Surpomp!Ser ikke relevansen i noen av eksemplene.
Vil benytte anledningen til å takke @Ketil for det!Ved å begrense listen til Skandinavia, har man også unngått navn som Genelec, Amphion, Gradient og en del andre fra de dype skoger med de mange sjøene (https://www.helsinkitimes.fi/busine...aking-over-living-rooms-across-the-globe.html).
Slik unngår man f.eks. en full range (20 Hz - 20 kHz) høyttaler som denne, til en pris på €8.000: https://amphion.fi/enjoy/products-home-audio/krypton-floorstanding-loudspeaker/Vil benytte anledningen til å takke @Ketil for det!
Mine gamle Audio Physic Virgo II hadde en Vifa diskant till 300kr, og høyttaleren kostet 48 000 for 20 år siden, regn med 200k i samme segmment i dag.Gjør jeg? Eller forresten... du har rett. Glemte i farten at de rimeligste elementer og deler spiller fantastisk bare prislappen er høy nok.
Morsom tråd i sommervarmen.
-BB-
Jeg er en enkel sjel, jeg valgte M2 pga det som blir sagt av folk jeg stoler på. Kapasitet, målinger, subjektive tilbakemeldinger og formfaktor. At det ble ferdigbygde DIY og ikke eksakte kopier handlet om at jeg ikke fikk tak i waveguiden på M2 tidsnok før disse ferdigbyggene dukket opp.Og den var den INFORMASJONEN som gjorde at du tok det valget du gjorde ifht egne høyttalere ??
Da må du nesten forklare hva som er det overordnete poenget med å kritisere små 5 liters høyttalere for å miste direktiviteten høyere opp enn mye større høyttalere. For jeg tror ikke på at det er mange som har lest skriveriene til Toole og Olive som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig.Det har jo ingenting med saken å gjøre. Da har du misforstått hele poenget.
Jeg registrerer at folk ikke vet hvordan de skal tolke målinger og relatere til hvordan det låter og hva som er viktig psykoakustisk. Toole sin tilhengere ser ut til å ødelegge mer enn de bidrar siden de overser alt annen av kunnskap og studier og drar konklusjoner som ikke en gang Toole gjorde.
"Scoren" på ASR er forøvrig ikke satt opp i klasser så vidt jeg vet. Den skal vise kvaliteten på målingene uavhengig av pris, størrelse, osv.
Jeg er ikke sinna, bare veldig veldig skuffa!Surpomp!
Har du ikke høyttalere du er fornøyd med nå da? Jeg har heller ikke stemt, kun hørt en av de nevnte og synes den var rævva i tillegg til støgg. Svensker hakke sjel!
Har du hørt andre modeller i nevnte prissegment, ikke nødvendigvis skandinaviske, som du føler har hatt denne spesielle appellen?Ingen av de nevnte høyttalerne er noe som har appellert spesielt mye til meg. Jeg har derfor ikke stemt.
Ingen av dem er dårlige. Selvsagt ikke,- til denne prisen skal det begynne å smake.
Poenget var ikke å kritisere høyttaleren, men påpeke svakheter som testen og scoren ikke tok høyde for. Det samme gjelder f.eks tester av Revel. Den oppnådde 8.5 poeng (av maks 10 formoder jeg) med subwoofer for såkalt preference rating. Altså en toppkarakter og noe av det beste. Det finner jeg underlig fra en høyttaler som mister direktiviteten høyt i frekvens og man da får store forskjeller i den reflekterende energien og hvor bl.a. frekvensresponsen blir ujevn som følge av det. Det virket ikke mange som forsto det på ASR, men tolket dette som en topp måling og høyttaler.Da må du nesten forklare hva som er det overordnete poenget med å kritisere små 5 liters høyttalere for å miste direktiviteten høyere opp enn mye større høyttalere. For jeg tror ikke på at det er mange som har lest skriveriene til Toole og Olive som ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig.
Jeg er også en enkel sjel. Stoler på at Dynaudio vet hva de gjør med sin velutviklede lab og et godt bransjerykte. I tillegg til å ha opplevd mitt kjøp før penger skiftet hånd har jeg vurdert uavhengige relaterte målinger og troverdige skussmål. Kan ikke se at ditt kjøp er mer faktabasert enn mitt?Jeg er en enkel sjel, jeg valgte M2 pga det som blir sagt av folk jeg stoler på. Kapasitet, målinger, subjektive tilbakemeldinger og formfaktor. At det ble ferdigbygde DIY og ikke eksakte kopier handlet om at jeg ikke fikk tak i waveguiden på M2 tidsnok før disse ferdigbyggene dukket opp.
«Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse».Poenget var ikke å kritisere høyttaleren, men påpeke svakheter som testen og scoren ikke tok høyde for. Det samme gjelder f.eks tester av Revel. Den oppnådde 8.5 poeng (av maks 10 formoder jeg) med subwoofer for såkalt preference rating. Altså en toppkarakter og noe av det beste. Det finner jeg underlig fra en høyttaler som mister direktiviteten høyt i frekvens og man da får store forskjeller i den reflekterende energien og hvor bl.a. frekvensresponsen blir ujevn som følge av det. Det virket ikke mange som forsto det på ASR, men tolket dette som en topp måling og høyttaler.
Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse.
Nå tviler jeg på dette er så interessant for trådstarter, så ser ikke noe grunn til å starte noe diskusjon angående dette her. Ren prinsipielt er det mulig som er poenget mitt, noe f.eks Kii har vist. Gradient er nok den nærmeste jeg kommer på i norden. B&O sine mindre høyttalere har jeg ikke sett målinger av, men ikke umulig de har noe. Spredningslinsen til B&O (eller egentlig utviklet av et amerikansk selskap) bevarer f.eks 180° spredning høyt i frekvens.«Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse».
Kan du vise noen eksempler, gjerne skandinaviske/nordiske?
Skandinavia... Vi rykker tilbake til start..Og finske Gradient? Er den for billig eller?
Norske Seas elementer finnes jo i mang en high-end høytaler
Greit, greit, jeg tar poenget. Neste gang utvider vi til nordiske modeller (finnes det noen på Island?)Og finske Gradient? Er den for billig eller?
Norske Seas elementer finnes jo i mang en high-end høytaler
Enig!Jeg mener forbrukere fortjener å få vite hva de kjøper for noe, både når det gjelder elektronikk og høyttalere.
Om folk ikke forstår meningen og betydningen av målinger betyr ingenting, informasjonen bør være tilgjengelig likevel.
Ja mange. Også rimeligere. Men det handler ofte om matching og system.Har du hørt andre modeller i nevnte prissegment, ikke nødvendigvis skandinaviske, som du føler har hatt denne spesielle appellen?
Skuta synker ikke, dobbelt skråg. Godt med spekk på kroppen. Så synke gjør jeg ikke;=)Det later til at Shy ikke var fornøyd med ostens innsats og truer med å trekke seg! Vil da osten ta over som kaptein for det tilsynelatende synkende skipet?
Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.Skuta synker ikke, dobbelt skråg. Godt med spekk på kroppen. Så synke gjør jeg ikke;=)
Tungmetaller, Tung HiFi ( can you lift yours?) og Tung rock, tilfeldig..... neppeMed maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
Sølv i håret, gull i tenna og bly i ræva? Er kjent problem det der..Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
Regner med at det var AAR101 med Alpair element du lyttet til. Morsom høyttaler!.
Noe av det beste hørt på messe i Warszawa var et system til ca 50 tusen nkr.; Alto Audio fulltoner og integrert rørforsterker, made in Slovenia
Om noe i det hele tatt blir produsert i Norden? Nå må jeg si at jeg ikke helt forstår hva du mener?Hva kvalifiserer en høyttaler til å være nordisk? Holder det med design, i så fall er jo XTZ Divine Alpha innenfor kriteriene her. Det mest nordiske med de er vel Seas-basselementene, men fint lite annet, hvor mye reflekteres det i resten av det som nevnes her? Blir noe i det hele tatt produsert i Norden?
Men dette ser jo spennende ut. Er det noe du har på tegnebrettet og tenker å ta i produksjon? Uten passivt delefilter antar jeg.Håper dette blir en god kandidat. Det er forøvrig ikke en vanlig linjekilde med de utfordringene som en tradisjonell linjekilde har.
Vis vedlegget 651815
Og et hårete mål er blant de beste i 300k+ klassen også, men med pris under 100k. Så får vi sjå om det blir mageplask eller ikke.
Det nevnes Dynaudio, Dali, XTZ (kinaprodukt), osv .... Er både Dynaudio og Dali faktisk produsert i Norden eller i f.eks Kina etc? Blir Ø Audio produsert i Norge? Jeg finner det vanskelig å tro at det er så veldig mye av dette som blir laget helt og holdent i Norden gitt prisen på det .... Slik som XTZ Divine Alpha koster 80k og er laget i Kina, men designet i Sverige. Jeg gir blanke i hvor høyttalere er laga, hvilke merke som står på de osv (betyr egentlig fint lite). Gitt prisene på høyttalerne nevnt i denne tråden, hvor mange av høyttalerne er like 'nordiske' som XTZ?Om noe i det hele tatt blir produsert i Norden? Nå må jeg si at jeg ikke helt forstår hva du mener?
Jepp, korrekt. Og adskillig under 100.Regner med at det var AAR101 med Alpair element du lyttet til. Morsom høyttaler!
-BB-
Dynaudio produseres i Danmark. 2014 ble de riktignok kjøpt av en rik kineser, men er vel fortsatt registrert i Danmark.Det nevnes Dynaudio
Doxa, QLN og Respons er vel 100% skandinaviske produkter. Men i dag er jo nærmest alle produkter et resultat av en internasjonal økonomi. Hvis vi skulle gå bort fra dette ville jo så å si alle produkter bli vesentlig dyrere.Det nevnes Dynaudio, Dali, XTZ (kinaprodukt), osv .... Er både Dynaudio og Dali faktisk produsert i Norden eller i f.eks Kina etc? Blir Ø Audio produsert i Norge? Jeg finner det vanskelig å tro at det er så veldig mye av dette som blir laget helt og holdent i Norden gitt prisen på det .... Slik som XTZ Divine Alpha koster 80k og er laget i Kina, men designet i Sverige. Jeg gir blanke i hvor høyttalere er laga, hvilke merke som står på de osv (betyr egentlig fint lite). Gitt prisene på høyttalerne nevnt i denne tråden, hvor mange av høyttalerne er like 'nordiske' som XTZ?
Men i helvete du er da snekker? Med så mye flis i kroppen må da du flyte?Med maks luft i lungene er det så vidt jeg flyter med nesetippen over. Puster jeg ut synker jeg som en stein i ferskvann. Er vel for mye tungmetaller som veier opp for fettets oppdrift.
Den er ferdig designet og kommer i produksjon ja. Forhåpentligvis til senhøsten. Bygget en enklere modell i fjor som du kan se under.Men dette ser jo spennende ut. Er det noe du har på tegnebrettet og tenker å ta i produksjon? Uten passivt delefilter antar jeg.