Hvem har herpa stua til united?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    For finsmakersnobber så er det jo bare å ta veien til Skogen fiskehandel, Engelsviken - de har kar med levende
    da kan man jo like gjerne dra til Svolvær. Det bør være bedre med 1000 kg skrei på Løkka eller i Operapassasjen enn 1500 malplasserte hipstere i fjæresteinene i Lofoten.

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det er tydelig at mat slår an og engasjerer. Det er bra! Men, kvaliteten er, som du skriver, helt avgjørende. Inspirert av bildene dine tidligere i uken, så fikk vi tak i torsk og rogn sist torsdag fra Gutta fra Havet i Sandvika. Det hadde de fått inn samme dag. Ganske enkelt å sjekke: Alt skal lukte av hav, intet annet.
    .
    For å presisere: det du skal sjekke er når den er tatt opp havet, det har de plikt til å si ifra om. Tidspunktet for når den har kommet inn i butikken er interessant, og "samme dag" er lovende, men i teorien kan fisken være "gammel" hvis et mellomledd har somlet.
    Helt enig. Og som du også skriver, så er det ganske vilt at man får ferskere fisk og annen sjømat i Madrid, Lyon osv. enn i Norge med vår lange kystlinje. Jeg har ruslet rundt der og i diskene spreller faktisk fisken. Men, folkene der er kresne, stiller krav og har peiling.

Jacobs på Holtet pleide, et par dager hver høst, å ha en tank stående med levende torsk. Vet ikke om de driver med det lenger.
    Men det er litt forskjell på kysttorsken som lever rundt i kloakkfjordene og koser seg med tungmetallene på bunnen og skreien som har levd hele livet (minus kanskje et par minutter) i ishavet:(

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    jupp, radioaktivitet i passe dose kvikker bare opp! Så får man tåle - for den gode saks skyld - ulemper som bedre konsistens og smak.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hehe, ekstra lurt med skrei hvis du har spist mye tvilsom torske- og kveitelever om sommeren ja. Med godt skal godt fordrives.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner en som har forbindelser nordvest på, men det er omtrent umulig å få varer selv om det er plenty.... av både krabbe og breiflabb...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Det er tydelig at mat slår an og engasjerer. Det er bra! Men, kvaliteten er, som du skriver, helt avgjørende. Inspirert av bildene dine tidligere i uken, så fikk vi tak i torsk og rogn sist torsdag fra Gutta fra Havet i Sandvika. Det hadde de fått inn samme dag. Ganske enkelt å sjekke: Alt skal lukte av hav, intet annet.
    .
    For å presisere: det du skal sjekke er når den er tatt opp havet, det har de plikt til å si ifra om. Tidspunktet for når den har kommet inn i butikken er interessant, og "samme dag" er lovende, men i teorien kan fisken være "gammel" hvis et mellomledd har somlet.
    Helt enig. Og som du også skriver, så er det ganske vilt at man får ferskere fisk og annen sjømat i Madrid, Lyon osv. enn i Norge med vår lange kystlinje. Jeg har ruslet rundt der og i diskene spreller faktisk fisken. Men, folkene der er kresne, stiller krav og har peiling.

Jacobs på Holtet pleide, et par dager hver høst, å ha en tank stående med levende torsk. Vet ikke om de driver med det lenger.
    Men det er litt forskjell på kysttorsken som lever rundt i kloakkfjordene og koser seg med tungmetallene på bunnen og skreien som har levd hele livet (minus kanskje et par minutter) i ishavet:(
    Skreien gyter fra omtrent Haugesund til Lofoten/Vesterålen og er her i ca. to måneder. Den lever nok i renere vann enn det vi finner i f.eks. Oslofjorden og Trondheimfjorden.

Det jævlige er jo, at mye av maten vi spiser er forurenset; det gjelder hjortevilt, fugl, gris, kuer, okser, sauer, grønnsaker og frukt som er sprøytet pluss, pluss.

På 70-tallet dykket jeg mye i Oslofjorden og fanget ål. Da var det skikkelig dårlig sikt, kanskje bare 3 - 4 meter. I dag er forholdene betraktelig mye bedre.

Snakket forøvrig med en fisker for et par dager siden og han kunne fortelle at det nesten ikke er torsk (og andre arter) i indre Oslofjord. Årsaken er sannsynligvis sprengninger slik at større skip kan ankomme Oslo havn.

Vel, vel, en komplisert affære dette. Norge kan jo feie for egen dør og ikke starte olje-/gassboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    A bore og utvinne olje midt i matfatet er ingen god ide, nei. Heller ikke å lagre gruveslam i fjordene, mat eller ikke.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20190327_155317.jpg

Denne dagen, i alle fall ettermiddagen, startet på på det utmerkede espressoariet, Cortado, i Hegdehusveien.
    Et mekka, eller eldorado, for kaffen. Maskiner i alle størrelser og prisklasser rundt om i hele sjappa. Og tampere, dunkebokser og anna tilbehør, samt bønner, kverner, etc. Og god kaffe, selvfølgelig har de det.

20190327_160146.jpg

Mye pent å hvile øynene på.

20190327_204853.jpg

Noen timer seinere er jeg her. Som vanlig.

20190327_204942.jpg

I sofaen med vinyl og kaffe og marsipan i kveldstimene (ja jeg kan finne på det midt på dagen også, men ikke i dag), som ein anna hipster på Hipsterløkka. Klassisk Dylan og ny eller gammal Tom Russell gjør seg alltid.

20190327_174408.jpg

Brygginga med nyerhvervelsen begynte litt slapt.

20190327_204549.jpg

20190327_204643.jpg

Men begynner å få sånn halvveis teken på det nå. Gudskjelov, sju doble espresso er nok på en kveld.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    På tide å flytte!:mad: Du er alt for påvirket av alle lokale skjeggtryner med skulderveske og 14 tørn med gaylike skjerf surret rundt kalkunhalsen....
    Det er kokekaffe som gjelder - på gammel sotsvart kjel, selvtygde bønner!

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Den maskinen så flott ut! Så gratulerer med tynnere lommebok. :) Jeg drikker ikke kaffe; synes det lukter nydelig, men foretrekker te, øl og vin.

Forøvrig bor datteren på min på 26 rett i nærheten av deg, hun har faktisk peiling på musikk efter en grusom oppvekst med Zappa og Beefheart. Waiting for Columbus og alt av Little Feat kan hun baklengs. Og Kinks+++.

Hun liker kaffe. Men, ikke gamlinger som deg og meg.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk, vi kan ikke sove på den (tidligere) feite lommeboka i grava uansett, vel?

Så datra di liker bra musikk og bra kaffe, skjønner det, skulle vel nesten bare mangle.
    Og hun liker ikke gamlinger som deg og meg? Lever greit med det jeg, men håper jo hun gjør et unntak for deg da.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Hun og jeg er supervenner; nå har hun begynt å spørre om platespiller og om hun kan få låne med hjem noen skiver. Jeg har alt klart, t.o.m. veggfeste som er uåpnet.

Hun kan jo stikke bort til deg og låne plater. Pluss litt kaffe. Men, nå er det på huet, mens våren sniker seg innpå. En årstid som er fantastisk.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Gutten skal brenne seg på jenta, det er bare sånn det er.

Husker 80-tallet, da cd-spilleren kom, jeg skulle på død og liv ikke eie en cd-spiller. Var helt imot det mediet. Så kjøpte i stedet cd-spiller og en haug med cd-er over flere år til kjæresten, måtte det, musikken kom jo ikke ut på vinyl lenger. CDene var ikke mine, nei. Og heller ikke da det tok slutt var de mine, merkelig nok. Skjønte ikke helt hva hun skulle med punke-cdene, men men.

Så bare send bort dattera di du, janfrt. For hver LP hun ikke leverer tilbake, tar jeg to fra deg.:)

20190328_131158.jpg

dagens andre americano

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Du kan (muligens) ta kjerringa ut av United men du kan ikke ta United ut av kvinnfolka :rolleyes:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Gutten skal brenne seg på jenta, det er bare sånn det er.

Husker 80-tallet, da cd-spilleren kom, jeg skulle på død og liv ikke eie en cd-spiller. Var helt imot det mediet. Så kjøpte i stedet cd-spiller og en haug med cd-er over flere år til kjæresten, måtte det, musikken kom jo ikke ut på vinyl lenger. CDene var ikke mine, nei. Og heller ikke da det tok slutt var de mine, merkelig nok. Skjønte ikke helt hva hun skulle med punke-cdene, men men.

Så bare send bort dattera di du, janfrt. For hver LP hun ikke leverer tilbake, tar jeg to fra deg.:)
    Husker 80-tallet da CD-spillerne kom. Jeg var, akkurat som deg, motstander til jeg måtte gi meg og krype.

Datteren min behandler vinyl som meg, som smykker, men noe av det beste du har, får du aldri igjen.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    20190329_223654.jpg

det er fredag, det er øl, det er vinyl, det er vår, det er varmt.

20190329_223359.jpg

Rørforsterkerne tilkoblet, ulltrøya på, vinduene skalket, The Cramps på trilleren, her skal det lukte gamp! Stadig mer berusende svette armhuler. Som seg hør og bør.

20190329_223333.jpg

God helg!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Fantastiske stemningsbilder! 8,2 % er heftig...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Alle uterestaurantene på løkka var tjåka fulle i ettermiddag. Vi smarte som bor i Oslo, fritt valg?, har det bra.:)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Oslo er et fint sted å besøke og et fint sted å forlate :cool:
    Jada. Alle steder i Norge er fine. Noen pluss og minus med det meste.
    Så lenge folk ikke skryter fælt eller sutrer eller går laus på steder de ikke selv bor, er jeg fornøyd.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.986
    Sted
    Bartistan
    Gung-ho'isme er ikke bra, uansett hva du kaller hjem. Jeg har noen postnummerhakk i skjeftet, men ingen på vestlandet, så forbedringspotensialet (handlings- eller mulighetsrommet er vel mer korrekt nytale) er endeløst:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg kødder ikke, men da jeg så det første bildet av "kaffetrakteren" din, trodde jeg det var en ny rørforsterker med termometer og manometer.

Her en kaffetrakter med vifter og oljekjøling:

IMG_9859.JPG

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    den trakteren der ser tysk ut. Eller russisk.
    Upen, men ser muligens bedre ut i virkeligheten, og kanskje den er effektiv? Kan sikkert både brenne og pulverisere bønnene den. Og sende telefax.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn