liten. Jeg har i alle fall en ide om at det er nettopp der man kan dra fordel av blåspriten, fremfor fjerning av fettflekker. "My ten cents"...

En annen sak med det samme: "Gjenbruk" av vannet vil jeg også anse som en fordel, ved at vannet også blir "dødere", Dvs luften som vannet i utgangspunktet inneholder, fjernes gjennom ultralydprosessen, noe jeg også vil mene kan være fordelaktig. Omtrent som kokt vann, smakløst og "flatt".
    Ja, må innrømme at jeg ikke har prøvd uten isoprop, men i latskapens navn har støttet meg til ekspertisen og gründerne på området. Kanskje prøve en gang, blei litt nysgjerrig.

Syns ikke lukta er spesiell sjenerende da, og både vasking av plater og vasking (rensing) av vannet er greie sysler. Mens man spiller musikk:)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    86.549
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Trodde du likte øl?
    Du drikker bare feminine hipsterutgaver?

Av plain tilgjengelig norsk pils skal man lete lenge etter bedre vare enn frydenlund blå.:)
    Der er vi uenig (mye belgisk tripel), men når det gjelder musikk er vi ofte rørende enig :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Bah! Amerikansk-iskald grønn Hansa er det som gjelder.

Mvh
    Ikketrøndersktrønder :cool:
    Hansa regulær er noe av det mest mediokre som finnes. Den er ikke god, men ikke er den dårlig heller. Den er ikke fyldig på smak, men ikke smakløs som en coronas og ice-beer. Den er litt irriterende, spesielt når de masete bergenserne skryter av den. Den er fullstendig blottet for særpreg, dét er faktisk dens eneste særpreg.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.575
    Sted
    Bartistan
    Bah! Amerikansk-iskald grønn Hansa er det som gjelder.

Mvh
    Ikketrøndersktrønder :cool:
    Hansa regulær er noe av det mest mediokre som finnes. Den er ikke god, men ikke er den dårlig heller. Den er ikke fyldig på smak, men ikke smakløs som en coronas og ice-beer. Den er litt irriterende, spesielt når de masete bergenserne skryter av den. Den er fullstendig blottet for særpreg, dét er faktisk dens eneste særpreg.
    Du har tilsynelatende ikke tilstrekkelig erfaring med vårt lokale Dahls-sølevann.
    Forskjellen fra boks til flaske er påtakelig, og flaske er helt OK for min del, boksene? Pføy!
    Der Dahls er karakterløs er Hansa, bergenserskryt tilside, med sin mer utprega bitterhet/snerpesnert, laaaangt å foretrekke :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    jada, Dahls er langt nede på skalaen, men det er jo noe i seg selv.

Den grå Hansa derimot, den ligger midt i flokken, flere er bedre, mange er dårligere, den er litt kjedelig. Litt som et sosialdemokratisk byråkrati. Den funker, men står i fare for å kjede deg i hjæl.

BTW: de to ølsortene jeg er vokst opp med, er nettopp Hansa og EC Dahls. Sier til alle (minus bergenserne) at jeg foretrekker Hansa.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Legge seg! Så sees vi i marka senere i dag!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    35.368
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er mitt hifi licens/test album:D Særlig hele B-side :cool:er siste plate i nærheten så bra så:)
    20190223_221219-1.jpg

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    nei, den nye er ikke helt i nærheten der. Men veldig bra likevel!;)

Litt av en comeback, mao.

Nuvel, i går kveld var det mest punk og garagerock og øl, i kveld er det gammal blues og jazz og vin. Sånn går no helgene.:)

20190223_223014.jpg

20190223_222730.jpg

20190223_212138.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20190305_172544.jpg

Det er vår på Løkka!

20190305_172621.jpg

Jau, vinter er det også. Optimistiske gåsunger til tross.

Men inne er det alltid høst, den fiineste årstida. Så da blir det til å spille melankolsk country, drikke rødvin, sove og og titte ut av vinduet på fyrverkeriet. Iallefall i dag var det ekte fyrverkeri på andre sida av elva. Andre dager må man bruke fantasien.

20190305_214735.jpg

Kun gåsehudsmateriale i kveld.

20190305_214710.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    får vel tru det er vinterens siste krampetrekning.

20190306_134223.jpg

Noen trær og alle småfuglene her utenfor syns visst at det allerede er vår. Voldsomt leven de lager om dagen, de vårkåte småttisene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Synger bra i trærne her og, men så kom det faen svelte meg en halv snøstorm igjen :mad::mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Begynte på våronna forrige uke, feide den stenbelagte gangstien langs huset. Kanskje noe prematurt ja. Nå er det snart 20 cm. snø der igjen. Får satse på netthandel av matvarer :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ja det er litt stas med julestemning igjen.

Godt å sitte inne og la humla suse. Spille plater.

Det har i ettermiddag blitt spilt tre blad fra et av de gode gitarrockebanda fra LA på 80-tallet: The Droogs. Måtte avreagere med noe punkete etter å ha tilbragt noen timer på LLB-messa på Fornebo (ikke LBHT, nei). Messer er ikke min greie, selv om det var mye adekvat utstyr der.

20190306_175148.jpg

Hvis noen skulle lure på hvorfor Sluket i 10 av 9 tilfeller foretrekker LP framfor CD:

20190306_173529.jpg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    38.563
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20190308_131352.jpg

Da er jeg hjemme igjen etter ei helg "på landet", i Ytre Enebakk, ikke så mange kilometere unna Løkka. Vinteren har ikke gitt opp, og bra er jo det. For det er jo så pent, julestemning i mars lar seg høre.

20190310_121023.jpg

Passa disse to veloppdragne hundene. De elsker snø.

20190310_120613.jpg

VinterNorge er noe for seg selv.

20190310_154626.jpg

Det er veldig enkelt å "gå tur" med dem, å sørge for at de får mosjonen sin. Det er bare gi dem en kjepp å slåss om, så er de sysselsett så lenge man kan ønske. Når den ene får taket, løper den med byttet, mens den andre jo har "sisten" og kommer etter.

20190310_122919.jpg

Etterpå er de nesten utslitt, de sover og slumrer i timesvis. Bortsett fra når det er mat, naturligvis.

20190309_221634.jpg

20190309_160816.jpg

20190308_224343.jpg

"var det noen som nevnte mat?"

20190308_135919.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn