Forsterkere Hvilke integrerte "toppmodeller" siste 10-25år?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Forsåvidt litt merkelig at så vel XTZ som flere andre leverandører av diverse klasse-D implementeringer holder på med det der. Mer korrekt enn 2 x 300 W i 4 Ohm / 1% forvrengning ville vel vært å heller benytte 2 x 100 W i 8 Ohm / 1 kHz / 0,005 % forvrengning. Så du kan nok trygt se på det som en god 100-Watt'er, og heller glemme det 300-tallet. I det hele tatt, glem tallene, og hør sjøl, akkurat sånn som vi rørtullinger gjør! :)
    Og ellers har jo XTZ en større modell også, med omtrent 150 realistiske Watt å leke med.

    Parasound på sin side, har jo sin A23 med 2 x 125 W skikkelige klasse AB-Watt, vellydende og godt bygget.
    Ser nå at jeg glemte siste del av punktet mitt angående Parasound. Skulle skrive at hvis det blir P så er det A23 som blir aktuell modell 🙂
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Mange flotte forslag her i tråden. Men starter du kanskje litt i feil ende? Dersom du tenker å bytte ut høyttalere så gir det mer mening å lande den biten først. Deretter kan du finne en forsterker som passer, og ikke omvendt. Høyttalere har mye, mye mer å si for det endelige lydmessig resultatet enn det forsterkeren har.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.814
    Antall liker
    22.484
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Silverline var vel NADs første vandring mot et noe dyrere segment, og de hadde absolutt kompetansen.

    Om ikke balansert er et absolutt krav, så finnes det flust av gode integrerte i det prisleiet (som for øvrig det jeg kjente aller best på den tiden). Se også etter toppmodellene fra AVI, Myriad, Holfi, Exposure, Thule og Bryston (de to sistnevnte har xlr også), av det jeg kommer på i farta. Gode saker, som man lett kan erverve til en billig penge.
    Nad S-300 er i virkeligheten en Gryphon Tabu (hvor transformere ikke er innkapslet).
    Nad hadde produktionsvanskeligheter, manglet en ordentlig konstruktion til dette segmentet. Avtale blev gjort, Nad fik lavet sit eget layout, for ikke å være komplett kopi (hovedlytterne er vendt 90 grader og litt andre småting), effektmodulene er nesten 100% identiske,
    og alle S-300 (eller stor del av de første) er produsert hos Gryphon :)

    Nad S-300:

    S-300-7.jpg


    Gryphon Tabu Century:

    aut_0108.jpg
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Mange flotte forslag her i tråden. Men starter du kanskje litt i feil ende? Dersom du tenker å bytte ut høyttalere så gir det mer mening å lande den biten først. Deretter kan du finne en forsterker som passer, og ikke omvendt. Høyttalere har mye, mye mer å si for det endelige lydmessig resultatet enn det forsterkeren har.
    I mange tilfeller ville jeg vært enig med deg, men håpet om gulvstående i 800-serien til B&W eller Sonus Faber er umulig å realisere nå. Så derfor tenker jeg det beste er å få maks ut av de høyttalerne jeg har.

    Så må heller høyttalere og eventuell ny forsterker igjen komme når jeg ser hva slags rom og budsjett jeg har å jobbe når vi flytter om noen år.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    2.828
    Sted
    Liten by
    Nad S-300 er i virkeligheten en Gryphon Tabu (hvor transformere ikke er innkapslet).
    Jeg kjenner personlig ikke Gryphon i det hele tatt, men jeg har det for meg at de er i et langt høyere prissegment? Så vil det da si at NAD S-300 er langt bedre enn prisen tilsier?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nad S-300 er i virkeligheten en Gryphon Tabu (hvor transformere ikke er innkapslet).
    Nad hadde produktionsvanskeligheter, manglet en ordentlig konstruktion til dette segmentet. Avtale blev gjort, Nad fik lavet sit eget layout, for ikke å være komplett kopi (hovedlytterne er vendt 90 grader og litt andre småting), effektmodulene er nesten 100% identiske,
    og alle S-300 (eller stor del av de første) er produsert hos Gryphon :)

    Nad S-300:

    Vis vedlegget 803246

    Gryphon Tabu Century:

    Vis vedlegget 803247
    Meget interessant info!
    Ser jo absolutt likhetene på bildene :)

    I hifi-miljøet har vel NAD mistet en del av statusen de hadde på 80/begynnelsen av 90-tallet. Mye skyldes nok at de beste produktene ikke har hatt like sexy metallsløyd som konkurrentene. Så moro å se at de har hatt noen ess i ermet og faktisk har tilbydd lydkvalitet som egentlig var utenkelig i prisklassen så sant man klarte å kvitte seg med "negativt placebo" (y)
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    11.625
    Sted
    London
    Angående XTZ - leste denne artikkelen i HiFi Choice
    0A21103D-57EA-40C8-990B-D5C7D0D6A7E7.jpeg
    nå i morges. Verdt å tenke litt på…
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.814
    Antall liker
    22.484
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner personlig ikke Gryphon i det hele tatt, men jeg har det for meg at de er i et langt høyere prissegment? Så vil det da si at NAD S-300 er langt bedre enn prisen tilsier?
    Svaret må bli JA.
    Jeg velger å se det som, at Gryphon er prissatt for høyt. Spesielt deres senere produkter.
    Gryphon´s hensikt med Tabu var å vise verden, at man kunne lage integrert i samme kvalitet som separate pre/power.
    Det lykkedes særdeles godt, skal man tro vedenspressen på givne tidspunkt.
    Eneste feilen på S-300 var noen ½watt motstander mitt på print, som blev for varme, og etter tid farget printet mørkt/lagede dårlige lodninger.
    Er lett fixet med å skifte disse til nye, og løfte dem 5 mm fra print........ og JA...
    dette er en veldig fin forsterker med samme lydsignatur som Tabu og til en hel del billigere penger :)
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det er kommet mye gode forslag så har laget en liten alfabetisk oppsummeringsliste.
    Krell'ene og forslagene som lå på bruktpriser rundt 30k er ikke medtatt i listen.

    Integrerte forsterkere:
    Accuphase E-260
    Accuphase E-270
    Accuphase E-360
    Accuphase E-370
    Audionet Sam G2
    Bladelius Thor
    Bladelius Tyr
    Bryston B-100
    Denon PMA-1520ae
    Denon PMA-1600ne
    Exposure 3020
    Hegel H200
    Hegel H300
    Marantz PM-11 s1/2/3
    Marantz PM-KI Pearl
    McIntosh MA5200
    Moon 340i
    NAD Masters M3
    NAD Silverline S300
    Onkyo a9000r
    Plinius 9200
    Primare i30
    Primare i32
    Yamaha A-S2100


    Effektforsterkere:
    Eximus
    NAD C275BEE
    NAD Masters M22
    Nord One NC502
    Parasound Halo A23
    XTZ Edge A2-300/400
    Adcom GFS 555
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    2.300
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    En sjelden gang dukker det opp en Coda Unison Ultra på brukten. Det er en utrolig god forsterker som kostet rundt 50 ny.
     
    Sist redigert av en moderator:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.039
    Antall liker
    11.098
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har ingen erfaring med Densen selv, men dette er vel i retning av hva du spør etter. :)

    ****link til finn.no annonse fjernet****
     
    Sist redigert av en moderator:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.814
    Antall liker
    22.484
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har ingen erfaring med Densen selv, men dette er vel i retning av hva du spør etter. :)
    Densen er slett ikke i samme liga som mange av de ovennevnte.
    Mangler trøkk, kropp og power. Veldig fin innpakkning, og da er det meste sagt.
    Om man får chancen er det bare å prøve Densen mot f. eks. Nad S-300. Etterpå er du ikke i tvivl :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.416
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Direkte linker til bruktannonser er ikke tillatt på forumet dessverre. Noen innlegg redigert.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    2.828
    Sted
    Liten by
    Det er kommet mye gode forslag så har laget en liten alfabetisk oppsummeringsliste.
    Krell'ene og forslagene som lå på bruktpriser rundt 30k er ikke medtatt i listen.

    Integrerte forsterkere:
    Accuphase E-260
    Accuphase E-270
    Accuphase E-360
    Accuphase E-370
    Audionet Sam G2
    Bladelius Thor
    Bladelius Tyr
    Bryston B-100
    Denon PMA-1520ae
    Denon PMA-1600ne
    Exposure 3020
    Hegel H200
    Hegel H300
    Marantz PM-11 s1/2/3
    Marantz PM-KI Pearl
    McIntosh MA5200
    Moon 340i
    NAD Masters M3
    NAD Silverline S300
    Onkyo a9000r
    Plinius 9200
    Primare i30
    Primare i32
    YAMAHA A-S2100?


    Effektforsterkere:

    Eximus
    NAD C275BEE
    NAD Masters M22
    Nord One NC502
    Parasound Halo A23
    XTZ Edge A2-300/400
    ADCOM GFA 555?
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    239
    Antall liker
    183
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem Devialet - har det meste om du liker det….
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Angående XTZ - leste denne artikkelen i HiFi Choice Vis vedlegget 803260 nå i morges. Verdt å tenke litt på…
    Svenske Hifi & Musik testet også nye generasjon XTZ amp, spesielt den største mener jeg er et regelrett røverkjøp, det samme om deres analoge forgjenger. Hadde Hifiklubben solgt dette ville nye salgsrekorder blitt satt - koster ikke mer en «billig-anlegg»
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.031
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Denon PMA-2000 serien er det mange av i Norge.
    Sony TA-F7/50/70/777ES er populære på grunn av uslåelig kvaliet.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    861
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    2
    Svenske Hifi & Musik testet også nye generasjon XTZ amp, spesielt den største mener jeg er et regelrett røverkjøp, det samme om deres analoge forgjenger. Hadde Hifiklubben solgt dette ville nye salgsrekorder blitt satt - koster ikke mer en «billig-anlegg»
    Hva gjør den siste til XTZ til et røverkjøp, mer spesifikt? Genuint nysgjerrig!

    Var ikke trådstarter ute etter produkter med minimum ti års fartstid?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva gjør den siste til XTZ til et røverkjøp, mer spesifikt? Genuint nysgjerrig!
    Deres forrige (analoge) forsterkere var så gode at de ikke ble tatt på alvor som følge av lav pris, de var virkelig gode og til laaangt over sin egen prisklasse.

    Samme vil jeg tro gjelder deres nye ICE forsterkere, men les de tester som det refereres til (over her) så ser du hva godt vante og erfarne hi-fi journalister som hører veldig mye mer enn vi andre har muligheter for og på svært forskjellige produkter - mene om siste generasjon XTZ forsterkere. Tro ikke jeg leser tester som om det var en fasit, men etter noen tiår med div. blader/journalister lærer man seg litt hva man kan se på som en god veiledning om et produkt - eller ikke.

    XTZ benytter dessuten innmat på sine høyttalere som koster vesentlig mer enn hva vesentlig dyrere konkurrenter ofte benytter seg av. Mannen bak (som ikke er blant oss lenger) var et geni innenfor "øvelsen" mye for pengene, hadde han solgt via en stor kjede ville XTZ trolig vært markedsleder med stor margin.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    4.269
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Karan KA-I 180 er også en brukbar integrert hvis en sånn en skulle dukke opp.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Denon PMA-2000 serien er det mange av i Norge.
    Sony TA-F7/50/70/777ES er populære på grunn av uslåelig kvaliet.
    Nyter fortsatt, etter minst 15 år, mer eller mindre daglig lyden fra min PMA-2000ae😊
    Har hatt PMA-20XX på listen tidligere, men over tid har jeg blitt litt usikker om den er i overkant massiv rent fysisk da kjøp av eventuell ny tvbenk fort byr på problemer med nesten 50cm i dybde :unsure:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.534
    Antall liker
    9.592
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Consonance ref 150 som ligger på torget her er en MEGET god forsterker.. Den står på min liste som kandidat om MI settet selges. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    9.224
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Consonance ref 150 som ligger på torget her er en MEGET god forsterker.. Den står på min liste som kandidat om MI settet selges. :)
    Ja kikket litt på den for noen år siden da bruktprisene lå på 5-6.000 for den forsterkeren, så tror det blir noe mer mainstream..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.534
    Antall liker
    9.592
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja kikket litt på den for noen år siden da bruktprisene lå på 5-6.000 for den forsterkeren, så tror det blir noe mer mainstream..
    Tror jeg solgte den jeg hadde for 7500 eller noe for et par år siden.. Vis du vil teste litt så ligger det en annen modell fra consonance på finn til 4000kr.. Den modellen har jeg mange timer med og har en kompis som enda bruker den etter maaaaange år.. :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.031
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Er kanskje for gamle, og de har kansje litt høy pris da de har gått opp.
    Accuphase E-405, meget pen og har god lyd.
    Sansui alpha-907DR, Har hatt den selv og angrer på at jeg solgte den. Ekstrem byggekvalitet og lav varmeutvikling som gjør at den holder lenge.
    Tar ogsa med Sansui med nydelig tre pynt av samme klasse som finnes på kun de dyreste Accuphase forforsterkerne i dag; Au 1111 Mos Vintage.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn