Det er Skeive dager i Stavanger, og da passer vel denne som jeg faktisk ikke har sett før.
Ang Lees
Brokeback Mountain. USA, 2005, 134 minutter.
Selve storyen er jo en tradisjonell romatisk tragedie, og hadde det ikke vært for den utspiller seg mellom to menn ville ikke filmen vært mer enn en blant mange - om den i det hele hadde blitt laget. At hovedrolleinnehaverne på forhånd var kjente skuespillere, gjorde at filmen fikk mye oppmerksomhet, og ble nok om ikke et vendepunkt i homofilmen, så i alle fall et stort skritt videre i å fremstille homser som vanlige mennesker. Etter denne slapp en ikke like lett unna med å fremstille homoer på film som fjoller eller ynkelige offer, for problemene som filmen behandler er universelle og almennmenneskelige.
Både Jake Gyllenhaal og Heat Legder er to svært pene og maskuline menn som gjør gode og troverdige prestasjoner av to antagelig heteroseksuelle menn som faller for hverandre, og vanskene det fører med seg.
Jeg synes nok at Gylllenhaals nedtonede og beherskede spillestil overgår Legders, selv om Legders er gitt en noe smalere rolle å spille. I filmen er Gyllenhaal den som vil mer og at de skal forplikte seg, mens Legder er den som er fanget i angst og konvensjoner - og som ender opp med dårligst liv. Moralen i filmen er typisk moderne; om du ikke lever ut den du egentlig er så får du det ikke et godt liv.
Selv om både Gyllenhaal og Legder hadde store navn før denne filmen, vil jeg tro de tok litt av en sjanse karrieremessig ved å gjøre disse rollefigurene. Mark Wahlberg, Jaquin Phoenix og Matt Damon ble spurt, men takket nei til rollene fordi de ikke ønsket å gjøre en homsefilm.
Filmen er lagt til Wyoming, men er filmet i Canada. Det er mye bruk av storslåtte naturbilder og statisk kamera, noe som skaper en spesiell dynamikk; vi ser utfoldelsemulighetene, men de tas ikke i bruk. Naturen der de får mulighet til å være sammen er gjengitt i vakre farger, mens det urbane bylivet hvor de lever med sine koner og barn er i grå og nedtonet palett.
Slutten er rørende, slik som en tragedie skal være; først når det er for seint skjønner han at han lot kjærligheten gå fra seg.