Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Piranha DD, Piranha 3DD (2012) - IMDb , burde blitt så bra, mulighetene var definitivt til stede men tar man filmen som lett underholdning så er det greit med mye pupper og litt voldsomme dyreangrep i en lett munter tone. Ta et par øl og du har grei underholdning.

The Collection, The Collection (2012) - IMDb , oppfølger til den noe undervurderte the Collector som jeg syntes fikk alt for lite oppmerksomhet jfr. Saw filmene, vel det er en oppfølger og alt er større og værre. Men filmen er mye, mye bedre, dette var en meget positiv overraskelse. Tøffere helt enn helten i disse filmene skal man lete lenge etter. Overdreven vold tilsides, dette er en meget spennende film og graden av grusomhet er med på å skape nerven i filmen slik at den ikke blir uviktig i historien. Så for en stund siden Wrong Turn 5 eller noe slikt og der reagerte jeg litt på den utstuderte ekle nedslaktingen av folk i filmen. Jeg er nok ganske så hardfør, men merker at noe i meg reagerer når man helt mangler forklaring for hvorfor og den overdrevne volden ikke betyr noe for historien i filmen og er helt uten glimt i øyet, bare kvalmende ekkel og ulogisk. Men nok om det, The Collection anbefales sterkt, men se gjerne the Collector først da den fortsetter umiddelbart der den første avsluttet.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lee Unkrich - Toy Story 3. USA, 2010. 103 minutter

Andy har blitt stor og skal på college, og hva skjer da med lekene hans? Skal de på loftet, gå i bosset eller gis vekk til barnehagen? Det ene er neppe verre enn det andre. Men heller ikke bedre, eller...
    Dette er en barnefilm, en action-komedie, men også noe langt mer. Det er en fortelling om å vokse opp og utvikle seg, om å være i bevegelse. Om å ta vare på det som har vært, samtidig som en utvikler seg og åpner seg for det nye.
    Filmen berører på en utrolig fin måte det vanskelige å skulle ta farvel til noe eller noen som har viktige, uten å svikte. Den handler om den skyldfølelsen som oppstår når man må gå videre i livet, og trenger å forsikre seg om at det som har vært ikke går tapt. Det er en film som svarer på spørsmålet: Hvordan skal det gå med dere når jeg må dra her i fra - hvordan skal det gå med oss når du drar? Og det gjør den på en troverdig og svært følsom måte. Dette er en snufsare.

Filmen fikk Oscar for beste animasjonsfilm og beste sang. Musikken av Randy Newman er er sterkt medvirkende faktor til at filmen har så emosjonell virkning.

Toy_Story_3_poster.jpg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Så denne, og mener jeg har sett den før:

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Carol Reed - The Third man. UK, 1949, 104 minutter.

En klassiker, med manus av Graham Green, som er vel så kjent for den udødelige musikken. Dette er en thriller/krim om Holly Martin som kommer til Wien like etter krigen for å treffe sin venn Harry Lime, kun for å oppdage at Harry er død. Men helt så enkelt er det ikke. I en by som mangler alt og ikke minst medisiner, florerer svartebørshandlen, og de fleste ser seg nødt til å tjene noen schilling der de kan. Filmen er også en (ulykkelig) kjærlighetshistorie, i det den også er et trekantdrama.

En filmatisk spennende film, den har stemingsskapende bilder av en utbombet by, med mennesker som forsøker å skape seg et livsgrunnlag etter krigens ødeleggelser. Filmen låner mye fra film noir, men det er også mange hilsner til tysk ekspresjonisme med sine bruk av lange skygger, uventede vinkler og gjentatte trappescener (et freudiansk samleiesymbol, neppe tilfeldig i Freuds hjemby). Fotograf Robert Krasker har likevel overdrevet tilting. Det blir for mange skeive vinkler, en effekt som egentlig bør brukes med litt mer nennsomhet.

Ingen av skuespillerne har blitt husket for sin innsats i denne filmen, selv ikke Orson Wells (som aldri har gjort noen spesiell skuespillerinnsats i noen film). Men filmen er spennende, har god musikk og er stemningsskapende, og den fikk en Oscar i 1950 for beste film i sort-hvitt.

I en sentral scene får vi utspilt den ikoniske replikken som viser den dype kynismen som herkset i Wien og i Europa ppå denne tiden:

"You know what the fellow said – in Italy, for thirty years under the Borgias, they had warfare, terror, murder and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci and the Renaissanse. In Switzerland, they had brotherly love, they had five hundred years of democracy and peace – and what did that produce? The cuckoo clock."

ThirdManUSPoster.jpg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    John Huston - Malteserfalken. USA, 1941. 101 minutter.

Dette er John Huston sin debut, og regnes som starten på film noir-sjangeren og hans lange samarbeid med Humphery Bogart. Han spiller privatdektektiven som vikles inn i flere saker samtidig i jakten på Malteserfalken der alle lurer alle og ingen har helt reint mel i posen.

Filmen har mange fine tagninger, uvante vinkler og et gjennomtenkt fimatisk uttrykk med fin rytme. Likevel føles filmen håpløst utdatert og er for langsom og har for intrikat mansus og for mye preik. Greit å ha sett denne, men ingen går til grunne av å ikke ha fått den med seg. Spesielt håpløs er antrekkene der ikke en dress ser ut til å være tilpasset skuespilleren, og hva er det med disse hattene? Hvorfor må de være på hele tiden?

Falconm.JPG

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Battleship, Battleship (2012) - IMDb , lang fra så ille som man kunne ha fryktet, litt typisk popcornfilm, men legg vekk hjernen en stund så er det helt grei underholdning.
    I spit on your grave, I Spit on Your Grave (2010) - IMDb , film i revenge sjangeren, voldsom, ekkel og ubehagelig, klarer ikke helt å gi den store spenningen da man skjønner hvilken vei dette går.
    Safe, Safe (2012) - IMDb , Film med Jason Statham og man vet hva man får og bra er det, helt grei over gjennomsnittet bra action flick.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Holy Motors - ubeskrivelig, sær, smal, visuelt overveldende og båret frem av sterkt spill. Tror dette er en elsk/hat film, jeg elsker.. (sett den 3 ganger)

D

Danke

Gjest
    Jeg så Oz the Great and powerful sammen med kona i forbindelse med hennes bursdag. Filmen overasket positivt med effekter og humor. Synes det var en interessant historie. De dårlige kritikkene synes jeg ikke passer filmen særlig. Vel det er ikke en viktig film, men den er underholdende med effekter og humor.

Det er nok en film som passer damer og barn best, men absolutt underholdende. Så ikke filmen i 3d, men så det var mange 3d elementer der.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Quentin Tarantino - Django Unchanged. USA. 2012. 165 minutt.

Jeg synes Tarantino kan være ganske så ujevn, men dette er noe av det beste han har laget. En fantastisk gjennomført film i action/western/drama-sjanger, med godt manus og fantastiske repilikker av beste merke. Og blod så det holder, noe annet kan vi jo ikke vente oss av Tarantino. Det er den gamle historien om det onde mot det gode, og i motsetning til i livet, lar kunsten ofte det gode få vinne.
    Fin og gjennomtenkt filming og veldig god klipping, her er det et tempo som hele tiden samsvarer med filmens innhold. Det er flere referanser til spagettiwestern og tv-serier. Kostymeavdelingen har hatt godt budsjett, for her er et mye flotte og gjennomførte antrekk. Musikken er velvalgt som alltid hos Tarantino.
    Litt uening i instruksjonen av Samuel L. Jacson, han er en dyktig skuespiller som ble gitt en litt for karrikert figur, som heldigvis kommer seg litt etterhvert. Ellers er det gode prestasjoner av de fleste, men hva er det med Leonardo DiCaprio og stjerneregissører? Han er jo bare ikke en spesielt god til å spille.

Django_Unchained_Poster.jpg

T

Tittentei

Gjest
    The Intouchables (2011) med 8.6 på IMDB.

Basert på en sann historie. Handler om en velstående fyr som blir lam fra halsen og ned. Han ansetter en personlig assistent som kommer fra slummen, og det hele utvikler seg til en ganske interessant relasjon. Veldig god underholdning, men synes det er en 7'er, ikke 8.6, slik folk på imdb mener.

intouchables_2011-fr-1-1600x1200.jpg

X

X186841

Gjest
    klassiker

En film som inneholder alt det essensielle:

crazy rock managers in very tight shorts, transsexuals, naked women shooting guns in the shower, and bloodthirsty zombies ready to tear them apart. Leather jackets, loud over-modulated music, laser guitar picks, motorcycles, guns, muscle cars, and fire abound.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    En film som inneholder alt det essensielle:

crazy rock managers in very tight shorts, transsexuals, naked women shooting guns in the shower, and bloodthirsty zombies ready to tear them apart. Leather jackets, loud over-modulated music, laser guitar picks, motorcycles, guns, muscle cars, and fire abound.
    Så den for noen år siden og det er jo nesten en klassiker. Var Gjestemedlem som anbefalte den da, tror jeg. Tror nesten jeg må lete den frem igjen.

