Sikker på at produktene du kjøpte var riktige til ditt behov?Angrer på kjøp av rpg-demping. Dyrt og spiste musikken. Blei solgt videre til under 1/3 av prisen..
Der er jeg!Angrer vel ikke på noe.
Jeg er vel av den litt trege typen som når jeg først handler, så er det mer enn grundig gjennomtenkt.
Ikke snakk stygt om grønn-tusj-pennen, har mange CD’er fra slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet i samlinga med grønn kant påEn slik har jeg hatt!
Beste bruk var noteringen av telefonnummeret til taxien i Oslo i en snacksskål nyttårsaften 1992.
Takk for at du minnet meg på den historien.
Men designet til Beat var tøft og annerledes! Husker jeg hadde veldig lyst på den, elsket det enkle uttrykte med kun disse to store gullknappene. Selv om det var nære på unngikk jeg heldigvis et spontankjøp. Fikk lånt den med hjem sammen med tre andre forsterkere i samme prisklasse og etter intens lytting i noen dager måtte jeg slukøret innse at den kom til kort mot samtlige konkurrenter. Endte opp med Mission Cyrus One, og den har jeg faktisk enda stående som reserve. Veldig god forsterker!Der er jeg!
Eneste kjøp jeg angrer på er en Densen Beat forsterker kjøpt ca 1997. «Life is to short for boring HiFi» var slagordet til Densen. Vel, har aldri hatt mer tynn, klangfattig og boring lyd. Etter det ble jeg svært skjepisk til bruk av Smd-komponenter i signalveien.
Ikke alt du skriver er teknisk korrekt. Forklaring på virkemåte finner du i #53.Ikke snakk stygt om grønn-tusj-pennen, har mange CD’er fra slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet i samlinga med grønn kant på
I dag hører jeg ikke en tøddel forskjell med eller uten grønn kant, men det gjorde jeg den gang da. Er det logisk sett at hørselen skulle være like god i dag som den gang?
Ja, det er faktisk det. Den store forskjellen mellom da og nå er digitalteknologien. Datidens CD-spillere hadde dårlige D/A-konvertere og høyt nivå av jitter. Så når du i utgangspunktet hadde mye «digitale feil» i signalet, så ville et lite usselig hjelpemiddel for «noe mindre feil i digitalstrømmen», være hørbart for et trent øre. (Tusjpennen skulle i reorien skape noe mindre jitter-feil i avlesningen av data, fra laser)
På den tiden var det sånn at man kunne dele lydbildet tydelig opp i bass, mellomtone og diskant. Det tusjpennen gjorde i mitt øre, var i større grad å få disse tre toneområdene til å smelte sammen i én enhet, samt at CD’er med aggresiv diskant ble noe mindre aggresiv.
I dag med den digitalteknologien jeg har hjemme i 2022 er det nesten absurd å snakke om bass, mellomtone og diskant, fordi alt bare smelter sammen i ett toneområde. Og tidligere «aggresive» CD’er er slett ikke aggresive i lyden, bare CD’er med noe «digitalitis» i lyden.
Så alt skal sees i sin samtid, Valentino
Skjønner. Og ikke uventet.Joda, og vi fikk bil!
For å være seriøs her (og gjenta meg selv): Jeg gjennomførte aldri noen seriøs a/b-sammenlikning. Det låt, akkurat som ved kabelbytte, bedre.
Jeg forenklet det litt, men skal nå lese #53. Takk for feedbackIkke alt du skriver er teknisk korrekt. Forklaring på virkemåte finner du i #53.
Andre fremhevning er korrekt og har sin forklaring. Jo mindre et feilkorreksjonskretsløb skal arbeide i en CD-spiller, desto renere bli´r diskanten.
Anekdote:
Da jeg arbeidet på verksted i 80- og 90-tallet hadde jeg en CD med Best of Bette Midler.
Den var så full av risser og skrammer, at den var fuldstendig matt. Den låt fuldstendig dritt, men var det bedste
redskabet å justere tracking- & focusgain (på spillere som hadde disse justeringer). Kunne en CD-spille spille denne uten å
hoppe/skippe i musikken, da kunne den spille alt
Da har du ikke kjøpt nok .... Har akkurat kvitta meg med restene som okkuperte et soverom, før var det et soverom og to boder i tillegg til to stereoanlegg og en hjemmekinoJeg angrer mest på alt jeg ikke kjøpte.
Angeren skyldes vel ofte mangel på både impulskontroll og «due diligence»Hvordan kan man angre på det man ikke visste eller forstod? Vil kalle det erfaringer som kan konkluderes ned til at man skulle ha stoppet for lenge siden og beholdt det man hadde.... på et gitt punkt. For ikke å si alle disse idiotiske langturene i bil man har gjort, for å selge eller kjøpe.
Jeg husker den forklaringen du ga i #53, ja.Ikke alt du skriver er teknisk korrekt. Forklaring på virkemåte finner du i #53.
Andre fremhevning er korrekt og har sin forklaring. Jo mindre et feilkorreksjonskretsløb skal arbeide i en CD-spiller, desto renere bli´r diskanten.
Sant nok, men det er læring/ erfaring det også, ihvertfall for noenAngeren skyldes vel ofte mangel på både impulskontroll og «due diligence»
Joda. Av skade får man vondt, i det minste.Sant nok, men det er læring/ erfaring det også, ihvertfall for noen
Nettopp, da lærer man å slå til som en huggorm når drømmen er til salgs ,platespiller,arm,pre amp og sluttforsterker ble handlet ved å ta meg råd til drømmen. Kjempefornøyd med det nå…Jeg angrer mest på alt jeg ikke kjøpte.
Usikker på hvor du vil egentlig?Joda. Av skade får man vondt, i det minste.
Det var bare litt tøysing med «av skade blir man klok», ikke noe mer enn det.Usikker på hvor du vil egentlig?
@Stover – Sinnafjes? Hvorfor det?Det var bare litt tøysing med «av skade blir man klok», ikke noe mer enn det.
Samme her egentlig, selv om jeg tenkte tanken om Magnepan lenge før jeg faktisk kjøpte noen.At jeg ikke kjøpte Magnepan høyttalere for mange år siden! Mega tabbe og fryktelig mye penger kastet bort på til dels meget dyre "high end" saker.
JP
I mitt tilfelle ble det Magnepan fordi jeg måtte friske opp en hobby jeg var i ferd med å bli drit lei av. Med noe helt nytt, derfor Magnepan.Samme her egentlig, selv om jeg tenkte tanken om Magnepan lenge før jeg faktisk kjøpte noen.