Forsterkere Hvilke integrerte "toppmodeller" siste 10-25år?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter å ha fått NAD Masters M51 d/a-konverter i hus fortsetter planleggingen av hvilken forsterker som skal erstatte min Denon PMA-710AE. Tenker vi kan se bort fra høyttalerne jeg benytter i dag (B&W 685s2), da disse over tid også vil bli byttet ut. Men i dag lytter jeg stort sett på musikk på maks "kl 8" (usikker på dB-nivå) på Denon'en, slik at så lenge forsterkeren har en god strømreserve så vil det være mest sannsynlig være mer enn tilstrekkelig da jeg sjelden lytter særlig høyt.

    Tenker bruktkjøp av "gårsdagens toppmodeller" vil gi meg mest valuta for pengene og ønsker å få hostet opp tips/forslag med alder anslagsvis 10 - 25 år som da kostet inntil 30.000. Tilsvarende modeller prises i dag normalt fort til 60.000-70.000. Beløpsgrensen er kun veiledende, men er satt litt ift hva jeg ser for meg at bruktprisen kan bli liggende på. Jeg har naturligvis noen kandidater i tankene, men lar det stå helt åpent for å ikke styre svarene :)

    Veiledende spesifikasjoner:
    - Helst balansert kontruksjon, men ikke et absolutt krav
    - Klasse AB-teknologi
    - God strømforsyning, fra 90/100watt i 8ohm
    - Maksalder 25 år
    - Hadde veiledende pris på rundt 30.000



    Bilde for litt oppmerksomhet:
    1647861459254.png
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Ville holdt meg unna Krell sin KAV serie hvis den ikke er nyservet, eller jeg ikke visste helt sikkert at det finnes norsk serviceverksted på dem nå.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Dette er det ikke mye hold i. Finnes kompetente folk i norge som fikser disse, null problem. RJ elektronikk fikser.
    Det er noe sant i dette, om man søker litt. Et annet "problem" jeg har hørt om, er at de er litt kilne på impedanse. Men det er bare et rykte.
    Men hvor mye man skal legge i dette ved et kjøp, det er jeg usikker på.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Dette er det ikke mye hold i. Finnes kompetente folk i norge som fikser disse, null problem. RJ elektronikk fikser.
    Kan godt hende det finnes uavhengige servicefolk som reparere i Norge, men meg bekjent har det ikke vært et offentlig godkjent verksted for Krell i Norge på mange år. Og noe av problemet har vært at de ikke har fått tilgang på deler og skjemaer o.s.v. Jeg måtte få min reparert hos den autoriserte forhandleren i Stockholm i sin tid.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kan godt hende det finnes uavhengige servicefolk som reparere i Norge, men meg bekjent har det ikke vært et offentlig godkjent verksted for Krell i Norge på mange år. Og noe av problemet har vært at de ikke har fått tilgang på deler og skjemaer o.s.v. Jeg måtte få min reparert hos den autoriserte forhandleren i Stockholm i sin tid.
    Er helt klart en sikkerhet å kjøpe et merke hvor man kan levere den hos norsk forhandler hvor man kan betale for eventuelle nødvendige reparasjoner (y)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Er helt klart en sikkerhet å kjøpe et merke hvor man kan levere den hos norsk forhandler hvor man kan betale for eventuelle nødvendige reparasjoner (y)
    Er iallfall noe jeg vurderer hvis jeg skal kjøpe noe brukt, og ikke minst om det fortsatt er mulig å få deler til det. Er dessverre litt for mye som ender som skrot fordi det ikke er reparerbart lenger.
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    AudioNet Sam G2
    Har en Audionet SAM G 2. Den spiller noen minutter før den slokner. På displayet kommer meldingen alvorlig feil. Mulig en defekt kondensator. Men å få den reparert er ikke enkelt. Ingen info på nett om koblingsskjema etc. Å sende til Tyskland blir nok alt for dyrt.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Har en Audionet SAM G 2. Den spiller noen minutter før den slokner. På displayet kommer meldingen alvorlig feil. Mulig en defekt kondensator. Men å få den reparert er ikke enkelt. Ingen info på nett om koblingsskjema etc. Å sende til Tyskland blir nok alt for dyrt.
    Vet ikke hvem (om noen) som har de i Norge lengre, dessverre! Men Perfect Sense i Sverige forhandler det, en mail dit kanskje kan være til noen hjelp! Eller en Mail til AudioNet!

    mvh
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mange gode forslag som jeg selv ikke har tenkt på. Veldig ålreit å få løftet aktuelle kandidater til overflaten før man begynner å vurdere lydsignaturer, matching og rene specs 👍🏻

    Hadde fra før av Marantz PM-11s2 (eventuelt s1) og NAD M3 på shortlisten.

    Hadde McIntosh noen integrert ned på 30-tallet for 20 år siden? @Dolbytor eller @BigSwifty antar jeg har oversikten 👌🏻
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.377
    Antall liker
    5.900
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Plinius 9200 om du klarer å finne en.
    Musical Fidelety A5, mulig litt for klinisk i lyd for din smak🤷🏻‍♂️
    Om du kommer over an Krell Kav400xi som er recappet så er det en veldig god forsterker😉
    Eller så har Primare gode integrerte forsterkere, men ikke eid de selv☺
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Plinius 9200 om du klarer å finne en.
    Musical Fidelety A5, mulig litt for klinisk i lyd for din smak🤷🏻‍♂️
    Om du kommer over an Krell Kav400xi som er recappet så er det en veldig god forsterker😉
    Eller så har Primare gode integrerte forsterkere, men ikke eid de selv☺
    Takk for gode forslag 😊
    Vet du om Primare har hatt bedre/større integrerte enn tilsvarende i30?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Mange gode forslag som jeg selv ikke har tenkt på. Veldig ålreit å få løftet aktuelle kandidater til overflaten før man begynner å vurdere lydsignaturer, matching og rene specs 👍🏻

    Hadde fra før av Marantz PM-11s2 (eventuelt s1) og NAD M3 på shortlisten.

    Hadde McIntosh noen integrert ned på 30-tallet for 20 år siden? @Dolbytor eller @BigSwifty antar jeg har oversikten 👌🏻
    Ikke for 20 år siden, men syns å huske det var veldig bra tilbud på MA5200 eller hva den heter for bare noen få år siden. Tror den ble solgt for ca 25k en periode. Vurderte den litt selv, men gadd ikke siden den ikke har utgangstrafoer som de større modellene.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ikke for 20 år siden, men syns å huske det var veldig bra tilbud på MA5200 eller hva den heter for bare noen få år siden. Tror den ble solgt for ca 25k en periode. Vurderte den litt selv, men gadd ikke siden den ikke har utgangstrafoer som de større modellene.
    Jo yngre jo bedre, er bare usikker på hvor langt tilbake man må hos «dem» da jeg ikke har fulgt med på McIntosh sine serier før de siste årene 🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Jo yngre jo bedre, er bare usikker på hvor langt tilbake man må hos «dem» da jeg ikke har fulgt med på McIntosh sine serier før de siste årene 🙂
    Ja, og det at noe ble solgt på tilbud er ingen garanti for at det blir lagt ut med en bruktpris som gjenspeiler det. Ville kanskje sett etter en av de større modellen selv. 🙂
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    8.792
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    For the record jeg har ikke tatt over stafettpinnen for å promotere Bladelius her inne 😉, men jeg er jo veldig fornøyd med min Thor MK3. De kostet 30-33k, med/uten dac tror jeg. Har brukt min med suksess på spendor s8e og nå på dynaudio evoke 50. Masse krefter, den har ikke blitt ampusten i mitt eie. Ga 16k for min i 2018, modell uten dac i mint condition
    16479374782171313161068647802228.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mener i 30 og etterfølgerne er toppmodellen, å at man må over på pre og power amp om man vil ha mer effekt.
    Ja litt Google-søk gir meg det inntrykket. Dog kan jo NAD M51 brukes som forforsterker, så i teorien kan den jo kobles direkte til en effektforsterker 🤔 men generelt (ikke spesifikt for M51) så virker det som at de fleste foretrekker å bruke DACer via forforsterker-ledd. Dog er jo i30 i seg et alternativ å vurdere 👍🏻
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.377
    Antall liker
    5.900
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja litt Google-søk gir meg det inntrykket. Dog kan jo NAD M51 brukes som forforsterker, så i teorien kan den jo kobles direkte til en effektforsterker 🤔 men generelt (ikke spesifikt for M51) så virker det som at de fleste foretrekker å bruke DACer via forforsterker-ledd. Dog er jo i30 i seg et alternativ å vurdere 👍🏻
    Burde ha krefter nok til det meste av normale høyttalere😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    For the record jeg har ikke tatt over stafettpinnen for å promotere Bladelius her inne 😉, men jeg er jo veldig fornøyd med min Thor MK3. De kostet 30-33k, med/uten dac tror jeg. Har brukt min med suksess på spendor s8e og nå på dynaudio evoke 50. Masse krefter, den har ikke blitt ampusten i mitt eie. Ga 16k for min i 2018, modell uten dac i mint condition Vis vedlegget 802767
    Takk for tips, ser i alle fall ut til å være kraftige saker (y)
    Lillebroren Tyr leste jeg mye bra om en gang, så den kan jo trolig også være aktuell. Ikke noe kjennskap til sistnevnte du?
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    8.792
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, ser i alle fall ut til å være kraftige saker (y)
    Lillebroren Tyr leste jeg mye bra om en gang, så den kan jo trolig også være aktuell. Ikke noe kjennskap til sistnevnte du?
    Nei dessverre. Leste litt om den når jeg skulle bytte ut en Hegel h80, men gikk all in på Thor 3 når jeg så den på finn. Har lest litt erfaringer fra andre som sier at Tyr virkelig kan måle seg med Thor på moderate laster. Tror at Thor lettere kan takle eventuelle høyttaleroppgraderinger med lavere følsomhet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Bladelius Thor Mk3 og det er en bra sak.
    Hva med Cayin? Jeg har en CS-150 som låter ganske bra og er på brukten til rund 30K
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Husker jeg prøvde Gryphon Callisto 2200 for mange år siden, før jeg kjøpte Diablo. Syns Callisto låt varmere og mer naturlig da og angret på at jeg ikke gikk for den brukte Callistoen. Den burde være godt innenfor i pris.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noe av det aller beste som finnes: ASR Emitter 1 eller 2.
    Hva med Cayin? Jeg har en CS-150 som låter ganske bra og er på brukten til rund 30K
    Husker jeg prøvde Gryphon Callisto 2200 for mange år siden, før jeg kjøpte Diablo. Syns Callisto låt varmere og mer naturlig da og angret på at jeg ikke gikk for den brukte Callistoen. Den burde være godt innenfor i pris.
    Takk for gode forslag (y)
    Men på disse nevnte modellene her da snakker vi vel heller 30k i bruktpris og ikke i nypris?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.242
    Torget vurderinger
    2
    Ja litt Google-søk gir meg det inntrykket. Dog kan jo NAD M51 brukes som forforsterker, så i teorien kan den jo kobles direkte til en effektforsterker 🤔 men generelt (ikke spesifikt for M51) så virker det som at de fleste foretrekker å bruke DACer via forforsterker-ledd. Dog er jo i30 i seg et alternativ å vurdere 👍🏻
    Dersom du ikke skal benytte analoge kilder, ville jeg bestemt sett etter rent effekttrinn. Da utpeker jo klasse D seg som et åpanbart valg, egentlig, men siden du spesifikt ber om forslag til klasse AB, ville jeg like greit foreslått å lete blant NAD's tidligere toppmodeller. Gode, solide greier.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.177
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Dersom du ikke skal benytte analoge kilder, ville jeg bestemt sett etter rent effekttrinn. Da utpeker jo klasse D seg som et åpanbart valg, egentlig, men siden du spesifikt ber om forslag til klasse AB, ville jeg like greit foreslått å lete blant NAD's tidligere toppmodeller. Gode, solide greier.
    Takk for svar Håkon. Det er korrekt at det ikke vil være analoge kilder i oppsettet, slik at alt vil gå via M51.
    Fordelen med å gå for et rent effekttrinn er jo selvfølgelig at utvikler har kunne bruke alle kronene på akkurat det.
    Jeg skrev i utgangspunktet AB-teknologi da jeg tenkte at eldre klasse D-konstruksjoner ofte får litt pepper for klinisk lyd, og at jeg heller ønsker meg på den litt lune siden av nøytralt. NAD har jo i så måte M22 som designmessig ville passe bra sammen med M51:
    Skjermbilde.JPG


    Hvilke NAD toppmodeller hadde du i tankene annet enn muligens M3? Noe fra Silverline?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.242
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar Håkon. Det er korrekt at det ikke vil være analoge kilder i oppsettet, slik at alt vil gå via M51.
    Fordelen med å gå for et rent effekttrinn er jo selvfølgelig at utvikler har kunne bruke alle kronene på akkurat det.
    Jeg skrev i utgangspunktet AB-teknologi da jeg tenkte at eldre klasse D-konstruksjoner ofte får litt pepper for klinisk lyd, og at jeg heller ønsker meg på den litt lune siden av nøytralt. NAD har jo i så måte M22 som designmessig ville passe bra sammen med M51:
    Vis vedlegget 802805

    Hvilke NAD toppmodeller hadde du i tankene annet enn muligens M3? Noe fra Silverline?
    I grunn ingen spesifikke, men nevnte M22 peker seg jo ut som en klar kanditat. Vil du spar litt penger, finnes også 275 BEE, selvsagt, selv om den er litt kjedeligere.

    Hva angår klasse D, sjekk Eximus. Sjukt gode, ikke på noen måte klinisk og traurig.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.130
    Antall liker
    2.629
    Torget vurderinger
    16
    Takk for svar Håkon. Det er korrekt at det ikke vil være analoge kilder i oppsettet, slik at alt vil gå via M51.
    Fordelen med å gå for et rent effekttrinn er jo selvfølgelig at utvikler har kunne bruke alle kronene på akkurat det.
    Jeg skrev i utgangspunktet AB-teknologi da jeg tenkte at eldre klasse D-konstruksjoner ofte får litt pepper for klinisk lyd, og at jeg heller ønsker meg på den litt lune siden av nøytralt. NAD har jo i så måte M22 som designmessig ville passe bra sammen med M51:
    Vis vedlegget 802805

    Hvilke NAD toppmodeller hadde du i tankene annet enn muligens M3? Noe fra Silverline?
    Eller du kan selge M51 og gå for en ny NAD C399. Den har det meste og er definitivt fremtidsrettet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.532
    Antall liker
    6.949
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fordelen med å gå for et rent effekttrinn er jo selvfølgelig at utvikler har kunne bruke alle kronene på akkurat det.
    Jeg skrev i utgangspunktet AB-teknologi da jeg tenkte at eldre klasse D-konstruksjoner ofte får litt pepper for klinisk lyd, og at jeg heller ønsker meg på den litt lune siden av nøytralt.
    Hvis du kan nøyes med et rent effekttrinn, så trenger du ikke begrense klasse D-søken etter eldre greier.

    For en splitter ny Nord Acoustics kan du komme unna med under 10 lapper for 2x500W/4 ohm.

    Johan-Kr
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kan nøyes med et rent effekttrinn, så trenger du ikke begrense klasse D-søken etter eldre greier.

    For en splitter ny Nord Acoustics kan du komme unna med under 10 lapper for 2x500W/4 ohm.

    Johan-Kr
    Skulle til å skrive ca. det samme.

    Eller så kan han få to. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn