Da ble jeg innspirert her gitt,og satt og tenkte og skrev,så her kommer min liste..mye som mangler her da jeg ikke husker alt..
Diverse seas kit.inkl 13" ( seas var jo tøffe greier,men har altid synes de har hatt en mørk lydsignatur,ivertfall på deres gamle kit
Stort sett ALLE tandberg modeller ( har testet mye tandberg gjennom tidene,lyden har aldri imponert meg noe særlig)
Diverse diy ( har jo blitt noen rare prosjekter til tider)
Dali 104 (gamel og god `fest` høyttaler,spiller greit på listepop)
Visonik david ( husker ikke model,men va noen rare små tunge ting som ble kjøpt i sverige på slutten av 80 tallet)
AR 18 ( husker jeg ble meget imponert over lyden i disse en gang i tiden..kunne godt testet gamle AR kasser igjen)
Phillips ( diverse rallemikk)
Jamo power 120b ( må vel kunne sies og være noe av det værste jeg noen gang har tatt i av en høyttaler..burde ikke vert produsert,alt med denne strider mot sunn fornuft)
Jamo tt 1000 ( dette er noen rare kasser som ser helt på tryne ut,men synes og huske de faktisk spillte meget bra...)
Bang & olufsen s45 ( husker ikke så mye fra disse lydmessig annet en ble imponert over bunndraget i disse små sakene)
Dual cl 470 ( noen rare greier jeg hadde på 90 tallet,husker jeg likte lyden i disse da,men husker ikke lyden
)
Sonab OA 14 ( de her kom vi over en del tidlig på 90 tallet,hadde aldri sett noe lignende dette før,og ble svært forundret,spillte bra vil jeg ha det til..hadde et par utgaver av disse )
Jvc diverse ( hvem har ikke hatt noen av de gammle gode J vc kassene med hvite elementer i sin tid
har kokt noen topper på noen av disse opp igjennom )
Namco nsq ( ser tøffe ut,men er også noen forferdelige høyttalere lydmessig)
mc kenzie ( var noen svære rare ting fra slutten av 70 tallet med 2x12 i ver kasse..raffinert pa)
Technics diverse ( gammle gode technics kasser var jo aldri feil når du var 14tis ,hadde en del modeller vanligvis de med svart tøy stoff i front..tålte masse bank..listepop kasser )
Sony diverse ( sony har gitt ut mye rart opp gjennom tidene,har ikke hatt mye av det,men noe har det vert..små kasser som spillte greit synes jeg og huske)
kirke høytalere !!! ( bare for løye
en kirke i nærheten hos meg tidlig på 90 tallet skulle renoveres,da kastet de kirkens gamle høyttalersystem,og da snappet jeg med meg et par.dere huske gjerne de avlange smale som hang i kirker rundt om før.tunge metall kasser på 1,20 cm ca...husker det var 5 oale elementer i hver kasse,litt mindre en 6x9.spillte som fy disse,absolutt ikke ett snev av bass,men vanvittig mye lyd i disse..husker jeg satt å lo da jeg spillte iron maiden og metallica på kirkens gods
)
Dynavoice liten bokylle kasse ( spillte helt greit)
Vandersteen audio model 2 ( spilte bra og oppløst,men kompliserte kasser å plassere)
Klipsch kg 5.5 ( kjøpte disse nye da de kom i 96-97.. tøffe kasser som trøkker bra,men ble litt skarpe i horna for meg i lengen)
Mordant Short en liten bokhylle sak
Fence audio 2x12 ( et innfall,rock n roll)
Jbl studio 580 ( de her spillte overaskene bra må jeg si..meget oppløst og musikals..gøy å spille musikk..mangler en del i bunn,men alikevel..topp høyttaler dette )
Psb stratus gold ( dette her er meget gode greier..skikkelig bygd,knall lyd og detaljer..og det største utblåset jeg har sett på bassport til vanlig stue bruk.. men når det er sagt så farger de lyden en del i bass området,og de er tunet til et hav av bunndrag,det ble litt mye for min del akkurat det,men ellers knallbra saker)
Patos b-400 ( kjedelig og anonym)
Patos lyric 401 (holder faktisk på og spiller på disse nå etter og ha satt istand et gammelt par... synes de spiller luftig og med bra trøkk i mid. gøy)
Martin logan esl et eller annet ( joda,elektrostat uten tvil..men for meg ble det litt for `snill` lyd når jeg spiller mye tøffe gitar greier,fikk ikke helt den rette attack`n)
Tannoy Stirling Prestige GR ( disse hadde egentlig alt..uten om spilleglede.. fantastisk byggekvalitet,utseende,super oppløst osv...virkelig flotte saker,men litt vel mye gammel engelsk lydsignatur synes jeg ivertfall.burde vert litt mere `liv` i disse..er kasser til 50k dette.prøvde mange forsjellige forsterkere også på disse,men ville liksom ikke våkne helt)
yamaha ns e55 bokylle kasser (spiller sånn som de skal)
yamaha ns 10mm mini monitor ( noen gøy saker jeg kom over,mini utgaver av ns10 monitoren..kjøpt bare for og ha til pynt )
yamaha ns 1000m ( jada,disse spiller akkurat slik du har hørt rykter om..har ikke legende status for ingenting
det som mangler i bunnregistere,savner du egentlig ikke,for alt annet er så gøy,og vist du skulle savne det,kjøp en sub å utfylle med,så har du knall høyttalere )
yamaha ns 2000 ( ja..dette er vel de jeg angrer mest på jeg kvittet meg med..dette er høyttaleren me stor H.. dette er jo som kjent storbror til ns1000m, og dette er i en heelt annen liga..kassene veier 52kg,og dette er helt rå byggekvallitet..delefiltere er like stort som et A4 ark,og bassen er et 13" element av 100% karbonfiber,noe ns1000m ikke har...spiller bra med en grei forsterker,men når du kobbler til noe skikkelige saker,DA våkner de først skikkelig til liv..her er bunndrag til sub nivå,og FOR en lyd og oppløsning..disse spillte balla av både martin logan som jeg hadde,og tannoy til 50k uten å nøle..de krever en god del amp for og våkne,det er ikke til å legge sjul på,men får du en stor god rør amp på denne,så sitter du med tårer i øynene.. det gjør jeg og nå over hvorfor jeg kvittet meg med de)
yamaha ns 1000X ( disse sitter jeg faktisk med nå,og det er vel disse 1000X som egentlig er den reelle lillebror til ns2000 i og med disse er bygget på samme måte,og med karbonfiber bass,bare 12" istedet for 13.disse ble laget helt i slutten av yamahas storhetstid faktisk lenge etter ns2000 kom..de her kassene er en mellom størrelse mellom ns1000m og ns 2000.veier 42 kg. spiller også helt rått,men har samme bass fenomen som ns1000m,de mangler den dype sub bassen..du har uansett her en annen bass type i å med det er karbon elementet..så jeg vil kalle denne en mer raffinert ns1000m,noe det også er i og med samme byggekvallitet som ns2000.. krever også sin forsterker de her..)
så var det noe trekantet kasse greier jeg hadde,husker ikke merke,og mye annet rart og sært jeg har hatt..