Det artige er at jeg så filmen og wouldn't you know et år eller to etter stilte galningen opp i Tromsø og spilte for oss.

X

X186841

Gjest
    Liker innstillinga til japsene , skal det være så skal det være all the way and over the top.

G

Gjestemedlem

Gjest
    miike-cabecera.jpg

Er man riktig glad i over the top Japansk moro, action, usentimental hardbarskethet og forundelig humor kan jeg på det sterkeste anbefale filmer fra Takashi Miike. Han er imponerende produktiv, og har en egen stil og stemning i filmene sine.

Det er neste så man ikke helt vet hvor man skal begynne, men disse kan jo være en teaser:

Dead or Alive
    Dead or Alive (film) - Wikipedia, the free encyclopedia
    Åpningsekvensen på denne er verdt filmen alene. Hardkokt ganksterfilm, med nesten tegneserieaktige karakterer. Stor underholdning.

Fudoh - Her er det outrert yakuzamoro igjen. Hardkokt og rå, men alltid med en god dose beksort humor. Det er ikke mange som klarer lage slike filmer. Denne er herlig rett og slett.

The Bird People in China - Her er en helt anderledes, filmatisk vakker og stemningsfull film.
    The Bird People in China - Wikipedia, the free encyclopedia
    Stor kontrast til de rene gangsterfilmene.

Ichi the Killer - Må nesten ta med denne, siden den er kjent for å være litt voldelig. Det er den. Ingen familiefilm, men noen uforglemmelige karakterer og scener som går rett inn i filmhistorien. Steike bra film, men er man av typen som besvimer an av litt neseblod er det beste å stå over

Blues Harp
    Blues Harp (film) - Wikipedia, the free encyclopedia
    Også en film med tema fra gjengmiljøet, men en roligere og litt mer stemningsfull film. Liker man denne kan man gå videre med filmer som de to Young Thugs filmene.

Imprint - Kort film laget til Masters of Horror serien. Dette er horror på sitt mest stemningsfulle. Ikke min favorittgenre, men denne er verdt å se.

...

Men det er mange mange andre. Alt fra historiske periodefilmer, samuraiaction, sci-fi, musicals, samfunnsskildinger, superheltfilmer, detektivhistorier, mye yakuza, horror og barnefilmer.

Tenkte å sette på denne litt senere, og den gleder jeg meg til:

13_Assassins_poster_uk.jpg

X

X186841

Gjest
    Kjenner detsverre ikke til så mange filmer. Har aldri hatt roen til å sitte stille og konse så lenge av gangen. Men når jeg først ser må det helst være litt rare og spesielle ting. Ikke så glad i vanlige voldsfilmer med mye slåssing , Zombie og blåse huet av noe med hagle el. er helt okay.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om du liker Takashi Mike så kjenner du kanskje til Sabu/ Hiroyuki Tanaka? Dangan Runner, Postman Blues og Unlucky Monkey (de tre første) husker jeg med glede..
    Har bare sett Dangan Runner. Den var jo bra, så kanskje jeg skal ta meg tid til å se flere.

I helgen ble det denne.

En vekslende film

The_Hobbit-_An_Unexpected_Journey_74.jpg

Veksler mellom å være tåpelig, langtekkelig, sjarmløs, stupid og kjedelig.

Så vel 2/3 av den før det ble for mye.

Snakker om å ødelegge en god historie.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Mel Gibson - The Passion of the Christ. USA, 2004. 126 minutter

