Furious 7 (2015)
For en aldeles grusom film! Jeg har ingenting i mot helt hjernedød action og har stor glede av både den horrible Transformers 2, Expendables filmene og til og med forhatte Waterworld som ren underholdning, men denne filmen er etter min mening den dårligste filmen jeg har sett i år, av sikkert nærmere 50 filmer jeg har sett hittil i 2015.
Null glimt i øyet, elendig skuespill, hovedpersoner som aldri skades eller får en skramme uansett hva som skjer, bortsett fra når noen plutselig dør for å liksom lage en dramatisk twist slik som normen har vært de siste sørgelige kapitlene i denne filmserien. Til og med Superman i Man of steel ser vesentlig mer redusert ut enn disse tilsynelatende bare småbarske men ellers normale dødelige etter en runde juling, front mot front i 150km/t, bilkræsj ned fjell, sprengning eller whatever. Dialogen er helt horribel og er stort sett bare kvalmende selvhøytidlig prat om "family" og annen elendighet hvor det helt åpenbart skal melkes optimalt med sympati etter Walkers død. Ved en anledning var dialogen så klisjefylt og påtatt "seriøs" at jeg måtte ha en pute foran ansiktet. Jeg ble direkte flau på skuespillernes vegne!
Actionsekvensene er latterlige, og da ikke latterlige som i "usannsynlige men tøffe", men latterlige som i f.eks at droneraketter bruker 20 sekunder på 150 meter eller at det ikke gir noen mening å gjøre det på den måten i det hele tatt. CGIen er bare middels og flmen avsluttes selvsagt med Walkers mimring og enda mere selvhøytidlig familieprat uten et snev av glimt i øyet. Du må bruke godt over 2 timer av ditt liv for å pløye gjennom dette makkverket. Det utrolige er at den fremstår så kjedelig og uten spenning eller pulsfremmende effekt, til tross for at det er uendelig med action.
Lyspunkter?
Statham var som vanlig grei underholdning. Han gjorde jo bare eksakt det samme som han alltid gjør, og det trives jeg godt med. Det eneste lyspunktet i filmen står Dwayne Johnson for etter at filmen nærmer seg et par timer når han krabber ut av sykesenga og tar saken i egne hender, men da med det helt nødvendige glimtet i øyet man må ha i en slik rølpefilm. Måten han ordner gipsen på armen var det største øyeblikket i filmen for min del.
Etter å ha sett den ville IMDB ratingen, og selvsagt innsett at noen kommer til å stemme denne filmen høyt ene og alene som en sympatierklæring i forbindelse med Walkers død, hadde jeg noen forhåpninger etter den hårreisende dårlige 6'ern, men at differansen skulle være så stor mellom gjeldende karakter og den reelle kvaliteten på filmen hadde jeg aldri trodd.