Jeg hadde selv en veldig stor gårdsplass + flere områder med ulikt terreng (opp og ned) på eiendommen som jeg ønsket å måke. Jeg leste mye på nett, og nesten alle anbefalte snøfreser med hjul. Jeg kjøpte derfor en stor Ariens med kraftig motor, men det viste seg å være en stor tabbe. Den kom ikke opp bratte bakker, og på en gårdsplass med mye grus så tok den med alt for mye grus.
Jeg byttet den inn og kjøpte en Honda 760 med beltedrift, og det er det beste kjøpet jeg har gjort. Med belter dro den seg frem overalt, og hvis snøen var så høy at den gikk over fronten, så tok jeg bare lag etter lag. Den drar seg frem absolutt over alt, og en stigning på f.eks. 20-25 grader går helt fint. På grusen kan jeg heve huset slik at den tar fra 0-10 cm over bakken (noe jeg tror bare er mulig med beltefresere), og denne freseren er jeg mildt sagt kjempefornøyd med.
Honda er voldsomt priset, og det finnes sikkert mange merker med beltedrift som er bra, men for meg var belter, trinnløs drift og mulighet for å heve fronten gull verdt, og for eiendommer som har litt opp og ned, eller for de som har grus på gårdsplassen, så anbefaler jeg på det sterkeste denne typen freser. Eneste ulempen for mitt bruk er at Hondaen ikke har mulighet for å stoppe det ene beltet når du skal snu freseren, men jeg vet ikke om andre beltefresere har denne muligheten heller. Jeg har ikke hatt noe problem med å snu den, men akkurat dette var enklere på en hjul-freser hvor du kan stoppe det ene hjulet.
Det er mange som mener at beltefresere begynner å spinne slik at den blir stående stille eller drar seg over snøen, men det har vært et minimalt problem, og hvis det skjer er det bare å gi den et lite dytt fremover/nedover, eller sette den i revers en meter eller to, og deretter kjøre på forover igjen.
Jeg har også selv hatt massive snømengder som har kommet ned fra ulike tak, og da har jeg ikke hatt noe problem med å ta lag på lag pga. beltedriften.
Mvh
Høvdingen