Historien kjenner vi, det er Jesu to siste dager, fra han blir forrådt i Getsemane til han dør dagen etter.
    En vakker fortelling, fint og vart filmet med stor grad at stasjonært kamera. Varm lyssetting og veldig riktig klipping. Skjønnheten gjør volden dessto verre.
    Noen uheldig skuespillervalg, som Francesco DeVito som Peter. Det er også noen mindre avvik fra evangelieteksten; Satan har en mer fremtredende rolle i filmen, men jeg opplever at det er mer dramaturgiske løsninger enn en nytolkning av teksten.
    Det er tydlig fokus på Pontius Pilatus og hans oppfattelse av Jesus som uskyldig. Og det er i kjent katolsk tradisjon sterk betoning av Maria, Jesu mors kamp med både å være Kristi kjødelige mor og den som har født Gud. Det er noen utrolige vakre scener hvor hun slites mellom å ville hjelpe sin sønn og akseptere den større planen han går inn i.
    Dette er en film jeg vanligvis ser Langfredag, men i år gikk det ikke, da jeg var opptatt med andre gjøremål. Selv om dette er en av de fineste Jesus-filmene jeg vet om, slår den likevel ikke Pier Paulo Pasolinis Matteusevangeliet. Den er min all time favoritt når det kommer til Jesus.

Thepassionposterface-1-.jpg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Andreij Tarkovskij - Andreij Rubljov. Sovjet-Unionen, 1966. 175 minutt

Dette er den filmen til den største sovjetiske regissøren om kunstens krav om frihet, og det alt for ofte lille handlingsrommet kunstneren har mellom maktens krav og egne ambisjoner. Filmen består av en rekke episoder, en epilog og prolog som kommenterer temaet. Handlingen er lagt til Russland på første det av 1400-tallet, en periode med borgerkrigsliknende tilstander og stadige invasjoner. Filmen er løselig knyttet til noen dramatiske og voldelige år i ikonmaleren Andreij Rubljovs liv.

Andreij Tarkovskij er Sovjet/Russlands klart mest interessante filmskaper og er like nyskapende som Sergei Eisenstein (Oktober, Panserkrysseren Potemkin, Ivan den Grusomme). Tarkovskij har en særegen stil som er klart til stede alt i denne hans andre film. Han er opptatt av menneskenes kår; hva det vil si å være et menneske og han er opptatt av grensene for vår erkjennelse. Dette er tema som han kommer tilbake til i hele sin lille produskjon, bestående av kun syv filmer.

Han har en særegen stil, sammen med fotografen Vadim Yusof fanget han lange, vakre taginger med varsomme og rolige kamerakjøringer, noe som krever dyktig regi og særs gode skuespillere. Han gir også sterk betoning til menneskenes emosjoner. Og han gjør stor bruk av nær- og halvnære bilder. Han har sine egne symboler; vann, bål, hunder og hester går igjen i alle hans filmer - og regn. Det regner ofte i Tarkovskijs filmer - både ute og inne. Tarkovskij skal ha sagt at tilskueren ikke bør prøve å forstå hans filmer, men forholde seg til dem som til poesi.
    I denne filmen ser jeg spor av Ingmar Bergman og Carl von Dreier, og jeg ser at von Trier har sett Tarkovskij mer enn en gang. Filmen er utelukkende i sort/hvit (med unntak av ikonene helt til slutt), men ellers blander Tarkovskij farger og sort/hvit i samme film.

Andrei_Rublev_Poster.jpg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Nikolaj Arcel - En kongelig affære. Dammark, 2012. 137 minutt.

Fortellingen om det haltende monarkiet under den mentalt svekkede Christian IIV, i en overgangsperiode der Opplysingstidens idéer presser seg på, og om de motkreftene som kommer til syne i denne brytningstiden. Det er også fortellingen om en klassereise; legen Johann Friederich Struensees vekst og fall i makt, og det er en ulykkelig kjærlighetshistorie. Hva mer kan vi ønske oss?

Mads Mikkelsen, som spiller Struensee, er bare Danmarks beste nålevende skuespiller, han gjør en fantastisk innsats i denne filmen. Fra han trer inn til han møter sitt endelikt tror vi på han; i hvert ett blikk og hver en gest er han helt til stede med hele seg. Fabelaktig. Mot seg har han den utrolig vakre og forsiktige skuespillerinnen Alicia Vikander, hun er bare underskjønn i sin lavmælte og nesten underspilte gestalting av dronning Mathilde. Det er virkelig som det bobler av undertrykt lidenskap og frustrasjon i henne.

Fotograf er Rasmus Videbæk, som på en vâr og oppriktig måte har fanget inn det varme danske lyset, og som har avstemt fargene etter interiør og klær. Den er nydelig filmet, om enn ikke så spennende reint filmatisk, for det kan bli litt for nusselig. Manus bygger på boken on Struensee av Per Olof Enquist.
    De kan det danskene, og teknisk er dette veldig bra og god underholding - men det hviler en slags kjølig distanse over filmen, og selv om det er en med- og opprivende historie, lar jeg meg aldri helt blir røsket med. Den har potensiale til å presse frem noen tårer, men det skjer ikke...

A_Royal_Affair.jpg

T

tce-teams

Gjest
    Priest Blu Ray 3d ( 2011 )

Priest blu ray 3d.jpg

Ganske grei film , utrolig bra lyd og bilde. Effektene er det heller ingenting og si på.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Arild Østin Ommundsen - Eventyrland. Norge, 2013. 92 minutter

Dette er en film som tar for seg hva som skjer når et menneske forsøker å karre seg tilbake til tilværelsen etter å ha nådd sitt bunnpunkt. Jenny (spilt av Silje Salomonsen - regissørens kone i RL) slipper ut etter å ha begåttet drap, og forsøker å etablere kontakt med datterens sin samtidig som hun forsøker å holde menensker fra fortiden vekke.
    Sånn sett er dette en sosialrealistisk fortelling i traus stil, men stor vekt på sosiologiske, ja nærmest sosionomiske, forklaringsmodeller; det er de ytre kreftene representert av hennes fortid og økonomiske forhold som holder henne nede.
    Samtidig er det noe mer, det er også en vakker kjærlighetshistorie mellom en mor og hennes datter (spilt av Silje Salomaonsen stedatter i virkeligheten, Iben Østin Hjelle). Filmen er også en spenningsfilm, med stram oppbygging og ganske rå vold. Ikke nok med det, den er også en vakker skildring av naturen i Rogaland, og lyset her, noe som skaper en skap kontrast til den grelle virkeligheten som hovedpersonen lever under. Filmen er på sitt beste når den utspiller seg i denne tidløse naturen.

Jeg deppet litt i starten, og tenkte: Nei, enda en trist fortelling om hvor ille det er å komme ut av gamle spor! Men jeg ble revet med etterhvert. Og i perioder hadde jeg klump i halsen, men bare litt - man griner da ikke på kino, selv ikke om man er mann! Spesielt den vare og fine dialogen og kontaketen mellom mor og datter var rørende og overbevisende.
    Østin Ommundsen har debuterte med Mongoland i 2000, starten på Stavangerbølgen, og mye av stemningen fra den filmen er lik Eventyrland. Litt av humoren og. Han har også laget Monstertorsdag, Rottenetter og Knerten i Knipe, men disse har jeg ikek fått med meg, jeg har kun forstått at de er av varierende kvalitet.
    I Eventyrland er Østin Ommundsen også mannen bak manus, foto, klipp og lyd. De som er glade i Silje Salonsens ansikt får mer enn nok i denne filmen, det er mange tagninger av hennes vakre ansikt. Litt i meste laget etter min smak, for noen Bergman er Østin Ommundsen dog ikke. En kjekk og vemdig film, men med en litt usannsylig slutt. Til å være laget i Norge er den knallbra, men selvsagt kan den ikke hevde seg med det beste fra våre naboland.
    Musikken er av Thomas Dybdahl og den var mikset for høyt, i alle fall på den kopien jeg så.

Eventyrland_Poster_1_640x914.jpg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Har kjentfolk som spiller i Eventyrland, og er spent på å se den..

Selv har jeg sett The Guard fra 2011 i kveld. Kan paradoksalt nok beskrives som en lavmælt actionkomedie. Jeg likte den!

MV5BMTY2ODkzMDgwM15BMl5BanBnXkFtZTcwMDA1Mjg1OA@@._V1_SX214_.jpg

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Var på kino å så Dark skies Dark Skies (2013) - IMDb , å det må være muligens den tretteste skrekkfilm/thriller jeg noen gang har sett. Tror ikke han kameraten som vanligvis ikke ser slike filmer ble noe særlig skremt heller. Så gårsdagens episode av csi:ny når jeg kom hjem i går kveld og syntes strengt tatt at den var mer skremmende. Det skumleste var at han i setet ved siden av skvatt og rykket til noen ganger, men det holdt meg hvertfall våken... Nei, hva kan man forvente når filmen egentlig er en pg-13 skrekkfilm? Så om du har passert 17 og har sett noen skrekkfilmer før, styr unna.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Så denne i går kveld. Kultfilm visstnok. Med Christopher Lee og Britt Ekland. Vet ikke riktig hva jeg skal si...

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn