Bremsen fungerer dårlig på platespilleren og den motstanden har halvparten av verdi, jeg håper det bedrer seg om den skiftes ?Hvor mye spenning skal til før effekttapet i mostanden begynner å bli noen sak?
Spenningsfallet over motstanden (R68) er Vbe på transistoren, dvs ca 0,5-0,7V.
Mvh
KJ
Klarer du få tak manual BOM ? står alltid derEr på utkikk etter en 22 k motstand, men er usikker på hvilken jeg skal velge.
2w 1w , 600mw?! Bedre å var safe og gå for en med høyest mulig w? Finner ingen datasheet
R68 på bildet
Vis vedlegget 1012214
Tror det går 152 volt der ? Mulig jeg surrerKlarer du få tak manual BOM ? står alltid der
Spenning forsyningen vil si litt om dimesjonering
Med feks 50 v vil dt gå 1, 5 mA og 100 v -3mA
p er u x i er 0,3 w for 100 v
Om trent lig ,, Safe margin 0,6 / 1 w
Ofte av slører størrelsen hva den tåler i effekt ,, sjekk rs components for spec
Spørsmålet mitt var retorisk. For å omsette 0,1W i 22k ohm blir spenningsfallet ca 46,9 V. 0,1W effekt i normal drift er rikelig margin ift en spec for 0,4W i motstanden. Dersom du ev skulle få 46,9Vbe over Q21 så er den «toast».Bremsen fungerer dårlig på platespilleren og den motstanden har halvparten av verdi, jeg håper det bedrer seg om den skiftes ?
har flere motstander andre steder i kretsene som har små avvik, hvor store avvik er akseptert ? Eks en på 33k viser 32.68 er det innafor ?
Da er vi på 0,5w og bruker safe working 1 w eller det det er plass tilTror det går 152 volt der ? Mulig jeg surrer
Sony ps 8750Spørsmålet mitt var retorisk. For å omsette 0,1W i 22k ohm blir spenningsfallet ca 46,9 V. 0,1W effekt i normal drift er rikelig margin ift en spec for 0,4W i motstanden. Dersom du ev skulle få 46,9Vbe over Q21 så er den «toast».
Ang motstandsverdiene du måler må du også ha i mente presisjonen i måleinstrumentet, og unøyaktigheter i måleoppsetillingen. Som Aurora skriver så får du en del feilkilder når du måler en motstand i krets. Når du måler på R68 i kretsen så måler du også på BE over transistoren Q21 og hva som enn «terminerer» R67.
32k68 ift en nominell verdi på 33k er et avvik på 1%, som er «innafor» i de fleste situasjoner, men i andre situasjoner kan det være «helt feil».
Hva som ev kan forklare at bremsen på snurra ikke er helt i form skal jeg ikke fjerndiagnostisere. Hvilken snurre ?
mvh
KJ
Lest baklengs jeg
For å være sikker må du lodde løst ene beinet. Fornuftig å bare bytte alle kondensatorer når man først er i gang ja.Er sikkert bortkastet tid å måle alle motstandene om målingene ikke er nøyaktige, hvordan måles slikt nøyaktig , må man fjerne hver motstand. Eller finnes det andre måter.
Jeg vet ikke om den er defekt men har og har lest på en del forum at disse skiftes ut. Skal bytte alle kondensatorer så tenkte den kunne byttes i samme slengen.Er den transistoren defekt ? eller tenker du å skifte den bare for å se om det blir bedre ?
I kretsskjemaet i service manualen er det angitt spenninger på mange målepunkter i kretsen. Første skanse for å lete etter ev feil er å sjekke at disse sepnningene er nigen lunde riktige. Det kan se ut som spenningen på emitter / ut av Q112/2SC1431 skal være 150V.
mvh
KJ
Er den transistoren defekt ? eller tenker du å skifte den bare for å se om det blir bedre ?
I kretsskjemaet i service manualen er det angitt spenninger på mange målepunkter i kretsen. Første skanse for å lete etter ev feil er å sjekke at disse sepnningene er nigen lunde riktige. Det kan se ut som spenningen på emitter / ut av Q112/2SC1431 skal være 150V.
mvh
KJ