coolio
Hi-Fi freak
Jeg har en annen oppfatning av hva som er forstått på generell basis av dette på ASR. Det har vært debattert mye rundt hva denne preferanse-formelen til Olive er og ikke er, og det er vel få av objektivistene som ikke forstår begrensningene i den formelen.Poenget var ikke å kritisere høyttaleren, men påpeke svakheter som testen og scoren ikke tok høyde for. Det samme gjelder f.eks tester av Revel. Den oppnådde 8.5 poeng (av maks 10 formoder jeg) med subwoofer for såkalt preference rating. Altså en toppkarakter og noe av det beste. Det finner jeg underlig fra en høyttaler som mister direktiviteten høyt i frekvens og man da får store forskjeller i den reflekterende energien og hvor bl.a. frekvensresponsen blir ujevn som følge av det. Det virket ikke mange som forsto det på ASR, men tolket dette som en topp måling og høyttaler.
Det er forøvrig fult mulig å oppnå god direktivitet uten veldig stor størrelse.
Den sier kort og godt bare om høyttaleren har store tonale avvik i direktelyd, mellom direktelyd og off-axis og bassdybde. Ingen vektingshensyn av forskjellige slag eller hensyn tatt til spredningsgrad/direktivitet.
Kort fortalt kun givende til å gi et estimat på om høyttaleren er godt designet eller ei.
Som Sean Olive sier, den formelen ble kalkulert basert på de noen og 70 høyttalerne i studiet for å linke målinger til preferanse-resultatene slik at man kunne kalkulere hvor stor statistisk signifikans målingene hadde på resultatet. Han satte forbehold om at denne formelen ble utregnet basert på den data som var tilgjengelig, hvor alle høyttalere var fremoverfyrende vanlige tradisjonelle høyttalere.
Den formelen faller litt sammen på det punktet man sammenligner gode nok høyttalere (innenfor ca 1,6 poeng av hverandre) da andre ting enn bare åpenbare feil begynner å spille en større rolle.
Dette er mye diskutert, godt forstått og er noe som en del entusiaster på ASR ønsker å forbedre ved å finspisse formelen til å ta bla vektingshensyn.
Personlig tenker jeg det samme som Toole; spiller veldig liten rolle i å finne ut av slike detaljer da det overordnede målet bør være gode høyttalere, ikke nødvendigvis perfekte høyttalere. Før eller senere ender man uansett kvalitet på høyttaleren opp med problemstillingen "hvilken illusjon foretrekker du?".
Hittil er det ingenting som tilsier at konstant direktivitet langt ned i frekvens skal være en mer åpenbar illusjonsfordel enn en gradvis endring av direktivitet. Det er ingenting som tilsier at det alltid er en illusjonsfordel med bred eller smal spredning.
Konstant direktivitet langt ned i frekvens er i mine øyne med mine erfaringer i mitt eget rom at det er et stykke ned på listen over viktige ting, men kanskje det blir det når to høyttalere av ekstrem kvalitet sammenlignes med hverandre.
Likevel tør jeg å sette en Daim-Is på at illusjonspreferansen mellom feks bred spredning vs smal spredning er viktigere enn graden av konstant direktivitet selv når begge høyttalere er av ekstrem kvalitet.
Min foreløpige mening, den endrer seg sikkert når noen forteller meg hvor dum jeg er
Alle mennesker jeg har møtt er papegøyer, også du. Ingenting jeg hittil har lest på forumer rundt omkring er spesielt originale tanker og idéer. Alt man vet og kan har man stort sett lest, hørt og lært av andre. Man kan dele ethvert forum opp i forskjellige grupper av papegøye-gnål og sirkelrunking hvor det spinnes videre på gamle tanker, ytringer og meninger.Jeg er også en enkel sjel. Stoler på at Dynaudio vet hva de gjør med sin velutviklede lab og et godt bransjerykte. I tillegg til å ha opplevd mitt kjøp før penger skiftet hånd har jeg vurdert uavhengige relaterte målinger og troverdige skussmål. Kan ikke se at ditt kjøp er mer faktabasert enn mitt?
Det jeg derimot tror, er at du sterk overvurderer egen evne i å tolke data. Foreløpig er du en papegøye som bare siterer mennesker du finner troverdig. For å virkelig ha denne evnen må du nesten ha jobbet med det, levd for det, å lese en bok eller tre og ha eid et litte knippe ferdigproduserte høyttalere er ikke nok dessverre.
Sikkert vært koselig for oss tallpulere å ha noen grafer å sikle over, men tror det er litt som @Bjørn ("Orso") sier. Det er å kaste perler for
Det jeg leser her på dette forumet er det samme jeg leser på alle andre forumer, og det gjelder uansett tema. Tar det derfor ikke tungt å bli kalt papegøye/sau/disippel eller andre kreative merkelapper som kan klistres i trynet på alle andre mennesker i verden.
Generelt stoler jeg på Dynaudio sin kompetanse og seriøsitet, men jeg stoler ikke på at Dynaudio vet hva jeg liker og/eller prioriterer. De har produkter jeg ikke liker rent subjektiv og de har produkter jeg liker rent subjektivt, så jeg kan definitivt ikke stole på at det Dynaudio fikk til med sin kompetanse på én høyttaler er overførbart til en annen høyttaler. Utover det er Dynaudio et firma som vil tjene penger på meg, og det vil de helst gjøre uten å gi meg noe som helst relevant objektiv info om produktene deres. Slike firma vet jeg at vil gjøre hva som helst for å selge meg en idé, et merke, en filosofi, en følelse. Ikke nødvendigvis mest kvalitet for pengene.
Et lite hjertesukk; Det mest irriterende i det norske samfunn er folk som bor på Østlandet som går under den villfarelse om at resten av det norske samfunn = slik det er på Østlandet. Man finner ikke 14 butikker med mulighet til å sammenligne/låne med seg den lange rekken med alternativer som listes opp i svaralternativene her når man bor i Brønnøysund. Man kan ikke bare svippe innom den lokale hifi-sjappa i Hammerfest for å høre på Dynaudio eller Ø Audio.
Man er avhengig av å høre på subjektive tilbakemeldinger på nett/blekker, se på data, kombinere disse to og gjøre antakelser før man tar steget videre.
Svært vanskelig å drive faktabasert informasjonsinnsamling når man ikke kan få tak i relevant data eller har mulighetene som østlandssnobbene har.
Men fra spøk til alvor, mener du seriøst at du ikke ser noen verdi i at produsenter gir ut relevant informasjon om produktene sine fordi fjols som meg kanskje ikke evner å tolke disse dataene?
Sist redigert: