Hvilken "komponent" betyr mest for lydkvaliteten?

Hvilken "komponent" betyr mest for lydkvaliteten?

• Samspill mellom høyttaler og lytterom

Stemmer: 0 0.0%
  • Høyttaler

• Forsterkeri

• CD-spiller eller annen digital lydkilde

• Tweaks i form av høyttalerunderlag

• Høyttalerkabler

• Signalkabler

• Strømkabler

• Tweaks i form av apparatunderlag

• Nettstøyfilter

• Digitalkabler

• Tweaks av den "voodoo-aktige" sorten (om dere forstår hva jeg mener).

• Fjernkontrollen

• Totalt antall stemmer
    0
L

larkus

Gjest
Avstemmingen så langt stemmer bra med min egen prioritering. Det som er overraskende er at "tweaks av den voodoo-aktige sorten" og digitalkabler så langt scorer høyere enn strøm/høyttaler og signalkabler. Kan det være ironiske spøkefugler ute og går?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kabelen nærmest kilden er den viktigste larkus,...Har du ikke lært dette da... :)...Mener det faktisk litt og...

L

larkus

Gjest
HCS skrev:
Kabelen nærmest kilden er den viktigste larkus,...Har du ikke lært dette da... :)...Mener det faktisk litt og...
Nei, det visste jeg ikke. En lærer hele tiden her på HFS ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har vel kommet frem til at forsterkeren er det mest kritiske leddet i kjeden, selv om alle deler er viktig hvis det skal bli riktig bra

fordi

Hvis man har en grei/god/ok kilde og:

a - svært god forsterker og enkle høyttalere er dette ofte godt til å leve med, selv om det er stort potensiale til bedre lyd med oppgradering. Lyden blir nok ikke topp, men den blir sjelden slitsom eller forferdelig.

b - dårlig forsterker og kanonhøyttalere så er det sannsynligvis ikke til å leve med, lyden blir gjerne slitsom eller grumsete og en riktig god høyttaler vil bare avsløre hvor dårlig forsterkeren er, hvis forsterkeren er i stand til å drive dem i det hele tatt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så kan jo neste spørsmål være hvor mange som har prioritert lytterom og interaksjon med høyttalere. ;)

Tipper foruten høyttalere at langt mer penger er lagt i forsterkeri, kilde, kabler og tweak enn rommet for de fleste. Og tror heller ikke så mange tenker på høyttalernes spredningsmønsteret og annet som har betydning om hvordan de vil spille i et rom.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Rommet er viktig men ikke alltid noe man kan gjøre noe med. Høytalerenes spredningsmønster er derfor viktig for meg

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I et lyst øyeblikk ville jeg kanskje ha savnet ett valg til på listen din Larkus; nemlig selve "pick-up'en".

Enkelte av oss er trolig litt analoge i tankegangen og innbiller oss at komponenten som skal fange opp lyden, faktisk har en større prosentvis betydning enn det vi til daglig forestiller oss. I mitt hode ville det ha vært en selvfølge å krysse av for pu som én av de tre komponentene som betyr mest ... :)

Mvh
Jan P.

L

larkus

Gjest
Grumpy skrev:
I et lyst øyeblikk ville jeg kanskje ha savnet ett valg til på listen din Larkus; nemlig selve "pick-up'en".

Enkelte av oss er trolig litt analoge i tankegangen og innbiller oss at komponenten som skal fange opp lyden, faktisk har en større prosentvis betydning enn det vi til daglig forestiller oss. I mitt hode ville det ha vært en selvfølge å krysse av for pu som én av de tre komponentene som betyr mest ... :)

Mvh
Jan P.
Jeg valgte å utelate vinylutstyr for å ikke lage hele greia for omfattende. Men jeg er enig med deg i at pick-upen er svært viktig i et vinylanlegg. Eller mer korrekt; samspillet pickup/arm.
mvh
larkus

P

Parelius

Gjest
Så langt tilsier denne lille avstemningen at vi nesten snakker minst om det som betyr mest, og mest om det som betyr minst. Orso er et lys i en tilværelse hvor alle kyr er grå.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Parelius skrev:
Så langt tilsier denne lille avstemningen at vi nesten snakker minst om det som betyr mest, og mest om det som betyr minst. Orso er et lys i en tilværelse hvor alle kyr er grå.
Enig.

Samtidig kan man spørre seg: Hvorfor møtes påminnelser om det som betyr mest med aggresjon, mens det som betyr minst møtes med anerkjennelse og heiarop?

G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Parelius skrev:
Enig.

Samtidig kan man spørre seg: Hvorfor møtes påminnelser om det som betyr mest med aggresjon, mens det som betyr minst møtes med anerkjennelse og heiarop?

Det har vel kanskje med å gjøre at mange musikkanlegg står i en stue, der sivile mennesker bor og bruker den til andre aktiviteter enn finlytting til musikk, og ikke bare i dedikerte og behørig konstruerte lytterom. Da begrenser det seg hva man kan eller vil utføre av inngrep for å bedre akustikken. Et teppe, noen gardiner, et par akustikkplater, noen dempeføtter og vinkling på kassene er vel det lengste de fleste er villig til å gå.

Da får man heller kompensere med å bytte litt på ledningene av og til og henge på litt audiofil juletrepynt på egnede plasser i kjeden.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.996
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
w skrev:
Hvis avstemningen holder seg slik den er nå, så er det jo ganske interessant at 90% av innleggene på HFS handler om de delene av avspillingskjeden som betyr minst for lydkvaliteten...
Kan dette gjenspeiles i det økende antall HD-baserte avspillingskilder blandt HFS`s medlemmer.....?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Gjestemedlem skrev:
Karma skrev:
Parelius skrev:
Enig.

Det har vel kanskje med å gjøre at mange musikkanlegg står i en stue, der sivile mennesker bor og bruker den til andre aktiviteter enn finlytting til musikk, og ikke bare i dedikerte og behørig konstruerte lytterom. Da begrenser det seg hva man kan eller vil utføre av inngrep for å bedre akustikken. Et teppe, noen gardiner, et par akustikkplater, noen dempeføtter og vinkling på kassene er vel det lengste de fleste er villig til å gå.

Da får man heller kompensere med å bytte litt på ledningene av og til og henge på litt audiofil juletrepynt på egnede plasser i kjeden.
De fleste av oss må leve med en rekke kompromisser. Det legitimerer vel likevel ikke at vi møter påminnelser om det med aggresjon? Skal et diskusjonsforum som dette bare virke som bekreftelse av gjensidig statusgrunnlag, eller skal det gi oss faglig funderte strekkmål?

V

vredensgnag

Gjest
emotikon skrev:
w skrev:
Hvis avstemningen holder seg slik den er nå, så er det jo ganske interessant at 90% av innleggene på HFS handler om de delene av avspillingskjeden som betyr minst for lydkvaliteten...
Kan dette gjenspeiles i det økende antall HD-baserte avspillingskilder blandt HFS`s medlemmer.....?
Det er faktisk underlig. Momenter man med sikkerhet vet har stor innvirkning på lytteopplevelsen overses, mens momenter ingen har klart å dokumentere effekten av fyller tråd etter tråd med skråsikre "det bare er slik, det har jeg hørt" utsagn.

Resultatet er at det blir helt vilkårlig hva et lytterom faktisk leverer av opplevelse, og at ingenting blir sammenlignbart.
Det er da forunderlig?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg mener den viktigste komponenten er beskaffenheten i jordinga i huset!
Så mye gryn som noen legger ned i kabler og filtre, men ikke i jording og opplegg av nett i huset ... det er penger rett
vest spør du meg... så da er det den viktigste "komponenten" i annlegget... gjør du jobben bra i dette segmentet kan du
ofte klare deg med sakene rett i veggen... Det sparer du utrolig med gryn på! Av og til... kan du da kjøpe deg "drømmesaker" for penga du har spart... eller forbedre rommet, som er nr 2... synes jeg...
nr 3 = Pre
nr 4 = Høyttaler.
nr 5 = Forsterker (men den bestemte valg av høyttaler)
nr 6 = kabler
nr 7 = Kilde. (bestemmer pre - tildels.)

Personlig synsing... :)

mvh

L

larkus

Gjest
Imperial skrev:
Jeg er uenig i hele listen!!!
Jeg mener den viktigste komponenten er beskaffenheten i jordinga i huset!
Så mye gryn som noen legger ned i kabler og filtre, men ikke i jording og opplegg av nett i huset ... det er penger rett
vest spør du meg... så da er det den viktigste "komponenten" i annlegget... gjør du jobben bra i dette segmentet kan du
ofte klare deg med sakene rett i veggen... Det sparer du utrolig med gryn på! Av og til... kan du da kjøpe deg "drømmesaker" for penga du har spart... eller forbedre rommet, som er nr 2...

mvh
I svarte helsike, jeg ser nå at listen ikke er gyldig. Jeg glemte å ta med den viktigste komponenten av alle.
Fjernkontrollen!. Vi må nok begynne på nytt ;) ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Oh is that even "remotely" possible at this moment? NO!!! Hahahah!!! ;D

mvh

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.613
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
musicus skrev:
Ulf-B skrev:
Det er selvfølgelig fristende å henge seg på, og si som alle andre: at høyttalere og lytterom er viktigst. Det er åpenbart en ganske safe påstand.

På den annen side: Jeg har gjentatte ganger opplevd at god elektronikk tryller godlyd ut av selv ganske simple høyttalere, mens jeg fortsatt har til gode å høre det omvendte: at gode høyttalere tryller godlyd ut av dårlig elektronikk. Kilden og forsterkeriet betyr sannsynligvis mer enn mange vil ha det til. Så jeg sier kilde og forsterker, jeg.
+1

mvh
Istemmer med disse to herrer ;)
Har samme erfaringer som Ulf-B her.
Og med kilden som en meget vektig faktor, det man mister der gjenvinnes aldrig!

gismo

P

Parelius

Gjest
Nettstøyfilter er ikke blant 3 på topp hos noen så langt. Heftig!

L

larkus

Gjest
Parelius skrev:
Nettstøyfilter er ikke blant 3 på topp hos noen så langt. Heftig!
Jeg ser nå at de 3 første alternativene er så opplagte valg at jeg burde ha lagt inn 4 stemmer pr. medlem for å få litt større spredning. Men det er vel umulig å gjøre noe med det nå, dessverre. Jeg regnet faktisk med at det var flere som hadde kabler og tweaks inne blant topp 3, ut fra det som er blitt skrevet her på HFS. Men fjernkontrollen er lagt til som alternativ for spesiellt interesserte ;D

mvh
larkus

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
musicus skrev:
Ulf-B skrev:
Det er selvfølgelig fristende å henge seg på, og si som alle andre: at høyttalere og lytterom er viktigst. Det er åpenbart en ganske safe påstand.

På den annen side: Jeg har gjentatte ganger opplevd at god elektronikk tryller godlyd ut av selv ganske simple høyttalere, mens jeg fortsatt har til gode å høre det omvendte: at gode høyttalere tryller godlyd ut av dårlig elektronikk. Kilden og forsterkeriet betyr sannsynligvis mer enn mange vil ha det til. Så jeg sier kilde og forsterker, jeg.
+1

mvh

gismo
Jeg synes at rom ikke bør vurderes i denne sammenheng, og er dermed ganske enige med herrene over her. Fra studio har jeg oppfatningen shit in - shit out. I dag finnes egentlig ikke shit i de prisklassene vi befinner oss, så her er det vel som oftest match som er svaret på spørsmålet.

Men samtidig så er det ikke så enkelt som det. For meg er forsterker like viktig. Det er fordi jeg streber etter noen av de spesielle egenskapene til rør. I miner ører tilfører de musikken en form for liv som jeg ikke finner i transer. Jeg mener ikke liv generelt, med en type levende lyd som jeg oppfatter som ideell. Det gjelder alle rørforsterkere jeg har hørt, uansett karakter. Og det gjelder uansett hvilke ht som har blitt brukt.

I tillegg så har du faktumet at kombinasjonen av rør + horn, rør + elektrostat og rør + minimonitorer er foretrukne løsninger for meg. Siden fellesnevneren er forsterkeren så vil det være den viktigste komponenten, fordi jeg velger rør til tre forskjellige løsninger. Det betyr enkelt og greit at jeg har delte meninger om hvilken filosofi jeg favoriserer med ht.

Det er ikke mulig å komme med en universal konklusjon på spørsmålet, og jeg gidder derfor ikke filosofere over hvilken komponent som er viktigst ut fra "objektive" kriterier. Derfor blir svaret klart: For at jeg skal oppnå det jeg ønsker så bør riggen inneholde en rørforsterker for at det skal bli ideelt i min stue. Ergo, forsterkeren er det viktigste valget fordi det er teknisk det samme uansett hvilken type ht eller kilde jeg velger. I og med at jeg til enhver tid vil vurdere og muligens skifte mellom forskjellige typer ht uten å skifte ut forsterker-prinsipp samtidig er det eneste logiske valg i pollen.

Edit: Siden det er mulig å velge tre alternativer har jeg valgt kilde + forsterker + samspillet mellom ht og rom. Det siste alternativet valgte jeg fordi det er den viktigste faktoren. Men en faktor er ikke en komponent, så det alternativet synes jeg ikke hører hjemme i pollen. Da bør spørsmålet være hvilken faktor er viktigst. Skal denne tråden ha en nytteverdi så må det gjelde det å foreta et valg ved innkjøp, ikke hvordan man innreder stuen. Når svaret blir rommet så blir hele tråden meningsløs, for det er en ekstern faktor og inngår ikke som en komponent som sådan.

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
187
gismo skrev:
musicus skrev:
Ulf-B skrev:

+1

mvh

gismo
Helt enig !

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.990
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Parelius skrev:
Orso er et lys i en tilværelse hvor alle kyr er grå.
;D Dagens!! (eller en tidligere dags kanskje..)
Regner med det kommer en delegasjon med dette på T-skjorter på neste Horten-messe? 8)

R

Y

ymir

Gjest
hei

" Når svaret blir rommet så blir hele tråden meningsløs, for det er en ekstern faktor og inngår ikke som en komponent som sådan." sitat baluba.

En Helmholtz resonator,diffusor eller en absorbent må vel regnes som et komponent, og da disse MÅ tilpasser ROMMET og deler av utstyret,bør vel rommet taes med som en komponent.

Y

ymir

Gjest
Anonym skrev:
ymir skrev:
hei

Ein kommer ingen veg med "verdens beste utstyr" dersom spenningskvaliteten ikkje er bra og om akustikken ikkje spiller på lag.

Om dei to kriteriene er opptimale gjenstår HØYTALER PLASSERING.

http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/360-linn-ninka Slik skal det gjøres.
Verdens beste utstyr er neppe følsomt for smårusk på nettet.

Når ein ser resultatet av diverse power conditioner som beskrives i f.eks TAS,Stereophile,HiFi+ og ser på utstyret de bruker,utstyr som ikke er kjøpt på elkjøp eller Lefdal,så ser jeg det slik at selv den tyngre delen av hifi-utstyr blir påvirket av spenningskvaliteten.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.990
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
larkus skrev:
Jeg ser nå at de 3 første alternativene er så opplagte valg at jeg burde ha lagt inn 4 stemmer pr. medlem for å få litt større spredning. Men det er vel umulig å gjøre noe med det nå, dessverre. Jeg regnet faktisk med at det var flere som hadde kabler og tweaks inne blant topp 3.
Dette er GPP, larkus. Det tror jeg du visste før du startet tråden, dine siste tråder tyder på at du har litt kontroll med hva som rører seg på HFS.... :D

Men oppkonstruerte uenigheter lager kanskje temperatur og krangel, og for mange er det viktig å ha i hverdagen. :p
Alle vet at hvordan høyttaleren funker i rommet er viktigst, og at høyttaleren er den komponenten som setter mest signatur for hvordan anlegget spiller. I gode gamle dager, da HFS var et sted man kunne søke råd før kjøp, kunne man få tips som dette: "Velg deg først et par høyttalere som du liker lyden av og som fungerer godt i rommet ditt, og så kan du se på forsterker som passer til disse."

Når det gjelder kabler, tweaks og lignende så er ikke diskusjonen hvor mye de betyr, men faktisk OM de betyr noe overhodet.
Jeg viser til Rhesus konklusjon angående 1m valhalla kontra 20m clas, de låter likt.

Poenget er at selv om kilder, forsterkere, kabler og tweaks ikke bidrar like mye til lydkvaliteten som høyttalere så er de ikke irrelevante.
For meg blir det viktig å finne den kilden som fungerer best i mitt rom, med den akustikken det har, og sammen med min forsterker gir den lyden jeg vil ha ut av høyttalerne.
Selv om ikke jeg tillater meg å dra maksimalt ut av lyden ved akustikktiltak (tillater meg? Hvem prøver jeg å lure, får ikke lov av kjærringa er vel nærmere sannheten... :-X ) så betyr ikke det at jeg kan drite i kilde og forsterker. (Heller ikke kabler, men det er nå meg..)

Når jeg tenker etter så er mine to siste komponentbytter faktisk høyttalere, for å finne de som jeg synes fungerer best plassert der de må stå i mitt rom. ::)

Jeg synes det virker som vi har fått et tydeligere skille, og et mer forklarende, på det som før var objektivister og subjektivister.
OMF står for meg som det tydeligste eksempelet på de som er på jakt etter den ultimate "beste lyden" med to streker under svaret.
En lyd som er beviselig best, fordi alle målbare parametre er så bra som de kan bli og der utsignalet fra høyttalerne målbart er mest likt innsignalet. Det ultimate hifi-anlegget. Jeg tror også at når OMF når målet så blir det et pose-og-sekk-anlegg.

Selv kan jeg ikke drive på den måten, jeg blir nødt til å finne de kompromissene som låter best i mine ører på min musikk. De blir mange i tallet, men summen av dem og fordelingen av dem bestemmer hvor langt jeg kan komme.
Uansett hvor mye den fargeglade kua rauter sitater fra www, så vil det ikke endre mitt ståsted.
En vakker dag skal jeg kanskje tilbake til egen hule med anlegget i, og kanskje jeg da får muligheten til å dra det lengre på akustikksiden.
Time will show som det så flott heter.

Krangling og negativitet er kult, det har til og med spredd seg til albumstafetten hvor en rå slakt verdsettes høyere enn en god omtale.
Er det norsk, er det menneskelig? Ikke vet jeg.
Men sånn går no dagan.

Hmmm... Lurer på om det blir mer diffusjon hvis jeg setter opp panel i stua...... ::)

R

L

larkus

Gjest
Hadde resultatet sett annerledes ut dersom spørsmålet lød slik?
"Hvilken komponent har en mest igjen for å legge ekstra med penger i?"

Edit: Er det det som kalles "kostnadseffektiv"?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Da stemte jeg de 3 øverste, tydeligvis er jeg akkurat som alle andre... ;)

U

utgatt19288

Gjest
"Samspill mellom høyttaler og lytterom" - for meg er dette en 1-gangs jobb som hører innunder oppsett av nye HT og som avgrenses innenfor de frihetsgrader man har til møblering og plassering av HT i stue/oppholdsrom.

Det som kunne vært interessant å vite noe om er hvor mange her inne har satt i verk tiltak for å bedre samspillet mellom HT og rom.

Og hva består tiltaket av?
Er vel sikkert noe som kan lage en spørring om dette også.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er pussig at folk stort sett bare trekker fram akustikk tiltak når man snakker om samspillet mellom høyttaler og rom. Og deretter unnskylder seg med at man ikke kan gjøre slike tiltak. Valg av høyttaler har også særdeles mye å si i forhold til god romintegrering! Og så har man jo DEQX og andre tilvsarende løsninger.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.898
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Baard skrev:
"Samspill mellom høyttaler og lytterom" - for meg er dette en 1-gangs jobb innenfor de frihetsgrader man har til møblering og plassering av HT i stue/oppholdsrom.

Det som kunne vært interessant å vite noe om er hvor mange her inne har satt i verk tiltak for å bedre samspillet mellom HT og rom.

Og hva består tiltaket av?
Er vel sikkert noe som kan lage en spørring om dette også.
Det behøver ikke være så dramatiske tiltak. Bortsett fra plassering og vinkling av høyttalerne, kan det være greit å bryte flest mulig første-refleksjoner med diffusorer. Det vil si at du enten sprer eller demper lyden på flater der den første relfekterte lydbølgen fra høyttalerne treffer. Tenk et speil på vegg/golv/tak plassert på det punktet der du ville se høyttaleren fra lytteposisjon, der plasseres noe som enten demper eller sprer. Valget mellom demping og spredning er opp til deg. Platehyller og bokhyller funker som spredere. Her gjøres det med en CD-hylle på sidevegg til venstre, bokhylle til høyre og av og til små tepper på golvet foran høyttalerne. På bakveggen har vi to døråpninger så det trengs ikke, og taket får jeg ikke røre. Det får være til vi får eget lytterom.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoDa skrev:
OMF står for meg som det tydeligste eksempelet på de som er på jakt etter den ultimate "beste lyden" med to streker under svaret.
En lyd som er beviselig best, fordi alle målbare parametre er så bra som de kan bli og der utsignalet fra høyttalerne målbart er mest likt innsignalet. Det ultimate hifi-anlegget. Jeg tror også at når OMF når målet så blir det et pose-og-sekk-anlegg.
Synes vel du forenkler veldig her...grunnen til valgte fremgangsmåte har jo vært at jeg synes lyden blir bedre og bedre jo mer "riktig" det blir...En annen ting er jo at dette først og fremst er relatert til elektronikk - hvor fasiten i grunn ligger klar, på høytaler, lytteposisjon og akustikk er ikke fasiten så klar og der har vel jeg også sagt at det i langt større grad er rom for preferanser - selv om det også her finnes sterke føringer i teorien og målinger...

Mvh
OMF

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
orso skrev:
Jeg synes det er pussig at folk stort sett bare trekker fram akustikk tiltak når man snakker om samspillet mellom høyttaler og rom. Og deretter unnskylder seg med at man ikke kan gjøre slike tiltak. Valg av høyttaler har også særdeles mye å si i forhold til god romintegrering! Og så har man jo DEQX og andre tilvsarende løsninger.

Horn med kontrollert spredning til mellomtone og diskant,
og store åpne bafler til bass.
Da kan man dele aktivt med transeforsterkere til bassen,
og rørforsterkere til mellomtone og diskant.
( Transistorforsterkere er jo ubrukelige til mellomtone og diskant, det vet jo alle, ikke sant? ;D )

;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
Skøyerfant han som mener at fjernkontrollen har mest å bety!

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
15.990
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
OMF skrev:
RoDa skrev:
Synes vel du forenkler veldig her...grunnen til valgte fremgangsmåte har jo vært at jeg synes lyden blir bedre og bedre jo mer "riktig" det blir...En annen ting er jo at dette først og fremst er relatert til elektronikk - hvor fasiten i grunn ligger klar, på høytaler, lytteposisjon og akustikk er ikke fasiten så klar og der har vel jeg også sagt at det i langt større grad er rom for preferanser - selv om det også her finnes sterke føringer i teorien og målinger...
Mvh
OMF
...og vi er uenige hvor? ;D

Du misser poenget. Poenget er at du som bruker mange hundre tusen, kanskje endog en million før du er ferdig, kan tillate deg å sikte på slike mål. For mange av oss andre blir det kompromisser hele veien. Jeg må være så ærlig å si at for meg er ikke nødvendigvis "riktig" det som gir meg mest fot, og anlegget mitt skal gjøre det moro å spille musikk. ;)

Det er der jeg mener at de som deg, som kan makse uten tanke på budsjett, kan oppnå pose-og-sekk.
Både moro og riktig. 8)

R

U

utgatt19288

Gjest
orso skrev:
"Det som kunne vært interessant å vite noe om er hvor mange her inne har satt i verk tiltak for å bedre samspillet mellom HT og rom."

Står ikke noe her at det kun er avgrenset til kun passive tiltak -med samspill mellom HT og rom menes også Audiolense, Lyngdrof, DEQX osv...

Mitt eget tiltak for bedre romintegrering er valg av lukket HT (med de begrensninger det har), samt nærfelt. Forøvrig ingen her som trenger unskylde seg for noe som helst.

Topp Bunn