Jeg er særdeles glad i små stativhøyttalere og har vel hatt 20 forskjellige merker i hus.
Proac response 1sc har jeg hatt 3 ganger. Er noe med den høyttaleren.
Focal/JM Lab sin mini utopia spesialbestilt i svart pianolakk til ca 95 tusen er den største og dyreste. (Respons Artist var også en tung sak)
Spilte selvsagt ekstremt bra i rett rom. I ettertid har jeg vært innom en del best i test stativ ht som mange har hatt
den samme feilen. Innebygd loudness, særlig rundt 50Hz.
Veldig imponerende hva den lille saken klarer spesielt i bassen er det de fleste tenker, inkludert meg selv.
Etter en stund blir det hele veldig slitsomt. Fleskebass som sluket kaller det er faktisk minst like irriterende
som skrikende diskant.
Men mange liker det for det imponerer. Det må man respektere.
Så jeg har hele tiden jaktet på den beste stativhøyttaleren. Selvsagt mange merker jeg ikke har hørt om engang.
For en måned siden fikk jeg se, her på sentralen en kar som solgte Bowers & Wilkins 805 Matrix.
Husker den imponerte meg veldig når den kom. Var selvsagt alt for dyr for meg. Så det ble bare med drømmen.
Men nå var de til salgs for 4500 kr. Fristet nesten enda mer en i 1990.
Men jeg kjøpte ikke de. De står der fortsatt faktisk.
Jeg kjøpte hans andre par. Qln Signature mod 2. Siste som ble produsert i Sverige. Fra 1999 til 2003.
Jeg var veldig spent på disse for som en kamerat sa til meg: Qln, ække det sånn billigmerke fra Kina?
Jo, Qln ble et billigmerke. Det var det ikke, langt derifra. Med Scanspeak elementer fra øverste hylle,
og en ganske så spesiell konstruksjon med tanke på material og totalt fravær av parallelle flater.
Nåja, 15 år gamle og 5000 kr. Kunne ikke akkurat forvente meg noe revolusjon her.
Men så feil kan man ta. Selv etter å ha hørt megamange forskjellige stativhøyttalere.
Så utrolig nøytral og ufarget lyd kan jeg ikke huske at jeg har hatt i stua. På grensa til kjedelig.
Og for en ork, satan hvor dette spiller. Da hører man at dette er alt annet en kjedelig.
Piano har jeg slitt litt med på små ht. Ikke disse her, fløyel der det skal være og attakk og nerver der det er.
Hmmm, er det mulig.
De spiller ned til 43hz minus 3db og det gjør de så sjukt bra at jeg ikke savner noen sub i det hele tatt.
De gjør det like bra som ProAc Response 1sc gjør det i mellomtonen.
Disse kostet 20.000 kr i 2000 og i dag er Qln tilbake til Sverige hvor de produserer
Signature 3 med små forandringer og koster ca 50.000 kr
Jeg lyste inne i bassporten og den internkablingen har jeg ennå ikke sett på andre ht. Selv om jeg skulle
ønske at jeg hadde det. Her er sikkert en av grunnene til at dette spiller så bra som det gjør.
Ja, det er mine beste høyttalere så langt.
Selvsagt har jeg hørt bedre greier med basstårn, aktiv deling og grisedyre komponenter.
Men for meg og min lommebok er dette ekstremt. Særlig med tanke på prisen jeg betalte og at de ser nye ut.
Vær så snill og stopp meg med alle midler om jeg skulle legge ut disse til salgs.
Særlig cred som merkenavn har de nok ikke. Men lyden da mann, lyden.
Hilsen
Lasse