Jeg synes kanskje at det er helt greit om folk bare kjøper det de liker, men en litt trist følge av det er at mange forsterkere blir oversett eller hauset opp, av litt rene tilfeldigheter. Selve faget blir da liksom mindre viktig, og kommunikasjon og strategi blir nesten det eneste som virkelig teller. Litt som at ikke popmusikk automatisk er bra bare fordi mange streamer den. Vi har jo sett noen eksempler på rene svindler der folk ikke har klart å høre at utstyret de bruker i realiteten er en ekstremt billig dings i ny innpakning. Allikevel kunne de holde på i flere år. I mange bransjer med ustrakt testing ville man raskt avdekket slikt. Hadde vi hatt et litt mer teknisk orientert opplegg rundt testing kunne vi lettere standardisert metodikk og saltet ut de verste eksemplene. Men det er jo ikke lett, ASR har jo kastet ut ungen med badevannet til gangs, så det er ikke automatikk i at målinger gir etterettelighet.
Kan dette være noe av det du er ute etter at vi får litt mer transparens rundt
@KJ ?
Litt mer ærlighet, transparens og etterettelighet i det vi holderpå med skader ingen, bortsett fra de som tjener på det motsatte. Eller for å returnerer til J.Gordon Holts gullord fra 45-årsjubileet til Stereophile (2007):
Do you see any signs of future vitality in high-end audio?
Vitality? Don't make me laugh. Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me, because I am associated by so many people with the mess my disciples made of spreading my gospel. For the record: I never, ever claimed that measurements don't matter. What I said (and very often, at that) was, they don't always tell the whole story. Not quite the same thing.
It was 45 years ago this month that the first issue of Stereophile, just 20 pages in length, went in the mail. It had been founded by one J. Gordon Holt. Gordon had been technical editor of High Fidelity magazine in the 1950s, and was tired of being asked to pander to the demands of advertisers.
www.stereophile.com
Selv om det de senere 10-15 årene kanskje har vært en slags «mottrend», så er det fortsatt slik at det er en god del annonsekroner i bullshit-produkter, og annonsekronene gir tilgang til rosende omtaler og publisitet, omtaler og publisitet selger.
Litt åpnehet om relasjonene, litt bakkekontakt og litt faste rammer for prosaen skader ikke.
... men raljeringen min begynte med et enkelt agn «Men lytefrie watt finnes ikke.»
mvh
KJ