Hvilken nettleste bruker du (browser)

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Har mac og pc jeg, eller mac'en er resten av familien sinn da, men der bruker vi Safari.
Men når vi skal inn på nettbank på mac så funker ikke safari og da må vi bruke IE :mad: :'(

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Da tester jeg ut firefox som nettleser. artig å prøve med noe nytt. om jeg liker den bedre enn windows sin får tiden vise. Men det artige er at spybot har beskyttelse spesielt for firefox så det oppmuntret meg til å prøve denne.

P

Parelius

Gjest
Men når vi skal inn på nettbank på mac så funker ikke safari og da må vi bruke IE   :mad: :'(
Uff, hvilken nettbank bruker du? Firefox har ingen problemer med Skandiabanken. Går ikke Safari, så prøv Firefox.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
hmmm maxthon har jeg aldri prøvd, er det bra??
Basert på iexplore. Har samme funksjonaliteten som firefox, og med diverse andre ting i tillegg. Er derfor en fin browser for sider som ikke fungerer skikkelig med firefox og/eller opera

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Uff, hvilken nettbank bruker du? Firefox har ingen problemer med Skandiabanken. Går ikke Safari, så prøv Firefox.
det er på mamma sinn på dnb

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Har nå offesielt fått dilla på firefox. så takk til dere som ga meg en enkel forklaring på hva dette var. nå blir exploreren delvis permitert ja. Firefoxen funker til og med på postbanken nettbank så da er jeg totalt fornøyd.

L

Lydtekniker

Gjest
Har nå offesielt fått dilla på firefox. så takk til dere som ga meg en enkel forklaring på hva dette var. nå blir exploreren delvis permitert ja. Firefoxen funker til og med på postbanken nettbank så da er jeg totalt fornøyd.
Velkommen i gjengen ;D

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
4
Bruker IE explorer. Opera, firefox, safari kun når jeg er nødt.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
sånn skal det være :) ;)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Litt på sidelinjen også videre her nå men kan noen fortelle meg hvordan jeg installerer linux på en maskin. Muligens at jeg bytter på denne og så har jeg tilbud på en bærbar maskin uten operativ system. helst send meg lett forståelig svar på pm. Ikke link til andre sider som forklarer men enkel grei t-skje forklaring for en idiot som ikke kan data egentlig Har lyst på mac maskiner men for dyrt nå.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Sukk ikke link sa jeg, men en forståelig forklaring på norsk Er ikke datakompetent nok til å forstå linken godt nok.

L

Lydtekniker

Gjest
Sukk ikke link sa jeg, men en forståelig forklaring på norsk Er ikke datakompetent nok til å forstå linken godt nok.
Mmh :-/
Linux er ikke noe særlig å befatte seg med for den jevne bruker, tror jeg. Å gå til dette operativsystemet, kan ofte kreve at man er rimelig datakompetent.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
ja vel? er det da noe annet som funker enn windows for oss som er mer opptatt av surfing enn maskinkrasj.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.506
Torget vurderinger
4
Kan ikke skjønne annet enn at Windows XP er rimelig stabilt.
Hvis noen plages mye med datakræsj på XP så sier det kanskje mere om brukeren?
MAC er jo et alternativ, men da må man jo kjøpe ny maskin.

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
De aller siste versjonene av Linux Red Hat er like enkle å bruke som windows XP/2000 bare lit anderleds bruker grensesnitt kun en vane sak! Det er bare det at her i norge har det ikke vært no serlig stor fokus på linux ennå! ikke minst hva ang hjemme pc fronten  men på servere er linux stort.  

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4

Er du spydig ;D ;D ;D He he.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvis du vil teste linux uten å ha noe særlig datakompetanse, så kan du laste ned en såkalt "Live-CD". Denne lar deg kjøre linux ved at du restarter maskinen med Live-CD'en i spilleren, og da starter den opp linux uten at du trenger å installere det.
Dette er imidlertid kun for å teste ut om dette er noe for deg, og skal du bruke linux må du installere det på maskinen. Hvis du ikke er noe særlig datakyndig, så bør du ikke installere linux.
Ubuntu Linux har et enkelt brukergrensesnitt og kan lastes ned her: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/
(Klikk på: PC (Intel x86) live CD og brenn ISO-filen over på en CD). For at CD'en skal bli bootbar må du brenne filen som et image. Hvis den siste setningen er gresk for deg, så får det bare være. Det er dessverre vanskelig å forklare på en enklere måte uten å vite hvilket brenneprogram du bruker.

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Opera-bruker som er avhengig av mousegestures.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
tøft lemondog da har jeg noe å pusle med ikveld annet enn å krangle her på hfs hehe

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
0
Bruker akkurat nå Opera mini på mobilen men når jeg er hjemme bruker jeg den vanlige Operaen. Fungerer heilt supert syns jeg, liker godt måten de går ann å skifte mellom de forskellige vinduene og ikkje minst måten en får opp bokmerkene på.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.123
Torget vurderinger
1
Mmh :-/
Linux er ikke noe særlig å befatte seg med for den jevne bruker, tror jeg. Å gå til dette operativsystemet, kan ofte kreve at man er rimelig datakompetent.
Ta en titt på Ubuntu: der ligger det meste du trenger til daglig bruk; Firefox og Openoffice 2.0.

http://www.ubuntu.com/

Dette er det mest komplette Linux/unix jeg til nå har sett, og pakken er utrolig komplett hvis du ser den i forhold til en MS pakke som kommer på over 2000- kroner, så er operativsystemet her gratis, og med det meste du trenger. Prøvde dette på Laptopen min og jeg er direkte imponert over hva du får for "pengene".

Eneste minus er at du ikke kan kjøre wizards men må installere "Apss" eller applications, som kan være en litt kompleks affære, men ubuntu har et supportforum av dimensjoner...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.123
Torget vurderinger
1
Hvis du vil teste linux uten å ha noe særlig datakompetanse, så kan du laste ned en såkalt "Live-CD". Denne lar deg kjøre linux ved at du restarter maskinen med Live-CD'en i spilleren, og da starter den opp linux uten at du trenger å installere det.
Dette er imidlertid kun for å teste ut om dette er noe for deg, og skal du bruke linux må du installere det på maskinen. Hvis du ikke er noe særlig datakyndig, så bør du ikke installere linux.
Ubuntu Linux har et enkelt brukergrensesnitt og kan lastes ned her: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/
(Klikk på: PC (Intel x86) live CD og brenn ISO-filen over på en CD). For at CD'en skal bli bootbar må du brenne filen som et image. Hvis den siste setningen er gresk for deg, så får det bare være. Det er dessverre vanskelig å forklare på en enklere måte uten å vite hvilket brenneprogram du bruker.
Du kom meg litt i forkjøpet..hehe.

Man kan bestille CD'er gratis med systemet, i pakker på 5. HAr du f.eks. en PC med AMD 64 (64 bits prosessor) så kan du bestille 64 bits operativsystemet.

Jeg fikk 5 plater i posten. Helt gratis, med både 32 og 64 bits utgavene...

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
så kult, da er det en løsning for meg da altså. hehe Hvor stor memory stick trengs for å legge dette operativsystemet inn på da? Skal bringe det med meg til kona og få dytta det inn i hennes nye computer så memory stick er enklere å frakte på en trygg måte enn cd'er.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Vel, operativsystemet må befinne seg på en cd for at du skal kunne starte det. CD-ROM'en er en del av bootrekkefølgen i BIOS. Du kan ikke uten videre boote fra en memory stick, så det tror jeg ikke er noe å satse på.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
nei tror ikke det jeg heller, må nok brenne på en cd, kan også bruke floppy (diskett)

S

slowmotion

Gjest
Opera/linux

Har man først blitt vant til å bruke mus-navigasjonen(mouse-gestures)
til Opera er det slitsomt med andre browsere

;)

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
ja der ser dere som bruker IE en grunn til å slutte :p

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
Hvis du ikke har særlig datakompetanse, så bør du absolutt gjøre dette for å ha noe å redde deg på den dagen M$-Windows går på trynet. Jeg har brukt Linux til å redde data fra billwareboksen min. (Nå finnes det forresten også MS-Windowsbaserte rednings-CDer også.) Hvis man skal redde data, så er det forresten en stor fordel å ha dem på separat disk, så man slipper å lete etter dokumentene sine blant alskens systemfiler.

Å, jeg holdt på å glemme: jeg alternerer mellom Firefox og Opera. Begynner å like musegester. Og liker veldig godt å kunne bytte fane med én tast.

IE-en på laptopen min er forresten så b0rken at den ikke fungerer med Windows Update. Så derfor lar den seg ikke fikse. Ikke har jeg CD-en heller, for jeg kjøpte den brukt og fyren beholdt lisensen, så når det tryner så er det inn med pingvinvare igjen. Men jeg bruker laptopen bare til å skrive tekstfiler hjemmefra, så da er det ikke så nøye.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Hvordan får jeg forstørret teksten i firefox så den blir like stor som den i IE? Ja ikke si det jeg vet jeg snart må ha lesebriller.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.577
Torget vurderinger
1
Vis -> Skriftstørrelse -> Større skrift

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg bruker IE og ser ingen grunn til å slutte med det...
Pop-up-vinduer blokkeres effektivt, og kan ikke si at jeg har noen problemer med kræsj eller lignende.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
180
Sted
Bergen
Bare Operas mus-navigasjon (mouse-gesture) alene er god nok grunn til å slutte med IE ;)

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Det sier vel rimelig lite om brukeren da !!!
Windows XP er jo bare en Windows 2000 med ekstra mye julepynt.. og pynten øker ikke akkurat stabiliteten.

Windows XP som alle andre versjoner av Windows kan være ustabilt grunnet annen software på maskinen, problemer med drivere og/eller problemer med hardware (dårlige minnebrikker er en av de største kildene til ustabilitet)

Linux er ikke akkurat å anbefale for folk som ikke har litt erfaring med kommandobaserte grensesnitt og/eller en god forståelse for datamaskinens oppbyggning og virkemåte. Kort sakt, hvis du egentlig drømmer om en Mac er ikke linux tingen akkurat...

-------------------

Og jeg bruker Firefox til surfing (99%)

Bruker Opera og IE til å sjekke kompabiliteten når jeg lager html..

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.173
Torget vurderinger
4
Hvorfor fikk jeg ikke somlet meg til å laste ned Opera for leeeenge siden??

Måtte IE brenne i helvete. Surfing m IE er like smittefarlig som å gå med rompa bar på homsedisko.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
180
Sted
Bergen
Jeg har brukt Opera i noen år,men prøver nå ut Firefox.

Noe som irriterer er skriften som vises på web fora....Hifi-sentralen ser verst ut.
Lesbarheten er mye bedre i Opera og i IE,hvis da ikke det er noen måte å endre innstillingene på.

Jeg har forsket på det en del nå og lurer på hva Firfox brukerene her inne gjør ?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har brukt Opera i noen år,men prøver nå ut Firefox.

Noe som irriterer er skriften som vises på web fora....Hifi-sentralen ser verst ut.
Lesbarheten er mye bedre i Opera og i IE,hvis da ikke det er noen måte å endre innstillingene på.

Jeg har forsket på det en del nå og lurer på hva Firfox brukerene her inne gjør ?
Jeg har brukt Firefox i 1 mnd nå. Måtte bare teste denne oppskrytte webleseren. Eneste fordelen jeg kan se, er at man kan åpne flere sider samtidig.
Bakdelen er, som du sier, den er ikke kompatibel med flesteparten av websider på nettet. Så nå har jeg gått tilbake til IE. Herlig å slippe å irritere seg over rare websider.
I den virkelige verden, er alle websider laget med IE for øyet. Så får man heller leve med lavere sikkerhet, noe som lett fikses med skikkelig antivirus program.

Topp Bunn