Hvilke verdier på motstand

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Er på utkikk etter en 22 k motstand, men er usikker på hvilken jeg skal velge.

    2w 1w , 600mw?! Bedre å var safe og gå for en med høyest mulig w? Finner ingen datasheet🙈
    400v
    R68 på bildet

    IMG_0878.png
    IMG_0879.png
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.462
    Antall liker
    12.065
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uten å se resten av skjema, og med de verdiene er det vel en 1/4 W originalt... om det er plass på kortet kan du jo gjerne ta en 1/2W, uten at det har noen betydning.. selges vel av alle leverandører...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye spenning skal til før effekttapet i mostanden begynner å bli noen sak?

    Spenningsfallet over motstanden (R68) er Vbe på transistoren, dvs ca 0,5-0,7V.

    Mvh
    KJ
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Hvor mye spenning skal til før effekttapet i mostanden begynner å bli noen sak?

    Spenningsfallet over motstanden (R68) er Vbe på transistoren, dvs ca 0,5-0,7V.

    Mvh
    KJ
    Bremsen fungerer dårlig på platespilleren og den motstanden har halvparten av verdi, jeg håper det bedrer seg om den skiftes ?

    har flere motstander andre steder i kretsene som har små avvik, hvor store avvik er akseptert ? Eks en på 33k viser 32.68 er det innafor ?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    3.094
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er på utkikk etter en 22 k motstand, men er usikker på hvilken jeg skal velge.

    2w 1w , 600mw?! Bedre å var safe og gå for en med høyest mulig w? Finner ingen datasheet🙈

    R68 på bildet

    Vis vedlegget 1012214
    Klarer du få tak manual BOM ? står alltid der
    Spenning forsyningen vil si litt om dimesjonering
    Med feks 50 v vil dt gå 1, 5 mA og 100 v -3mA


    p er u x i er 0,3 w for 100 v

    Om trent lig ,, Safe margin 0,6 / 1 w
    Ofte av slører størrelsen hva den tåler i effekt ,, sjekk rs components for spec
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Klarer du få tak manual BOM ? står alltid der
    Spenning forsyningen vil si litt om dimesjonering
    Med feks 50 v vil dt gå 1, 5 mA og 100 v -3mA


    p er u x i er 0,3 w for 100 v

    Om trent lig ,, Safe margin 0,6 / 1 w
    Ofte av slører størrelsen hva den tåler i effekt ,, sjekk rs components for spec
    Tror det går 152 volt der ? Mulig jeg surrer
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Bremsen fungerer dårlig på platespilleren og den motstanden har halvparten av verdi, jeg håper det bedrer seg om den skiftes ?

    har flere motstander andre steder i kretsene som har små avvik, hvor store avvik er akseptert ? Eks en på 33k viser 32.68 er det innafor ?
    Spørsmålet mitt var retorisk. For å omsette 0,1W i 22k ohm blir spenningsfallet ca 46,9 V. 0,1W effekt i normal drift er rikelig margin ift en spec for 0,4W i motstanden. Dersom du ev skulle få 46,9Vbe over Q21 så er den «toast».

    Ang motstandsverdiene du måler må du også ha i mente presisjonen i måleinstrumentet, og unøyaktigheter i måleoppsetillingen. Som Aurora skriver så får du en del feilkilder når du måler en motstand i krets. Når du måler på R68 i kretsen så måler du også på BE over transistoren Q21 og hva som enn «terminerer» R67.

    32k68 ift en nominell verdi på 33k er et avvik på 1%, som er «innafor» i de fleste situasjoner, men i andre situasjoner kan det være «helt feil».

    Hva som ev kan forklare at bremsen på snurra ikke er helt i form skal jeg ikke fjerndiagnostisere. Hvilken snurre ?

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Spørsmålet mitt var retorisk. For å omsette 0,1W i 22k ohm blir spenningsfallet ca 46,9 V. 0,1W effekt i normal drift er rikelig margin ift en spec for 0,4W i motstanden. Dersom du ev skulle få 46,9Vbe over Q21 så er den «toast».

    Ang motstandsverdiene du måler må du også ha i mente presisjonen i måleinstrumentet, og unøyaktigheter i måleoppsetillingen. Som Aurora skriver så får du en del feilkilder når du måler en motstand i krets. Når du måler på R68 i kretsen så måler du også på BE over transistoren Q21 og hva som enn «terminerer» R67.

    32k68 ift en nominell verdi på 33k er et avvik på 1%, som er «innafor» i de fleste situasjoner, men i andre situasjoner kan det være «helt feil».

    Hva som ev kan forklare at bremsen på snurra ikke er helt i form skal jeg ikke fjerndiagnostisere. Hvilken snurre ?

    mvh
    KJ
    Sony ps 8750
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Er sikkert bortkastet tid å måle alle motstandene om målingene ikke er nøyaktige, hvordan måles slikt nøyaktig , må man fjerne hver motstand. Eller finnes det andre måter.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Jeg har hatt problemer med xtal som er det samme som quartz lock , fjernet en kondensator tidligere idag og den så ikke bra ut . Så tenker å skifte ut alle sammen. Kommer skkkert flere amatør spørsmål imorgen😆 takker for hjelpen fra dere .
    IMG_0869.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.029
    Antall liker
    7.280
    Sted
    Kongsberg
    Er sikkert bortkastet tid å måle alle motstandene om målingene ikke er nøyaktige, hvordan måles slikt nøyaktig , må man fjerne hver motstand. Eller finnes det andre måter.
    For å være sikker må du lodde løst ene beinet. Fornuftig å bare bytte alle kondensatorer når man først er i gang ja.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    IMG_0898.png

    Skal skifte ut spenningsregulator og pakningen mens jeg er i gang. Min er merket c1431-he21
    den versjonen finner jeg ingen steder. Har ha21 samme verdier ?
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    496
    Antall liker
    160
    Sted
    Undrumsdal
    Det der er en NPN transistor 2SC1431. Absolutt ingen grunn til å bytte den om den ikke er defekt.
    HA-21 er bare en dato/produksjonskode, har ingen betydning.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Er den transistoren defekt ? eller tenker du å skifte den bare for å se om det blir bedre ?

    I kretsskjemaet i service manualen er det angitt spenninger på mange målepunkter i kretsen. Første skanse for å lete etter ev feil er å sjekke at disse sepnningene er nigen lunde riktige. Det kan se ut som spenningen på emitter / ut av Q112/2SC1431 skal være 150V.

    mvh
    KJ
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Er den transistoren defekt ? eller tenker du å skifte den bare for å se om det blir bedre ?

    I kretsskjemaet i service manualen er det angitt spenninger på mange målepunkter i kretsen. Første skanse for å lete etter ev feil er å sjekke at disse sepnningene er nigen lunde riktige. Det kan se ut som spenningen på emitter / ut av Q112/2SC1431 skal være 150V.

    mvh
    KJ
    Jeg vet ikke om den er defekt men har og har lest på en del forum at disse skiftes ut. Skal bytte alle kondensatorer så tenkte den kunne byttes i samme slengen.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.793
    Antall liker
    1.552
    Sted
    Sætre
    Er den transistoren defekt ? eller tenker du å skifte den bare for å se om det blir bedre ?

    I kretsskjemaet i service manualen er det angitt spenninger på mange målepunkter i kretsen. Første skanse for å lete etter ev feil er å sjekke at disse sepnningene er nigen lunde riktige. Det kan se ut som spenningen på emitter / ut av Q112/2SC1431 skal være 150V.

    mvh
    KJ
    IMG_0897.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Bytte av elektrolyttkondensatorer etter 45 år er fornuftig pga. elde, uttrørking mm. Men det er også lurt å ikke gjøre flere endringer enn nødvendig, så introduserer du heller ikke flere nye poteniselle feil enn nødvendig. Dvs bytt elektrolyttkondensatorer, sett på spenning og kontroller at det ikke tar fyr, sjekk funksjoner (start, stopp, motor, arm, etc) sjekk deretter spenningene ift kretsskjemaet.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn