Hvilken surroundprosessor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    252
    Antall liker
    145
    Lenge siden min har hvert koblet opp nå men husker at jeg valgte ta målinger med mic konsekvent min 10cm over hode å bittelitt bakenfor i hver måleposisjon , opplevde det mer gunstig for de stakkars ørene :) ( konfig 9.1 Auro 3d )
    Jeg har i tillegg pro kit med lisens til denne. Her følger det med stativ og kalibrert mic. Prøvd å kalibrere flere ganger på forskjellige måter. Kun i lytteposisjon alle sammen.
    Rundt som anbefales. Ble ikke klok på noen av de. Det er heller ikke så intuitivt hvordan lage en ny house curve.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.911
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Pro kit så langt dro meg ikke strikken , men lurer på om ikke jeg så mulighet for lagring av div config oppsett på Web grensesnittet til 8802A .
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.911
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Pro kit så langt dro meg ikke strikken , men lurer på om ikke jeg så mulighet for lagring av div config oppsett på Web grensesnittet til 8802A .
    Sjekket web grensesnitt i dag men ser ut som jeg bare fabler ?
    ( sjekke ut oppsett meny på tv'n kanskje det var der den dukket opp ? ellers har jeg bare drømt igjen :) )
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.911
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hmm dement ? Fant ingenting kanskje en må kjøre kalibrering helt på nytt for muligheten spare bruker oppsett er da pokker meg sikker jeg sett muligheten et sted.
    8802a.jpg
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    252
    Antall liker
    145
    Med pro kit vet jeg at du kan lage egne kurver for alle kanaler. Men det var litt knotete. Det jeg savner eller ikke har funnet ut av. Er muligheten til å kunne koble prosessor til laptop uten å måtte kjøre en ny kalibrering for å kunne justere på kurver.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med pro kit vet jeg at du kan lage egne kurver for alle kanaler. Men det var litt knotete. Det jeg savner eller ikke har funnet ut av. Er muligheten til å kunne koble prosessor til laptop uten å måtte kjøre en ny kalibrering for å kunne justere på kurver.
    MultEQ Pro user guide

    Punkt 3, på side 21.
    Er det ikke mulig å kopiere denne i flere eksemplarer, og redigere kanalene i den filen?

    I MultEQ sin app, som jeg bruker på iPad, så kan jeg kopiere «filen» med målinger i mange eksemplarer, og forsøke meg frem med forskjellige innstillinger i de forskjellige filene.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    252
    Antall liker
    145
    MultEQ Pro user guide

    Punkt 3, på side 21.
    Er det ikke mulig å kopiere denne i flere eksemplarer, og redigere kanalene i den filen?

    I MultEQ sin app, som jeg bruker på iPad, så kan jeg kopiere «filen» med målinger i mange eksemplarer, og forsøke meg frem med forskjellige innstillinger i de forskjellige filene.
    Det er mye mulig
    Jeg har ikke hatt nok tid til å prøve det nok.
    Uansett så kjøpte jeg en Nad m17 v2i.
    Synes resultatet ble bedre med Dirac.

    Synd at audyssey og eller marantz gjør det mulig å bruke multeq appen til eldre modeller.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.911
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye mulig
    Jeg har ikke hatt nok tid til å prøve det nok.
    Uansett så kjøpte jeg en Nad m17 v2i.
    Synes resultatet ble bedre med Dirac.

    Synd at audyssey og eller marantz gjør det mulig å bruke multeq appen til eldre modeller.
    Måtte bare guggle den M17 saken fra Nad

    Kr :p89 998,:eek: steike ta
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.176
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 4 subber, kjører 7.4.4. Tror ikke evt forbedringer er verdt 5000.- for meg, er veldig fornøyd slik jeg har det nå og ingen andre som hører på oppsettet mitt og kan si at jeg tar feil. ;)
    Dirac er en helt annen planet enn Audyssey - så jeg ville ikke vært like bastant som deg i denne holdingen med å avfeie Dirac. Helt ærlig tror jeg forbedringen er verdt mye mer enn 5000,-.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.485
    Antall liker
    904
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Dirac er en helt annen planet enn Audyssey - så jeg ville ikke vært like bastant som deg i denne holdingen med å avfeie Dirac. Helt ærlig tror jeg forbedringen er verdt mye mer enn 5000,-.
    Jeg avfeier ikke Dirac, jeg bare sier at det ikke er verdt det for meg. Det må dessuten settes opp med PC og det er ikke aktuelt for meg å sette meg inn i. Er pensjonist og bruker heller pengene på andre ting. Audyssey med MultEQ app får holde til mine gamle ører. ;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.806
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En utfordring med stadige nye formater, korreksjon, flere subwooferutganger, flere kanaler osv. er at prisen også økes betydelig. Og egentlig kan man korrigere ting mye bedre med f.eks en miniDSP Flex. Her går det i 4.2 og med ekstern DSP og aktive høyttalere.

    Marantz sine prosessorer har tidligere hatt et varmt slør (forvrengning), men kanskje de har endret på det nå som Ken Ishiwata er gått bort. Ishiwata var klar tilhenger av å tilføre harmonisk forvrengning og ifølge han selv så skulle ikke Marantz ha "monitor lyd".
    Desværre har DSP kun RCA stik. Det giver støj og burde være ballanceret og med XLR stik.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    En løsning for de som kan bruke enten en HTPC eller en Blu-ray spiller til og ta seg av prosesseringen. Forhåpentligvis kommer det en balansert versjon også, men uavhengig av det så oppnår man lavere forvrengning her enn surroundprosessorer. Og det kan kombineres med aktiv deling av høyttalerne, med færre kanaler riktig nok.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.806
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lydogakustik, måske de har lyttet til dig :)


    Den nye Marantz Cinema AV 10 har indstilling af filter:

    Filter 1: Recommended setting to enjoy the Marantz sound.
    Filter 2: Recommended setting for bench test measurements.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke receivere bør jeg vurdere for bedre stereo lyd? Jeg vet, vanskelig spørsmål, kanskje umulig å svare på. Men håper noen her har testet litt forskjellige greier. Jeg har i dag en Anthem MRX 310 spiller på gulvhøyttalere uten sub, den er milevis bedre enn min forrige Yamaha RX-A1070. Mye mer trøkk i bassen og generelt bedre lydkvalitet. Kan spille musikk med ARC romkorreksjon på (opp til 4-500Hz). På Yamahaen ble lyden bare kunstig og rar med YPAO aktivert. Kun Pure Direct på den som var innafor med musikk i stereo. Har også testa Lyngdorf TDAI-1120, veldig god liten sak med Room Perfect men svært liten forskjell på den mot Anthem forsterkeren. Jeg trenger romkorreksjon, men det holder opp til 400-500Hz.

    Det store spørsmålet er da, hvordan er lydkvaliteten i stereo på en Marantz SR60xx/70xx/Cinema 40/50 i forhold til Anthem MRX 520/720/540/740 evt opp mot NAD t758v3i/t778 og Arcam AVR5/10/11? Blir da også en kamp mellom Dirac/ARC/Audyssey XT32(med app styringen). Stort prisområde på alle disse, men er villig til å bruke litt ekstra kroner om lydkvaliteten er veldig mye bedre feks på en Arcam AVR10/11 mot Marantz.

    Kan nevne at jeg har testa Dirac med PC gjennom Anthemen og det funka bedre enn ARC korreksjonen pga litt mer muligheter til å korrigere manuelt på rom kurven.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    252
    Antall liker
    145
    Nå har ikke jeg receiver, men AV 10 prosessor.
    Det er markant bedre enn tidligere Audyssey jeg har brukt. Marantz av8802a. Og jeg har ennå ikke benyttet multeq appen. Jeg byttet fra Nad m17 v2i med Dirac nå nylig til AV 10 og kun tatt en måling/korrigering. Meget fornøyd nå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Vet ikke om du testet det på RX-A1070 - men Yamaha har mulighet til å manuelt korrigere fritt via parametrisk eq.

    Her kan du selv velge å kun korrigere under Schroeder, hvis du vil. Og videre justere romkorrigert område etter smak. I den prisklassen var det den store fordelen med Yamaha receivere.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om du testet det på RX-A1070 - men Yamaha har mulighet til å manuelt korrigere fritt via parametrisk eq.

    Her kan du selv velge å kun korrigere under Schroeder, hvis du vil. Og videre justere romkorrigert område etter smak. I den prisklassen var det den store fordelen med Yamaha receivere.
    Testa det ja og lyden på Yamahaen var rar/kunstig på alle innstillinger med unntak av Pure Direct. Virka som den kretsen som tok seg av korreksjonene gjorde noe tull med lyden uansett innstilling, selv med PEQ helt flat var det ikke helt bra.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Testa det ja og lyden på Yamahaen var rar/kunstig på alle innstillinger med unntak av Pure Direct. Virka som den kretsen som tok seg av korreksjonene gjorde noe tull med lyden uansett innstilling, selv med PEQ helt flat var det ikke helt bra.
    Det synes jeg er rart,har hatt mye yamaha,mest prosseor. Syne ypa har gjort mye bra.Det den ikke har vert god på i romkorreksjonen og justere subben.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Det synes jeg er rart,har hatt mye yamaha,mest prosseor. Syne ypa har gjort mye bra.Det den ikke har vert god på i romkorreksjonen og justere subben.
    Men det er vel endra i siste generasjonen, velsig bra nå i følge Audioholics i hværtfall
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    Det synes jeg er rart,har hatt mye yamaha,mest prosseor. Syne ypa har gjort mye bra.Det den ikke har vert god på i romkorreksjonen og justere subben.
    Jeg syns også det var rart. Etter mye testing så var inntrykket at den la på noe slags fasekorreksjon eller forsinkelse basert på avstandsmålingene til høyttalerne med PEQ/YPAO på. Men selv når jeg satte avstandene manuelt til helt likt på høyre/venstre front så endra lyden seg med Pure Direct av/på. Største forskjellen var på plassering av instrumentene i lydbildet, med Pure Direct av og PEQ på flat så havna de litt feil.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Svene007
    Har selv Marantz prosessor, AV7704, og bruker den i min hjemmekino med 5 kanaler, uten sub.

    Mange med hjemmekino bruker separat forsterker til de 3 frontkanalene, og da trenger en gjerne ikke betale så mye for en AVR. Anthem har jo gode produkter, selv bruker jeg forsterker fra de.
    Du kunne jo prøvd en 2-kanals effektforsterker for å sparke litt mer liv i fronthøyttalerne, ser at din kan gi 80Wx2 til frontene, og det er kanskje litt lite.
    Om du kjøper en brukt effektforsterker kan du jo prøve om det blir bedre lyd med den, uten å måtte selge den du har.
     

    Svene007

    Medlem
    Ble medlem
    11.01.2022
    Innlegg
    39
    Antall liker
    31
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    0
    @Svene007
    Har selv Marantz prosessor, AV7704, og bruker den i min hjemmekino med 5 kanaler, uten sub.

    Mange med hjemmekino bruker separat forsterker til de 3 frontkanalene, og da trenger en gjerne ikke betale så mye for en AVR. Anthem har jo gode produkter, selv bruker jeg forsterker fra de.
    Du kunne jo prøvd en 2-kanals effektforsterker for å sparke litt mer liv i fronthøyttalerne, ser at din kan gi 80Wx2 til frontene, og det er kanskje litt lite.
    Om du kjøper en brukt effektforsterker kan du jo prøve om det blir bedre lyd med den, uten å måtte selge den du har.
    Ønsker å ha alt i en boks. Har hatt ekstern effektforsterker på Anthemen, både en Doxa 61 light på 70W og Icepower på 300W uten at det ga nevneverdig bedre lyd eller trøkk i forhold til Anthemen alene. Så forsterkermessig syns jeg Anthemen er veldig bra. Kan fint bli at jeg går for en større/nyere Anthem. Problemet er litt rusk i bassområdet i rommet som ARC korreksjonen ikke klarer ordne skikkelig. Dirac og Room Perfect (og også Audyssey appen mener jeg) har finjusteringsmuligheter i tillegg til selve autokorreksjonen som gjør at jeg får justert bassen de siste små kneppene.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    388
    Kan du si noe om hvilke andre merker/typer du har hatt og sammenlikner med?
    Har hatt ca 10 pioneer receivere fra upper middle class til pioneer ax10ais…
    Hatt 3 marantz receivere inkl sistnevnte Cinema 40.
    Hatt 10-20 effekter sammen med disse av div merker…
    Høyttalere er bla klipsch, diy, vienna, dynavoice, arendal sound,xtz…..
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha ventet litt og satset på en receiver med støtte for Dirac ART, jeg har hatt det noen måneder nå, og det er en gamechanger innen romkorrigering.

    Skal være tilgjengelig for andre produsenter enn Storm nå i oktober, men jeg har ikke fått med meg at noen har bekreftet støtte enda.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    388
    Jeg ville ha ventet litt og satset på en receiver med støtte for Dirac ART, jeg har hatt det noen måneder nå, og det er en gamechanger innen romkorrigering.

    Skal være tilgjengelig for andre produsenter enn Storm nå i oktober, men jeg har ikke fått med meg at noen har bekreftet støtte enda.
    Kan du si no kjapt om hvordan den virker og hva den gjør hos
    Deg?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kan du si no kjapt om hvordan den virker og hva den gjør hos
    Deg?
    Enkelt forklart så er det aktiv støykansellering, i praksis bruker den alle kanaler til å dempe refleksjoner (innenfor egendefinert frekvensområde, maks 150hz) slik at decay og stående bølger i bassområdet blir vesentlig mindre, det gir tightere lyd gjennom hele spekteret hos meg. Ligger også noen gode videoer på Youtube.

    Ja og kanskje også litt om hvordan det kan funke med ren stereo oppsett. Ser på nettet at det vistnok funker best med fullt surroundoppsett.
    Ja, det funker best med surround, men skal også ha god effekt i stereo, dette har jeg ikke prøvd selv.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    388
    Takk for svar @roadrune ..!
    har hørt både positivt og negativt om den, men få irl opplevelser!!
    Hammrammr i Horten hørtes dog bra ut ..!

    Er det slik at man blir låst med delefrekvens på høyttalerne?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar @roadrune ..!
    har hørt både positivt og negativt om den, men få irl opplevelser!!
    Hammrammr i Horten hørtes dog bra ut ..!

    Er det slik at man blir låst med delefrekvens på høyttalerne?
    Delefrekvensen blir vel aktiv så vidt jeg har forstått, du setter iallefall ikke deling selv.

    Edit: jeg mener den overlapper i ett relativt stort område rundt delefrekvens for å få samspillet best mulig, det funker iallefall bra hos meg med to lukkede suber, to tapped horn og dtqwt fronter.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.036
    Antall liker
    388
    Delefrekvensen blir vel aktiv så vidt jeg har forstått, du setter iallefall ikke deling selv.

    Edit: jeg mener den overlapper i ett relativt stort område rundt delefrekvens for å få samspillet best mulig, det funker iallefall bra hos meg med to lukkede suber, to tapped horn og dtqwt fronter.
    Gøy å høre!
    Spennende ting som skjer! Utenfor mitt budsjett desverre men likevel kult å høre at det kommer nye ting som tilsynelatende fungerer bra!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.344
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    1
    Arvus H1-D virker jo meget spennende, om det stemmer med ryktene om støtte for Dirac etter hvert på roadmappen så kan det jo være noe å tenke på for min del ihvertfall.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.344
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    1
    De starter salg av Arvus H1-D på Black Friday:
    Offisielt newsletter fra Arvus:
    "
    H1-D Beta Release will support:

    AURO-3D, Dolby ATMOS, DTS-X, MPEG-H and SONY360


    In future firmware we plan to also support:

    DIRAC, CRESTRON, RAVENNA and others...
    "

    Dette er en utrolig spennende liten sak synes jeg, spørsmålet er jo dog om man bør sette seg litt på gjerdet frem til tester kommer av den..
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    De starter salg av Arvus H1-D på Black Friday:
    Offisielt newsletter fra Arvus:
    "
    H1-D Beta Release will support:

    AURO-3D, Dolby ATMOS, DTS-X, MPEG-H and SONY360


    In future firmware we plan to also support:

    DIRAC, CRESTRON, RAVENNA and others...
    "

    Dette er en utrolig spennende liten sak synes jeg, spørsmålet er jo dog om man bør sette seg litt på gjerdet frem til tester kommer av den..
    Hvilke fordel har et slikt produkt for din del fremfor å bruke en miniDSP HT?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn