Bil, båt og motorsykkel Hvilken bil er dette??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Slither: Wartburg var en gang foretrukken transport for formannen i NKP, om du lurte..Akkurat den bilen har jeg sett, dog i videresolgt, relativt sliten utgave. Pre - DDR- Wartburgs var ganske pene linjer på, men det er skikkelig synd det gikk til hundene med Borgward.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535
    Borgward Isabella var en av de verste rustholker noensinne produsert. Onde tunger påstår den rustet opp iløpet av en sommer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Borgward Isabella var en av de verste rustholker noensinne produsert. Onde tunger påstår den rustet opp iløpet av en sommer.
    De samme sies om visse gamle modeller av Ferrari. Sitatet er helt korrekt følgende: " Det eneste som aksellererer raskere enn Ferrarien din er rusten"!

Men Isabellaen var jo uansett en vakker bil, spesiellt coupemodellen. Det var også ( for sin tid ) ganske teknisk avansert. Hadde blant annet sentralsmøring.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535
    Borgward var så langt fremme teknisk sett at BMW kjøpte konkursboet. I ettertid viste det seg at konkursen kunne vært unngått.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Pink: Quandt-familien visste hva de gjorde mtp business. Ideologi på førtitallet var derimot noe helt annet enn akseptabel. Magda Göbbels var egentlig en Quandt, vet du..
    Utrolig synd uansett. BMW klarte jo å ødelegge Rover også..

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Pink: Quandt-familien visste hva de gjorde mtp business. Ideologi på førtitallet var derimot noe helt annet enn akseptabel. Magda Göbbels var egentlig en Quandt, vet du..
    Ikke tøyse til historien nå: Magda Göbbels var gift Quandt før hun ble gift Göbbels så hun var vel ikke egentlig en Quandt..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke tøyse til historien nå: Magda Göbbels var gift Quandt før hun ble gift Göbbels så hun var vel ikke egentlig en Quandt..
    Skillsmisse i Quandt-familien! :eek: Dette begynner å bli en spennende historie. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, og da Magda ble lei gamle Günther så bedro han med en jødisk elsker. Senere dukket "joviale Joseph" opp på arenaen..... what a golddigger!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Min feil..sånn var det visst. Men koblingen mellom BMW, Quandt og NSDAP/SS/Adolf/München er der fortsatt. Tyske ubåter hadde dieselelektriske BMW-motorer. Type 21, feks..Og BMW har ødelagt flere merker enn Rover..

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Absolutt kobling. Sjekk VW, Siemens, Bayer og Hugo Boss også mens du er i gang ;)

Edit: Ta gjerne også med Mercedes og nær sagt hvilket som helst annet tysk konsern som eksisterte under ww2.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Min feil..sånn var det visst. Men koblingen mellom BMW, Quandt og NSDAP/SS/Adolf/München er der fortsatt. Tyske ubåter hadde dieselelektriske BMW-motorer. Type 21, feks..Og BMW har ødelagt flere merker enn Rover..
    Hvilke(t) da? Rolls Royce?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg: Rolig, jeg veit alt det der. Vil du vite HVA de forskjellige selskapene gjorde under WWW2? BMW har ødelagt Mini, Land Rover, RR OG Borgward i tillegg...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Mini og Land Rover ødelagt?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Trondmeg: Rolig, jeg veit alt det der. Vil du vite HVA de forskjellige selskapene gjorde under WWW2? BMW har ødelagt Mini, Land Rover, RR OG Borgward i tillegg...
    Nei takk ,det vet jeg nok om og trenger jeg vite mer skal jeg nok finne det ut.

Om BMW har ødelagt Mini, Land Rover, RR og Borgward i tillegg til Rover virker som en noe følelsesladd anglofil-nostalgi. De har hvertfall fått flere av de til å overleve og tjene penger. Hva var status for disse selskapene da BMW tok kontrollen over de og hvilke fremtidsutsikter hadde de? Nå ble dessuten Rolls Royce kjøpt av VW, men de glemte å få med seg navnet som BMW kjøpte retten til.

Mini - et marginalt merke som Rover group så vidt holdt liv i da BMW tok over. Senere videreutviklet som en moderne retrobil om enn ikke mini lenger.
    Land Rover - Lever godt under Tata's vinger og har slik jeg ser det modernisert utvalget til å være attraktiv
    Rolls Royce - En moderne bil om enn mer vulgær enn opprinnelig. Tysk eier skal vite (kfr også Bentley, Bugatti m.fl. i så måte). BMW kjøpte heller ikke fabrikken, bare merkenavnet.
    Borgward - RIP
    Rover - Et mislykket forsøk på å videreføre merket etter at BMW ga det bort. Rover 75 som jeg mener ble utviklet under BMWs eierskap var forresten en fin bil basert på engelsk tradisjon. Restene lever vel i dag som Roewa i kina et sted.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan har BMW ødelagt- blant annet- Rover? Ved å gi dem ordre om å bygge sin 75 med en totalt utdatert, tysk 1,8-liter. For eksempel.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.679
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    1.8 l holder for norske forhold. Typisk 115-135hk. Greit nok

Men nå er vi langt utenfor trådens intensjoner!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan har BMW ødelagt- blant annet- Rover? Ved å gi dem ordre om å bygge sin 75 med en totalt utdatert, tysk 1,8-liter. For eksempel.
    Å, ikke verre. Hva med V6erne og V8ern da? Er det ett "feil" motoralternativ som ødelegger merket så er vel alle bilmerker ødelagt med unntak av Ferrari og kanskje noen få til.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Du tenker nok på K-Series, du..BMW ga Rover ordre om å bruke en eldre, avlagt 1,8 fra dem i 75. Fra blant andre eldre 318, if memory serves. For å- ifølge dem selv- gjøre bilen mer økonomisk, men i realitetensørge for minska intern konkurranse.

2,5en, Trondmeg, var basert på en original Rovermotor, Den viste seg såpass bra at det faktisk var den som var mye av grunnen til 1,8 i R75. Fordi BMW ikke likte at de mista salg til Rover.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er ikke så inne i detaljer rundt R75 så jeg måtte google litt. I følge wiki er det K-motoren som ble benyttet i R75. V6ern var Rovers KV6 og 4,6 V8 var fra Ford. Bilen ble da konvertert til bakhjulsdrift! Alle dieselvariantene derimot var BMW sine.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Absolutt kobling. Sjekk VW, Siemens, Bayer og Hugo Boss også mens du er i gang ;)

Edit: Ta gjerne også med Mercedes og nær sagt hvilket som helst annet tysk konsern som eksisterte under ww2.
    Og så topper vi med Coca Cola!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.110
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om Fanta.

Fanta (/ˈfæntə/) is a global brand of fruit-flavored carbonated soft drinks created by The Coca-Cola Company. There are more than 100 flavors worldwide. The drink originated in Nazi Germany under a trade embargo for Coca-Cola ingredients in 1940.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den der var ikke lett, jeg tenkte på en NSU eller noe sånt, men jeg jukset og her er storebroren;)
    hino-trucks-1297765.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.187
    Sted
    Sørlandet
    Hino Contessa... jeg lot meg lure av logoen på fremskjermen og lyktene og tenkte umiddelbart Karmann

Kul bil!

-BB-

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn