Møbler og underlag Hvilken lyttestol har du 🤔

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• geirarne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Antall liker
    128
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle sammen,

Jeg har et spørsmål som jeg håper kan vekke både glede og alvorlige refleksjoner her på forumet. Det dreier seg om noe vi alle har: lyttestol/sofa. Så, hvilken type trone hviler dere majestetiske ører og rumper på når dere nyter deres hifi-opplevelser?

Er det en majestetisk skinnstol som ser ut som den har rømt fra et direktørkontor? Eller kanskje en vintage lenestol som har absorbert så mye musikk at den har utviklet egen personlighet? Og hva med de mer... alternative løsningene? Noen som sverger til yogamatte og lotusstilling for optimal akustikk?

Noen spesifikke tanker rundt dette? Handler det mest om å unngå refleksjoner (fra stol ), eller er det kun for å matche interiøret og imponere besøkende?

Jeg spør ikke fordi jeg har noen umiddelbare ambisiøse planer, men mest fordi jeg er nysgjerrig og trenger noe nytt å fundere på mens jeg vurderer neste oppgradering. Så, fyr løs! Hva sitter dere på, og hvorfor?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Sjekket disse trådene?

Og det er mange flere tråder om emnet. Søk og du vil finne...

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.552
    speaker-chair.jpg

Mobilen rett i stolen, så slipper du både anlegg, store høyttalere og akustikktiltak. Og forresten TT. Fint med henvisningene, men hvis alle skulle følge oppskriften om å sjekke tidligere tråder, ville det jo bli særs kjedelig framover her på forumet. Tror ikke det er så veldig mye som ikke er besvart og diskutert et utall ganger allerede.
    Selv sitter jeg i en original Stressless fra -73-ish.
    Steen

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Vis vedlegget 1045662

Mobilen rett i stolen, så slipper du både anlegg, store høyttalere og akustikktiltak. Og forresten TT. Fint med henvisningene, men hvis alle skulle følge oppskriften om å sjekke tidligere tråder, ville det jo bli særs kjedelig framover her på forumet. Tror ikke det er så veldig mye som ikke er besvart og diskutert et utall ganger allerede.
    Selv sitter jeg i en original Stressless fra -73-ish.
    Steen
    Ikke umulig at din -73 modell hadde dukket opp i en av de oppgitte trådene og det hadde jo vært særdeles festlig eller? 🥹

søkefunksjonen er jo der for en grunn! 🙄

geirarne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Antall liker
    128
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Sjekket disse trådene?

Og det er mange flere tråder om emnet. Søk og du vil finne...

Ikke umulig at din -73 modell hadde dukket opp i en av de oppgitte trådene og det hadde jo vært særdeles festlig eller? 🥹

søkefunksjonen er jo der for en grunn! 🙄
    Søkefunksjon er jeg heldigvis utstyrt med, men om du ser på de du har linket til så er nyeste fra 2014. Er jo stadig negative kommentarer når gamle tråder blir vekket til live, så den sjangsen tok jeg ikke. Men fort gjort å trø feil alikevel ser jeg, tryggeste er nok å holde seg til de 10 år gamle trådene å tenke at det har nok ikke skjedd noe i det siste👍🏼

Takk for god tilbakemelding 🤗

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Men det går fint an å fortsette å legge inn nye spørsmål i gamle tråder uten å måtte starte en ny en. . Ikke verre enn det
    Lykke til i jakten

geirarne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Antall liker
    128
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Men det går fint an å fortsette å legge inn nye spørsmål i gamle tråder uten å måtte starte en ny en. . Ikke verre enn det
    Lykke til i jakten

Du har rett i at eldre tråder kan inneholde mye nyttig informasjon, men det er også viktig å ha plass til nye diskusjoner og oppdaterte erfaringer.

Personlig synes jeg at forumet blir mer levende og dynamisk når vi deler våre inntrykk og tanker, selv om temaene har blitt diskutert før.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett i at eldre tråder kan inneholde mye nyttig informasjon, men det er også viktig å ha plass til nye diskusjoner og oppdaterte erfaringer.

Personlig synes jeg at forumet blir mer levende og dynamisk når vi deler våre inntrykk og tanker, selv om temaene har blitt diskutert før.
    Helt enig, noen tråder blir lange som vonde år. Dynamikk er det mye av her :=)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Testet alle lenestolene hos Møbelringen for en del år tilbake og valgte Stressless Magic fordi den passet ryggen min best. Syntes det var det viktigste, gitt hvor mange timer jeg tilbringer i den.

Stressless Magic2.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1/4 Cocker Spaniel, 3/4 Puddel. Resultat av et tilfelle av ukontrollert kjærlighet på et Cockapoo-oppdrett.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mongrels 4 the win. Alt for mye innavl og dyreplageri i oppdrettsbransjen.
    Derfor vi valgte som vi valgte.
    Veldig god kontroll på hvem det blir avlet på.
    De i Drøbak har alene rettighetene på stamtavler.
    Innavl skal de ikke ha noe av, blir avlet på gemytt og helse. Ikke hvordan exstriøret er.
    Parrer du hunden selv får du ikke godkjent den med stamtavle.
    Til info, våre er avlshunder.
    Faan, avsporing igjen.
    Lar det ligge nå, var ikke det tråden handlet om. Min skyld :=(

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Cobberdog er blandingshunder. Ikke godkjent rase i Norge
    -m

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Cobberdog er blandingshunder. Ikke godkjent rase i Norge
    -m
    Det spiller liten rolle, da det er en rase det også. Har jo eksistert i Australia lenge. Det fulle navnet er Australien Cobberdog.
    Godkjenter raser av NKK i Norge sliter. Mye dritt, pga innavl.
    Eneste ekte er ulv :=)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Nå er jo mange innen haifai også opptatt av utseende på tingene og alt rundt, så da hører det nok bare med for mange å ha en fancy stol å sitte i når det skal lyttes.
    -Og siden mange frekventerer utenlandske medier på jakt og inspirasjon,så er vel ofte en sånn Eames Lounge Chair det flere synes er det ypperste.
    Ikke at den stolen er dårlig, og man kjøper den lange/høye utgaven, så skulle man likevel jo tro at folk heller velger eks Ekornes stressless her i landet?
    Viktig å sitte godt uansett hva man gjør.

Jeg sitter nå henslengt hovedsaklig i sofa begge steder det produseres lyd her i huset, men vil nok si at valg av stol ville avhenge av plassering og logistikken rundt.
    Skal stolen flyttes litt hver gang den brukes, og bli stående midt i rommet, så hadde jeg valgt en noe mindre stol som var lett å flytte på og var mulig å komme rundt når man skal hente mere drikke, etc.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    Vi kom hjem med et par av disse for kort tid siden. Forstod det slik at dette er en "ny" modell med det klassiske vintage understellet for å feire 50 år med Stressless.

Foruten at vi begge likte det litt nettere utsenede og farge hadde jeg noen punkter jeg håpet få innfridd.
    - I lytteposisjon med nakkestøtten nede har jeg fri "sikt" bakover med mine 189 cm som var et viktig kriterie.
    - Annet viktig poeng for meg var å forsøke finne møbel laget i Norge/Norden om mulig.
    - Vippe/jyngefunksjon for litt blodsirkulasjon også når man sitter
    - Sving er fint. Setter pris på slikt etter å ha levd med statisk hvilestol i mange år.
    - Fotskammel/pall håpet jeg unngå, men erfarer at det gir mulighet for mer varierte sittestillinger.

1723116003553.png

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    367
    Noen viktige kriterier for meg:

- Trukket i stoff, ikke skinn (skinn reflekterer mer)
    - Høyde på rygg ikke høyere enn ørene.
    - Sving og justerbar rygg

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    En vintage Hjellegjerde Falcon First i bøffelskinn.

Arilha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    5
    Bruker denne som bestyrerinnen i huset synes er noe av det styggeste som fins.
    I flere år har hun mast om at jeg må finne meg en ny som er litt mindre og nettere og i hvert fall ikke sort skinn.
    Har klart å trenere det frem til nå men det begynner å røyne på.

IMG_20240808_135645.jpg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.492
    Sted
    VestBredden
    Det spiller liten rolle, da det er en rase det også. Har jo eksistert i Australia lenge. Det fulle navnet er Australien Cobberdog.
    Godkjenter raser av NKK i Norge sliter. Mye dritt, pga innavl.
    Eneste ekte er ulv :=)
    Det spiller faktisk en rolle for ganske mange og ha skikkelig dokumentasjon. At det er mye dritt rundt om, er det helt klart, det er endel som bare ser på dette som bra svarte penger og få inn. Mens det og er en hel del som faktisk bryr seg om rase og blodslinjer. Og Cobberdog ble offisielt godkjent i 2012 og er definitivt blandt de nyeste "rasene".
    Eneste registrering er i NOX registeret, og er definitvt en B klasifisering.

Her er hva en av folkene bak Labradoodle sier

Sakset ifra Wiki....

The term "Labradoodle" was first used in 1955 by Donald Campbell to describe his dog, a Labrador/Poodle cross. The breed was not popular and was mostly unused as pets and/or service animals.[8] In the 1980s, Wally Conron, a Labrador Retriever breeder specializing in service dogs, received a request for a hypoallergenic guide dog. The result of Conron's efforts was a hand-picked parentage mix between a Poodle and a Labrador Retriever. Initially, the breed was again not popular leading to the rebranding of the dog as the "Labradoodle". The Labradoodle then experienced an explosion of popularity and quickly lost breed conformity due to a lack of kennel club recognition and thus a lack of breed standards.[9]

In a 2019 interview, Conron said that he "released a Frankenstein monster" and that "[...] the biggest majority (of Labradoodles) are either crazy or have a hereditary problem." Brandi Hunter, the American Kennel Club's vice president of public relations and communications, mirrored Conron's concerns, saying that "[...] there is a reason why we emphasize the time and research that goes into breeding purpose-bred dogs. It matters in the long run."[9]

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det spiller faktisk en rolle for ganske mange og ha skikkelig dokumentasjon. At det er mye dritt rundt om, er det helt klart, det er endel som bare ser på dette som bra svarte penger og få inn. Mens det og er en hel del som faktisk bryr seg om rase og blodslinjer. Og Cobberdog ble offisielt godkjent i 2012 og er definitivt blandt de nyeste "rasene".
    Eneste registrering er i NOX registeret, og er definitvt en B klasifisering.

Her er hva en av folkene bak Labradoodle sier

Sakset ifra Wiki....

The term "Labradoodle" was first used in 1955 by Donald Campbell to describe his dog, a Labrador/Poodle cross. The breed was not popular and was mostly unused as pets and/or service animals.[8] In the 1980s, Wally Conron, a Labrador Retriever breeder specializing in service dogs, received a request for a hypoallergenic guide dog. The result of Conron's efforts was a hand-picked parentage mix between a Poodle and a Labrador Retriever. Initially, the breed was again not popular leading to the rebranding of the dog as the "Labradoodle". The Labradoodle then experienced an explosion of popularity and quickly lost breed conformity due to a lack of kennel club recognition and thus a lack of breed standards.[9]

In a 2019 interview, Conron said that he "released a Frankenstein monster" and that "[...] the biggest majority (of Labradoodles) are either crazy or have a hereditary problem." Brandi Hunter, the American Kennel Club's vice president of public relations and communications, mirrored Conron's concerns, saying that "[...] there is a reason why we emphasize the time and research that goes into breeding purpose-bred dogs. It matters in the long run."[9]
    Derfor sluttet de i Drøbak med denne.
    Nå er stamtavle tatt godt vare på. Så dette ikke skal skje igjen. Cobberdog er ikke den rasen du viser til her. Har hatt ett tett samarbeid med de i Drøbak. De har også noen medoppdrettere både i Norge og Sverige. Cobber er ikke den rasen du viser til her.
    Tror jeg har litt mer info om dette en det du viser til her som ikke har noe med de å gjøre. Du får heller gå inn på rette sider for å finne riktig informasjon.
    Dette blir bare dumt, når du ikke henter rett info.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.492
    Sted
    VestBredden
    Derfor sluttet de i Drøbak med denne.
    Nå er stamtavle tatt godt vare på. Så dette ikke skal skje igjen. Cobberdog er ikke den rasen du viser til her. Har hatt ett tett samarbeid med de i Drøbak. De har også noen medoppdrettere både i Norge og Sverige. Cobber er ikke den rasen du viser til her.
    Tror jeg har litt mer info om dette en det du viser til her som ikke har noe med de å gjøre. Du får heller gå inn på rette sider for å finne riktig informasjon.
    Dette blir bare dumt, når du ikke henter rett info.
    Det er blodslinjer jeg viser til når ting ikke er under kontroll.
    Ja, jeg vet forskjell på de to såkalte rasene.
    Fortsett og være nedlatende Osten !!

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Noen viktige kriterier for meg:

- Trukket i stoff, ikke skinn (skinn reflekterer mer)
    - Høyde på rygg ikke høyere enn ørene.
    - Sving og justerbar rygg
    Stol høyere enn skuldrene reflekterer mer enn skinn........ (y)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn