Juss og økonomi Hvilken bank har den beste nettbanken?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Er for tiden over på tvungen DNB løsning etter at de fjernet nettbanken til Sbanken, men det er visstnok bare midlertidig og jeg er uansett ikke så begeistret for DNB sin nettbank. Så hvem har en bra og funksjonell nettbank? Vil helst ha en løsning for dagligbank og sparing, men har vel kommet til den konklusjonen at de fleste sparebanker er alt for dyre og har dårlig utvalg på fond, og mangler mulighet for aksjekjøp. Så det blir sannsynligvis bare lønnskonto og betalings løsning som blir brukt.

Opprettet konto hos Bulder for ApplePay når DNB fjernet ApplePay men de hadde kun mobilbank og manglet endel tjenester som f.eks utenlandsbetaling. Utenlandsbetaling er vel på plass nå og med en ipad app på plass så ble det mye bedre en på en liten mobilskjerm. Siden jeg sannsynligvis dropper spareløsning så kan jeg kanskje leve med Bulder men da må det tas med kost på en ny ipad. Ellers er det vel OBOS, Nordea, Eika eller Sparebank 1 gruppen?

Noen som er veldig fornøyd med sin nettbank?

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2020
Antall liker
576
Sted
Aarhus
Har erfaring med DNB og Sbanken. DNBs nettbank er imo best i bruk. Sbanken har en kålete løsning. Bruker Curve for applepay, fungerer glimrende.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Min erfaring:
Handelsbanken er dårlig.
Sparebank1 er meget bra.
BN Bank er bra men er vel den samme som Sparebank 1 tror jeg... Hadde og Sbanken, men begynner å bli noen år siden nå. Hoppet av når DNB begynte oppkjøpet..
Hadde DNB noen år ifm et vel jeg er kasserer i. DNB var håpløs, men ble bedre, men er ikke der lenger.
Tror dog de fleste er ok så la dine behov for banketjester styre. Store forskjeller ute å går her - ja det er sant :)

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.828
Torget vurderinger
1
Hva som oppleves bra kommer nok i stor grad av hva bruken går ut på. Jeg har flere banker, men synes DnB er overlegen teknisk. God og oversiktlig nettbank privat, men komplisert nettbank bedrift som nok er pga mange muligheter som passer store bedrifter som oppleves uhensiktsmessig for oss med enkle forhold. Appen er den overlegen beste som jeg har forsøkt og baserer meg de på at appen alltid er pålogget og enkel overføring mellom kontoer (veldig viktig for oss som har minimalt med penger på brukskonto). Veldig enkelt aksjekjøp i DnB Spare der man faktisk ikke trenger å verifisere med annet enn FaceID selv om dette ikke har praktisk betydning (man bør jo ikke kjøpe å selge over en lav sko). Danske bank er håpløs både app og nettbank. Handelsbanken er hakket bedre, men appen plages av denne stadig innloggingen og ser gammeldags ut.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.604
For langsiktig sparing er det vanskelig å slå KLP sin nettbank. Den er så usedvanlig døll at man sjeldent til aldri kommer til å logge inn der, hvilket er det man egentlig er ute etter.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Nettopp åpnet fondskonto hos KLP for rentefond og tatt ut det jeg kan skattefritt fra ASK og opprettet ASK hos Kron (også bestilt flytting av fond, men det tar sin tid). Har også konto hos Nordnet men det meste det skal etter planen over til Kron da Nordnet er blitt relativt dyrt de siste årene (og de laserer stort sett bare nye produkter med høy risiko for å få folk til å "trade").

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er en av de som fremdeles sitter med mye igjen i DNB som jeg ikke orker å bli kvitt siden jeg også lurer på det samme som trådstarter.
Alle bankene ser ut til å ha enten ræva nettbank , eller være ekskluivt mobilbank. noe som jeg ikke er særlig glad for. Bulder på stor mobilflate er mulig, men det føles helt duplo å bruke den. Det er ekstremt lite "avanserte" verktøy der, og det er rett og slett en bank som er egnet for deg som egentlig ikke trenger bank, men som må ha en konto et sted.

DNB sin nettbank er teknisk sett helt ok, men brukerinterfacet blir gradvis dårligere for hver gang de gjør en endring. Heldigvis er de veldig trege med endringene sine, så det er fremdeles enkelte sider som gjør at det går an å se tydelig hvor mye penger man har på ulike kontoer og sånt, men de fleste sidene deres har nå et design som gjør at jeg ofte ender opp med å kopiere ut dataene til excel for å få de mer leselige, rett og slett fordi de har tatt en del forferdelige avgjørelser rent estetisk sett.

Sånt er ikke særlig kult, så jeg håper noen faktisk har noen gode forslag.

Obosbanken får mye skryt , men jeg har aldri hørt noen som er nøkterne nok til å fortelle meg _hva_ som er bra med den. Folk blir jo så begeistret for de rareste ting, så random folk som er "kjempefornøyde med banken" havner som oftest i samme kategori som de som er kjempefornøyde med forsikringsselskapet sitt, uten at de har hatt behov for å være i kontakt med dem eller hatt et eneste forsikringsoppgjør.
Så om noen kritiske sjeler der ute har faktiske erfaringer med obosbanken i reell bruk som nettbank, og kan fortelle meg hva som er bra og ikke bra med den (gjerne sammenlignet med andre banker), er jeg veldig interessert i å høre mer.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Jeg er en av de som fremdeles sitter med mye igjen i DNB som jeg ikke orker å bli kvitt siden jeg også lurer på det samme som trådstarter.
Alle bankene ser ut til å ha enten ræva nettbank , eller være ekskluivt mobilbank. noe som jeg ikke er særlig glad for. Bulder på stor mobilflate er mulig, men det føles helt duplo å bruke den. Det er ekstremt lite "avanserte" verktøy der, og det er rett og slett en bank som er egnet for deg som egentlig ikke trenger bank, men som må ha en konto et sted.

DNB sin nettbank er teknisk sett helt ok, men brukerinterfacet blir gradvis dårligere for hver gang de gjør en endring. Heldigvis er de veldig trege med endringene sine, så det er fremdeles enkelte sider som gjør at det går an å se tydelig hvor mye penger man har på ulike kontoer og sånt, men de fleste sidene deres har nå et design som gjør at jeg ofte ender opp med å kopiere ut dataene til excel for å få de mer leselige, rett og slett fordi de har tatt en del forferdelige avgjørelser rent estetisk sett.

Sånt er ikke særlig kult, så jeg håper noen faktisk har noen gode forslag.

Obosbanken får mye skryt , men jeg har aldri hørt noen som er nøkterne nok til å fortelle meg _hva_ som er bra med den. Folk blir jo så begeistret for de rareste ting, så random folk som er "kjempefornøyde med banken" havner som oftest i samme kategori som de som er kjempefornøyde med forsikringsselskapet sitt, uten at de har hatt behov for å være i kontakt med dem eller hatt et eneste forsikringsoppgjør.
Så om noen kritiske sjeler der ute har faktiske erfaringer med obosbanken i reell bruk som nettbank, og kan fortelle meg hva som er bra og ikke bra med den (gjerne sammenlignet med andre banker), er jeg veldig interessert i å høre mer.
Mener vi fikk info om at løsningen med å bruke DNBs nettbank for tidligere Sbanken kunder var midlertidig? Nettbanken til Sbanken forsvant reletivt fort etter vi fikk info så det kan vel også skje med tilgangen til DNBs nettbank.

Det virker på meg som om de prøver å kopiere Sparebanken Vest sin Bulder løsning. Men der Bulders kunder har oppsøkt denne løsningen så har Sbanken sine kunder blitt påtvunget dette. Som aksjonær i DNB må jeg si at dette er blitt utført på en ekstremt klønete måte (DNB har jo nettopp kvitteret seg med lederen som var ansvarlig, så kanskje det blir bedre?)

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
Jeg gikk til bulder, kan ikke si at jeg savner browserbasert nettbank

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.052
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er grådig. Jeg vil ha begge deler.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.825
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Mener vi fikk info om at løsningen med å bruke DNBs nettbank for tidligere Sbanken kunder var midlertidig? Nettbanken til Sbanken forsvant reletivt fort etter vi fikk info så det kan vel også skje med tilgangen til DNBs nettbank.

Det virker på meg som om de prøver å kopiere Sparebanken Vest sin Bulder løsning. Men der Bulders kunder har oppsøkt denne løsningen så har Sbanken sine kunder blitt påtvunget dette. Som aksjonær i DNB må jeg si at dette er blitt utført på en ekstremt klønete måte (DNB har jo nettopp kvitteret seg med lederen som var ansvarlig, så kanskje det blir bedre?)
Sbanken er såvidt jeg vet nå DNB, også teknisk, så det er nok ikke midlertidig. Så sbanken nettbank = dnb nettbank med litt andre farger.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
493
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har flyktet fra S-banken til Storebrand. Litt hjelpeløst brukergrensesnitt både i app og nettbank. Bra rente på høyrentekonto for tiden.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Sbanken er såvidt jeg vet nå DNB, også teknisk, så det er nok ikke midlertidig. Så sbanken nettbank = dnb nettbank med litt andre farger.
Mener vi fikk info om at dette kun var i en overgangperiode. DNB skiller mellom Sbanken kunder og DNB kunder, forskjellige tjenester tilgjengelig og hver kunde har fått info om hvor DNB mener de hører hjemme.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.825
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Mener vi fikk info om at dette kun var i en overgangperiode. DNB skiller mellom Sbanken kunder og DNB kunder, forskjellige tjenester tilgjengelig og hver kunde har fått info om hvor DNB mener de hører hjemme.
Hva ser du for deg skjer etter overgangsperioden da? Sbanken er nå "et konsept i DNB", på samme måte som andre kundekategorier/grupper, ala Sagakunde og hva det nå heter alt sammen. Så bare en kategorisering av en gruppe DNB-kunder.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Hva ser du for deg skjer etter overgangsperioden da? Sbanken er nå "et konsept i DNB", på samme måte som andre kundekategorier/grupper, ala Sagakunde og hva det nå heter alt sammen. Så bare en kategorisering av en gruppe DNB-kunder.
At det blir som SB Vest og Bulder, dvs kun app tilgang til Sbanken. Men det er vel ingen som vet helt hvordan det blir.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Jeg har flyktet fra S-banken til Storebrand. Litt hjelpeløst brukergrensesnitt både i app og nettbank. Bra rente på høyrentekonto for tiden.
Hadde Sbanken og Kron tidligere, men har vel innsett/akseptert at det er vanskelig å komme unna de store i bransjen. Sbanken er nå DNB og Kron er Storeband, og Storebrand benytter DNB som leverandør/plattform.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Skjønner ikke helt hva du mener. At man ikke har tilgang på web/fra PC? Eller hva?
Ja akkurat det. Det var det inntrykket jeg fikk når de "delte inn kundene sine", mange som jeg var kunder hos både DNB og Sbanken før de ble oppkjøpt og vi fikk info om hvor vi ble "plassert" og at flere av tjeneste hos "DNB" ville forsvinne etter overgang til ny app.

Men som sagt tror jeg ikke helt de vet hva som er planen , og nå er det ny sjef for privatmarkedet.

Oppdatert:

Fant infoen og slik jeg leser det så har vi nå tilgang til DNB nettbank p.g.a at noen tjenester ikke er klar i appen. Står ikke midlertidig her, men mener det stod en annen info vi har fått.

"Fra og med 27. mars i år får vi også
felles tekniske løsninger, noe som medfører noen endringer i dine produkter
og tjenester. Du som er kunde i Sbanken-konseptet er vant til å ha hele
banken i lommen, og appen har lenge vært vår mest populære kanal. Etter
27. mars får du en helt ny Sbanken-app, og vi skal ikke lenger ha en egen
nettbank for Sbanken-konseptet. Enkelte tjenester kommer ikke til å være
klare i appen fra starten, men disse vil du få tilgang til gjennom DNBs
nettbank. Etter at den nye appen er lansert, fortsetter vi å jobbe for fullt for
å videreutvikle appen og få på plass alt du trenger. Vi kommer tilbake med
mer informasjon om den nye appen og fremtidens digitale løsninger for
Sbanken-konseptet. Fra 22. mars kommer det ikke lenger til å være mulig å
bruke produkter og tjenester i Sbanken-konseptet i kombinasjon med
produkter og tjenester fra øvrige DNB-program"

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.825
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Ja akkurat det. Det var det inntrykket jeg fikk når de "delte inn kundene sine", mange som jeg var kunder hos både DNB og Sbanken før de ble oppkjøpt og vi fikk info om hvor vi ble "plassert" og at flere av tjeneste hos "DNB" ville forsvinne etter overgang til ny app.

Men som sagt tror jeg ikke helt de vet hva som er planen , og nå er det ny sjef for privatmarkedet.
Cluet er vel at sbanken nå "bare" er en kundekategori, og DNB støtter bare at du er medlem av én av gangen. Det er såvidt jeg vet kun én teknisk plattform, dvs at nettbanken for sbanken er den samme som nettbanken for dnb, og mobilbanken for sbanken er den samme som mobilbanken for DNB. Så det er nok ingen fare for at den blir borte selv om man er plassert som sbankenkunde.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Cluet er vel at sbanken nå "bare" er en kundekategori, og DNB støtter bare at du er medlem av én av gangen. Det er såvidt jeg vet kun én teknisk plattform, dvs at nettbanken for sbanken er den samme som nettbanken for dnb, og mobilbanken for sbanken er den samme som mobilbanken for DNB. Så det er nok ingen fare for at den blir borte selv om man er plassert som sbankenkunde.
Man kan jo håpe. Jeg "tror" jo at de prøver å kopiere SBV som har mye laverer kost på sine kunder i Bulder en de "gamle" SBV kundene. For å spare kostnader så kommer Sbanken kundene til å måtte bruke app og dermed også kanskje få lavere priser på noen tjenester.

Prøvde å kontakte DNB kundeservise med ref til noe problemer på en konto som ble overflyttet fra Sbanken, men fikk beskjed om å kontakte Sbanken da de ikke kunne hjelpe (etter overgangen til felles systemer). Så det er et klart skille mellom Sbanken konseptet og "vanlige" DNB kunder.

Som investor liker jeg at de prøve rå spare kostnader men som bruker/kunde så finner jeg meg nok en annen bank.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.828
Torget vurderinger
1
Jeg gikk til bulder, kan ikke si at jeg savner browserbasert nettbank
Jeg ble inspirert og sjekket ut betingelsene og App hos Bulder. Dette var strømlinjeformede greie! Opprettet konto på 2 min og vil nå bruke dette som min bruksbank pga ApplePay. Gode betingelser, men minimalt av tjenester - som egentlig passer perfekt for de aller fleste. Virtuelt kort klart på sekunder og hele banktjenesten klar til bruk på et par minutter.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Jeg ble inspirert og sjekket ut betingelsene og App hos Bulder. Dette var strømlinjeformede greie! Opprettet konto på 2 min og vil nå bruke dette som min bruksbank pga ApplePay. Gode betingelser, men minimalt av tjenester - som egentlig passer perfekt for de aller fleste. Virtuelt kort klart på sekunder og hele banktjenesten klar til bruk på et par minutter.
Man blir ikke trekt rett fra konto (som med Sbanken tidligere) med VISA kortet. Kommer som en efaktura og man trenger ikke flytte over penger til Bulder om man kun bruker ApplePay (som jeg gjør).

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
Jeg tror som andre her har kommentert at det blir som bulder, bulder er et konsept fra sparebanken vest, men det er ikke som bulderkunde mulig å logge inn i nettbanken til sparebanken vest.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.604
For alle som tror de tar den lille manns side og ballesparker de store kan man også opplyse om at sparebanken vest er Norges mest lønnsomme bank. For aksjonærene, altså.

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
For alle som tror de tar den lille manns side og ballesparker de store kan man også opplyse om at sparebanken vest er Norges mest lønnsomme bank. For aksjonærene, altså.
Har egentlig ikke noe forhold til det og velger ikke bulder for å gi ballespark til noen, de har en veldig bra app, ok priser, renter og støtter alt av dingser og duppeditter, that's is. Årsrapporter og annen anorakklektyre er ikke en del av vurderingsgrunnlaget.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Jeg er bare missfornøyd med min bankløsning nå (har aksjer i SVEG også :))

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.825
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Nå vet jeg det er ekstremt populært å ikke like DNB, og jeg er ingen stor fan selv (selv om jeg har jobbet der på et tidspunkt).

Men det mange ikke helt har fått med seg er at staten eier 34% av DNB , og i tillegg eies 8% til av Sparebankstiftelsen som bruker alt utbytte til samfunnsnyttige formål (https://www.dnb.no/om-oss/kontaktpunkter/sparebankstiftelsen-dnb). Så at det går bra for DNB er faktisk bra for Norge og for samfunnet forøvrig.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nå vet jeg det er ekstremt populært å ikke like DNB, og jeg er ingen stor fan selv (selv om jeg har jobbet der på et tidspunkt).

Men det mange ikke helt har fått med seg er at staten eier 34% av DNB , og i tillegg eies 8% til av Sparebankstiftelsen som bruker alt utbytte til samfunnsnyttige formål (https://www.dnb.no/om-oss/kontaktpunkter/sparebankstiftelsen-dnb). Så at det går bra for DNB er faktisk bra for Norge og for samfunnet forøvrig.
Det er vel ingen som betviler at DNB går bra - det har vi fått med oss. Også bra med Sparebankstiftelsen da de ga oss i Asker Helsesportslag 300' til ny kajakk-brygge (y). Men de skyltes ikke bra nettbank, i alle fall ikke den forrige. Dagens er ok.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.825
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det er vel ingen som betviler at DNB går bra - det har vi fått med oss. Også bra med Sparebankstiftelsen da de ga oss i Asker Helsesportslag 300' til ny kajakk-brygge (y). Men de skyltes ikke bra nettbank, i alle fall ikke den forrige. Dagens er ok.
Poenget mitt var ikke at DNB går bra, men at det er bra at de går bra. :)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
4
Jeg var på jakt etter erfaring med nettbanker.
(Når det kommer til DNB så tar jeg gjerne mot høyere utbytte, men har liten tro på at privatkunder har noe særlig fokus der i gården.)

Børs og katedral.
Kamp om kundene i Stavanger nå når Sparebank Vest flytter inn i de gamle Norges bank lokalene rett ved domkirken.
Sparebank1 (SR Bank, snart Sør-Norge), Sparebanken Vest, Eika Gruppen med Sandnes Sparebank (snart Rogaland Sparebank) og DNB flytter noen hundre
meter til de nye K8 bygget.
1718373496173.png

Topp Bunn