Hvilken "komponent" betyr mest for lydkvaliteten?

Hvilken "komponent" betyr mest for lydkvaliteten?

  • Samspill mellom høyttaler og lytterom

    Stemmer: 0 0.0%
  • Høyttaler

    Stemmer: 0 0.0%
  • Forsterkeri

    Stemmer: 0 0.0%
  • CD-spiller eller annen digital lydkilde

    Stemmer: 0 0.0%
  • Tweaks i form av høyttalerunderlag

    Stemmer: 0 0.0%
  • Høyttalerkabler

    Stemmer: 0 0.0%
  • Signalkabler

    Stemmer: 0 0.0%
  • Strømkabler

    Stemmer: 0 0.0%
  • Tweaks i form av apparatunderlag

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nettstøyfilter

    Stemmer: 0 0.0%
  • Digitalkabler

    Stemmer: 0 0.0%
  • Tweaks av den "voodoo-aktige" sorten (om dere forstår hva jeg mener).

    Stemmer: 0 0.0%
  • Fjernkontrollen

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Y

ymir

Gjest
Jøgga skrev:
Baard skrev:
"Samspill mellom høyttaler og lytterom" - for meg er dette en 1-gangs jobb innenfor de frihetsgrader man har til møblering og plassering av HT i stue/oppholdsrom.

Det som kunne vært interessant å vite noe om er hvor mange her inne har satt i verk tiltak for å bedre samspillet mellom HT og rom.

Og hva består tiltaket av?
Er vel sikkert noe som kan lage en spørring om dette også.
Det behøver ikke være så dramatiske tiltak. Bortsett fra plassering og vinkling av høyttalerne, kan det være greit å bryte flest mulig første-refleksjoner med diffusorer. Det vil si at du enten sprer eller demper lyden på flater der den første relfekterte lydbølgen fra høyttalerne treffer. Tenk et speil på vegg/golv/tak plassert på det punktet der du ville se høyttaleren fra lytteposisjon, der plasseres noe som enten demper eller sprer. Valget mellom demping og spredning er opp til deg. Platehyller og bokhyller funker som spredere. Her gjøres det med en CD-hylle på sidevegg til venstre, bokhylle til høyre og av og til små tepper på golvet foran høyttalerne. På bakveggen har vi to døråpninger så det trengs ikke, og taket får jeg ikke røre. Det får være til vi får eget lytterom.

Mvh
Hei

Her er det gjordt førsøk på tiltak,og flere førsøk kommer, og vil pågå så lenge interessen for denne hobbyen vedvarer.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41673.0/all.html

Og denne har vert i stuen,men er fortiden i garagen for modifikasjon.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48412.0.html

Og fruen i huset klager ikke så alt for mye heller.

Effekten av bokhyller,plate/CD hyller,gardiner etc. er overdreven etter min erfaring.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
Anonym skrev:
ymir skrev:
hei

Ein kommer ingen veg med "verdens beste utstyr" dersom spenningskvaliteten ikkje er bra og om akustikken ikkje spiller på lag.

Om dei to kriteriene er opptimale gjenstår HØYTALER PLASSERING.

http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/360-linn-ninka Slik skal det gjøres.
Verdens beste utstyr er neppe følsomt for smårusk på nettet.

Når ein ser resultatet av diverse power conditioner som beskrives i f.eks TAS,Stereophile,HiFi+ og ser på utstyret de bruker,utstyr som ikke er kjøpt på elkjøp eller Lefdal,så ser jeg det slik at selv den tyngre delen av hifi-utstyr blir påvirket av spenningskvaliteten.
Edge cd spilleren fikk også god omtale i TAS og ble brukt som referanse av en av skribentene....

Stort sett står det bare tåkeprat i brosjyrene for ulike power conditionerer.

Jeg har tilgang til en sånn en: http://www.energy.siemens.com/us/en/automation/power-transmission-distribution/power-quality/quality-recorder/simeas-r-central-unit-ze816.htm og 2 sånne: http://www.energy.siemens.com/us/en/automation/power-transmission-distribution/power-quality/power-meter/simeas-p.htm og allikevel føler jeg ikke noe behov for å kjøpe meg en power conditioner. Hadde bekymret meg mer for SMPS strømforsyninger i eget hjem enn energikvaliteten dersom jeg skulle ha bekymret meg for noe.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoDa skrev:
OMF skrev:
RoDa skrev:
OMF står for meg som det tydeligste eksempelet på de som er på jakt etter den ultimate "beste lyden" med to streker under svaret.
En lyd som er beviselig best, fordi alle målbare parametre er så bra som de kan bli og der utsignalet fra høyttalerne målbart er mest likt innsignalet. Det ultimate hifi-anlegget. Jeg tror også at når OMF når målet så blir det et pose-og-sekk-anlegg.
Synes vel du forenkler veldig her...grunnen til valgte fremgangsmåte har jo vært at jeg synes lyden blir bedre og bedre jo mer "riktig" det blir...En annen ting er jo at dette først og fremst er relatert til elektronikk - hvor fasiten i grunn ligger klar, på høytaler, lytteposisjon og akustikk er ikke fasiten så klar og der har vel jeg også sagt at det i langt større grad er rom for preferanser - selv om det også her finnes sterke føringer i teorien og målinger...
Mvh
OMF
...og vi er uenige hvor? ;D

Du misser poenget. Poenget er at du som bruker mange hundre tusen, kanskje endog en million før du er ferdig, kan tillate deg å sikte på slike mål. For mange av oss andre blir det kompromisser hele veien. Jeg må være så ærlig å si at for meg er ikke nødvendigvis "riktig" det som gir meg mest fot, og anlegget mitt skal gjøre det moro å spille musikk. ;)

Det er der jeg mener at de som deg, som kan makse uten tanke på budsjett, kan oppnå pose-og-sekk.
Både moro og riktig. 8)

R
Vel - jeg reagerte nok mest på ordbruken!

Jeg vil vel snarere hevde det er en bra fremgangsmåte for de som har langt større begrensninger i buskjettet enn det jeg har. Hvorfor skal man da kaste bort penger på ting som (I mine øyne) ikke har nevneverdig betydning.

Kjøp en PC, installerer Lynx 2B, eksperimetneter med EQ og romkorrkejson, kjøp billigste form for ICE blokker, ta runden rundt på bygda og finn ut om du vil ha horn, elektrostater, dipoler, apekister eller en annen variant, og finn et kompromiss med kona eller andre hvor store høytalere og eventuelle akustikktiltak du - så legger du mesteparten av budsjettet i høytalere og akustikk...det tror jeg gir best lyd for pengene.

Mvh
OMF
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
RoDa skrev:
Poenget er at du som bruker mange hundre tusen, kanskje endog en million før du er ferdig, kan tillate deg å sikte på slike mål. For mange av oss andre blir det kompromisser hele veien.

R
Selv om du bruker en mill er det kompromisser. Bruker du to er det også kompomisser osv.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.597
Antall liker
106.825
Torget vurderinger
23
- Hele livet er et kompromiss.


Har stemt, ja! Men den viktigste komponenten er personens emosjonelle og intelektuelle tilnærming til musikken/lydbildet. Dette er som med det meste til dels sterkt subjektivt, og ikke minst konstant variabel. Kan diskuteres i det uendelige og vanskelig å "stemme" over.
Kjenner opptil FLERE :eek: :eek: :eek: entusiaster hvor den "fornuftige" intellektuelle approach dominerer, som i gode øyeblikk KAN finne på å innrømme at et anlegg de har hørt på låter bra selv om all teknisk viten skulle tilsi noe annet. MEN de kunne aldri bli lykkelige med dette anlegget selv...........
Motsatsen er selvsagt de som er tilnærmet uinteressert i hva de spiller på, bare de får fot.

Heldig er den som har et balansert forhold mellom følelser/fornuft, og som forstår, har erfart og endatil akseptert at det ikke nødvendigvis må koste hundretusener for å oppnå det gode musikalske liv.

Heldig er den som evner å balansere innsatsfaktorene og oppnå best synergi.

Heldig er den som også klarer å nyte øyeblikket, spille musikk og faktisk være fornøyd med det utstyret man allerede er i besittelse av

Heldig er den som kan ha et mildt nysgjerrig filosofisk forhold til nyinnkjøp. forbedringer, tweaks og justeringer

Heldig er den som evner å kjenne den rå eiertrangen som kan rive og slite og føre en ut i desperasjon, og samtidig si "nei takk" med et smil
 
M

musicus

Gjest
pengesluk skrev:
- Hele livet er et kompromiss.


Har stemt, ja! Men den viktigste komponenten er personens emosjonelle og intelektuelle tilnærming til musikken/lydbildet. Dette er som med det meste til dels sterkt subjektivt, og ikke minst konstant variabel. Kan diskuteres i det uendelige og vanskelig å "stemme" over.
Kjenner opptil FLERE :eek: :eek: :eek: entusiaster hvor den "fornuftige" intellektuelle approach dominerer, som i gode øyeblikk KAN finne på å innrømme at et anlegg de har hørt på låter bra selv om all teknisk viten skulle tilsi noe annet. MEN de kunne aldri bli lykkelige med dette anlegget selv...........
Motsatsen er selvsagt de som er tilnærmet uinteressert i hva de spiller på, bare de får fot.

Heldig er den som har et balansert forhold mellom følelser/fornuft, og som forstår, har erfart og endatil akseptert at det ikke nødvendigvis må koste hundretusener for å oppnå det gode musikalske liv.

Heldig er den som evner å balansere innsatsfaktorene og oppnå best synergi.

Heldig er den som også klarer å nyte øyeblikket, spille musikk og faktisk være fornøyd med det utstyret man allerede er i besittelse av

Heldig er den som kan ha et mildt nysgjerrig filosofisk forhold til nyinnkjøp. forbedringer, tweaks og justeringer

Heldig er den som evner å kjenne den rå eiertrangen som kan rive og slite og føre en ut i desperasjon, og samtidig si "nei takk" med et smil
+1

mvh
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Min erfaring er i all ydmykhet at høyttalere det vanskeligste å finne... kanskje de er det mest farga innslaget i et system ?

Om høyttalerne er det "viktigeste" i prinsippet mindre viktig, men det kan hende at det er en viss sammenheng mellom vanskelighetsgraden av å finne frem til det rette produktet innen gitt kategori og viktigheten av dette i systemet ? I verden finnes det et hav av cd-spillere, forsterkere, kabler, platespillere etc. som jeg kan lever lykkelig med for alltid, men når det kommmer til høyttalere blir utvalget smalere... eller er det bare meg ?

Finnes det 1 svar ?

( PS! jeg har ikke fundert meget over det sakrale lytterom ol. i min verdslige, filosofiske postill )
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.167
Antall liker
8.545
Torget vurderinger
1
De elektromekansiske komponentene betyr mest for lydkvaliteten. Dvs. høytalere og platespillere....
 
L

larkus

Gjest
Avstemmingen anses herved som avsluttet og stenges. Takker og bukker for god oppslutning :)

mvh
larkus
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.610
Antall liker
155
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
larkus skrev:
Avstemmingen anses herved som avsluttet og stenges. Takker og bukker for god oppslutning :)

mvh
larkus
Oops, da rakk jeg ikke avgi stemme, somlekopp 8)
Synes forsåvidt det er en nesten umulig spørsmålsstilling, men synes også at de fire alternativene som fikk mest stemmer, i stor grad stemmer med egne erfaringer og meninger.
Vil gjerne legge til et par subjektive kommentarer:
- Legger vekt på at komponentene skal være mest mulig nøytrale mht klangbalanse, da er det langt lettere å bytte ut andre komponeneter underveis. (For det gjør vi jo fra tid til annen, de fleste av oss ;) )
- Jeg synes at viktigheten av en god forforsterker ofte blir glemt. Valgte selv tidlig å legge mye penger i dennne, og den er på mange måter "hjertet" i anlegget. Kilder og forsterker har jeg byttet diverse ganger, men en god pré er på mange måter uavhengig av hvilke komponeneter man har ellers i anlegget (kilder, effekttrinn og høyttalere).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ymir skrev:
hei

" Når svaret blir rommet så blir hele tråden meningsløs, for det er en ekstern faktor og inngår ikke som en komponent som sådan." sitat baluba.

En Helmholtz resonator,diffusor eller en absorbent må vel regnes som et komponent, og da disse MÅ tilpasser ROMMET og deler av utstyret,bør vel rommet taes med som en komponent.
Joda, det har du rett i. Jeg stemte da også på alternativet. Hensikten i mitt resonnement er at waf kan utelukkes ved å ikke ta med rom. Diffusorer er det nok få av mine venners koner som ville godkjent. Mine samboere ville godkjent det, men få andre. Derfor synes jeg at det er elektronikken + ht som er viktigst i denne debatten, og sa meg enig i de to jeg siterte. Men det kan jo være helt feil måte å tilnærme seg spørsmålet på, og jeg forstår godt at de som investerer i akustiske hjelpemidler som bassfeller er uenige i det. Det er bare det at de færreste får lov til noe slikt, så de andre vil nok føle at de komponentene ikke eksisterer i deres hverdag. For andre er de det mest essensielle. Så du har også rett her, det er jeg enig i. Masse vrøvl på en tidlig morgekvist...
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.868
Antall liker
24.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm. Samspill høyttaler/rom er visst viktigst.
Jeg synes nok at det som skjer over Schröderfrekvensen er viktigere enn det som skjer under men så lenge 9,9% av alle høyttalere er passive kasser som ikke kan tunes til rommet er det sikkert riktig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Hmm. Samspill høyttaler/rom er visst viktigst.
Jeg synes nok at det som skjer over Schröderfrekvensen er viktigere enn det som skjer under men så lenge 9,9% av alle høyttalere er passive kasser som ikke kan tunes til rommet er det sikkert riktig.
Tja. Et relativt lite rom med store høyttalere, kan fort gi store problemer under Schrøderfrekvensen. Betydelige peaker er veldig ødeleggende. Har inntrykk av at mange erfarer dette og ender opp med å bytte til mindre høyttalere og gjerne sub. Det øverste frekvensområdet er nå også langt enklere å gjøre noe med.

En 4-6 slike rydder veldig godt opp.
 

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
baluba skrev:
ymir skrev:
hei

" Når svaret blir rommet så blir hele tråden meningsløs, for det er en ekstern faktor og inngår ikke som en komponent som sådan." sitat baluba.

En Helmholtz resonator,diffusor eller en absorbent må vel regnes som et komponent, og da disse MÅ tilpasser ROMMET og deler av utstyret,bør vel rommet taes med som en komponent.
Joda, det har du rett i. Jeg stemte da også på alternativet. Hensikten i mitt resonnement er at waf kan utelukkes ved å ikke ta med rom. Diffusorer er det nok få av mine venners koner som ville godkjent. Mine samboere ville godkjent det, men få andre. Derfor synes jeg at det er elektronikken + ht som er viktigst i denne debatten, og sa meg enig i de to jeg siterte. Men det kan jo være helt feil måte å tilnærme seg spørsmålet på, og jeg forstår godt at de som investerer i akustiske hjelpemidler som bassfeller er uenige i det. Det er bare det at de færreste får lov til noe slikt, så de andre vil nok føle at de komponentene ikke eksisterer i deres hverdag. For andre er de det mest essensielle. Så du har også rett her, det er jeg enig i. Masse vrøvl på en tidlig morgekvist...
Akustiske tiltak blir bare gjort når kone er borte. ;DJeg har alltid måttet påpeke "arbeidet",da hun ikke har lagt merke til forandringen i stua ::)

Uansett så er min erfaring at første og siste ledd (spenning og romm) må vere opptimalt for å få fult utbytte av de komponentene som er i mellom.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.138
Antall liker
8.168
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Hmm. Samspill høyttaler/rom er visst viktigst.
Jeg synes nok at det som skjer over Schröderfrekvensen er viktigere enn det som skjer under men så lenge 9,9% av alle høyttalere er passive kasser som ikke kan tunes til rommet er det sikkert riktig.
Oi, 9,9%. Vennligst dokumenter denne påstanden ;)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.868
Antall liker
24.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Valentino skrev:
Hmm. Samspill høyttaler/rom er visst viktigst.
Jeg synes nok at det som skjer over Schröderfrekvensen er viktigere enn det som skjer under men så lenge 9,9% av alle høyttalere er passive kasser som ikke kan tunes til rommet er det sikkert riktig.
Oi, 9,9%. Vennligst dokumenter denne påstanden ;)
Rettelse: 99,9%. Utsagnet mitt mistet jo hele meningen!

Ja ja. Ny feil følger sikkert.
 
V

vredensgnag

Gjest
Man burde vel skille mellom komponenter man kan kjøpe - siden "emosjonell og intellektuell tilnærming til musikken" nok ikke er hyllevare.

Den aller viktigste komponenten er rommet det skal lyttes i. Det burde sette rammene for alle andre valg.
Rommets størrelse - og tilnærming til ideelle proporsjoner; materialbruk i gulv, vegger og tak; grad av ens vegger kontra ulik materialbruk i V/H vegg; RT; plassering av vinduer; mulighet for symmetrisk plassering; lytteposisjon i forhold til vegger; avstand fra høyttalere til vegger ...

Alle disse vil hver enkelt ha betydelig større innvirkning på det man hører enn de aller fleste andre komponenter, noen ganger med flere faktorer.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Helheten - enkelt og greit... Nytter ikke å "treffe" med noe å tro en skal ro det iland ellers... 8)
 
Topp Bunn