Møbler og underlag Hvilken lyttestol har du 🤔

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.964
    Torget vurderinger
    23
    Sving funker når stolen skal fylle fler funksjoner. Her er det motsatt, jeg foretrekker fast da den står kun i en posisjon uansett. Men vipp og skammel må det være da det til tider tilbringes endel timer der p.g.a. både TV og lesing i tillegg til musikk.

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    6.516
    Sted
    Eidskog
    Torget vurderinger
    16
    Når jeg setter meg for å lytte blir det ofte både to og tre timer i slengen, og da er det greit å kunne tilte stolen litt bakover, ha att augan, og la hodet få litt støtte også. Jeg bytter litt mellom midt-syttitalls stressless:

Vis vedlegget 1067624

.......og ca. samme årsmodell Kayser 807:

Vis vedlegget 1067625

Den er faktisk nesten bedre å sitte i enn Ekornes'en
    Steen
    Jeg likte hylla til vinylen. Flott :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ser flere har stoler i øre høyde samt i skinn! Er det egentlig bra hvis lyden betyr noe ?
    Er du seriøs nå?
    Musikklytting for meg er kos og hygge. Jeg sitter ikke å leter etter feil. Mange av dere andre gjør kanskje det, men det er ikke fokus for meg.
    Da sitter jeg en en stol som gjør meg glad, som jeg synes ser bra ut, som er god i å sitte i. Tilfeldigvis har jeg en stol i skinn med høy rygg, men det er for komfort.

Med 0,9 sekunder etterklang er det andre problemer enn akkurat hva slags materiale overflaten er laget av som betyr noe, for meg.

Jeg har denne med matchende skammel, også i svart skinn. Det er en Vitsoe 620. Tegnet av Dieter Rams.

vitsoe.png

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.394
    Torget vurderinger
    8
    Er du seriøs nå?
    Musikklytting for meg er kos og hygge. Jeg sitter ikke å leter etter feil. Mange av dere andre gjør kanskje det, men det er ikke fokus for meg.
    Da sitter jeg en en stol som gjør meg glad, som jeg synes ser bra ut, som er god i å sitte i. Tilfeldigvis har jeg en stol i skinn med høy rygg, men det er for komfort.

Med 0,9 sekunder etterklang er det andre problemer enn akkurat hva slags materiale overflaten er laget av som betyr noe, for meg.

Jeg har denne med matchende skammel, også i svart skinn. Det er en Vitsoe 620. Tegnet av Dieter Rams.

Vis vedlegget 1067683
    Nei om jeg er seriøs eller ikke får andre svare på 👍 jeg bare nevner hva jeg har lest rundt om og det er at det ødelegger en del for lyden akkurat som de som må sitte inntil bakvegg! Jeg personlig bryr meg null om hvordan folk sitter/ligger, ville bare komme med innspill om hva jeg har snappet opp her og der 🙏

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.499
    Sted
    VestBredden
    Sving funker når stolen skal fylle fler funksjoner. Her er det motsatt, jeg foretrekker fast da den står kun i en posisjon uansett. Men vipp og skammel må det være da det til tider tilbringes endel timer der p.g.a. både TV og lesing i tillegg til musikk.
    Du sover der og... og sikkert..................

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Holmestrand
    Jeg spiller aldri kjedelig musikk. Til soving kan jeg anbefale å ligge flatt på stuens persiske teppe* med Max Richters Sleep gående.

*Forslag til ny tråd: Hvordan ser lytteteppet ditt ut?
    Jeg spiller av og til kjedelig musikk. Ikke alle tips som faller helt i smak første gangen, og noe faller bare helt igjennom. Og da kan man selvsagt sovne.
    Nå er jeg nattugle med relativt lite søvnbehov, så jeg sovner sjelden før etter at hodet har solid kontakt med puta. Men da blir det også fort mørkt.

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    132
    Sted
    Trondheim
    Jeg spiller aldri kjedelig musikk. Til soving kan jeg anbefale å ligge flatt på stuens persiske teppe* med Max Richters Sleep gående.

*Forslag til ny tråd: Hvordan ser lytteteppet ditt ut?
    Spiller tidvis musikk som ikke gir meg så mye, når det er noe jeg fra nettet vet er anerkjent som kvalitet, og selv prøver å lære å kjenne.

Prøvde således for omtrent et år siden å lære å like Miles Davis. Det gikk imidlertid ikke så bra.

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    132
    Sted
    Trondheim
    Interessant. Skinn ser jo umiddelbart mere reflektivt ut enn eks stoff, men er det tilfellet at stoff er bedre?
    -Er det merkbart/målbart i et rom med skinnmøbler kontra stoff-trekte møbler?

For jeg tenker at ørene(hjernen) er jo tilpassningsdyktig, så sitter vi normalt i en stol og prater/hører verden rundt, så oppleves vel også lyden fra pop-anlegget helt naturlig i samme stol?

(Forsøk med å holde krummede hender bak ørene som en trakt/horn og hvordan dette påvirker lyden, tror jeg ikke er sammelignbart med stol-rygg)
    Når det tydeligvis er forskjell på den ene og den andre kabelen, og når drivverket på cd-spilleren antas å forstyrre digitale signaler, så spørs det vel om en "skinnvegg" ti centimeter bak ørene, blir som en elefant i en porselensbutikk. Å holde hendene bak ørene endrer lyden i betydelig grad, ja.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skjønner hva du mener med skinnvegg bak ørene. I kinoen har jeg en stressless arion 2+2. Den gir litt av den opplevelsen. I TV stua har jeg Stressless Tokyo lenestoler med fotskammel (høy), der får jeg ikke den følelsen. Ei heller i Brunstad stolen men saueskinn, den er nok den beste i så henseende.

Sist redigert:

fatalataf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.05.2021
    Antall liker
    795
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @fatalataf - hva heter det rumpestativet?
    Den heter GE290 og er produsert av Getama i Danmark. Designeren er mer kjent: Hans Wegner.
    Den har vært i kontinuerlig produksjon siden 1953. Min er fra 50-tallet og ble kjøpt for en tusenlapp i Roskilde for femten år siden. Kommer aldri til å kvitte meg med den. :)

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.288
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Den heter GE290 og er produsert av Getama i Danmark. Designeren er mer kjent: Hans Wegner.
    Den har vært i kontinuerlig produksjon siden 1953. Min er fra 50-tallet og ble kjøpt for en tusenlapp i Roskilde for femten år siden. Kommer aldri til å kvitte meg med den. :)
    God investering, både for rumpa og lommeboka.
    Screenshot_20241024-002604.png

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.412
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20241024_090417.jpg

Brunstad Delta Adventure i Cognac hud og olja eik. Har også en tilhørende krakk, men bruker som regel en velbrukt gammel lær-puff fra Marokko til bena mine. Begge pleier å stå i trekanten foran høyttalerne når jeg lytter.
    Hvis musikken ikke lar seg avspille på en tilfredsstillende måte m høy rygg på stolen eller skinn i putene, da setter jeg på noe annet. 😊
    Det viktigste med en stol er at den er passe høy, og at den er god og sitte i, slik at dårlig komfort ikke begrenser lyttetid foran anlegget.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.288
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Både lyttestol og sidebord er arvegods. Fortsatt originalt ullstoff i stolen. Bikkja er av nyere dato. Det er også mattheten på armlenene da pinnedyret virker å mangle 50-tallslakk i kostholdet og derfor har forsynt seg grovt av stolen.
    PXL_20230214_230757266.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Holmestrand
    Far byttet ut sin IKEA Vedbo med noe annet (egentlig Mor byttet ut Fars…), og jeg arvet den.
    Den kule gyngestolen har tjent som lyttestol siden 2007 men fjærene i setet viser sine 70 år nå. Den skal få være kul et annet sted i huset.
    Fant lyttestolen din i en tyrkisk AirBNB.
    Lydmessig kun prøvd med Sony WH1000-MX4 siden det verken var rigg eller anlegg her.
    Stolen fungerer aldeles utmerket, og man faller ikke ut selv om klokka er mye og filmen i mitt tilfelle er dørgende kjedelig. 🤗
    IMG_8921.jpeg

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Lyttestoler må være mulige å sitte i, helst godt, og de skal være frie i hodehøyde. Jeg liker veldreide, stramme og faste modeller. Danskene er flinke og en får estetiske, etiske, evigvarende møbler urørt av barn og/heller slavearbeidere.
    I stua er det nå to rene musikkanlegg. Det lille og det litt større. For det sistnevnte er det Børge Mogensen sin spanske stol, med sittehøyde på 33 cm . Dette anlegget fyller hele stua med konsertlyd, men i 3x3 m (avstand mellom høyttalere og stol-anlegg) nærlytting benyttes de (den). For det førstnevnte er det Wegner sin skallstol (CH07), med sittehøyde på 37 cm. Her er det ca 2x2 m (avstand mellom høyttalere og stol-anlegg).
    20241107_102631.jpg

20241107_102724.jpg

20241107_102715.jpg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser jo at noen av dere sverger til stoler uten nakke- eller hodestøtte. Jeg var litt i den campen tidligere, og som nevnt før opplever jeg litt negativ effekt når jeg sitter i en 4-seters stressless arion i kinoen. I musikkstua kan jeg ikke si at jeg opplever noen vesentlig negativ effekt med Brunstad delta adventure. Det foretrekker jeg klart fleksibiliteten til å selv velge hvor mye jeg vil slappe av. Ingen hi-fi nevroser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn