De er nå på vei i posten - kjøpte ubrukte på bruktmarkedetaudiosan skrev:UcD400AD? hvem har dem da? de har jo gått ut av produksjon for lang tid siden.
|
De er nå på vei i posten - kjøpte ubrukte på bruktmarkedetaudiosan skrev:UcD400AD? hvem har dem da? de har jo gått ut av produksjon for lang tid siden.
Fine de Leikis.Leikis. skrev:Da har jeg fått mine 2 kabinetter.
Skal vel bruke bare ene i første omgang.
De var fine og små, nesten så det blir trang med alle pluggen på bakplata. Jeg skal ha både rca og xlr.
HG erstattet AD. men de er på ingen måte i samme klasse. AD er lydmessig nærmere ST enn HG. HG er mye mere påkostet i komponenter ann AD. mens forskjellen på AD og ST kun ligger i OPampene. (som jeg har forstått det)asbjbo skrev:AD var den "gamle HG", altså høyere spec enn ST.
Har skjema på begge, men ikke et som viser hvilke kabler skal hvor fra smps til ucd.audiosan skrev:mangler du koblingsskjema på UcD modulene eller smps'n da?
http://www.hypex.nl/docs/SMPS400.pdfaudiosan skrev:kan ikke finne noe datablad for smps'n på nettet. om du kunne lagt ut kopi av databladene så kunne jeg sett på det.
Selv om du jorder kabinettet bør du vurdere å legge noe ekstra isolasjon (plastfolie, el. ) mellom PSUen og chassis: jf. denne pasusen i buksanvisningen på side 2 under Safety precautions:Leikis. skrev:Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
den lille svarte fra signal inn på UcD modulene ser ut som skal til kontakt J5 eller J4 pin2 på smps'en. men litt usikker her.Leikis. skrev:Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
Det er ikke nett bryter på strøminntaket, jeg har en bryter. Men vet ikke helt hvor den skal kobbles eller monteres, det er ikke plass bak, eventuelt siden på fronten kan gå.KJ skrev:Selv om du jorder kabinettet bør du vurdere å legge noe ekstra isolasjon (plastfolie, el. ) mellom PSUen og chassis: jf. denne pasusen i buksanvisningen på side 2 under Safety precautions:Leikis. skrev:Jeg har bynt å fått inn en del her nå.
Men er usikker på hvor div ledninger skal.
Bla den lille svarte som er sammen med signal ut fra Ucd 400.
Og jeg finner ut at det kune er et sett ledninger ut fra SMPS til Ucd 400. Slik at jeg må dele på strømmen ut fra SMPS når jeg bruker 2 Ucd.
«When the SMPS400 is mounted in a tight space there needs to be at least 6mm clearance or a layer of insulation with a minimum thickness of 0.5mm between the top of the transformer and the housing.»
Er det nettbryter på strøminntaket?
mvh
KJ
Det (evt pluss sikringer) anbefales i tilfelle feil, og av praktiske hensyn.Leikis. skrev:...
Jeg har ikke kobblet noe bryter, trenger jeg det ?
...
Sikring er det i den nettbrønn. Så det burde vel holde.KJ skrev:Det (evt pluss sikringer) anbefales i tilfelle feil, og av praktiske hensyn.Leikis. skrev:...
Jeg har ikke kobblet noe bryter, trenger jeg det ?
...
mvh
KJ
da var vi 2 stk som har komme frem til samme resultatasbjbo skrev:Jeg synes det er praktisk med en strømbryter og/eller en standby-bryter.
Det er plass for en jumper mellom J1:1 og J1:2, bak kondensatorene. Jeg ser ikke fra bildet om den står der eller ikke. Den skal ikke være der for en SMPS som skal gå på 230-240 V spenning. Hvis den står på, får du nok dobbelt så høy spenning ut av SMPS'en som du hadde tenkt deg.
Den tynne svarte ledningen på input (J4:4) på hver forsterker er "Amplifier Enable". Den kan kobles til pin J4:2 på SMPS for å mute forsterkeren mens strømforsyningen slår seg på og av. Det garanterer at du ikke får ulyder på vei opp og ned. Det kan være lurt.
Da kan du også koble en standby-bryter mellom pin J5:3 og J5:2 på SMPS for å sette forsterkerkortet i standby. Det går formodentlig også an å ta spenning til en lysdiode fra pin J5:3 og J5:7, forutsatt at du regner ut en passende motstand til å koble i serie med lysdioden.
En liten detalj: Jeg ville tvinnet hvert pluss/minus-par fra strømforsyning til forsterker for å redusere utstrålt elektromagnetisk stråling enda mer. Ikke flett mange ledninger sammen, bare tvinn hvert par sånn passe tett.
Alt dette med et stort forbehold, siden jeg ikke har bygget med en SMPS selv. Du er selv ansvarlig for at det blir riktig! Sjekk, dobbeltsjekk og trippelsjekk alle pin-nummer jeg har oppgitt med det som står i bruksanvisningen.
Bor i Kyrksæterøra.audiosan skrev:hvor i sør-trøndelag bor du?
Aha, nå sjønner jeg. Man lærer jo litt med hvert, dette er mitt første forsterker bygg ;Dasbjbo skrev:Figur 1 "Connector pinning" har noen piler som ser ut til å indikere hva som er Pin 1 på hver av kontaktene. Det varierer visst fra kontakt til kontakt hvilken vei det telles: http://www.hypex.nl/docs/SMPS400.pdf
Vel, D_S, det får inngå i kurset for de viderekomne. Først må vi få brukbar lyd i greiene, så kan vi diskutere mer og mindre sannsynlige tweaks i versjon 2.0. Selv ikke jeg har tatt meg bryderiet med å "av-plaste" forsterkerne mine. Det skaper fort flere problemer enn det løser.Duelund_Support skrev:Fjern for guds skyld de degraderende plasticstik.
Leikis. skrev:Nå ble jeg litt usikker her igjen.
Om jeg ser på kontakt J3 main output på SMPS, så er pin 1 positiv(rød), pin 2 ground (svart) og pin 3 negative(blå). ?
Noe som for meg blir at pin 1 er lengst til høyre !
Stemmer det at pin 1 vanligvis starter på høyre side og går mot venstre ?
Om det er slik blir det den gule som skal til lille svarte på UCD ?
Eller ?
om du fremdeles er usikker på kontakt J3. så kan du måle spenningen mellom pin1 og pin2(jord). (uten å koble til Ucd modulene så klart) måler du +67V er pin1 positiv. måler du -67V er pin1 negativ.
War story: Jeg gjorde noe tilsvarende på en lineær strømforsyning, men ventet ikke lenge nok før jeg prøvde å koble til forsterkerkortet igjen. Det viste seg at kondensatorene på power supply holder på ganske mye energi ganske lenge, så jeg fikk en blå sveiseflamme rundt kabelskoene, en tynn strime røyk, og et plutselig behov for et nytt forsterkerkort.audiosan skrev:om du fremdeles er usikker på kontakt J3. så kan du måle spenningen mellom pin1 og pin2(jord). (uten å koble til Ucd modulene så klart) måler du +67V er pin1 positiv. måler du -67V er pin1 negativ.
ja sant nokasbjbo skrev:War story: Jeg gjorde noe tilsvarende på en lineære strømforsyning, men ventet ikke lenge nok før jeg prøvde å koble til forsterkerkortet igjen. Det viste seg at kondensatorene på power supply holder på ganske mye energi ganske lenge, så jeg fikk en blå sveiseflamme rundt kabelskoene, en tynn strime røyk, og et plutselig behov for et nytt forsterkerkort.audiosan skrev:om du fremdeles er usikker på kontakt J3. så kan du måle spenningen mellom pin1 og pin2(jord). (uten å koble til Ucd modulene så klart) måler du +67V er pin1 positiv. måler du -67V er pin1 negativ.
Hvis du gjør sånne målinger, bør du dra ut stikkontakten og la det hele stå til dagen etter før du forsøker å koble til forsterkerkortet igjen. Better safe than sorry.
Store elektrolytter må aldri kortsluttes! Utladning skal gjøres ved hjelp av en motstand.audiosan skrev:eller en kan utlade kondensatorbanken med en motstand eller lignende.