Fantastisk tråd Asbjørn. Stor takk! Liker godt den spørrende formen du gav tråden. Det eneste som forundrer meg er hvorfor denne tråden ikke er sticky på forumet?
Selv kan jeg kan høre forskjell på enkelte kabler. Og jaggu oppdaget jeg at jeg faktisk også kan høre forskjell ved å justere cash minnet for digital stream i Touch’n min også. Men jeg søker ikke lenger lage bedre lyd med dem. Årsaken er ikke bunnet så mye i tekniske kunnskapen som Asbjørn her viser, men rett og slett at jeg gjorde noen erfaringer med egeninnsats og noen tusen penger.
Som av og på hi-fi interessert siste 35 år har jeg tvinnet sølvtråder, CAT kabler, avisolert en-leder kobber i ulike dimensjoner og tredd teflon isolasjon. Forsøkt med og uten skjerm. Frakoble skjerm på en side med chassie jording m.m. Den dårligste høytalerkabelen jeg har hørt noen gang betale jeg 4k for over disk. Men jeg opplevde den som smooth da jeg koblet den opp første gang på anlegget mitt som på den tiden kjørte tvinnet sølv i teflon uten skjerming fra passiv pre-amp til effekttrinnene. Altså har jeg vært skikkelig ute på kjøret for å si det slik.
Det jeg fant var at når jeg av praktiske årsaker måneder/år senere midlertidig måtte sette opp anlegg med vanlige sorte lisser var at lyden plutselig falt på plass med langt bedre ro. Da jeg opplevde dette for 2. gang 10-15 år tilbake innså jeg endelig at jeg faktisk besitter evnen til å la meg rive med av plasebo effekten når jeg leker med nye komponenter. Jotakk, jeg har vært litt borti kondensatorhysteriet også og har kastet noen tusenlapper på olje og teflon - biter du på den Asbjørn
Jeg trodde jeg var for erfaren og alt for smart til å la meg lure, men slik er det ikke. Tester jeg har gjort på meg selv viser også at jeg har imponerende kort hukommelse slik jeg kan ikke lett si hva som lyder best om det kun er snakk om små marginer. Jeg har dog lært at flere detaljer i lydbildet altfor ofte kan være et faresignal mer enn en forbedring.
Når det gjelder jording mellom hi-fi kabinettene kan det være klokt å måle om noen av kontaktene på baksiden har kontakt med kabinettet. Har de kontakt vil jeg i utgangspunktet ikke skynde meg å koble sammen kabinettene da man kan få såkalt jordingsloop som kan gi seg utslag av hørbar støy eller det som jeg har opplevd som lyd med svekket dynamikk.
Jording er et emne som er grundig debattert i studio sammenheng hvor man ofte kobler flere titalls apparater sammen i en såkalt patchbay (sentral koblingsenhet) for rask kunne koble om effekter, miksekanaler, lydkort og instrumenter. Siden signalgangen tilrettelegges for at man enkelt med patche-kabler kan lage ulike serie og parallell koblinger må man ha et bevist forhold til hvordan alt er koblet. Ofte er apparater skrudd sammen i grupper på metallskinner (rack) uten at dette bevist er gjennomført for å skape elektrisk kontakt mellom apparater, men som likevel ofte gjør det. Det demrer litt hvorfor balansert signalføring i studio fortsatt er enerådende. Også for korte kabelstrekk.
Etter mange år som purist og kortest mulig signalbane, minimum av koblingskondesatorer og ingen tilbakekobling som trosretning ønsker jeg i dag equalizer'n velkommen. Skulle ønske hi-fi bladene jeg leste som ung gutt hadde artikler om hvordan populærmusikk som jeg spiller på stereoen faktisk blir spilt inn og mastret. Med slik kunnskap ville nok stereoen min fått en helt annen utforming disse 35 årene. Alt for sent forstod jeg hva kompissen min som drev studio på den tiden mente da han på spøk inviterte meg til å se hvordan studio var kablet.
I stedet leste jeg velrenomerte hi-fi blader og lot meg påvirke av purister som forsøker gjenskape klassiske konsertsaler i stua. Men hvorfor gjorde jeg det? Jeg har da aldri i hele mitt liv hatt interesse av å gå på en klassisk konsert. Jeg digger grooves, bass, trommer, rå bluesgitar og rockeriff. Alt kunstig framstilt med EQ, båndspillere, digitale romillusjoner med convoluted eller algoritme drevne romklanger. Og alt for ofte 12 til 16 bit samples av instrumenter som i de verste tilfellene blir opp og ned samlet flere ganger i sin ferd gjennom i dagens DAW's
.
Jaggu bra jeg kan kjøpe sluttresultatet i ekstra høy oppløsning og lytte med huden min på overtoner fra instrumenter som er spilt inn med mikrofoner som går helt opp til 17kHz