Hvilke kabler bruker kabelskeptikerne?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

parafinoksen

Gjest
    Bruker også Klotz.
    De er ekstremt fleksible, og passer perfekt for et system med 20 kanaler med tilhørende kilder.
    Høyttalerne får fôr gjennom Van damme, laget av @Hb 52 i tilmålte lengder.
    Surround og atmos aner jeg ikke hva jeg bruker😂
    Fleksible/bøyelige/myke kabler er veldig fint, også liker jeg at spesielt høyttalerkablene og strømkablene har en litt kraftig kappe. Sånne pyntestrømper (som vel egentlig er ment som kabelsamlere?) synes jeg er noe herk. De gjør kablene stivere, glattere og blir fortere støvete. (Også synes jeg det er litt harry å pynte kabler 🤫)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.469
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At det finnes dårlige kabler og bedritent håndtverk er det ingen tvil om, dog - gitt at elektronikken gjør det den skal gjøre, slipper man unna med det meste på slike korte lengder.... gitt at man ikke tror det bor noen små grønne inni ledningene, som forandrer å bitmønstret...

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.219
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skyld: Jeg vet hvor den optiske kabelen jeg bruker kommer fra, og USB-kabelen er den som fulgte med RME-lydkortet. Men det er egentlig ikke relevant. Enten er slike greier på spec eller så er de det ikke. Unngå boutique.

(Enda et skremmeord: USB-kabel.)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.745
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere i HiFi-historien var en kabelskeptiker en som hevdet at det ikke er forskjell på hvilke kabler man bruker.
    Det virker som det nå er mange grader av det å være kabelskeptiker. (?)
    For meg framstår det som at det mer er prissetting folk er skeptisk til.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.469
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig nokså utrolig at det fortsatt er så mange som ikke klarer å ta inn over seg at det er kabelens konstruksjon og ikke navnet på produsent eller kabel som egentlig betyr noe... Belden, Klotz og flere lager mange forskjellige kabler til forskjellige formål, så å henge seg opp i at det og det merket er bedre enn annet er et feilspor. RG-normerte coaxkabler skal feks følge en spesifikasjon uavhengig av produsent, dvs kabler fra forskjellige produsenter skal være teknisk identiske, slik at når noen påstår at RG59 fra en produsent låter forskjellig fra en annen, blir dette bare søkt, - og enda verre siden coax stort sett brukes digitalt......

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.529
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere i HiFi-historien var en kabelskeptiker en som hevdet at det ikke er forskjell på hvilke kabler man bruker.
    Det virker som det nå er mange grader av det å være kabelskeptiker. (?)
    For meg framstår det som at det mer er prissetting folk er skeptisk til.
    Er vel helt enig i det, forskjellen på kabler står ikke i stil til pris.
    Hvorfor bruke gastronomiske summer på noe som gir så og si ingen effekt?
    Målbare bevis i rom er det jeg vil se. Mange påstår att de hører endring. Da er det også mulig å se dette i REW.
    Måling av kabelen er ikke av interesse for min del, det må være det som kommer ut av ht som har betydning.
    Min enkle og greie mening om dette.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tror mange som ikke prioriterer kabler til annet en å koble sammen heller velger bedre utstyr de faktisk opplever større endringer i lydbildet på.

det Som slår meg med spesielt kabler, er at der skal en kabel være perfekt for alle oppsett, uten å ta hensyn til komponentens egenskaper, bare det er dyrt nok. På meg fremstår dette underlig da den som hevder disse kablene utgjør en så stor forskjell, men når det hevdes at like egenskaper gir likt resultat andre steder i kjeden så steiles det…det henger ikke på greip rett og slett

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.942
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Til glede for nye lesere, som det het i Donald på 90-tallet når de ikke klarte å fylle bladet med nye historier:

P

parafinoksen

Gjest
    Til glede for nye lesere, som det het i Donald på 90-tallet når de ikke klarte å fylle bladet med nye historier:

Det blogginnlegget av professor Sverre Holm er bare så edruelig og klart.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.649
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist jeg startet en tråd for troene, blei den slettet pga det ikke var lov å utelukke brukere. Er det lov nå?
    Nei, ikke utelukking men tråden spør egentlig bare om tips til hva de som ikke tror på "hiend" kabler bruker. Du må gjerne komme med tips til det dersom du føler at du har tips og kanskje tilogmed er i målgruppen? Les gjerne innlegg 1 og 2 fra TS for å få forståelse av hva som er ønsket.

På HT siden har jeg personlig gått fra Siltech kabler over til Zucable og nå bruker metervare fra elektroimportøren. 4*2.5mm2. pfxp

EDIT:
    Jeg kjøpte nexans sin versjon. 10kr rimeligere også

Gjør det meste riktig og føles tunge nok også. Tok tilogmed bryderiet med å få på en pyntestrømpe :)

Sist redigert:

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    631

Fantastisk klar artikkelserie (det er 2 deler) som fortjener å trekkes frem i lyset igjen. Men det går dessverre ikke inn til dem som trenger det mest!

L

larsmartin

Gjest
    Fantastisk klar artikkelserie (det er 2 deler) som fortjener å trekkes frem i lyset igjen. Men det går dessverre ikke inn til dem som trenger det mest!
    Bare så det er sagt bruker Sverre Holm høreapparat og har aldri lyttet. Hans vinkling er kun vitenskaplige, han forteller og mange parameter har betydning. Har snakket personlig med han.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Billigkabler fra Biltema og clas ohlson er nok så som så, proffkabler er ett bedre valg generelt sett....Benytter selv høyttaler kabler fra Van damm og Klotz samt signal fra Benchmark og Bluejeans(coax). Hørbare og målbar forskjell på kabler helt klart, sjekk denne...Star-quad microphone cable demonstration. on Vimeo.

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.996
    Amir har jo testet en del "dyre" kabler mot noname & lakris osv

klikk på Audio Electronics og søk på cable

Ganske entydige resultater, synes jeg. Så kan man handle ut i fra det - eller ikke.

Jeg bruker heller penger og tid på andre ting, mtp å få bedre lydkvalitet i heimen.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    I forhold til vanlig billigkabler fra Biltema og clas ohlson er dette bedre valg og evt. hørbart?

HIGH CURRENT BRAIDED LOUDSPEAKER CABLE
    • 24 strands of 19.5 AWG OFE / 102% IACS.
    • Aggregate combination of 12, 19.5AWG strands≈8AWG per +/- leg.
    • Teflon insulation. White/Clear
    • LOW series induction design: 0.09 uH / meter

12tc_chart.png

2

2xJ

Gjest
    Klotz og Neutrik her, og så har jeg noen skikkelig gamle AudioQuest Dragon HT kabler her, som ligger til skrekk og advarsel...

Kanskje jeg må bygge noen solide kabelbukker til dem og ??

P

parafinoksen

Gjest
    Det som er synd her, er at TS spurte om ulike alternativer i kategorien fornuftige, gode og moderat prisede kabler som gjør jobben sin. Verken mer eller mindre. Merkelig at det skulle utløse ragnarok. Vanligvis er det forbeholdt trådene der TS påstår at kablene gjør «vann til vin», er det ikke det?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    284
    Det som er synd her, er at TS spurte om ulike alternativer i kategorien fornuftige, gode og moderat prisede kabler som gjør jobben sin. Verken mer eller mindre. Merkelig at det skulle utløse ragnarok. Vanligvis er det forbeholdt trådene der TS påstår at kablene gjør «vann til vin», er det ikke det?
    Ja, jeg la vekt på at selve utgangspunktet var et objektivist-perspektiv, nettopp for å ikke vekke ormebolet. Når det er sagt, så er jeg ikke fan av å utelukke noen fra noe som helst. Det pleier å gå seg til. Litt moro skal man ha. Som sagt, selvsensur og sunn fornuft pleier å gjøre susen!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.219
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På norsk blir vel det
    Sunn fornuft er ikke særlig sunt!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Cd drev til dac: cardas digital coax billigste versjon siden jeg allerede eier den.
    Dac til pre: cardas mikrofonkabel rca.
    Platespiller til riaa: van den hul tonearm kabel, billigste.
    Riaa til pre: pulse studio xlr
    Pre til delefilter og delefilter til poweramper: pulse studio xlr.
    Alle 4 sett høytalerkabler: peavey speakon, var det den lokale proff sjappa hadde inne.
    Rca fra pre til subamp: van damme HB versjon rca.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    I forhold til vanlig billigkabler fra Biltema og clas ohlson er dette bedre valg og evt. hørbart?

HIGH CURRENT BRAIDED LOUDSPEAKER CABLE
    • 24 strands of 19.5 AWG OFE / 102% IACS.
    • Aggregate combination of 12, 19.5AWG strands≈8AWG per +/- leg.
    • Teflon insulation. White/Clear
    • LOW series induction design: 0.09 uH / meter

Vis vedlegget 854997
    Det Kimber angir som «generic 14awg» har en loopinduktans i nærheten av 1,7 µH (jf. en impedans på 220m Ohm ved 20k Hz). En generisk 14awg kabel har en loopmotstand pr meter på ca 16,5m Ohm. 1,7 µH i loop induktans begynner å bli dominant over seriemotstanden ved ca 1k Hz, dvs at serieimpedansen skal være omtrent flat opp mot 1k Hz og stige induktivt over dette. Med en diameter på 1,6 mm begynner skinneffekten så smått å virke over ca 6k5 Hz (ved 6k5 Hz er skinndybden = halve diameteren).

Jeg har en kveil på ca 20 meter RKUB 4mm2 (~AWG11), denne:

Den måler en loopinduktans på 12 µH. Dette er nær nedre grense for LCR-meteret mitt, men målingen er stabil og repeterbar. Jeg har også kontrollmålt noen spoler i området 100 µH, også med stabile målinger og innenfor toleranse spennet til spolene. Så jeg antar at 12 µH for RKUB er representativt og i riktig nabolag. 12 µH over ca 20 meter er ca 0,6 µH pr meter, dvs nær en tredjedel av det Kimber bruker som «generic 14awg». En loopinduktans på 0,6 µH pr meter gir en impedans ved 20k på omtrent 75m Ohm pr meter inkludert en DC motstand på 8m ohm pr meter. En «generisk» 4 mm2 kabel har en diameter på ca 2,3 mm og skinneffekten begynner å gjøre seg gjeldende over ca 3k Hz (der skinndybden er 1,19 mm)

Grafen under viser en simulering av loop-motstanden per meter i de tre tilfellene. Simuleringene er uten skinneffekt (siden det er litt ekstra dillete):
    1664901772624.png

Loop impedansen er på y-aksen fra 2m ohm til 200m ohm. Frekvens på x-aksen fra 20Hz til 20k Hz. Rød er Kimer TC12 med en loopmotstand på 4m Ohm og loopinduktans på 0,09 µH. Blå er RKUB 4mm2 med loopmotstand på 8m ohm og loopinduktans på 0,6 µH. Grønn er «generic 14awg» med loop motstand på 16m ohm og loopinduktans på 17µH.

Så hva har ledningenes økende loopimpedans vs frekvens å si ? Som alltid - det kommer an på - men ta gjerne hensyn til at de fleste dynamiske høyttalere har en udempet induktans i diskanten på la oss si 50 µH. For en elektrostathøyttaler som i hovedsak kan være en kapasitiv last ved HF så blir det annerledes. Foruten hvor bra hørsel en har opp mot 20k Hz. Se også Asbjørn sin eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

mvh
    KJ

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.384
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her går det mest i Klotz og Mogami. Så har jeg selvsagt noen dyrere synder fra gamle dager liggende…
    19BCD46A-1346-417B-B6D8-4E296EA2AF82.jpeg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.224
    Torget vurderinger
    2
    Kabelrealisten i meg har valgt dette:
    Høyttaler: Kimber Kwik12 3.3mm2 installasjonskabel.

Interconnect: Balansert Canare StarQuad med Neutric plugger

Datanettverk: Noe CAT ? greier fra Chlas Olsson

Vinylkilde: Original Van den Hul 501 som fulgte med spiller fikk dårlig kontakt I DIN pluggen, så en Nordost Heimdal !!!! kjøpt i et svakt øyeblikk for 1200kr/ halv pris på OHC vårpuls i 2013 gjør nytten nå.Tåpelig stiv men lang nok til å få en fin kveil så det går bra allikevel . pen farge. Kabelens elektriske parametre har minimal betydning da jeg bruker MC pickup. Skjermingen er tydeligvis god da støy er under -80dB

Optisk Toslink: Supra ZAC
    Digital :AES/EBU/XLR . Kjøpt rimelig fra Lydstudio/musiker forretning, merke Cordial?

Strømkabeler: Supra LoRad 2.5mm2

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.676
    Sted
    Østfold
    8-leder klotz sammen med speakon 8-pol er perfekt til aktiv deling. Litt vanskelig å finne plugger til 24-pols kabel. Dessuten tror jeg 12-veis er litt unødvendig.

• Trist
    Reaksjoner: 2xJ
    2

2xJ

Gjest
    8-leder klotz sammen med speakon 8-pol er perfekt til aktiv deling. Litt vanskelig å finne plugger til 24-pols kabel. Dessuten tror jeg 12-veis er litt unødvendig.
    Og jeg som har kjøpt to kabler til hver side i mitt MULTIveis oppsett .... :ROFLMAO:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.092
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker på høyttalerne Silspeak som jeg kjøpte brukte, trengte noen lengre kabler - fikk disse til meget god pris 2x3m
    RCA-kabler går det i Van Damme. USB-kabler - har ikke peil, noe billig fra elkjøp. Strømkabel - xtz og noen Supra, ellers det som fulgte med i pakken.

P

parafinoksen

Gjest
    Jeg som er flasket opp på el-gitar, må selvsagt ha samme RCA-kabler som gitarkabel, nemlig Sommer Spirit XXL:

1664913477420.png

Jeg lodder sjøl til vanlig, men akkurat RCA-kablene (med Neutrik-plugger) bestilte jeg fra en kar her i Polen. Et par hundre kroner med arbeid, materialer og porto for 2 x 1 m 😺

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.164
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    For å være seriøs.
    Kimber 8tc høyttalerkabler
    Zu audio signalkabel, bare en. Resten hjemmelagd sølvkabel med bomullsstrømpe.
    To digitalkabler, Nordstrand type fake og Zu audio

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det Kimber angir som «generic 14awg» har en loopinduktans i nærheten av 1,7 µH (jf. en impedans på 220m Ohm ved 20k Hz). En generisk 14awg kabel har en loopmotstand pr meter på ca 16,5m Ohm. 1,7 µH i loop induktans begynner å bli dominant over seriemotstanden ved ca 1k Hz, dvs at serieimpedansen skal være omtrent flat opp mot 1k Hz og stige induktivt over dette. Med en diameter på 1,6 mm begynner skinneffekten så smått å virke over ca 6k5 Hz (ved 6k5 Hz er skinndybden = halve diameteren).

Jeg har en kveil på ca 20 meter RKUB 4mm2 (~AWG11), denne:

Den måler en loopinduktans på 12 µH. Dette er nær nedre grense for LCR-meteret mitt, men målingen er stabil og repeterbar. Jeg har også kontrollmålt noen spoler i området 100 µH, også med stabile målinger og innenfor toleranse spennet til spolene. Så jeg antar at 12 µH for RKUB er representativt og i riktig nabolag. 12 µH over ca 20 meter er ca 0,6 µH pr meter, dvs nær en tredjedel av det Kimber bruker som «generic 14awg». En loopinduktans på 0,6 µH pr meter gir en impedans ved 20k på omtrent 75m Ohm pr meter inkludert en DC motstand på 8m ohm pr meter. En «generisk» 4 mm2 kabel har en diameter på ca 2,3 mm og skinneffekten begynner å gjøre seg gjeldende over ca 3k Hz (der skinndybden er 1,19 mm)

Grafen under viser en simulering av loop-motstanden per meter i de tre tilfellene. Simuleringene er uten skinneffekt (siden det er litt ekstra dillete):
    Vis vedlegget 855049
    Loop impedansen er på y-aksen fra 2m ohm til 200m ohm. Frekvens på x-aksen fra 20Hz til 20k Hz. Rød er Kimer TC12 med en loopmotstand på 4m Ohm og loopinduktans på 0,09 µH. Blå er RKUB 4mm2 med loopmotstand på 8m ohm og loopinduktans på 0,6 µH. Grønn er «generic 14awg» med loop motstand på 16m ohm og loopinduktans på 17µH.

Så hva har ledningenes økende loopimpedans vs frekvens å si ? Som alltid - det kommer an på - men ta gjerne hensyn til at de fleste dynamiske høyttalere har en udempet induktans i diskanten på la oss si 50 µH. For en elektrostathøyttaler som i hovedsak kan være en kapasitiv last ved HF så blir det annerledes. Foruten hvor bra hørsel en har opp mot 20k Hz. Se også Asbjørn sin eminente tråd : Hvilke egenskaper må apparatene ha for å "avsløre" forskjeller mellom kabler?

mvh
    KJ
    Takk for svar KJ, fint forklart. :cool:

Husker ikke i farta, men kan magnetisme påvirke høyttalerkabler slik Benchmark forklarer i denne video'n på signalkabler ...Star-quad microphone cable demonstration. on Vimeo....og kan det ha tilsvarende påvirkning fra en magnetspole i ett høyttalerelement?

• Liker
    Reaksjoner: KJ

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.056
    Bruker Van Damme Blue Series høyttalerkabel i 6mm2 og 4mm2 med Neutrik Speakon
    De er forholdsvis billig i forhold til hva du får. De er smidige, enkle å terminere.
    På signal bruker jeg Van Damme Tour Grade Classic XKE med Neutrik XLR.

Funker bra. Alt er terminert sjøl for å spare penger.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bare tre fagbrev som i stor grad omhandler kabler og kabelføring, har derfor lov å velge kabler fra Biltema.
    Evt. å velge annet skrot jeg finner nyttig fra jobb.
    XLR kabler er helt vanlige mic kabler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn