Hvilke høyttalere?

A

Antonx

Gjest
Skal jeg kjøpe til mine Mararantz 5400OSE/PM 7200?

Dali Ikon 6?
Monitor Audio RS6?
Audiovector Mi3?(om jeg har råd? Brukt)
Er Patos så god som folk sier eller blir de litt oppskrytt fordi de er norske?

7000 - 10.000,-

Kanskje det er lurt å kjøpe brukt om jeg får tak i gode?

Forslag mottas med stor takk..
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Dali ikon er virkelig bra, og AV Mi3 er også bra. Den siste er jo til salgs på torget for ca 8000,- så den er jo grei. Virkelig bra høyttaler som er knusende på dype mannlige stemmer.
Dali ikon er virkelig gøy å høre på, god bass, men kanskje litt tilbakeholden diskant.

Patos er virkelig oppskrytt, eller så trenger de VIRKELIG mye strøm og kresen på elektronikk. Hørte de på noe rotel utstyr, og gjorde da en mening om at jeg er virkelig glad for at jeg gikk for de jeg gikk for(dynaudio 72 SE), istedetfor patos.

Monitor Audio har jeg ikke hørt på, men mange som skryter av de ;)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Patos er nok ikke oppskrytt i forhold til de andre merkene som nevnes her. Det er vel ikke mange lunkne tester å lese om hverken Dynaudio, Audiovector eller Dali for tida. Dersom du sammenligner f.eks Basic-serien med tilsvarende priset høyttalere fra Dali, så finner du fort ut at skrytet Basic serien har fått, er vel fortjent.

Men selvfølgelig, har du hørt en eneste Patos-høyttaler en gang med noe Rotel utstyr, så har du jo virkelig gjort deg flid med å finne ut av potensialet til Patos, norpimp....eller ikke...:)
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Jeg hørte patos 402 mkII, på den største rotel forsterkeren(effekt + pre), og skikkelig cd-spiller, da skjønner man fort at det faktisk er forskjell i forsterkere og høyttalere(tenker da på forholdet mellom mitt og det jeg hørte på)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Var det i butikk?
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
mhm, på BMH i bergen. Skikkelig dempet rom, skikkelig satt opp og alt, så er nok dessverre ikke det som var noe gale med.. Greit det var god bass i de, men grautete mellomtone, og diskanten.. ja, dere vet hva som er dårlig der;) ::)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
De store Rotelene er jo kjent for å være tidenes mismatch med Patos. Ta en tlf til Patos, så får du fort bekreftet det.

Smaken er forskjellig, ingen tvil om det, men å kalle patos oppskrytt faller på sin egen urimelighet. Jeg bytter gladelig høyttalere den dagen jeg finner noe i samme prisklasse som spiller med samme magi og musikalitet som patos gjør. Har ikke lykkes til nå.

Men ikke hør så mye på oss her på forumet. Gå ut og lytt. Kun da kan du vite hva som er "best" i dine ører :)
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
De store Rotelene er jo kjent for å være tidenes mismatch med Patos. Ta en tlf til Patos, så får du fort bekreftet det.

Smaken er forskjellig, ingen tvil om det, men å kalle patos oppskrytt faller på sin egen urimelighet. Jeg bytter gladelig høyttalere den dagen jeg finner noe i samme prisklasse som spiller med samme magi og musikalitet som patos gjør. Har ikke lykkes til nå.

Men ikke hør så mye på oss her på forumet. Gå ut og lytt. Kun da kan du vite hva som er "best" i dine ører :)
Er det ikke derfor man skal/kan ha egne meninger her i verden? Har hørt mye godord om patos, men de ble ikke forsterket av den lytten jeg fikk på BMH ihvertfall.. men er åpen for nye vurderinger ;)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg fikk en god times prøvelytt hos BMH,på et par med Vienna Beethoven og Vincent elektronikk hele veien.
Det låt faktisk veldig dårlig...
Og når vi prøvde Sonus Faber conserto etterpå så var fortsatt intrykket av middelmådighet der.
Ikke vet jeg hva problemet skyldtes,men Vienna`ene havnet ikke i min stue etterpå.
Rommet var ganske stort og låg ut mot veien.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Hifi center kjeden her i Kristiansand har også et sånt rom. Ser flott ut med demping på veggene og div, men absolutt ingenting låter bra der inne. Helt håpløst. Funker på hjemmekino vel og merke.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det er ikke godt å si hva det var,det kan jo like gjerne være strømproblemer.
Det var vanskelig å si hva som var problemet.
Jeg opplevde lyden som klinisk/kjedelig og manglet varme.
Som om lyden ikke ville løsne og frigjøre seg.
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
helt enig! så tror nok rom/oppsett var/er problemet... ;) ::)
 
S

so

Gjest
Patos er virkelig oppskrytt, eller så trenger de VIRKELIG mye strøm og kresen på elektronikk. Hørte de på noe rotel utstyr, og gjorde da en mening om at jeg er virkelig glad for at jeg gikk for de jeg gikk for(dynaudio 72 SE), istedetfor patos.
Poenget her må være at du er altfor bastant overfor Patos, basert på et ukjent rom og med èn type elektronikk.
Har sjøl eid 402 og prøvd den med ulik elektronikk. 402 er særdeles god og det du beskriver kjenner jeg ikke igjen.
Bassen flyter ut i et lite rom eller med for lite luft rundt. Mellomtonen er jo virkelig rosinen i denne høyttaleren.
Litt mer forsiktig og ydmyk kanskje ;)

Sjøl ville jeg ha hørt på Monitor Audio. Har nok høyere effektivitet enn Patos....så var det dette med matching da ;)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Er det noe som de aller fleste hi-fi nerder her inne kan enes om, så er det at lytting i demorom ikke er en god måte å vurdere et produkt på. Lytterom, ukjent elektronikk etc. etc. gjør at man ikke får et helt riktig bilde av produktet. Sånn er det bare.
 
C

cosmos

Gjest
konstruksjonen til diskantene i patos lyric er veeldig lik dynaudio sine mindre. så der dreit du vel litt på leggen norpimp?
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Poenget her må være at du er altfor bastant overfor Patos, basert på et ukjent rom og med èn type elektronikk.
Har sjøl eid 402 og prøvd den med ulik elektronikk. 402 er særdeles god og det du beskriver kjenner jeg ikke igjen.
Bassen flyter ut i et lite rom eller med for lite luft rundt. Mellomtonen er jo virkelig rosinen i denne høyttaleren.
Litt mer forsiktig og ydmyk kanskje  ;)

Sjøl ville jeg ha hørt på Monitor Audio. Har nok høyere effektivitet enn Patos....så var det dette med matching da ;)
Ikke nødvendigvis ydmyk, men villig til å høre på nytt hvordan det låter et annet sted, kanskje hjemme hos noen ;) Men som sagt tidligere, så er det jo lov å ha egne meninger. For hvis ikke, ville jo alle ha hatt patos på H200 forsterker og CDP2A CD-spiller hvis du skjønner ;)

Verden er fri for egne meninger, og jeg bruker nå min rett til å bruke den ;D
 
A

Antonx

Gjest
Takk for svar. Hmm.. tror ikke jeg satser på Patos..
Audio Monitor fikk ikke altfor god omtale i HiFi Choise. Topp i what HiFi..
Hvem skal man stole på? ikke lett for meg som ikke har vært inne i HiFi verdenen på mange år å vurdere høyttalere i butikk med forskjellige komponenter og rom.

leste at Audiovector Mi3 er kresen på rommet. Finner ikke tester av dem. Bare signature modellen.
Lest masse positivt om Dali Ikon 6.
Ja her er det et AV Mi3 tilsags for 8900,- Er det et godt kjøp? Er de lettdrevne?
Trenger all råd jeg kan få av erfarne jegere.
Har ikke så stort rom fortiden. det er heller ikke så bra lytterom desverre, men en dag flytter jeg.
 
K

kbwh

Gjest
Merkelig det der.
Jeg har aldri hatt problemer med å fastlegge en høyttalers klangsignatur i butikk, men det har hendt at jeg har bedt om å få satt et annet effekttrinn foran.

Forøvrig: Så store høyttalere i et lite rom er ikke å anbefale. Kjøp heller en (brukt?) stativhøyttaler av bedre kvalitet.

2 ting til:
1) Watts is cheap.
2) Kjøp det DU synes spiller riktig.
 
A

Affa

Gjest
De store Rotelene er jo kjent for å være tidenes mismatch med Patos. Ta en tlf til Patos, så får du fort bekreftet det.

Smaken er forskjellig, ingen tvil om det, men å kalle patos oppskrytt faller på sin egen urimelighet. Jeg bytter gladelig høyttalere den dagen jeg finner noe i samme prisklasse som spiller med samme magi og musikalitet som patos gjør. Har ikke lykkes til nå.

Men ikke hør så mye på oss her på forumet. Gå ut og lytt. Kun da kan du vite hva som er "best" i dine ører :)
Det er veldig rart. Rotel er velkonstruerte transistorforsterkere med nøytral lyd. Strømsterke er de også. Hvorfor det skulle låte dårlig mot en høyttaler som Patos (bygget opp av standardelementer av helt grei type og med rett frem delefilter) er uforstålig.
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Sitat fra Roar Moen himself.

"Opplever likevel at Rotelforsterkere kan mangle litt åpenhet i forhold til litt dyrere forsterkere selv om de rent teknisk er godt bygget, men i forhold til pris fungerer de bra. Rotel blir sjelden pågående i toppen."
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Hadde hørt litt på Patos var jeg deg..
Selv har jeg noen små Dali i stuen jeg syns er helt greie, men ikke noe mer enn det.. Det viktigste med de er at fruen er fornøyd..

Hørte forøvrig på noen dali på HiFi-klubben i Drammen her om dagen.. Det låt greit inntil de koblet inn subben. Da blei jeg ganske så skuffet.. brum brum brum.. Ikke musikk altså..

Systemet spiller sikkert bra det, men ikke i det demorommet slik det var satt opp..

Ta med utstyret hjem.. Først da hører man hvordan det virkelig låter..

Mvh
 
A

Affa

Gjest
Sitat fra Roar Moen himself.

"Opplever likevel at Rotelforsterkere kan mangle litt åpenhet i forhold til litt dyrere forsterkere selv om de rent teknisk er godt bygget, men i forhold til pris fungerer de bra. Rotel blir sjelden pågående i toppen."
Idiotutsagn. Det han sier betyr at Patos låter dårlig med: Rotel, NAD, Marantz, Denon, Myrad, ...,  dvs alle rimelige forsterke.

Selvsagt mangler det litt i forhold til det beste, men hvilken idiot parer de billigste plastkledde kassene hans med en dyr forsterker eller en NAD med en av de finerte kassene hans?
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Idiotutsagn. Det han sier betyr at Patos låter dårlig med: Rotel, NAD, Marantz, Denon, Myrad, ...,  dvs alle rimelige forsterke.

Selvsagt mangler det litt i forhold til det beste, men hvilken idiot parer de billigste plastkledde kassene hans med en dyr forsterker eller en NAD med en av de finerte kassene hans?
Godt poeng..
Men det er nok mange som gjør det..
Den demoen jeg fikk i Drammen var med Dali Helicon 400W og noe greier fra NAD.. HT til drøye 30K sammen med NAD???
Greiene spilte ikke bass... De der inne mente rommet var skyld i det, og at det var derfor de hadde suplert men en sub som låt helt jæ....
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Vil bare advare litt mot Ikon. Jeg har hørt Ikon 5 og 6 i to forskjellige hifiklubben-lokaler, på NAD elektronikk. Det låt ikke imponerende, alt for harde i toppen for meg, generelt veldig slanke.

Hadde så Ikon 2 hjemme i noen mnd. Det fungerte ganske bra på Dire Straits og RW - Amused to Death. Men ble det mer fart i rocken, og særlig trommene, ble det ganske så ubrukelig. Cranberries var ufattelig dårlig! Symbal/hi-hat var helt ugjenkjennelig og veldig skjærende. Testet med Gale 3030, en liten gulvstående 5,25" til 1.500kr. Den var selvføgelig mye mindre detaljert og luftig, men det var i det minste musikk som kom ut.

Men, mange er veldig(!) fornøyd med disse høyttalerne, og jeg tror dem forsåvidt når de sier det. Kanskje var det en serie med uheldig matchede komponenter sammen med romutformingen som var mitt problem. Mitt tips er å teste Ikon nøye før du evt bestemmer deg for de.

Erfaringene mine er gjort med Sony dvp905 og en NAD cd til ca 5k som kilder. Forsterkere var Rotel/Yamaha-pre og Thule. Kabler var Nordost flat Gold, gul VdH (cs122) og Audioquest Crystal Plus. Nordoskabelen var muligens tidenes værste match. Vdh-en dempa mass topp og gjorde noe av musikken min nesten lyttbar.

Knut
Edit: feil modellnr
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
men hvilken idiot parer de billigste plastkledde kassene hans med en dyr forsterker eller en NAD med en av de finerte kassene hans?
Tydeligvis meg... siden jeg har basic og vurderer primare I30, om prisen blir riktig selvfølgelig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takk for svar. Hmm.. tror ikke jeg satser på Patos..
Audio Monitor fikk ikke altfor god omtale i HiFi Choise. Topp i what HiFi..
Hvem skal man stole på? ikke lett for meg som ikke har vært inne i HiFi verdenen på mange år å vurdere høyttalere i butikk med forskjellige komponenter og rom.
Man kan neppe stole på annet enn egne ører, fordi smak og behag er så forskjellig.
Monitor Audio får aldri gode omtaler i HF Choice, det har de aldri fått. Imidlertid har de nye RS6 fått stående ovasjoner i det meste av annen presse, inkl Stereophile, som mente at dette var nært det største høyttalervarp på markedet.

Men om du liker de eller ei er en annen sak.. selv er jeg veldig begeistret for MA's upfront og levende presentasjon; men som alle andre transparente høyttalere så er de avhengig av god elektronikk, og det kan hende du vil synes at dine Marantz'er blir litt "tamme" og laidback, hvem vet?

Mvh Vidar P
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Jeg synes faktisk basic serien er så god at den fortjener en god forsterker :)
Fra spøk til revolver, så skal basicen være ganske enkel å ha med å gjøre med tanke på forsterker. Lyricen er nok mer kresen, men så spiller den også vanvittig til prisen når den får riktig elektronikk. Ihvertfall i mine ører :)
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
konstruksjonen til diskantene i patos lyric er veeldig lik dynaudio sine mindre. så der dreit du vel litt på leggen norpimp?
SKjønner ikke hvorfor du skriver det engang? ??? Samme som proson bruker samme magneter i høyttalerne sine som høyttalere til godt over 100k, men låter det likt fordi om? nei, for her spiller kasser og delefilter også inn, så at du sa de,t virker litt mer "driti ut" enn det jeg sa ;)
 
A

Antonx

Gjest
Jeg synes det snakkes lite om CD kvaliteten. Den gangen jeg var litt freak var jeg opptatt av nettopp dette fordi det var så mye middelmådig kvalitetsinnspillinger.
Da hørte jeg mest klassisk og opplevde rockealbum og særlig elgitarer som skjærende. Det låt ikke bra. Jo bedre høyttalere jo mere avslører de dårlig kvaliet. Fant ut at billigere høyttalere kan spille visse almum "bedre" enn dyrere.

Nå også varierer kvaliteten mye. Kanskje Dire Straits plata di ikke er så bra innspillt?
Jeg liker f.eks Sigur Ros godt, men det låter ikke bra teknisk..
 
A

Antonx

Gjest
Men hva synes dere om Audiovector Mi3? Er det ugunstig å kjøpe billigste modell i en serie?
 
R

Rojoh

Gjest
Tja? Audiovector tilbyr jo oppgraderinger for sine høyttalere.

Mvh. Johan
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
Men hva synes dere om Audiovector Mi3?  Er det ugunstig å kjøpe billigste modell i en serie?
Synes den låter veldig bra, men trenger sådan god elektronikk for å spille bra synes jeg.
 
C

cosmos

Gjest
SKjønner ikke hvorfor du skriver det engang? ??? Samme som proson bruker samme magneter i høyttalerne sine som høyttalere til godt over 100k, men låter det likt fordi om? nei, for her spiller kasser og delefilter også inn, så at du sa de,t virker litt mer "driti ut" enn det jeg sa ;)

dette har du tydeligvis peiling på ;)
de har helt lik signatur. har du sett blåpapiret på de?
tviler på du har særlig erfaringsgrunnlag på dette merket annet enn en 5minutter i den lokale butikken
 
A

Affa

Gjest
konstruksjonen til diskantene i patos lyric er veeldig lik dynaudio sine mindre. så der dreit du vel litt på leggen norpimp?
Patos bruker en mellomklasse Moreldiskant i Lyric serien.
 
O

OldBoy

Gjest
leste at Audiovector Mi3 er kresen på rommet. Finner ikke tester av dem. Bare signature modellen.
Lest masse positivt om Dali Ikon 6.
Ja her er det et AV Mi3 tilsags for 8900,-  Er det et godt kjøp? Er de lettdrevne?
Lettdrevne? Ja, men bare på papiret. Følsomheten er oppgitt til 91 dB, men ikke la deg lure. En kraftig, strømsterk forsterker er et must på alle M-3 og MI-3-modeller.

Av de mange gode forsterkere som finnes, nevner jeg Cayin 252B og Primare A30.1, som begge matcher de ovennevnte høyttalere.

Skal du først kjøpe AV M-3 eller MI-3, ville jeg vurdert et par brukte M-3 Signature. Men da må du nok litt over 10k og det sprenger kanskje budsjettet ditt.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Hørte demo av Lyric 302 sammen med rega cd og forsterker og ble ikke imponert av dette. Hjemme i min egen stue ble det noe helt annet . Har hatt litt av hvert hjemme og Lyric 302 får iallefall lysten til å spille musikk tilbake igjen. Og det er vel det som teller ?
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
dette har du tydeligvis peiling på ;)
de har helt lik signatur. har du sett blåpapiret på de?
tviler på du har særlig erfaringsgrunnlag på dette merket annet enn en 5minutter i den lokale butikken
Ikke sett noenting, bare hørt, bedre det ;) Og ja, bare 5 min i den lokale hifi-sjappen, men det skal holde det ::)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.942
Antall liker
4.379
Men hva synes dere om Audiovector Mi3?  Er det ugunstig å kjøpe billigste modell i en serie?
Billigste modell i en serie gir ofte mest for pengene. Årsak: Produsentene" overdriver" forskjellene i prissettingen. Dette gjelder ikke audio spesielt, men er en forholdsvis generisk framgangsmåte innen salg og markedsføring.

Audiovector: Jeg har hørt signaturmodellen i flere oppsett med tildels svært habil elektronikk, og jeg har aldri vært komfortabel med lydbildet. Disse høyttalerne er ikke nøytrale. Det er for lite trykk i mellomtonen. Og man skal være dyktig/heldig med elektronikk og høyttalerplassering for å tone ned en klar tendens til bassresonnans.

De fungerer greit nok på "audiofil" blues og annen rolig musikk med små besetninger og lite "støy" i lydbildet. På mere kompliserte lydbilder har de viktigste mellomtonene en tendens til å drukne i bass og diskant.

AV pleier jo å få mye skryt, så nå regner jeg med at det blir liv i tråden ;)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Utrolig hvor mye følelser det ligger i høyttalere!
En høyttaler kan høres diametralt forskjellig ut på demorommet og hjemme. At noen sier at de "aldri har hatt problemer med å høre klangbalansen på en høyttaler i et demorom", kan selvfølgelig stemme. Du hører det du hører! Det er ikke problemer å høre lyd og klang i et demorom. Men det er ikke dermed sagt at den samme klangen vil oppstå hjemme hos deg selv! Og akkurat det er poenget her. Du kan IKKE bedømme hvordan en høyttaler vil høres ut hjemme utfra lytting i demorom. I så fall skulle jeg slakte flere høyt rangerte modeller fra både Sonus Faber, Audio Pro, Patos, Audiovector, System Audio, Elac, Audio Physics, Quad, Tannoy, B&W, Dali med flere. De har alle spilt dårlig i demooppsett, oftest i nakne og umøblerte demorom med teppegulv, høyttalerne stående 5 meter ut fra bakvegg og lytteposisjonen midt på gulvet i en liten knallhard sofa eller stol... Dette ligner ikke mye på ei vanli stue, nei...

Den eneste løsningen er å ta høyttalerne med seg hjem, sette de opp med eget utstyr og egen musikk, og lytte på normalt lyttenivå i egen heim...
 
Topp Bunn