Det Kimber angir som «generic 14awg» har en loopinduktans i nærheten av 1,7 µH (jf. en impedans på 220m Ohm ved 20k Hz). En generisk 14awg kabel har en loopmotstand pr meter på ca 16,5m Ohm. 1,7 µH i loop induktans begynner å bli dominant over seriemotstanden ved ca 1k Hz, dvs at serieimpedansen skal være omtrent flat opp mot 1k Hz og stige induktivt over dette. Med en diameter på 1,6 mm begynner skinneffekten så smått å virke over ca 6k5 Hz (ved 6k5 Hz er skinndybden = halve diameteren).
Jeg har en kveil på ca 20 meter RKUB 4mm2 (~AWG11), denne:
www.clasohlson.com
Den måler en loopinduktans på 12 µH. Dette er nær nedre grense for LCR-meteret mitt, men målingen er stabil og repeterbar. Jeg har også kontrollmålt noen spoler i området 100 µH, også med stabile målinger og innenfor toleranse spennet til spolene. Så jeg antar at 12 µH for RKUB er representativt og i riktig nabolag. 12 µH over ca 20 meter er ca 0,6 µH pr meter, dvs nær en tredjedel av det Kimber bruker som «generic 14awg». En loopinduktans på 0,6 µH pr meter gir en impedans ved 20k på omtrent 75m Ohm pr meter inkludert en DC motstand på 8m ohm pr meter. En «generisk» 4 mm2 kabel har en diameter på ca 2,3 mm og skinneffekten begynner å gjøre seg gjeldende over ca 3k Hz (der skinndybden er 1,19 mm)
Grafen under viser en simulering av loop-motstanden per meter i de tre tilfellene. Simuleringene er uten skinneffekt (siden det er litt ekstra dillete):
Vis vedlegget 855049
Loop impedansen er på y-aksen fra 2m ohm til 200m ohm. Frekvens på x-aksen fra 20Hz til 20k Hz. Rød er Kimer TC12 med en loopmotstand på 4m Ohm og loopinduktans på 0,09 µH. Blå er RKUB 4mm2 med loopmotstand på 8m ohm og loopinduktans på 0,6 µH. Grønn er «generic 14awg» med loop motstand på 16m ohm og loopinduktans på 17µH.
Så hva har ledningenes økende loopimpedans vs frekvens å si ? Som alltid - det kommer an på - men ta gjerne hensyn til at de fleste dynamiske høyttalere har en udempet induktans i diskanten på la oss si 50 µH. For en elektrostathøyttaler som i hovedsak kan være en kapasitiv last ved HF så blir det annerledes. Foruten hvor bra hørsel en har opp mot 20k Hz. Se også Asbjørn sin eminente tråd :
Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?
mvh
KJ