Alt til hus og bolig Hvilken snøfreser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I følge et begravelsesbyrå jeg snakket med har de ofte veldig mye å gjøre i Desember..... (snømåking + eldre herrer)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.626
    Sted
    Holmestrand
    En begravelse drar langt over 30kkr, så da blir en Honda-snøfreser praktisk talt en besparelse...
    Du må fort ut med 40 hvis du skal ha noe mer enn en sopelime fra honda, men begravelser koster jo fort 50 og oppover også ....
    Skal jeg ha honda, så blir det en hjulmodell med hydrostat, ellers kan jeg like godt fortsett med stiga tenker jeg.

Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Da prøvde jeg å starte Biltema-freseren i går. Koblet til skjøteledning og trykket start. Starteren fløy rund som bare det, men kontaktmottaket for 230v er så dårlig at denne må presses inn for at den skal få strøm. Når jeg slapp starteren så røyk 10a sikringen i garasjen. Ikke bra:D Hørte ikke tegn til tenning, da jeg tviler på at den fikk bensin. Må nok bytte ut den kontakten. Noe som kan kobles på så det ikke slår tilbake på strømnettet? Er det da selve starteren som har kortsluttet, siden sikringen i garasjen gikk?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.626
    Sted
    Holmestrand
    Da prøvde jeg å starte Biltema-freseren i går. Koblet til skjøteledning og trykket start. Starteren fløy rund som bare det, men kontaktmottaket for 230v er så dårlig at denne må presses inn for at den skal få strøm. Når jeg slapp starteren så røyk 10a sikringen i garasjen. Ikke bra:D Hørte ikke tegn til tenning, da jeg tviler på at den fikk bensin. Må nok bytte ut den kontakten. Noe som kan kobles på så det ikke slår tilbake på strømnettet? Er det da selve starteren som har kortsluttet, siden sikringen i garasjen gikk?
    Sikringen går sannsynlig fordi det kort trekkes for mye strøm.
    Dvs du skulle hatt en tregere sikring.
    Starteren har neppe kortsluttet.
    :)
    Legg inn sikringen, og prøv igjen.
    Startgass er kjekt.
    Da ser du om den starter når den får litt drivstoff.
    Du har vel sikkert snor i tillegg?

PS! min har en liten bryter som må stå riktig, ellers starter den ikke.
    Og den glemmer jeg "alltid"! :ROFLMAO:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Åpne bensinkran, Choken på, så en 3-4 pump på den lille gummitutten (hvis den ha primerfunksjon), så vippe over bryteren til tenninga og trykk start. Jeg starter bestandig min på ca. Tomgang...
    Har den stått lenge, så kan det hende flotørkammeret er tomt, da kan det hrnde du må kverne litt ekstra. Den bør starte på 1 sekund eller 2...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Biltemafresen har primerknapp, men om den har stått over vinteren, så det er gammelbensin på den, så kan den være vrien. Tøm tanken og fyll på ny bensin, også en sniff startgass fikser biffen, og så lar du den gå på halv gass noen minutter.

Johan-Kr

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Alternativt kan man ta av tanklokket og blåse litt trykk inn med munnen. Da fyller man gasseren raskt om det er problemet. Har en tilsvarende Meec med samme startsystem og den måtte primes mer en hva bogen seier for å starte når den ikke hadde vært stertet på et år. Med elstart er det nesten umulig å overprime den. Gassen på litt over 1/2 i stedet for full kan og være verdt et forsøk.

Sikringen:
    Hvis man "slår" stareren raskt av/på kan det oppstå en motstrøm som tripper en sikring som en teknisk mulighet. Bruk av lang skjøteledning/snelle vil ett løse dette problemet.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hei. Bruker lang skjøteledning. Tenker den ikke får bensin i det hele tatt, da det ikke kommer økning i kompresjon. Må nok bite i det sure eple og demontere forgasser etc. Ser det er flottørkammer på denne..

Og, strømkontakten inn er helt håpløs. Må holde kontakten hardt på plass for at den skal få strøm.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    De aller fleste om ikke alle slike fresere har et enkelt og billig kraftoverføringssystem. Motoren driver et lite hjul som står 90 grader på et større hjul og avhengig av hvor langt ute fra senter på det største hjulet dette hjulet står avgjøres hastighet på framdriften på freseren.

Et greit, veldig enkelt og "idiotsikkert" system på mange måter. Men jeg er plaget med at friksjonen mellom disse hjulene tidvis ikke er god slik at fresen ikke flytter på seg. Og det er selvsagt dumt. Om det skyldes at det er is på det store hjulet eller at gummibelegget på det lille hjulet er for hardt i kulden slik at det ikke blir god nok friksjon vet jeg ikke. Tar jeg fresen inn og demonterer er det selvsagt ikke noen problem, for da er tydeligvis temperaturen høy nok til at friksjonen er grei.

Vanligvis blir probemet borte om jeg setter den i gir og dytter den en stund slik at det "går seg til". Me det er litt slitsomt å dytte en slik maskin på hundre og noen kilo.

Er det andre som har opplevd slike probem?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke hatt problemer med friksjonsdrifta, hverken på den Park&Garden fresen jeg hadde, på den lille Feiltemafresen vi har på sameiet, eller 11-hesteren jeg har på hytta. Det er hovedsakelig to problemer som jeg har hatt - Drivreimene slites ut og så går kontrollkablene, så en må regne med 5-800kr i deler i året til sånne ting. Om en kan oppbevare fresen innendørs, sparer en antakelig vis en del.

Johan-Kr

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.914
    Ja. Riktig. Hydrostatsystemet fungerer helt trinnløst. Du bare kobler til og styrer retning forover/bakover samt hastighet via en proporsjonalventil.
    Burde vært påbudt på alle snøfresere. 😅

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn