Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Drive...

Helt klart en bra film.
    Gosling sier ikke mye, men handlingen taler for seg...

V

vredensgnag

Gjest
    OAlex skrev:
    The Artist

Mat for både hjerte og hjerne. Denne må dere se!

Jeg har fått tilbake troen på kino.
    Som de sa da lydfilmen kom: "The Talkies will kill the Movies."

Strålende film.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    vredensgnag skrev:
    OAlex skrev:
    The Artist

Strålende film.
    Egentlig uventet: Jeg tenkte ikke over at det var stumfilm. Utrolig fortellerteknikk. Musikken var også fantastisk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OAlex skrev:
    vredensgnag skrev:
    OAlex skrev:
    The Artist

Strålende film.
    Egentlig uventet: Jeg tenkte ikke over at det var stumfilm. Utrolig fortellerteknikk. Musikken var også fantastisk.
    tenkte de første 5 minuttene at dette blir mye stumfilm. ble sugd inn i handlingen gitt

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Roman Polanskis - Skyggen Holder koken enda gamlingen. Polanskis paranoia er filmet med bruk av lett vidvinkel og grønnskjær, noe som står til Ewan Mcgregors hår og hud på en utsøkt måte. Vakker filming og godt spilt og som alltid fra Polanski en clever fortelling. Ble litt paff av hun Sex in the City dama, men hun kom seg igjennom filmen uten å ødelegge.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Ble litt paff av hun Sex in the City dama, men hun kom seg igjennom filmen uten å ødelegge.
    Du mener ekskona til Mark Levison?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Arme Riddere.. Norsk komedie med litt blod og gørr. Likte filmen og lo opptil flere ganger.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    596
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Martha, Marcy May, Marlene

En sterk film

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jean-Luc Goddars's - Livet skal leves 1963.

Corveret er en allusjon til Dreyers Jeanne d'Arc som filmen kan sees som en moderne tolkning av. Vel verd å se, både som en ypperlig representant for den nye bølge i fransk film - eller om ikke for annet så for den underskjønne Anna Karina i hovedrollen som Nana.

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Joachim Triers 'Oslo 31 aug' En litt ujevn film om hvor vanskelig det kan være å skulle vende tilbake til en normalitet som en aldri har vært en del av.

Vedlegg

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Denne likte jeg (og gutta) KJEMPE godt ! noen ganger satt jeg bare og måpet av hvor vakkert det var! rett og slett wow!! (OG det var masse bra humor som bonus!) :D (og for noen actionscener!! omg!) :eek:

Jeg liker Tintin tegneserier, men er ingen "blodfan" så jeg kan ikke vurdere om den er veldig "true to the" tegneserie versjon :)

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7

Flott skuespill og gjennomført håndtverk over hele linja, anbefales.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    En fantastisk film av Lynne Ramsay. Den største filmopplevelsen så langt i år, og en soleklar Oscar for dette sterke dramaet/thrilleren om hva som ledet frem til at en ungdom utfører skolemassaker. Moren, som filmens hovedperson, er spilt gjennomført og så nydelig av Tilda Swinton. Hvis dere kun skal se en film i år, så la det bli denne.

Vi må snakke om Kelvin

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Leid meg 6 filmer over påska :).

Første film ut ble:

Svært bra laget. Sterk, men en gjennomgående meget trist og fæl historie. Verd å se? Ja, men ikke hvis man vil ha en kosefilm.

U

utgatt60135

Gjest
    En meget god film dette også. Gripende! Ikke ofte man ser så gode norske filmer.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Star Wars: The Complete Saga (Episodes I-VI) handlet inn til påsken.
    da fikk en god venn av meg den forrige boksen. (IV - VI)
    siden det er grått ute idag så starter vi med den 4. i den rekkefølgen de ble laget...

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Planen var å se Passolinis Matteusevangeliet i høve dagen, men slik gikk det ikke. Hentet i stedet frem denne perlen som Rainer Werner Fassbinder laget i 1974. Dette er den tragiske historien om den umulige kjærligheten mellom vaskekonen Emmi på 60+ og marrokaneren Ali på 40, og viser hvordan deres forhold ødelegges av fordommer og rasisme. Filmen er en stilsikker og klassisk Fassbinder-film der han bruker sine kjente filmatiske virkemilder. En trist og vakker film dette her. Fassbinder har selv en liten, men ikke ubetydelig rolle i filmen, som den ufordragelige svigersønnen til Emmi. Det hender rett som det er at han dukker opp i filmene sine, og er uten unntak usympatisk og ekkel.

Filmen er også en remake av og hyllest til et av Fassbinders store forbilder, Douglas Sirk og hans All that heaven allows fra 1955.

Angsten eter sjelen

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    room skrev:
    Star Wars: The Complete Saga (Episodes I-VI) handlet inn til påsken.
    da fikk en god venn av meg den forrige boksen. (IV - VI)
    siden det er grått ute idag så starter vi med den 4. i den rekkefølgen de ble laget...
    Nr. 4 eller Nr 1 i serien har det dårligste skuespill jeg har sett i noen film (så den i forgårs). Snakk om "wooden acting".
    Etter å ha planlagt disse filmene i 30 år er det utrolig at man ikke har kommet med bedre manus. De tre original filmene er klassikere. De tre etterfølgende er grei tidtrøyte - ikke mer....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    Denne her. En skuffelse. Langt fra så bra som førstefilmen. Humoren uteblir. Grei tidtrøyte...

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.806
    Torget vurderinger
    1
    Denne likte jeg selv om man har tatt seg friheter i forhold til bøkene. Venter på oppfølgeren; Rackham den rødes skatt.... ;D

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Tredje film ut ble:

Veldig sterk film igjen og den klarte å få frem refleksjoner om hvor det går galt og hva man kunne gjort. Skurret litt med voice´n til filmskaperen og overgangen fra tenåringsjenta til Bonnevie. Altfor anderledes utseende. Fra barn til tenåring virket naturlig og god. Meget flott spilt av av henne og synes faktisk hun spilte bedre enn Bonnevie. De klarer fint å holde på intensitetet i filmen. Godt laget og bra skuespill.

Fjerde ble sett i kveld og var:

Slet litt med å komme inn i den i begynnelsen, men så kom den fint for så å ende svakt. Dårlig tegn når du får lyst til å spole fordi det ikek skjer stort annet en festing og så avsluttes det med at han tar en sprøyte til slutt. Det lå jo i lufta lenge. Dette ble for innholdsfattig for meg og for tom avslutning. En positiv overraskelse var Brenner som spilte veldig troverdig (seg selv?). Hovedpersonen synes jeg spilte veldig godt i perioder, men noen ganger så føles det ikke ekte nok. En ting jeg reagerte på hva at han hørte alle i cafeen krystallklart (tatt opp i studio). På slutten av scenen hører vi ekte lyd fra en slik cafe fullt av folk. En stor kontrast hvor det å fange opp lyder er svært vanskelig meter unna. Nå er det fullt av slike unaturligheter i filmer, men dette ble for mye.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    Tredje film ut ble:

Veldig sterk film igjen og den klarte å få frem refleksjoner om hvor det går galt og hva man kunne gjort. Skurret litt med voice´n til filmskaperen og overgangen fra tenåringsjenta til Bonnevie. Altfor anderledes utseende. Fra barn til tenåring virket naturlig og god. Meget flott spilt av av henne og synes faktisk hun spilte bedre enn Bonnevie. De klarer fint å holde på intensitetet i filmen. Godt laget og bra skuespill.

Fjerde ble sett i kveld og var:

Slet litt med å komme inn i den i begynnelsen, men så kom den fint for så å ende svakt. Dårlig tegn når du får lyst til å spole fordi det ikek skjer stort annet en festing og så avsluttes det med at han tar en sprøyte til slutt. Det lå jo i lufta lenge. Dette ble for innholdsfattig for meg og for tom avslutning. En positiv overraskelse var Brenner som spilte veldig troverdig (seg selv?). Hovedpersonen synes jeg spilte veldig godt i perioder, men noen ganger så føles det ikke ekte nok. En ting jeg reagerte på hva at han hørte alle i cafeen krystallklart (tatt opp i studio). På slutten av scenen hører vi ekte lyd fra en slik cafe fullt av folk. En stor kontrast hvor det å fange opp lyder er svært vanskelig meter unna. Nå er det fullt av slike unaturligheter i filmer, men dette ble for mye.
    Interessant å lese, Lyngen. Jeg likte Bonnevie, og syntes det var en sterk og god film. Enig med utseendeendringen, og et noe rart brudd i kontinuiteten der. Men scenen der hun gir fra seg ungen sin, og sånn bryter den onde sirkelen hun er fanget i, er helt hjerteskjærende - og troverdig så det holder. Det er skuespillerkunst av høy kunst. Den tilskuer som har øyet tørt da fortjerner å rulles utfor Tyrilia i spikertønne.

31.aug var en skuffelse for meg. Lyden! Når skal norske filmskapere lære å få til lyden? Det er en gjennomgående plage i norske filmer, spesielt dialogen er ofte vanskelig å få fatt på.

Manus var bra og ideen er ikke dum, men regien var for slapp og uengasjerende. Kom aldri inn på han fyren der. Så jo han hadde det vanskelig, skikkelig vanskelig og, men fikk ikke tak på hva han slet med ut over at det er tøft å slutte med dop. Den elendige lyden forsterket strevet med å komme inn i filmen. Trier skulle gått mye mer løs på historie og inn i situasjonene som var utfordrende for Anders. Dette ble litt mye klisjefylt og Danilesen Lie skulle heller holde seg til det han alt driver med. Hans Olav Brenner som seg selv gjør en flott prestasjon og har en bredt register. Den mannen er talentfull, det er visst.

U

utgatt60135

Gjest
    dag1234 skrev:
    Interessant å lese, Lyngen.
    Artig med tilbakemeldinger, Dag.

Men scenen der hun gir fra seg ungen sin, og sånn bryter den onde sirkelen hun er fanget i, er helt hjerteskjærende - og troverdig så det holder. Det er skuespillerkunst av høy kunst. Den tilskuer som har øyet tørt da fortjerner å rulles utfor Tyrilia i spikertønne.
    Ja, det er helt sant. Jeg reflekterte ikke nok over at hun brøt sirkelen der og hvor avgjørende det var i likhet med moren som burde ha brutt sirkelen med å komme seg unna Ole. Men det hintes at det også er gamle mønstre moren sitter med fra sine foreldre igjen. Det er mye vonde ting man tar med seg til sine barn igjen. Jeg har måttet bryte med mine foreldre selv, og det har vært tøft. Har lite kontakt med dem.

Men jeg er litt nervøs for Tyrilia da :eek:. Øyet mitt var tørt må jeg innrømme :-\. Hvor er stedet det må skje?

31.aug var en skuffelse for meg. Lyden! Når skal norske filmskapere lære å få til lyden? Det er en gjennomgående plage i norske filmer, spesielt dialogen er ofte vanskelig å få fatt på.
    Du har nok rett, men jeg tenkte ikke på den faktisk bortsett fra den café scenen. Men det er jo helt sant at amerikanse filmer er ofte i en annen verden lydmessig (men da også sikkert med et helt annet budsjett og tidsarbeid med lyden).

Manus var bra og ideen er ikke dum, men regien var for slapp og uengasjerende. Kom aldri inn på han fyren der. Så jo han hadde det vanskelig, skikkelig vanskelig og, men fikk ikke tak på hva han slet med ut over at det er tøft å slutte med dop. Den elendige lyden forsterket strevet med å komme inn i filmen. Trier skulle gått mye mer løs på historie og inn i situasjonene som var utfordrende for Anders. Dette ble litt mye klisjefylt og Danilesen Lie skulle heller holde seg til det han alt driver med. Hans Olav Brenner som seg selv gjør en flott prestasjon og har en bredt register. Den mannen er talentfull, det er visst.
    Ja, det er rart at vi aldri vi vite hva som lå bak. Det er jo det sentrale og det var jo tydelig at han bar på fortrengte følelser. Men han slapp oss aldri inn og det er jo en grunn til at mange ikke kommer ut av sirkelen. Dop blir som med mye annet en måte å få de vonde følelsene til å slippe å kjenne på de vonde følelsene for en liten stund.

U

utgatt60135

Gjest
    Ble enda en norsk film i går;

Den var ganske artig å følge med på. Snodig og anderledes. Forbausende bra animasjoner av trollene. Bra skuespill stort sett, men synes ikke Stoltenberg og Nærum passet inn her. Artig med strømlinjer i sirkel, men Nærum spilte ikke godt.

Ble ikke akkurat skræmt eller spesielt facinert (mye pga at troll ikke er troverdige tross alt da), men bra underholdning dette. God íde må jeg si alikevel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn