Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Saturday Night Fever på blu ray.

    Utrolig nok er denne filmen bedre enn det meste av møkka som kommer ut på samlebånd fra hollywood i dag.
    Morsomt å se NY i 70-talls look, skulle ønske jeg var i byen den gang da ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espen R: Fin film, ja...for ikke å snakke om soundtracket..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.755
    Antall liker
    21.632
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    La La Land på dvd lånt på Hamar bibliotek.
    Flott film som jeg «måtte» se fordi guttungen skal synge gjennomgangsmelodien City of Stars på ukm neste helg sammen med en jente han liker (det med jenta ifølge jungeltrommene. Han forteller ikke meg slike greier).
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Ikke veldig glad i skuspillerprestasjon til hovedperson. Jamie Foxx er konge da
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjellbjarne: Morsom, du...La meg si det slik: Hverken Jonathan Demme, Jodie Foster eller Anthony Hopkins har laget en bedre film enn Silence Of The Lambs. Det er en grunn til at kinosetene- også i Norge - ble holdt varme omtrent hele 1991...Her hjemme kalte vi den NATTSVERMEREN, og den ble fulgt opp av hhv. HANNIBAL og RED DRAGON/DEN RØDE DRAGE...Ellers er Goodbye Horses en klassisk låt..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Vis vedlegget 567806

    https://www.imdb.com/title/tt8579674/reference

    Beste film jeg har sett på lenge. Gleder meg til å teste den ut hjemme når 4K platen slippes....

    Karakter: 5.5/6
    Jeg så denne på førpremiere på Collosseum 1730 idag, hvordan rakk du dette ?

    Vet ikke hva man skal gripe tak i her, bildene, fargene, skuespillerne , dynamikken i fortellingen, scenografien
    Fantastisk kameraføring, og den er nærmest ikke klippet. Løp og se.
    Så denne på premieredagen.
    Enig med alt som sies om teknikk og bildekvalitet, kameraføring og illusjonen om én tagning osv.

    Men, dette er ikke en film jeg kommer til å se på nytt, til det er den altfor grunn i handling og menneskelig dybde. Egentlig en perfekt symbiose til dagens kommersielle musikk og filmindustri; grunt innhold i en pen innpakning.

    Hvor blir det av den neste «once upon a time in america»? En film som har lag på lag på lag med innhold og som du kan se 5 ganger og enda oppdage nye detaljer og små vinklinger i historien?
    Ps! Ikke tilfeldig at Tarantino valgte å kalle finale-filmen sin «once upon a time in hollywood», han er den aller største beundrer av Sergio Leone.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Vettskremte guttunger som løper for livet er jo ganske enkelt på det psykologiske plan.
    Det gjør ikke filmen til en grunn film. Man kan ikke stå foran en kulltegning av Picasso og anklage den for ikke å være Mona Lisa.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    JOKER

    70mm på Cinemateket.

    Fantastiske bilder, farger, mye mørke, skitne interiører, detaljer som hele tiden er der uten å trenge seg på. Veldig bra lydspor. Suggererende.

    Joaquin Phoenix fyller hele lerretet med en forstyrrende, tom tilstedeværelse.

    Ikke mye håp og glede å hente i denne forestillingen og ikke alle synes denne filmen burde vært laget.

    Men nå er det gjort, og den må sees.

    Vakkert og forferdelig.
    Da har jeg omsider fått denne i hjemmekinoen, på blu-ray med atmos lydspor. Fantastisk opplevelse. Flott film, og 100% gjennomført.

    Anbefales på det varmeste.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Marriage story (2019)

    ms.jpg


    Netflix

    Ett godt gjennomført relasjonsdrama, med gode skuespiller prestasjoner. Har vel fått flere oscar nominasjoner dette og med rette. Likte den godt. Dialog preget film, men bilde var veldig bra. Anbefales

    Under sanden (2015)

    under.jpg


    Netflix

    Kan vel ikke skryte av at jeg har sett mange danske krigsfilmer, men denne har stått på lista lenge og snublet tilfeldigvis over denne på netflix igår så ble det itl at jeg kikket. Sterk og brutal film. Anbefales
    "En gruppe tyske krigsfanger blir overlatt til danske myndigheter etter at andre verdenskrig er slutt og må rydde strendene for miner. Sersjant Carl Rasmussen leder de forskremte tenåringene. Det er ikke rom for nåde."

    Manhattan Mystery Murder (1993)

    Mord i Mexico.jpg


    Ingen stor Woody Allen kjenner, men ga mersmak dette. Morsom film "Det er relativt sjelden Woody Allen driver vekk fra sin vante kurs og inn i krim-sjangeren, men Manhattan Murder Mystery (heretter MMM) er tross flørten med krim og spenning en umiskjennelig Allen-produksjon."
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke andre Allen-filmer har du sett ? ( Jeg er ikke «kjenner» kanskje, men stor fan..)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Litt klønete formulert av meg, tror bare jeg har sett en til men husker ikke hva den heter.... :) noen anbefalinger?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Annie Hall og Manhattan er vel de jeg ville anbefalt å starte med.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kveldens action er klassikeren BLACK RAIN....
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Black Rain er bra, Karaokescenen med Andy Garcia ..
    tilbake til Woody. Annie Hall og Manhattan er jo pålene, men de har ikke så mye progresjon i handlingen som MMM har. Det blir veldig mye Woodymonolog og det er ikke for alle.
    Bullets over Broadway er en fest, og en film jeg har sett et antall ganger er Celebrity. Den har litt framdrift og null Woody.. derimot har den Charlize Theron...

    Men for all del skal man bli kjent med Woody Allen på ordentlig er det Annie Hall, Manhattan og tilslutt Hannah and her sisters.

    Den siste er like god mener jeg. Michael Caine og Max von Sydow. Mia Farrow og Dianne Wiest. Til og med Carrie Fisher er med (!j
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Whatever Works, med Larry David som fungerer bra med Allen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Annie hall og manhattan står på lista mi allerede, men takker for alle tipsene. Skal absolutt sjekke ut ved anledning. Kanskje det finnes noen gode blu-ray bokser
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Marriage story (2019)

    Vis vedlegget 572828

    Netflix

    Ett godt gjennomført relasjonsdrama, med gode skuespiller prestasjoner. Har vel fått flere oscar nominasjoner dette og med rette. Likte den godt. Dialog preget film, men bilde var veldig bra. Anbefales
    Denne så jeg i går kveld og kan si meg enig i det du skriver. Ikke en film man setter på for å skryte av lyden i anlegget dette, da den som du sier er en dialogpreget film og først og fremst skal vise hvordan mennesker kan påvirkes følelsesmessig i en vanskelig situasjon.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Patton fra 1970.

    Amerikansk general, særlig kjent under andre verdenskrig som storkjeftet, øm og brutal på samme tid, klappet til og skjelte ut soldatene og mente at han hadde deltatt i store slag på 1700-tallet (reinkarnasjon).

    Fornøyelig god film.
    Interessante kommentarer fra Coppola i forkant av filmen.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Fjorårets beste, den beste på flere år, egentlig... sett igjen for andre gang!!

    Joker

    joker-2-696x392.jpg


    mvh
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Irreversible (2002)

    gni.jpg


    DVD

    Gaspar Noe er ikke fremmed for kontrovers, og denne filmen er ikke ett unntak. Handlingen i filmen foregår baklengs, altså vi ser ser siste scene først og første scene sist.". Det er en voldsom voldtektscene her som gjør de lykkelige klippene i det som normalt ville vært i starten av filmen mens som vi ser til slutt verre å se. En bra film, men absolutt ikke en film for alle dette og vil ikke anbefale denne uten forbehold. Den omtales som "French experimental psychological horror drama film." så det sier vel sitt.

    Fra filmpolitiet:

    På overflaten er den en enkel, kald, kynisk og brutal historie om hevn.

    Velger du å sette i gang ditt eget tankeapparat finner du spor av kritikk mot et stadig mer kaldt, kynisk og brutalt samfunn. Men det spørs om ikke Noés ekstreme virkemidler drukner budskapet.

    Helt fra starten gir filmen klar melding om at den skal ta rotta på deg. Du skal kvalmes, sjokkeres, tynes og ubehages i det ytterste før du kan snuble fortumlet ut av kinosalen. Noés kamera rister, svaier og snurrer rundt i alle retninger med grumsete og mørke bilder.

    Jeg hadde hørt om en usedvanlig stygg voldsscene og en lang, grusom voldtekt på forhånd og hadde stålsatt meg.

    Likevel er det vanskelig og ikke bli brakt ut av balanse av bildene som nærmest voldtar øynene dine.

    Filmen fortelles baklengs. Den starter med to menn som blir ført ut av en homseklubb, den ene på båre, den andre i håndjern.

    Så viser filmen foranledningen til dette og rykker så stadig tilbake i tid, akkurat som i Memento.
    Sterk kost
    Vi skjønner at de to karene, Marcus og Pierre, er på hevntokt etter noe grusomt som har skjedd en som har stått dem nær, nemlig Alex, som blir brutalt voldtatt. Til slutt viser filmen hvordan Marcus og Alex lever et lykkelig ekteskap før den skjebnesvangre kvelden vi allerede har vært vitne til. Moralen: Lykken er skjør.

    Irreversible holdt på nysgjerrigheten min til det siste. Ved å vise brutalitetene først og forspillet etterpå skapes det en foruroligende atmosfære, for vi vet hva som skal komme.

    Dessuten unngår Gaspar Noé å virke spekulativ, slik oppfatningen sannsynligvis ville vært om filmens historie hadde utspilt seg i kronologisk rekkefølge.

    Irreversibel er sterk kost som fort kan gjøre deg ganske motløs. Ikke se filmen på en allerede dårlig dag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    LABYRINTH- 30th. Anniversary BD Ed.
    David Bowie OG Jim Henson i samme film...det ER bare bra, det. Spesielt er karakteren Ludo fin.. Og så viser både David og Jennifer Connelly en forståelse for skuespillerkunsten..Samme gate som NEVERENDING STORY, men så er også den en skikkelig klassisk 80s feelgood...Disse to skal være på plass i enhver respektabel filmsamling.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    20200309_140608.jpg

    Captein Marvel. 3D effektene slik "jeg" liker dem. Ellers slik man forventer en slik film skal være i dette universet. Jeg lot meg underholde med projektor, lerret og full surrond.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    DEN AVSKYELIGE SNØMANNEN, US/CN Animasjon, 2019. Liker du animasjonsfilm? Se da denne, gjerne sammen med familien! Lille Yi bor i Shanghai med bestemor og mamma. Hu har mista faren sin. Men han etterlot henne fiolinen sin, og den kan hu spille på. På taket i blokka der hu bor møter hu en dag en liten, bortkommen yeti- Everest. For en karakter han er...Verdens søteste fjes, lang hvit pels og med en personlighet som få!! Anbefales varmt for den som vil ha humor, musikk, hjertevarme og kulturmotsetninger i samme film:rolleyes: Ungene elsker den nok også..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kane69: Star Wars er et filmatisk epos av dimensjoner, den historien må forstås av den som skal bli glad i disse filmene. To av Disneys filmer er spin-offs, men ser man absolutt alt 100% kronologisk- i de beste versjonene- får man det beste inntrykket også, Sagaen er nå HELT avsluttet og jeg kan nok garantere at flere ble mer skuffet da slutten på Game Of Thrones fisla seg ut på TV....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    zodiac_bd.jpg


    Hadde nok et gjensyn med David Fincher's Zodiac på BD i går, Director's cut. Dette er en film som virkelig tåler tidens tann IMO, den er fortsatt like fascinerende, selv om et par av scenene riktignok er aller mest skremmende første gang man ser den og ikke vet hva som kommer. Fantastisk skuespillerlag som presterer på topp gjennom hele filmen, dialog, regi, og alt det tekniske er på stell. Mye av spenningen her ligger selvsagt i at filmen er basert på virkelige hendelser, når den selvtitulerte Zodiac Killer terroriserte San Fransisco på 60 og 70 tallet. Bl.a. sendte han brev og koder til avisene som han forlangte å få publisert, og han ringte trolig også til sentrale personer innen etterforskningen av saken og lekte katt og mus med politiet. I filmen får vi se bevisene og indisiene som peker særlig mot èn bestemt mistenkt, men ingen har noensinne blitt dømt for drapene. Filmen går allikevel ganske langt i å antyde en mulig løsning og klarer å ro det i land på en troverdig måte.

    Anbefaler denne hvis man ikke har sett den før og hvis man liker litt mer nøkterne thrillere basert på virkeligheten. Filmen er i stor grad drevet av dialog og faktaoppramsing, men det blir aldri kjedelig og filmen balanserer mesterlig mellom dialog/fakta og spenning/action hele veien. Denne er nok på min personlige topp ti liste over favorittfilmer.

    https://www.imdb.com/title/tt0443706/
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig - Zodiac er en veldig bra film. En av mine favoritter.
    Som sagt, en mine ti på topp også. :)

    Har dannet meg et inntrykk av at dette er en film man enten elsker eller ikke liker. Husker jeg så den på kino og satt med øynene limt til lerretet gjennom hele filmen, mens en jeg jobbet sammen med på den tiden kunne fortelle at de også hadde vært og sett den, men syns den var så kjedelig at de forlot salen midt i filmen. :rolleyes::)
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Kane69: Star Wars er et filmatisk epos av dimensjoner, den historien må forstås av den som skal bli glad i disse filmene. To av Disneys filmer er spin-offs, men ser man absolutt alt 100% kronologisk- i de beste versjonene- får man det beste inntrykket også, Sagaen er nå HELT avsluttet og jeg kan nok garantere at flere ble mer skuffet da slutten på Game Of Thrones fisla seg ut på TV....
    Jeg er kjempefan av SW. Men nyeste triologien har vært "crap". Godt The Mandalorian var bra, og de nye Clone Wars episodene leverer....

    Å ja, siste sesongen av GoT var også en skikkelig nedtur...
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    The Lighthouse

    FFF77D1F-31E4-4FA4-9E31-887DC2A15372.jpeg


    Sort/hvitt, 4/3 format. Ramsalt og sær historie om to fyrvoktere som sakte men sikkert mister forstanden. Filmen veksler også mellom fantasi og virkelighet. Ikke helt i min gate, men severdig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kane69: La meg da ta den frihet å presisere: DEN SISTE EPISODEN av GoT var HELT FEIL...men OPPTIL DET gjorde de en KNALL jobb. Kristofer Hivju viste seg som en virkelig sønn av sin far, Erik. Og Lena Holgate som Ygritte...wadda girl...SW måtte få ei avslutning , det også, og R2/Chewie/Yoda er og blir sci-fi-sjangerens absolutte dons..hehe..Love those guys!

    På tal om avslutninger: TERMINATOR DARK FATE er vel verd penga , den og! Godt å se min gamle venn Arnold i form igjen... Fyren er pokker meg 72- like gammel som Elton. :cool:Linda er fortsatt ei du absolutt ikke kødder med. Av og til må man bare gå helt back to basics. Og med det har både Schwarzenegger og Stallone gitt sine mest ikoniske karakterer en mer enn verdig send-off:cool: Neste er vel at John McClane tar en siste flytur eller at Clint prater en siste gang med sin venn Harry...og isåfall gleder jeg meg til å se også dem igjen..

    Wolf: Den der står HØYT på lista...sammen med NO TIME TO DIE...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Billa: Men se det stjernelaget, da...:cool: They will not be swimming with the fishes..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn