Hvilke tre instrumenter kan du klare deg for uten?

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Finnes det god musikk hvor theremin utgjør en viktig bestanddel? Noen som vet?

Jeg har dessuten spilt i band der keyboardisten brukte theremin i tillegg til andre analogsynther. Det var alltid en suksess live da det ser ganske kult ut på scenen. Må huske å slå av lyden når den ikke er i bruk, ellers lager den lyd bare man er i nærheten av den.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.086
Sted
Trondheim
Instrumenter må brukes riktig! Riktig instrumentasjon kan være alpha og omega i noen sammenhenger - Rimsky-Korsakov og Ravel var mestre i dette faget. Noen instrumenter passer rett og slett ikke inn i en del settinger, mens de lyder strålende i andre. Ta sekkepipe f.eks. Når du opplever "the lone piper" ved solnedgang på Inverness castle er det få ting som lyder mer riktig enn en sekkepipe. Eller sekkepipen i "Mull of Kintyre" med Paul McCartney og "sekkepipesoloen" i "Keep your distance" med Richard Thompson lyder bare helt riktig.
Jeg liker sekkepipe veldig godt. Og hardingfele.

Og theremin - har dere hørt André Jolivets konsert for Ondes martenot og orkester? (Ondes martenot er en variant av theremin)

Hvilke instrumenter liker jeg ikke? Ingen (tror jeg), forutsatt at de brukes fornuftig.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.086
Sted
Trondheim
Det ondeste instrumentet er ukulele. Det forundrer meg at ingen har nevnt det. Det nærmer seg sommer, og da finner radiostasjonene fram slike enerverende venstrehåndslåter fiffet opp med ukukelekomp. Espen Lind har en slik låt der han også kliner til med tuba for å ytterligere prøve å kamuflere slett låtskriving.
Så du liker ikke et av favorittinstrumentene til George Harrison og John Lennon? Hver sin smak. Selv synes jeg ukulele er sjarmerende.

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.302
Det ondeste instrumentet er ukulele. Det forundrer meg at ingen har nevnt det. Det nærmer seg sommer, og da finner radiostasjonene fram slike enerverende venstrehåndslåter fiffet opp med ukukelekomp. Espen Lind har en slik låt der han også kliner til med tuba for å ytterligere prøve å kamuflere slett låtskriving.
Så du liker ikke et av favorittinstrumentene til George Harrison og John Lennon? Hver sin smak. Selv synes jeg ukulele er sjarmerende.
Beatles på ukulele. Funker greit det.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Snål tråd med merkelig grunnholdning. Selv om jeg skjønner en spøk.

Personlig klarer jeg meg fint uten el-gitar, bass og trommer. Da blir det mye fin musikk, ikke sant?

Sekkepipe og hardingfele vurderer jeg seriøst å skaffe meg. Munnharpe har jeg hatt i hus, finner den bare ikke igjen etter siste flytting.

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Sekkepipe er fett som faen – helst i flertall – og kjør på med munnharpe!

…men sånn i hverdagen klarer jeg meg likevel stort sett godt uten.

mvh e

T

TT.

Gjest
Snål tråd med merkelig grunnholdning. Selv om jeg skjønner en spøk.

Personlig klarer jeg meg fint uten el-gitar, bass og trommer. Da blir det mye fin musikk, ikke sant?

Sekkepipe og hardingfele vurderer jeg seriøst å skaffe meg. Munnharpe har jeg hatt i hus, finner den bare ikke igjen etter siste flytting.
Snål kommentar spør du meg. Du får komme med rapport når du har fått sekkepipe og hardingfele i hus. Seriøst

L

lasse5214

Gjest
Jeg missliker ingen instrumenter, sett at dyktige personer trakterer disse.
Noen bruker mange år på å bli gode på trekkspill, munnspill osv.
De legger hele sin sjel i dette og er seriøse musikere.
Mvh
Lasse :)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.665

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.088
Alle disse burde ellers samles inn og deporteres til Bjørnøya.

Du tenker da selvfølgelig i sjøen på utsiden av Bjørnøya?
Jeg vil jo faen ikke ha dette her rekendes rundt på land eller stående i dypfryst tilstand, i veien, når jeg skal leke med speilreflekskamera på Bjørnøya.

Ellersmessig hører blåserrekker djevelen til, men Miles Davis, Nils Petter Molvær og Mathias Eik alene hver for seg kan låte fett.
Som de fleste andrekan jeg klare meg godt uten skrekkepipe og skrekkspell.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim

Theremin egner seg for fjas, ja :)

Jeg har dessuten spilt i band der keyboardisten brukte theremin i tillegg til andre analogsynther. Det var alltid en suksess live da det ser ganske kult ut på scenen. Må huske å slå av lyden når den ikke er i bruk, ellers lager den lyd bare man er i nærheten av den.
Captain "alt han tok i ble til gull" Beefheart gjelder ikke :)

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Beatles på ukulele. Funker greit det.
Jeg gir meg! Jeg liker ukulele likevel. Dette var jo mange nauteiske mil unna ukulelebruken jeg beskrev, så det bekrefter det flere allerede har nevnt; det kommer an på hvordan instrumentet blir brukt.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.394
Sted
Saksvik - Trøndelag
Theremin egner seg for fjas, ja :)

Captain "alt han tok i ble til gull" Beefheart gjelder ikke :)
Han klarte sg tydeligvis fint uten thereminen selv. Litt uling i mikrofonen på slutten av låta gjør samme nytten:

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
Ja, se der. Er det med Ry Cooder (gitaristen med fjær i hatten)?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg klarer meg fint uten følgende:

Blåsere
strykere
slagverk
strengeinstrumenter
alt med tangenter
vokalister
alt man trekker i, blåser i og generelt alt som lager lyd.

Stillhet foretrekkes fremfor det meste.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.776
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Accordion,- Whats wrong with that?!
[video=youtube;iXB-8v5g5LI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iXB-8v5g5LI[/video]

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Jeg er enig med de som mener at ethvert instrument har sin berettigelse i den rette sammenhengen. Jeg sliter imidlertid litt med et av de instrumentene som brukes mest til folkemusikk, nemlig hardingfele og likedan munnharpe. Dette har imidlertid sikkert ikke med instrumentene i seg selv å gjøre, men med min musikksmak.
Sliter også med hardingfele, selv om jeg av og til hører på folkemusikk.
Ellers skygger jeg unna alt av ".... med symfoniorkester". En djevelsk mote. Klassisk musikk derimot.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Hør på Nils Økland's Reiseslått (til Hans Brimi) så er det ikke lett å mislike hardingsfele.

Min holdning til trådtemaet er fremdeles å ikke diskvalifisere noen instrumenter. Det er kun jeg som taper på det.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.407
Torget vurderinger
12
Det er større glede i å finne noe man liker enn noe man hater. Jeg er vel ikke spesielt interessert i danseband, men det får meg da ikke til å hate gitarer, saksofoner, trommer, bass eler keyboard. Nei gudbedre ;).

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Hør på Dino Saluzzi , og vips du liker trekkspill !
eller Azure (Terje Gewelt bass, Staffan Willima-Olsson gitar, Alfred Janson trekkspill).
eller Mare Nostrum (Paolo Fresu trompet, Richard Galliano trekkspill, Jan Lundgren piano).

Fin musikk i sene sommerkvelder.

T

TT.

Gjest
Denne kan jeg HELT klart klare meg forruten

Husk å SKRU OPP VOLUMET!!!

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.776
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kan ikke skjønne annet enn at det finnes mye som er verre å høre
(og se).

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.392
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Henger meg på de som allerede har nevnt sax. Jeg liker rett og slett ikke lyden av sax, og eneste låta jeg kommer på hvor det (i mine ører) låter tålelig ok, så er det i Last Night Of The World fra Miss Saigon.

Lyden av Hardingfele er heller ikke noe favorittlyd, men av respekt for de som liker folkemusikk, så hadde nok det vært en fattigere sjangre uten den. Sekkepipe og to-rader er heller ingen favoritter, men så lite brukt innenfor "min" musikk at det ikke er noe "tema".

Men - ser noen har nevnt Steel Guitar. Hva med Gilmour´s bruk av Steel/Slide Guitar (hva er forskjell på Steel og Slide i så fall?) på f.eks Breathe, Greate Gig In The Sky og High Hopes?
Og blåsere? Lytt f.eks til Brian Setzer´s Orchestra og/eller DP´s Wring That Neck fra Live at the Royal Albert Hall. Fullt "øs" med blåserekke er helt herlig!:)

Cello er også nevnt av noen:confused: I mine ører et av de mest vel-lydende instrumenter av alle.

G

Gjestemedlem

Gjest
Går ikke an å ikke like saksofon med mindre man mangler noen kritiske kromosompar.

Charlie Parker (alt. sax),
Herbie Williams (tromp.), Rollins Griffith (Piano), Jimmy Woode (bass), Marquis Foster (drums)
Dec. 1953

Charlie Parker hadde ikke vært det samme med banjo.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
245
Sted
Skodje
Torget vurderinger
4
Jeg synes mye har blitt sagt her, men for å understreke mitt synspunkt.
Det er vel først og fremst musikeren i enden av instrumentet som bestemmer om det låter bra eller dårlig.
Sekkepipe og blokkfløyte er hederlige unntak, sammen med kam. Kam er ikke pent å høre på. Kam er konstruert for å gre håret med. :)
Selv har jeg ikke hår lengre, så for min del utgår kam i sin helhet.

mvh
stingrayV

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Kam skjeer og sag kommer det bare ulyder fra, og er vel strengt tatt ikke musikkinstrumenter heller.

Topp Bunn