Hvilken hund passer disse kriteriene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hei!
    Etter 20 år med små runde butt snutede hunder som mops og bulldog, vurderer vi å få tak i en litt annen sort, en som er mer fleksibel i forhold til vær og varme, og ikke minst litt mer utholdende. Det skal sies at vi antageligvis har en av de best trente bulldoggene i landet, men hans fysikk setter enkelt en stopper til tider.

Vi har veldig lyst til og kjøpe Beagle, men siden vi ikke jakter er vi litt skeptisk. Hunden vil få plenty med trur både på fjellet og i byen.

Vel, her er våre kriterier :

1. Glad i mosjon, men ikke en hund som må springe 2timer pr dag
    2. Lett dressert
    3. Ikke for stor type middelklasse (Beagle osv)
    4. Ikke fuglehund
    5. Skal ikke være med på jakt, men kan godt være glad i å gå på fjellturer
    6. Barnevennlig
    7. Smart og leken
    8. Maskulin

Er det noen klare valg som kommer for dere som er hundevant her? Noen raser som skiller seg ut.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har selv riesenschnauzer men den blir kanskje i største laget?

Storpuddel tenkte jeg på når jeg leser kriteriene - men misser kanskje på punkt 8?

Har ikke canis en "hundevelgerkalkulator" mon tro?

V

vredensgnag

Gjest
    La meg få slå et slag for en flott hundetype som fortjener en renessanse: Norsk buhund.
    Praktfulle og kloke dyr.

Her har du en familiehund som også kan gjøre nytte som vakthund når det skulle trenges. De er kjærlige, kloke og omgjengelige - og temmelig selvmosjonerende.

Jeg er selv en fuglehundmann, og liker korthårede vorstehere, men gjør jeg virkelighet av mine planer om fjellgård vil det stå en buhund på tunet.

De er selvsagt veldig populære i utlandet!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Buhund

Det beste er å ta kontakt med raseklubben, om du skulle være interessert, og snakke med noen i avlsrådet. De har ikke "lov" til å anbefale et spesielt kull, men er kullet godkjent av avlsrådet har du gode forutsetninger for at det blir en bra valp.
    http://www.buhund.no/
    Eventuelt kan man også forhøre seg om en hund skal omplasseres.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Okay, jeg glemte en eller flere alternativer. Puddel, Mynder og Labradoodler er ikke aktuelt.

Jack Russel Terrier har jeg veldig lyst på, men er litt usikker på hvordan den er i et tett nabolag, med bjeffing og slikt? Skal prøve den kalkulatoren!

Schnauzer blir litt store, men en dvergschnauzer er jo en mulighet, de er morro!

Så er det en fordel om de går greit i lag med andre hunder, ikke terretoriale for enhver pris, Bulldogen som vi har på delt omsorg er ganske bestemt så det er en fordel om han fortsatt kan bo her annenhver uke!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min søster har Finsk Lapphund. Passer sånn omtrent med kriteriene men makan til gnellehund. Samme med de buhundene som jeg har møtt. Er foresten noen som har oppdrett av buhund ikka langt fra der jeg bor.

V

vredensgnag

Gjest
    Min mor har hatt flere Jack Russel. Flotte hunder som er meget aktive, og som trenger hodetrening for å trives - de er mentale giganter (egentlig jakthunder.)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så har du den litt større varianten. Parson Russel - litt like Jack sånn sett.

V

vredensgnag

Gjest
    bambadoo skrev:
    Min søster har Finsk Lapphund. Passer sånn omtrent med kriteriene men makan til gnellehund. Samme med de buhundene som jeg har møtt. Er foresten noen som har oppdrett av buhund ikka langt fra der jeg bor.
    Bjeffing og piping på en hund er noe man med letthet tar vekk når hunden er liten. Korthår vorsteher er for eksempel kjent som pipemaskiner, men jeg har latt mine forstå at det skal vi ikke ha noe av - og tilsvarende når det banker på eller ringes på døren, da skal det ikke bjeffes.

Men buhund og finsk lapphund er gårdsbikkjer, og man har fremelsket at de skal passe på - så det er bare å ta med i dressuren at det ikke skal bjeffes, når det ikke skal bjeffes.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et annet kriterie som jeg ville vurdert er dette med pelsstell. Er det noe du er interesser i eller ikke. Og om de legger fra seg mye hår eller ikke. Kort håret vs lang håret etc..

S

Supertramp

Gjest
    Dansk-svensk gårdshund

http://no.wikipedia.org/wiki/Dansk-svensk_gårdshund

Bruksområde

Dansk-svensk gårdshund er en typisk brukshund, en utpreget gårdshund som også fungerer som en god vakthund og en kjærlig familiehund. Den skal være en dyktig rottefanger.

Lynne og væremåte

Dansk-svensk gårdshund er en livlig, modig og glad hund med masser av energi. Den har en hendig størrelse og passer godt for de fleste formål. Trenger en god del mosjon og psykiske utfordringer for å trives maksimalt. Passer derfor best i en aktiv familie.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja de er veldig fine Supertramp. Liker den rasen selv. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Pen hund. Korthåret versjon av buhund. Jeg foretrekker korthårede hunder, drar ikke inn så mye skitt, men røyter selvsagt like mye som en langhåret - bare ikke like synlig.

Men hva er galt med fuglehund?
    ;D

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mye flotte alternativer her, JRT har jeg lyst på spesielt for dens mentale styrke, slikt facinerer meg siden jeg er vant til verdens 3 dummeste hundesort ;)

Toller er fantastisk pene hunder, de liker jeg absolutt.
    Labrador Retriver, nja... Syns de har en tendens til å bli så fantastisk feite okke som trening eller ikke.
    Dansk-svensk gårdshund var veldig pene.

Vanskelig valg!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Pen hund. Korthåret versjon av buhund. Jeg foretrekker korthårede hunder, drar ikke inn så mye skitt, men røyter selvsagt like mye som en langhåret - bare ikke like synlig.

;D
    For meg er fuglehunder anorektiske tanketomme hunder, beklager hvis jeg støter noen, men jeg har store problemer med fuglehunder!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ;D ;D

Herlig bilde vreden. Ser kjent ut.

Rimelig ulike bulldoger og fuglehunder ja ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    bambadoo skrev:
    ;D ;D

Herlig bilde vreden. Ser kjent ut.

Rimelig ulike bulldoger og fuglehunder ja ;)
    Ikke akkurat som to dråper vann nei ;) Kunne gjerne tenkt meg en bulldog igjen, men er litt lite fleksible...

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.928
    Torget vurderinger
    3
    spitz hunder som mittelspitz /kleinspitz se bilde og pomeranian litt mindre versjon. passer god inn under dine kriterier.
    skulle jeg mene :)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    pahf skrev:
    vredensgnag skrev:

;D
    For meg er fuglehunder anorektiske tanketomme hunder, beklager hvis jeg støter noen, men jeg har store problemer med fuglehunder!
    Veldig viktig at man følger sine egne impulser i valg av hund. Det er en grunn til at man smiler av at hund og eier ligner på hverandre. Men man skal absolutt følge sine instinkter når det gjelder hunder man velger til og fra.

Jeg bør skynde meg og rette, vorsteher er ikke fuglehund - det er en allround jakt/brukshund, som også kan brukes på fuglejakt. Er enig i at de engelske rasene kan virke nervøse, men det er flotte hunder og langt fra tanketomme, jeg har sett utrolig kløktig arbeid fra slike, på jakt. Men her må man også være forsiktig - i miljøet snakker man om hvilke linjer hundene har, og det lønner seg å betale litt ekstra for å få en valp med gode linjer.

Det beste rådet jeg kan gi er at du skal velge med hjertet, og at du skal bruke raseklubbens avlsråd i valg av emne. Og vær forsiktig med hunderasene som sliter med genetiske sykdommer og moteavlsskader - dem er det mange av, spesielt blant de mer populære hundene. Derfor er det klokt å velge mindre populære raser, eller tom en blandingshund, har sett noen flotte eksemplarer.

Verdt å huske at de aller fleste hunderasene er meget unge, relativt sett. De fleste ble til på 1800-tallet etter utstrakt kryssavl, og det at de nå har vært fastlåst i "rene" raser i så lang tid er i ferd med å få dårlige utslag pga innavl. (Det avles bevisst på søsken, og med tilbakeparring fra søsken til foreldre, osv. - mye tull innenfor hundeavl.)

Her er "geografilæreren" i terrenget:

Vedlegg

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    I likhet med orso, anbefaler også jeg tolleren. Supre hunder, men vær nøye med valg av oppdretter. Beagle og Tysk Jaktterrier hadde jeg aldri kjøpt uten at jeg drev aktiv jakt. Det finnes jaktlinjer innen labrador, disse er slankere, men krever også mer aktivisering. En alternativ rasevelger finner du her, Canis sin oppfører seg til tider merkelig.

Frode

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tollere er herlige, har to av de selv. De trenger ikke voldsomt med mosjon, men til gjengjeld trenger de aktivisering av hodet for å være lykkelige hunder. De er også ganske så myke, så her er det vennlighet, tålmodighet og det å være konsekvent som gjelder, ikke hard. Som med de fleste hunder, mao.
    Dette er en apporterende fuglehund, akkurat som golden er, og man ser jo hvordan det har gått med de i Norge. Så husk å gi de utløp for naturlige egenskaper som søk og apport. Altså finne noe å bringe tilbake, ikke mase med å kaste pinner og stresse opp jaktinstinkter, det får man bare urolige hunder av.
    Vær også oppmerksom på at det i stor grad avles på utseende i Norge, uansett hva oppdretterne selv påstår. Sjekk ut jaktkennelene i Sverige som ett alternativ. I Svenske "Tollaren" ser man en del om hvilke som gjelder.

Vi har vurdert Dansk-Svensk gårdshund neste gang, virker som ett flott alternativ og kompromiss av de fleste egenskaper. Jeg ville sett nærmere på den, pahf.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.383
    Sted
    Østfold
    Vi har en blanding av Bordercollie og Schäfer. Hun er 3/4 Schäfer og 1/4 Bordercollie. Rent statistisk lever blandingshunder lenger enn renrasede hunder. De er også billigere i innkjøp og minst like greie å ha med å gjøre som renrasede hunder.

Vår ser ut som en sort Schäfer og veier omtrent akkurat 40kg. Blandingen mellom Schäfer og Bordercollie gir en veldig sosial og intelligent hund som knytter seg nært til enkeltpersoner og er ikke alt for revirbesatt. De bør nok ha en del mosjon men pelsen ordner seg for det meste selv. Hun har dog ikke silkepels så skifte av underpels og dekkpels har vi jo 2 ganger i året uansett.

En ting man skal være obs på med de mest sosiale og intelligente rasene er at de kan bli nesten FOR pliktoppfyllende. Hver gang en av barna finner på noe hyss må vi på en måte forklare hunden at det ikke er henne vi er sinte på. Det er litt vesentlig å være obs på hundens mentale helse så ikke hunden blir nervøs eller føler seg "under pisken".

Hunden vår dekker i høyeste grad kravene dine i hvertfall.

S

Smorte24

Gjest
    Det var utrolige mange fine bilder av hunder her, fikk nesten lyst på en hund til ::)

Det første som slo meg var Bordie Collie men så så jeg at du hadde unger og da er ikke det den beste hunden.

Jeg vil si at Dunker er en veldig morsom og fin hund, fantastisk glad i folk og det samme er Halden Støver, disse 2 rasene vil passe nesten alle dine ønsker untatt maskulin, selv om det også har mye å si hvordan du oppdrar hunden.

Labrador er jo veldig allsidig hund, den er utatvendt glad i mosjon, mat og det andre kjønn, den kan være ganske maskulin også, noe det samme med Flatcoat retriever.

Mine favoritter er Malinois eller Schæfer, desverre er det mye sykdommer med schæferen pga useriøse og pengegriske oppdrettere, men har du mye penger så er mitt tips å kjøpe schæfer fra en oppdretter i Sverige som avler brukshunder og ikke utstillingshunder.

Du har også muligheten til å ta en omplasseringshund, men her er det viktig at du og familien tar og går en del turer før dere evt bestemer dere.

Du kan også få det beste av 2 verdener med blandingshunder, det finnnes utrolig mange fine blandingshunder når det gjelder gemytt.

Skal du kjøpe valp så helst kjøp fra bruks og ikke utstillingshund oppdretter.

Jeg har 2 tips hvis dere skal kjøpe en valp.

1. Ikke godta at noen av foreldrene har ad/hd, helst ikke besteforeldre heller, det er lov å avle hvis hunden har bare mild grad av dette.

2. Be om å få hilse på moren, holdningen til moren smitter veldig lett over på valpene.

Men uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til :)

Mvh
    Roger

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Herlig hund, Frode!
    Ja, han var en trivelig krabat som nå apporterer pinner på de evige jaktmarker.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Vær også oppmerksom på at det i stor grad avles på utseende i Norge, uansett hva oppdretterne selv påstår. Sjekk ut jaktkennelene i Sverige som ett alternativ. I Svenske "Tollaren" ser man en del om hvilke som gjelder.
    Dette er korrekt, men heldigvis har lyset gått opp for noen her i landet også. Hvis toller er av interesse, anbefaler jeg å ta kontakt med Inlicio. De har nok ikke ledige valper nå, men kan kanskje tipse om andre oppdrettere både her i landet og i andre land. Hvis du ser på siden deres, er de veldig opptatt av bruksegenskaper og mental helse, noe som mange oppdrettere stort sett ignorerer.

Det er uansett vanskelig å velge en hunderase, jeg har nå vært uten hund i tre år og sliter selv med det samme.

Frode

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vel, jeg lar stort sett hjerte bestemme før fornuft. Det samme gjelder vel for frøkna, og vi har funnet ut at mest sannsynlig vil vi satse på denne :

Litt info :
    En Corgi kan være en fabelaktig familiehund – for den rette familien. Husk bare på at de er smarte, sjefete og har høy intelligens, sterk rettferdighetsans og kan til og med ha sans for humor. De er lettlærte, på godt og vondt.
    Passer oss helt utmerket, akkurat en slik type vi er ute etter, muligens den sjefsrollen som minus, men får vi den som valp og bulldogen er voksen ser jeg ikke på det som noe problem.

Alle disse trekkene kan du også finne i dagens Corgier. Mange har sterke gjeterinnstinkt og du vil fremdeles finne gode musefangere i enkelte individer. Det er aktiive hunder som trenger daglige turer og aktiviteter, tenk på det arbeidet de opprinnelig ble avlet for. Hvis ikke de får oppgaver, finner selv arbeidsoppgaver rundt om i huset – og det tar de alvorlig.

lydighetstrening Det er altså viktig at de lærer å respektere menneskene og har noe å gjøre – hvis ikke finner de på noe selv og da kan det fort gå ut over sko og klær. Pass på at skittentøy kurven er lukket, er den ikke det finner du fort klær igjen i alle rom og gjerne i hagen med. De har en selvstendig tankegang, har høy intellegens, kan være sjefete og manipulerende.

Fordi Corgien stort sett levde som ene hund på gårdene, kan de være litt "alfa" mot andre hunder og "sjefete" i større hundegrupper. De har en utrolig tett underpels og røyter kraftig to ganger i året. Ved første øyekast ser det ikke ut som en hund som trenger mye pels stell, men en omgang med kam og børste er nødvendig.

Synes du det er moro å arbeide med en hund med egne meninger og som kan tenke selvstendig, så vil du raskt bli som oss andre - fullstendig fortapt.

Hvis du er på jakt etter en menneske orientert hund, finnes det ikke noen bedre. Så skaffer du deg en Corgi, vær forberedt på at denne hunden vil trenge deg. En Corgi er ikke som hvilken som helst annen hund i huset, men en virkelig kamerat som trenger ”å prate”. De fleste gjør virkelig det, lager alle slags merkelig lyder som noen gang kan nicky med perlehønerhøres ut som lett knurring til små hvin som forteller at nå trenger de litt kontakt, oppmerksomhet eller kos.
    Høres helt fabelaktig ut, nei denne skal vi se nærmere på :) Noen med erfaringer?

C

Cyber

Gjest
    Har ikke den forferdelig korte bein, må jo ærlig si at jeg synes de hundene ser ut som de har en genfeil.

Mine foreldre har en Border Collie, den synes jeg er flott, utrolig smart og trivelig hund. Vi har dessverre ikke fått trent vår slik vi hadde tenkt pga flere årsaker. Eneste er ditt første kriterium, denne liker endel løping gitt. ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehe, jo de har korte bein, en nabo har ei datter som har en slik en. Fantastisk morro hund, ser ut som de går på luftputer når han kommer. Men de er kjappe som fy med de korte beina!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjenner 2 som har corgi. Den ene sliter voldsomt med ryggproblemer og hadde også epilepsi. Den andre er en veldig kjekk hund.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Border Collie så ut til å være midt i blinken, helt til jeg kom til det siste "macho"-kriteriet. En Border Collie er ikke den hunden du tar med hvis du skal ut og skremme Hells Angels-medlemmer.

Det noen sier om at Border Collie og barn ikke passer sammen skriver jeg ikke under på. Har selv bare positiv erfaring med Border Collie og små barn. Man skal selvfølgelig ta hensyn til at man har barn når man velger valp ut av et kull. Unngår man de mest dominante og de mest skvetne, så burde det gå helt fint. Små barn skal uansett ikke være alene med hunder, uansett rase. Når barna når skolealder vil både barna og hunden ha stor glede av hverandre.

V

vredensgnag

Gjest
    Pass bare på å ikke gi for mye mat til hunder med korte ben. Corgier er fine hunder - norsk buhund med korte ben.

Kikk her - du velger vel da mellom Pembroke eller Cardigan:

http://www.dogpack.com/breeds/A.htm#Pembroke

(Ble forskrekket over å se hvor mye Jack Russel sliter med for tiden. Prisen for å være en populær rase.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn