Mange produsenter av streamere osv. bløffer. Noen i den forstand at det er ren og skjær løgn. Andre tilfører lyden «effekter» som de håper at markedet liker; er «effekt» det samme som bløff? De mest seriøse bløffer i den forstand at de flytter SNR fra 120 til 123, som om det betydde noe. På godt og vondt er digitalteknologien for stereo uten DSP ved veis ende. Alle problemene er løst. Nå gjenstår å designe bl.a. bedre funksjonalitet i grensesnittet, «smart» DSP og flerkanalsteknologi
Selv er jeg fascinert av tekniske detaljer og betaler gjerne ekstra for høyere SNR osv. Men det er ingenting i min erfaring som tilsier at disse tekniske detaljene betyr noe når de først er på et høyt nok nivå. Likevel skulle jeg eksempelvis gjerne prøvd verdens mest presise klokke her hjemme, bare for å ha prøvd det. Jeg er nysgjerrig selv om jeg «vet» at det sannsynligvis er bare tull å forbedre klokken...
Til sammenlikning; vi vet jo alle hvor presis «klokken» i en platespiller er.
Jeg byttet nylig til en Auralic Vega Dac. Det er med god margin den beste Dac'en jeg noengang har hørt eller eid, og Auralic selv forteller at den ekstremt presise femtoklokken som sitter inni er selve nøkkelen til den lydkvaliteten de får ut. Jeg tror det sannsynligvis ikke bare er tull å forbedre klokken, selv om det kan høres ut som uffattelig små verdier og feil man jobber med.
Samme opplevelse har jeg av Aurender -streamer vs Oppo, Chromecast Audio og Bluesound Node 2. Det er kort og godt bedre ytelse, og det på jeg typisk vil tro skyldes mindre jitter, som vel også kan oversettes til bedre klokke.
Det spesielle med streamere er at de åpenbart sikter mot et mål som er en fasit på hvordan det skal låte - en 100% perfekt gjengivelse. Dette målet er åpenbart tett på oppnåelig, og da vil alle streamere egentlig låte likt. Mens andre komponenter som høyttalere, forsterkere, Dac'er per definisjon alltid vil låte forskjellig i større og mindre, selv om de alle kan være fantastisk gode. Der Auralic Vega uansett ikke vil bli helt lik konkurrenten selv om begge får samme klokke, så er en to streamere som leveres et perfekt signal i praksis identiske i lyden, skulle man tro.
Jeg la merke til at Stereophile nylig anmeldte NAD sin nye high end streamer 50.2, og konkluderte med at lyden var så god at den ikke kunne skilles fra lyden ( lyden var "indistinguishable") på de andre absolutte toppstreamerne de hadde testet. Det høres ut som den situasjonen at alt bare funker uten noen form for feil, og at resultatet dermed er identisk.