En alkohol-likers bekjennelse
Det er bare å innrømme det: jeg har et stort alkoholproblem. Spesielt med øl. Jeg klarer simpelthen ikke drikke nok. Irriterende er det, jeg liker øl, og jeg liker å drikke øl.
så hva gjør man for å øke tørsten?
Ja, musikk, spesielt råkk enn råll, hjelper.
Det hjelper også å drikke sammen med noen. Samtidig kan det være distraherende. Damer kan fordreie hodet på en, man kan miste fokus, nemlig hvordan få tyllet i seg mest mulig mjød og dens etterkommere. Det ender med rødvin og visesang og holde hånd og anna fjas. Makan!
Og andre karer har gjerne helt håpløse musikalske preferanser. Noen kommer trekkende med Beatles når det jo er helt opplagt at det er pønk, country og Rolling Stones som teller. Det ender nesten alltid med vodka og slåsskamp, og så får du deg en på tygga, med kjeve ut av ledd og hovne lepper og sprukket tunge, de derre vanlige følgeskadene, da kan det bli enda vanskeligere å få i seg de ukentlige kasser med den velsignende leskedrikk. Ikke alltid så lett på sykehuset å finne en sykepleier med øl til overs. De vokter det gjerne med livet som innsats. Sitt eget. Mens pasientene dør som fluer.
Spennende fotballkamper på TV er også til stor nytte. Øl for å stagge nervene. Men
de kampene har det vært langt mellom for united de siste åra.
Så hva står igjen?
Jo, å gå en tur i skogen. Du taper verdifull tid, det er så, men det ender alltid opp med å bli en
investering i tørste. Du får alltid igjen med renter, det faktiske ølkonsum går opp på dager man mesteparten av tida er i marka. Merkelig, men sant.
Så det blei en tur i dag også. Meget motvillig. Helt nødvendig.
Den store golfballen i Østmarka, på Haukåsen. Venter bare på at en stort romvesen skal lande ved siden av og ta fram gigantkølla si. Fin utsikt herifra. Men enten hadde jeg drukket tresprit eller så var det tåke, for jeg så ikke stort.
Ingen skøyteløpere på Kroktjern i dag. De sitter vel hjemme og drikker.
Ingen James Bond på Lutvann i dag. Men han er ikke å regne med uansett, det er bare fjollerier han tyller i seg.
Merker at tørsten er stigende ja, får hente meg en munkholm.
Skål!