Ketil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.05.2004
- Antall liker
- 892
Og vi gratulerer personen som har kjøpt/hørt Legend 60
Pøh! Du har bare ventet på at en annen skulle komme ut av skapet før deg!Stemte Legend.. men bare fordi Pandion manglet.. Solidaritet til merket!
Neida, jeg er ikke redd for å komme ut av noen skap.. såpass sikker på min "manndom", eller mangel på sådanPøh! Du har bare ventet på at en annen skulle komme ut av skapet før deg!
Ok, lurte litt på å føre opp Pandion, men var litt usikker på om de produseres lengre. Fant de ikke på hjemmesiden til SA.Stemte Legend.. men bare fordi Pandion manglet.. Solidaritet til merket!
Nei de er nok utgått nå og Legend silverback er top of the line nå.. Desverre..Ok, lurte litt på å føre opp Pandion, men var litt usikker på om de produseres lengre. Fant de ikke på hjemmesiden til SA.
Kortvarig er ikke længere på sentralen.Om du kun kjøpte en kan jeg forstå hvorfor det ble et kortvarig forhold...
Da er du og jeg ganske enigeStemte Ø icon fordi det er den jeg har hørt med det morsomste potensialet.
Nåvel, er dekksgutt i denne sammenheng og egentlig tenkte jeg på et annet alternativ og ikke umulig at stemmen havner der til slutt. Det burde vel være en eier av en slik høyttaler som skulle styre skuta? Er i hvert fall flere av de som ikke har sett denne tråden ennå og stemt, eller kanskje sett på den som en kamp i barnehagen og ignorert den.Da er du og jeg ganske enige
Du er kaptein jeg første styrmann på skuta?
Vi forlater ikke skuta før vannet rekker oss opp i nesa
Åh...pokker.Beolab 90 ligger litt høyere i pris enn rundt 100K
Hva sier høyest delekost om lyden? Kanskje noen har KONSTRUERT et delefilter feks? Og høyttalere satte seg neppe sammen selv, eller MONTERT som det heter.Åh...pokker.
Av høyttalerne i utvalget - hvem har høyest delekost?
-BB-
Det sier en del om en rekke ting og deriblant også lyden. Accuton har feks sin egen signatur. Acoustic Elegance, Duelund, Jantzen, Scanspeak osv. Noen på den listen har definitivt avanserte filtre. Dyre og flotte kabinetter koster også en del og spesielt hvis dem er produsert her hjemme. Derfor spurte jeg... hvilke av dem på listen tror vi har høyest delekost?Hva sier høyest delekost om lyden? Kanskje noen har KONSTRUERT et delefilter feks? Og høyttalere satte seg neppe sammen selv, eller MONTERT som det heter.
Hvorfor mener du det er mistenksomt?I konkurranse dominert av svenske og danske merker blir de øverste pallplasseringene okkupert av to svært små produsenter fra Norge. Mistenksomt!
Saken er under etterforskning! Kan dessverre ikke komme med flere detaljer.Hvorfor mener du det er mistenksomt?
-BB-
Nå roter du fælt..Det sier en del om en rekke ting og deriblant også lyden. Accuton har feks sin egen signatur. Acoustic Elegance, Duelund, Jantzen, Scanspeak osv. Noen på den listen har definitivt avanserte filtre. Dyre og flotte kabinetter koster også en del og spesielt hvis dem er produsert her hjemme. Derfor spurte jeg... hvilke av dem på listen tror vi har høyest delekost?
-BB-
Gjør jeg? Eller forresten... du har rett. Glemte i farten at de rimeligste elementer og deler spiller fantastisk bare prislappen er høy nok.Nå roter du fælt..
Litt artig. Har noen veldig bilinteresserte som ved javne mellomrom sender meg data over biler som visstnok presterer bedre enn den jeg har. Sikkert riktig. Men selv putrer de rundt med Toyota og Hyundai hybrider.Såvidt meg bekjent er det ikke én av disse produsentene som viser fullverdige målinger av høyttalerne. Så det er fristende å si at ingen av dem er seriøse nok aktører til å bli nevnt i en slik avstemning.
Det er min dønn ærlige mening, and I'm sticking to it.
Spiller kanskje ikke så stor rolle. Bare se på ASR hvor det vistnok skal være objektivister som bedømmer utifra målinger. De bejubler høyttalere som har direktivitet som dobles fra 2 KHz til 900 Hz og slakter en høyttaler som har rimelig konstant spredning over større frekvensområde men må noe mindre avvik. Folk forstår med andre ord uansett ikke målinger.Såvidt meg bekjent er det ikke én av disse produsentene som viser fullverdige målinger av høyttalerne. Så det er fristende å si at ingen av dem er seriøse nok aktører til å bli nevnt i en slik avstemning.
Det er min dønn ærlige mening, and I'm sticking to it.
Ser ikke relevansen i noen av eksemplene. Jeg finner det ikke akseptabelt at man ikke skal få vite hva man kjøper, men kun få utlevert en drømmelefse av en reklamebrosjyre med fortellinger om sandstrender og hvite skyer som forteller null og niks om produktet.Litt artig. Har noen veldig bilinteresserte som ved javne mellomrom sender meg data over biler som visstnok presterer bedre enn den jeg har. Sikkert riktig. Men selv putrer de rundt med Toyota og Hyundai hybrider.
Litt mer artig. Det hevdes i disse korridorer at mest bang for bucks fåes ved å lage høyttalere selv. Sikkert riktig. Fortsatt tilgode å se en eneste spinorama eller anekoisk fra disse selvbyggerne. Er dine målt @coolio ? Ja jeg vet du har "kloner"
Så relativitet skal med andre ord ikke gjelde for høyttalere?Spiller kanskje ikke så stor rolle. Bare se på ASR hvor det vistnok skal være objektivister som bedømmer utifra målinger. De bejubler høyttalere som har direktivitet som dobles fra 2 KHz til 900 Hz og slakter en høyttaler som har rimelig konstant spredning over større frekvensområde men må noe mindre avvik. Folk forstår med andre ord uansett ikke målinger.
Og den var den INFORMASJONEN som gjorde at du tok det valget du gjorde ifht egne høyttalere ??Ser ikke relevansen i noen av eksemplene. Jeg finner det ikke akseptabelt at man ikke skal få vite hva man kjøper, men kun få utlevert en drømmelefse av en reklamebrosjyre med fortellinger om sandstrender og hvite skyer som forteller null og niks om produktet.
Jeg vil ha relevant informasjon om et produkt til mangfoldige titalls tusen kroner fra store produsenter.
Hvis Dynaudio med et av verdens største og mest avanserte anekoiske rom og målesystem ikke klarer å fortelle kundene om høyttaleren har 7 dB økning fra 2 til 10 khz eller om den har noenlunde flat respons, så er det noe galt et sted. Må jeg kjøpe høyttalere til 100k for å finne ut av det selv?
DIY produkter kan ikke sammenlignes med masseproduserte kommersielle aktører og er derfor ikke relevant.
Min beef handler ikke om mangel på kvalitet, men mangel på informasjon.
Så relativitet skal med andre ord ikke gjelde for høyttalere?
Synes det blir drøyt å sammenligne en 10 liters stativhøyttaler med et hornbeist med direktivitet som eneste saliggjørende kriterie. Man kan fint forstå uten å se seg helt blind
Det har jo ingenting med saken å gjøre. Da har du misforstått hele poenget.Synes det blir drøyt å sammenligne en 10 liters stativhøyttaler med et hornbeist med direktivitet som eneste saliggjørende kriterie. Man kan fint forstå uten å se seg helt blind
Det er ikke først og fremst deleprisene du betaler for en høyttaler. Med noen unntak riktig nok. Det man primært betaler for er timer som har gått til utvikling, byggekostnader (varierer riktig nok mye), markedsføring og de leddene som kommer senere i kjeden (importør, butikk). Man skjønner fort litt mer av hvorfor ting koster som de gjør, når man selv får se alle utgiftene. Ingen vil jobbe gratis og det er utrolig mange utgifter man i utgangspunktet ikke tenker over.De ganger jag kar klart å finne ut delen er butikkpris på ferdig høyttaler ca 10 delepris til elementer og filter,,,og så skal det lagtesbinett ,og et pent finert MDF kabinett koster ca 5000kr å å få laget...I Norden.. Proffene ha selvsagt andre priser for ike å snakke om i Kina....
For høyttaler er det vel kunnskap og ytelse og ikke deler man betaler for...